Automated Postal Centers van de US Postal Service - Postzegelblog

Automated Postal Centers van de US Postal Service

2

Op 1 april 2012 is de United States Postal Service begonnen met het installeren van nieuwe programma’s en nieuwe opdrukken op frankeerstroken in de kiosken van plaatselijke postkantoren.
De operatie is rond 30 september 2012 afgerond. Er is veel veranderd.

Voor de stroken gaan we even terug naar een pilotfase 2008-2009 met toentertijd één enkele IBM-proefmachine in de hele USA en wel in Schaumburgh (Illinois), een voorstad van Chicago (afbeelding 2). Er stond toen  verticaal IBM rechtsonder op de strook. De nieuwe strook van 18-06-2012 in afbeelding 3 volgt het patroon van de stroken in de pilotfase. Alleen is op de nieuwe stroken IBM vervangen door APC.

Afbeelding 1: Automated Postal Center

Afbeelding 1: Automated Postal Center

Afbeelding 3: APC–strook

Eind augustus 2012 ontving ik een brief met een strook, waarop de roze streep niet rechts, maar links is aangebracht (afbeelding 4). Op de een of andere manier moet de rol verkeerd om in de machine zijn gezet.

Afbeelding 4: roze streep links

Op 17 oktober 2012 had ik de gelegenheid om in Tucson (Arizona) zo’n machine zelf te beproeven.
Let wel: de machine neemt geen munt- of papiergeld aan, alleen een credit card of pinpas.
De machine accepteert de pinpas (Mastercard) die wij dagelijks in Nederland gebruiken. In het verleden kon men maximaal 10 verschillende stroken of postzegelboekjes kopen per keer gebruik van de pas. Nu kan dat nog maar één maal per bestelling. Echter, doordat de minimum aankoop $1.00 is, ontstaat er al gauw een spel om onvermoede combinaties te krijgen.

Dat zit zo:
Ik bestelde een strook voor een first-class grote enveloppe naar Nederland, kosten $4.87. Doordat ik aangaf dat er al $4.86 was voorgefrankeerd, kostte de strook maar $.01. De machine gaf automatisch aan dat ik drie stroken van $.45 (= het binnenlandse brieftarief in de USA) moest kopen om boven het minimum van $1.00 uit te komen. In dat geval kreeg ik voor $1.36 een blokje van vier stroken met 1x $.01 en 3x $.45 (afbeelding 5). Op de strook van $.01 staan onder de waarde de letters FCMI L ENV (= First-Class Mail International Large Envelope). Daaronder staat de ZIP-code van het hoofdpostkantoor in Tucson: 85726.

Afbeelding 5: 1x $.01 + 3x $.45

Bij mijn tweede poging wilde ik dichter bij de $1.00 uitkomen. Het programma biedt de mogelijkheid om losse, niet-voorgeprogrammeerde waarden te kopen met als minimum $.17 en alle waarden daarna tot $99.99.
Ik koos 3x $.34 = $1.02 en zie: ik kreeg wederom een blokje van vier stroken, waarvan 3x $.34 en 1x een blanco strook met de tekst THIS BLOCK IS NOT VALID POSTAGE (= deze strook is geen geldige frankering) (afbeelding 6).

Afbeelding 6: 3x $.34 + 1x blanco

Er is één uitzondering op de minimumprijs van $1.00 en dat is de aanschaf van een strook voor een brief naar Canada of Mexico. Voor die nabuurlanden geldt een speciaal tarief van $0.85 (tarief 2012). De machine gaf zonder  bijbetalen tot $1.00 een strip af met 1x $.85 + een blanco strook als in afbeelding 6. Voor de rest van de wereld gold het brieftarief van $1.05, derhalve reeds meer dan $1.00.
De machine geeft ook groot formaat labels af voor pakketjes of grote enveloppen. Ook de opmaak van die labels is gewijzigd. De meest opvallende nieuwtjes zijn de lange roze streep aan de linkerzijde en het USPS Tracking Number aan de onderkant. Ik bestelde een label voor een First-Class Mail Parcel, Zone 1 voor $2.29. Ik gaf aan dat er al $2.28 was voorgefrankeerd, dus kostte de label $.01. Dat bedrag is rechts bovenaan geprint. Daarnaast moest ik wederom drie “normale” stroken van $.45 kopen om boven het minimumbedrag van $1.00 uit te komen. Eigenlijk dus dezelfde handelingen als bij afbeelding 5. Het verschil in resultaat is echter, dat ik voor deze bestelling 1 grootformaat label kreeg en los daarbij een blokje van 3x $.45 en 1x blanco (afbeelding 7).

Afbeelding 7: 1x label + blokje van 4

Later bleek, dat indien de printer van de automaatstroken niet werkt, de grotere printer voor de pakketlabels het overneemt. Daardoor ontstaan stroken met de roze streep links, zoals op de pakketlabel in afbeelding 7. Doordat de strook over de hele breedte van de pakketlabel wordt geprint met een stuk wit aan de rechterkant, heeft men besloten een stippellijntje te printen met de tekst FOLD HERE (=hier vouwen) (afbeelding 8). Zo kan de klant zelf de strook op het normale formaat omvouwen of afscheuren.

