‘Da’s toch een kaart waard’: op originele wijze van de nood een deugd maken! - Postzegelblog

‘Da’s toch een kaart waard’: op originele wijze van de nood een deugd maken!

0

postduif

Ontwerpster Roosje Klap van de elfde emissie ‘Da’s toch een kaart waard?’, heeft een kort en duidelijk omschreven opdracht van PostNL letterlijk opgevat en uitgevoerd.: “Het ontwerp moet gebaseerd zijn op het thema schrijven en verzenden van kaartjes.”


De ontwerpster dacht meteen: “Waarom zal ik me beperkingen opleggen? Waarom zal ik niet een postzegel ontwerpen, waarmee je zelf aan de slag gaat? Het sturen van een kaartje is zo persoonlijk, dat zou ook voor een postzegel kunnen gelden. En wat is er persoonlijker en individueler dan als verzender in staat te zijn om zelf de postzegel af te maken?”

Deze interactieve betrokkenheid van de verzender bij de postzegel is enigszins verwant aan die van de Persoonlijke Postzegel. Bij beide postzegels geeft de afzender geheel of gedeeltelijk (zoals bij deze emissie) een beeldinvulling.

Da's toch een kaart waard - velletje

Roosje Klap laat de contouren van een opvliegende postduif op postzegel en velrand verschijnen als de verzender 38 punten in de genummerde volgorde met een doorlopende lijn met elkaar verbindt. De vogel vliegt als het ware van de postzegel af de vrijheid tegemoet, zoals een kaartje een reis maakt van de verzender naar de ontvanger. De postduif komt los van de ondergrond met het kleurverloop in pasteltinten van groen naar blauw, dat naar land en lucht verwijst.

ballpointtekening duif

Postduiven op Nederlandse Postzegels

nvph314duif & kind

nvph-1574NVPH 144

Op de kinderpostzegels 1938 (nvph 313/17) vliegt op identieke wijze en richting ook een postduif, evenals de postduif (in combinatie met een telescoop, nvph 1574) als symbolische vertegenwoordiger van PTT in de functie van informatietransporteur. Ook de gestileerde postduif (vliegende duif, nvph 144/48) van Chris Lebeau dient hierbij gememoreerd te worden.

Overeenkomstig kleur- en betekenisgebruik

Bij een aantal emissies is een identieke achtergrondkleur gebruikt. Bij al deze postzegelafbeeldingen heeft de geleidelijke kleurovergang groen-blauw of met land & lucht, of met aarde & hemel te maken:

1. Natuur en milieu-emissie (nvph 1043/45)

nvph-1043-1045

2. Rundvee stamboek (nvph 1052).

Koeien NVPH 1052 [1974]

3. PTT als info-transporteur (nvph1574 met abrupte kleurtegenstelling).

nvph-1574

4. Liefde-postzegel (nvph 2483; aardse liefde leidt naar de zevende hemel).

liefdeszegel.jpg
5. Nederland 1 Groen (nvph 2856, 2859 & 2861; verantwoord harmonisch en biologisch samengesteld).

NVPH 2856NVPH 2859

NVPH 2861

Van de nood op een originele wijze een deugd maken!

pz ontwaarding

Van de nood een deugd maken, oftewel vanuit een ongunstige beginsituatie nog zoveel mogelijk plezier proberen te halen, zal bij deze emissie voor veel postzegelverzamelaars bijzonder moeilijk zijn. Een postzegel bekrassen met potlood of pen (door de postbode als het poststuk niet is afgestempeld) is voor de filatelist een ongebruikelijke, verwerpelijke en onvergeeflijke overtreding. Een aantasting van het fenomeen ‘de postzegel’! Hierbij denk ik o.a. ook aan de Decemberkras-postzegels 2007 (nvph 2540/49).

ballpointtekening duif

Weinig verzamelaars zullen de speelse ontwerpmethode van Klap kunnen waarderen. Ook maar een gering aantal zal in willen zien dat er naast de doelgroep van de filatelisten ook nog anderen kunnen zijn, die deze vormgevingsmethode ten zeerste op prijs stellen.

