Herdenking 1ste postvlucht van Miami naar Paramaribo - Postzegelblog

Herdenking 1ste postvlucht van Miami naar Paramaribo

6

Door de Pan American Airways, kortaf PAA, werd op 22 september 1929 de reeds bestaande luchtpostverbinding tussen Miami en San Juan verlengd tot Suriname. De PAA had in de Surinamerivier een landingsplaats ingericht om de vliegboten van de PAA te kunnen ontvangen. Op de rivierkant was een plankenhelling gebouwd waarop de vliegboten na de landing op het droge konden worden getrokken. Zo had het brakke rivierwater geen kans om schade aan te richten aan de vliegboten.

De eerste vliegboot die arriveerde was de NC 8020 die gevlogen werd door de beroemde Charles Lindbergh. Nadat hij was geland logeerde hij in een prachtig pand, Waterkant 2, eigendom van de Surinaamse Bauxite Maatschappij. Dit was als dienstwoning  bestemd voor de directeur van die maatschappij. Op 25 september 1929 vond de terugvlucht naar San Juan plaats.

Om de eerste officiële postvlucht te herdenken werd door de Surinaamse PTT op 25 september 1954, 25 jaar later, een luchtpostzegel uitgegeven met de waarde van 15 cent. De postzegel was ontworpen door P.J.A. Varekamp, een tot dan toe onbekende ontwerper, ook op internet is weinig te vinden. Wel een drukkerij en uitgeverij in Paramaribo maar of die binding hebben met de ontwerper heb ik niet kunnen ontdekken. Het ontwerp van de postzegel is eenvoudig gehouden. Een globe met daarop de Amerikaanse continenten waarbij Suriname als een vlekje is weergegeven en een gevleugelde posthoorn. De postzegel werd gedrukt bij Joh. Enschedé & Zonen te Haarlem.

Bij toeval kwam ik een klein kartonachtig kaartje van handgeschept papier tegen waarop een klemstrook was aangebracht met daarin de postzegel en de handtekening van Varekamp. In totaal werden slechts iets meer dan 125.000 van deze luchtpostzegels verkocht. Wie weet iets meer over deze ontwerper?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • toon op 4 februari 2013 om 11:54

    Over het Hoekhuis, Waterkant nummer 2 te Paramaribo, is nog wel meer te vertellen.
    Zo zou de beruchte plantage-eigenares en slavenhandelaar Susanna du Plessis er gewoond hebben.
    De noodlottige brand van 21 januari 1821 is trouwens ook in de keuken van dit huis ontstaan.
    Een onzorgvuldige kokkin zou de brand hebben veroorzaakt, waardoor 400 huizen in vlammen opgingen.
    U kunt nu een kijkje nemen in het nieuwe en luxueus ingerichte Hoekhuis van Suralco aan de Waterkant, nummer 2:
    http://www.cityofparamaribo.nl/read/hoekhuis

    Lees verder over de Waterkant ook:
    http://communities.zeelandnet.nl/suriname/pagina/56658

  • Philip Levert op 4 februari 2013 om 16:46

    In juli 1929 doet een watervliegtuig Paramaribo aan: een PAA machine met piloot Erkenbrack op verkenningsreis landt op de Suriname rivier. De in 1927 opgerichte Pan American Airways (PAA), luchtvaartmaatschappij voor lijnen buiten de USA, heeft interesse in een landingstation voor watervliegtuigen op de lijn in oprichting USA-Zuid Amerika.

    Twee maanden later verschijnt het tweede PAA vliegtuig: een tweemotorige Sikorsky S-38 amfibie uit San Juan gevlogen door PAA’s chefvlieger, de beroemde Charles Lindbergh, met onder de passagiers PAA directeur en oprichter Juan Trippe, later internationaal even bekend als KLM’s Plesman.

    De Nederlandse gouverneur is diep onder de indruk van dit hoge bezoek en er wordt een voorlopig luchtpostcontract getekend. Enige maanden later, in 1930, wordt al een eerste serie luchtpostzegels uitgebracht.

    Als geste tegenover het Surinaamse bestuur verzorgt PAA in 1930 bovendien een half jaar lang met een S-38 een weekdienst Paramaribo-Nickerie, gezien de geringe hoeveelheid post en vracht bepaald geen vetpot. Echter, de verkregen goodwill leidt vanaf 1930 tot een weekdienst Paramaribo-San Juan (Porto Rico) – Miami – (New York) met vliegboten.

    Philip Levert

  • Philip Levert op 4 februari 2013 om 23:50

    Gevonden op Internet over Varekamp:

    Drukkerij-Uitgeverij Varekamp & Co (VACO) Domineestr 26-32 Paramaribo.
    Vanaf 1979 Vaco-Press NV.
    Vanaf 1987 zit op Domineestr 29 bv
    Heave’s Printing & Publishing Center

    Zie
    http://www.dbnl.org/tekst/kemp009gesc05_01/kemp009gesc05_01_0002.php

  • Cees op 5 februari 2013 om 09:09

    Via internet gevonden, dat P.J.A. Varekamp afkomstig was uit Medan, Sumatra, secretaris is geweest van de Rotary Club in Indonesië en een van de oprichters van de Rotary Club in Paramaribo. Hij is afgebeeld op een foto in ´The Rotarian´ van maart 1954 in een artikel over Suriname. Hij had in Paramaribo een boekwinkel waar boeken te koop waren in zes verschillende talen. Een leuke vraag die hem werd gesteld: waarom wel boeken in het Engels, Nederlands, Javaans, Duits, Frans en Indonesisch en niet in het Hindoestaans? Omdat ik dat laatste niet kan lezen en de rest wel!

  • Philip Levert op 5 februari 2013 om 11:59

    Is dus onwaarschijnlijk dat deze Varekamp de postzegelontwerper is. Een
    logisch scenario is dat wegens tijdnood
    Enschede het ontwerp heeft gemaakt,
    hoogstens heeft V een kleine retouche mogen aanbrengen.

  • Cees op 7 februari 2013 om 08:10

    Van een mede verzamelaar en filatelistisch onderzoeker kreeg ik de volgende tip: P.J.A. Varekamp was jarenlang de redacteur voor Overzeese gebiedsdelen van het Nederlandsch maandblad voor Philatelie (zie NMP 1984, pagina 119, met foto). Tijdens het maandblad diner van najaar 1984 nam hij afscheid als zodanig en reikte alle toen aanwezigen een kaartje uit met de door hem in 1954 ontworpen luchtpostzegel.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)