Afbeelding 8: FOLD HERE

Daarna kwam er nóg een verrassing. Op het beginscherm zit ook een toets voor het direct kopen – zonder een brief op de weegschaal te leggen – van stroken voor binnenlandse brieven. Ik ging ervan uit dat ik daarmee hetzelfde type stroken zou krijgen als hierboven afgebeeld, maar dat bleek niet het geval. Op het scherm verschenen zes verschillende motieven, waaruit ik kon kiezen (afbeelding 9).

Afbeelding 9: zes motieven

Had men een motief gekozen, dan verscheen er een velletje van tien stroken met dat motief en een heel andere opmaak (afbeelding 10). Immers, het Indiciablok is nu versmald weergegeven aan de rechterzijde. De letters APC staan niet verticaal, maar horizontaal op de strook en de waarde wordt niet horizontaal $.45 gedrukt, maar verticaal FOREVER (= voor altijd). Dit heeft dezelfde functie als de 1 op onze postzegels, namelijk geen noodzaak tot uitgifte van nieuwe zegels (of in dit geval herprogrammering) bij een tariefsverhoging.
Verder staat op de normale stroken de afgiftedatum, terwijl op deze FOREVER-stroken geen datum voorkomt. Overigens moet men met de tariefsverhoging van januari 2013 van $.45 naar $.46 wel zes velletjes van 10 stroken = $27.60 kopen om de hele serie te bemachtigen.

Afbeelding 10: 10x FOREVER

Voor de specialisten geldt dat er een 1e opdruk was, die kort in enkele automaten heeft gelopen met het ID 0601 direct onder FOREVER (afbeelding 11). Deze oplage vertoont geen fluorescentie onder een langegolf UV-lamp. De 2e oplage heeft het ID 062S en vertoont wel fluorescentie onder de langegolf UV-lamp (afbeelding 12).

Afbeelding 11: ID 0601

Afbeelding 12: ID 062S

Begin november 2012 zijn twee wijzigingen in het programma aangebracht:
– op de frankeerstrook is boven “APC” de maand en het jaar van afgifte geprint (11*12 = november 2012) (afbeelding 13).
– op de blanco strook is de tekst THIS BLOCK IS NOT VALID POSTAGE verkleind en is links toegevoegd: VOID (afbeelding 14).

Afbeelding 13: 11*12 Afbeelding 14: VOID

Vanaf 13 november 2012 printte de machine een Kerstmotief op de stroken, een brievenbus met Kerstpost. Ook in dit geval wordt er bij een oneven aantal bestelde stroken een strook met VOID meegeprint (afbeelding 15). Daarbij is het opmerkelijk dat de VOID-strook geen witte ondergrond meer heeft, zoals in de afbeeldingen 6 en 14, maar gewoon over de postbus wordt gedrukt.

Afbeelding 15: Kerstmotief met VOID

Op 1 januari 2013 was de Kerstpret alweer over. De automaten printten toen gewoon weer de zes motieven van afbeelding 9. Alleen was er toch een verschil. Het printen van maand en jaar op de stroken ging wel door, te beginnen met 01*13 (afbeelding 16).

Afbeelding 16: met opdruk 01*13 op 01/01/2013

Daardoor bestaan deze stroken in drie varianten:
–    met de ID-code 0601 (als in afbeelding 11);
–    met de ID-code 062S (als in afbeelding 12);
–    met maand/jaar-opdruk en alleen met ID-code 062S (als in afbeelding 16).

In november en december 2012 doken er enkele foutdrukken op. De stroken in afbeelding 17 zijn geen misdrukken, maar “verkeerd papier”-drukken. In dat geval had de postmedewerker de automaat wel geprogrammeerd om de velletjes met het voorbedrukte Kerstmotief te bedrukken. Dus was het programma met de zes motieven in afbeelding 8 uitgezet. Men had echter de velletjes met Kerstmotief niet in de automaat gedaan, waardoor er stroken ontstonden zonder druk aan de linkerzijde.

Afbeelding 17: blanco linkerzijde

De tweede foutdruk ontstond min of meer op een vergelijkbare manier. In dat geval waren de juiste velletjes met het Kerstmotief in de automaat geplaatst, maar printte de automaat nog steeds de zes motieven als in afbeelding 8, waardoor de stroken als in afbeelding 18 ontstonden.

Afbeelding 18: “dubbel”

Tenslotte nog een tip: Het gebruik van de pas is nogal delicaat. Men moet de pas in de sleuf steken (net als bij een geldautomaat) en dan de pas in één vlotte beweging terugnemen. Gaat dat te snel of te langzaam, dan vraagt de machine om het nog eens te doen. Als het na de derde keer niet lukt, breekt hij het programma af en geeft als “troostprijs” een bon af met POSTAL PRICE INFORMATION (afbeelding 19). Je kunt dan wel gewoon opnieuw beginnen. Daarna lukt het meestal wel (pincode intypen).

Afbeelding 19: informatiebon

Kortom, de Automated Postal Centers bieden voor de liefhebber flink wat avontuur.
Wie eens in Amerika komt kan ermee aan de slag.

Graag hoor ik ervaringen en eventuele nieuwigheden van zo’n expeditie (sceretaris@postaumaat.nl).
Hens A. Wolf

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Verenigde staten Brievenbussen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (2) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)