1262.jpgNVPH B1768

Niet alleen cijfers zijn uitnodigend er een originele en opvallende uitvoering aan te geven, maar ook tekeningen. Opvallend is de uitvoering van de cijfers van de zomerzegels 1982: wisseling in de breedte van de decoratief uitgevoerde cijfers.

De genummerde punten met potlood of pen verbinden is weinig creatief. Toch kan ik me voorstellen dat bij het aanbrengen van de (lijn)verbinding tussen de verschillende punten wél inventievere methoden zijn, waarmee de inzender de geadresseerde op een bijzondere en opvallende wijze kan verrassen:

  • Tweekleurige lijn: kleur om en om wisselen.
  • Bolletjes lijn: tussen twee punten een cirkeltje aanbrengen (en eventueel inkleuren).
  • Enveloppen lijn: tussen twee punten een envelopje tekenen,

postduifvariaties

Hierbij drie verkennende ‘probeersels’ van mijn hand:

  1. Gele duif: een eerste verkenning van de ponstechniek. Te grote gaten gebruikt.
  2. Witte duif: kleinere ponsgaten volgens de genummerde punten aangebracht. Er blijken te grote, niet van ponsgaten voorziene afstanden tussen een aantal punten te bestaan, waardoor de afbeelding niet goed uit de verf komt.
  3. Paarse duif: een meer harmonisch uitgevoerde afbeelding. Bij deze uitvoering heb ik me niet laten leiden door de genummerde punten. De kop is te weinig gedetailleerd (kleinere ponsgaten zijn noodzakelijk). De genummerde punten 28 en 38 liggen te dicht bij elkaar, waardoor een vlak wordt omsloten. De doorgaande lijntekening heeft zijn functie verloren.

  • Geperforeerde lijn: met een pons op alle genummerde punten van de op een prentbriefkaart geplakte postzegel een ronde opening aanbrengen. De opvliegende postduif is dan zelfs op de beeldzijde van de prentbriefkaart ook nog aanwezig!
  • Met naald en (gekleurde) draad de op de prentbriefkaart geplakte postzegel middels het puntenstramien verbinden. De postduif is ook nu weer op de beeldzijde van de prentbriefkaart aanwezig.
  • De doorgaande, zwierige lijn van de postduif kan ook in draad of band van metaal uitgevoerd worden. Bij de uiteindelijke realisering bevindt de ‘metalen’ postduif zich ietsje boven de gekeurde postzegelafbeelding. Een foto van deze ruimtelijke constructie (waarbij de schaduwwerking een grote rol kan spelen) kan een bijzonder aantrekkelijke en beelduitbreidende afbeelding opleveren.

Ik kan me heel wel voorstellen dat er nog (veel) meer creatieve én inventieve ‘uitspattingen’ van deze bijzondere emissie zijn te verzinnen, waar de verzamelaar uiteraard van gruwt! Uw originele uitvoeringen van deze ‘opdracht’ kunnen uiteraard ook op vergrote postzegelafbeeldingen (prentbriefkaartformaat) uitgevoerd worden.

Ontwerpt u mee?

Namens PostNL nodig ik u uit aan deze ontwerpwedstrijd deel te nemen. Mocht u als lezer van dit artikel niet over creatieve vaardigheden beschikken, maar wel huisgenoten, vrienden, kennissen of familieleden, vraag hen u bij te staan met hun gaven en mogelijkheden.

PostNL stelt drie velletjes ‘Da’s toch een kaart waard!’ beschikbaar met de handtekening van ontwerpster Roosje Klap aan de drie meest origineel en uitzonderlijk uitgevoerde ‘postzegels’.

De jurering wordt door de postzegelontwerpbegeleider van PostNL, de heer Julius Vermeulen, uitgevoerd. Donderdag 31 oktober 2013 is de laatste dag, dat u uw creaties kunt inzenden.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)