Rode Kruis: Eerste hulp door iedereen, voor iedereen - Postzegelblog

Rode Kruis: Eerste hulp door iedereen, voor iedereen

0

Het postzegelvel Rode Kruis 2012 wat op 30 januari 2012 wordt uitgegeven staat in het teken van EHBO: Eerste Hulp Bij Ongelukken.  Het Nederlandse Rode Kruis voert al enige tijd campagne onder het motto eerste hulp dóór iedereen, vóór iedereen om de Eerste Hulpkennis onder Nederlanders te vergroten. Eerste Hulp is hulp die leken kunnen bieden in afwachting van professionele Eerste Hulpverleners, zoals de ambulancezorg.

Nederland loopt ver achter als het gaat om EHBO-kennis. Zo heeft slechts 3,2 procent van de Nederlanders een EHBO-diploma, tegen 80 procent van de Duitsers (cijfers 2011). Het postzegelvel heeft een speciale QR-code mee waarmee het vanaf een smartphone mogelijk is de EHBO-app van het Nederlandse Rode Kruis gratis te downloaden.

Ontwerp

Het postzegelvel Rode Kruis 2012 bevat twee maal drie verschillende postzegels. De eerste postzegel beeldt het schuin geplaatste logo van het Rode Kruis zo groot af dat drie van de vier armen van het kruis onzichtbaar buiten de rand van de postzegel doorlopen. Aan de bovenzijde van de verticale balk is er een kleurverloop van rood naar blauw.

Op de andere twee postzegels wordt het schuin geplaatste logo herhaald, maar in diapositief waardoor het dienst doet als de omlijsting van een foto die het hart vormt van dit postzegelvel.  De foto met een grof blauw raster beeldt een hulpverlener (tweede postzegel) en een slachtoffer (derde postzegel) af in een situatie van mond-op-mondbeademing.

De rode achtergrond rondom het diapositieve kruis op de tweede en derde postzegel heeft een soortgelijk kleurverloop van rood naar blauw als op de eerste postzegel. In de teksten op de postzegels, gezet in het lettertype Spartan, wordt het thema verduidelijkt: Eerste Hulp Bij Ongelukken (eerste postzegel), Eerste Hulp dóór iedereen (tweede postzegel) en Eerste Hulp vóór iedereen (derde postzegel). Dit thema wordt op de velrand herhaald.

Op alle drie de postzegels keert het Rode Kruislogo ook op klein formaat terug, als symbool voor de bijslag van 0,25 cent.

Het Nederlandse Rode Kruis, opgericht in 1867, helpt mensen in nood in eigen land en wereldwijd. Het gaat daarbij om noodhulp aan slachtoffers van oorlogen, rampen of conflicten, maar ook om hulp aan mensen die zich door omstandigheden in een kwetsbare positie bevinden en daarom extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast verleent het Rode Kruis sociale hulp, bijvoorbeeld om eenzaamheid te verminderen en de zelfredzaamheid van chronisch zieken en gehandicapten te vergroten.

Het Nederlandse Rode Kruis, waarbij 35.000 vrijwilligers zijn aangesloten, is onderdeel van het Internationale Rode Kruis. Deze internationale organisatie werd in 1863 op initiatief van de Zwitserse bankier Henri Dunant opgericht. In 1984 werden de gemaakte afspraken vastgelegd in het eerste Verdrag van Genève, de basis voor het humanitair oorlogsrecht. Na de Eerste Wereldoorlog werd het Rode Kruiswerk ook in vredestijd voortgezet.

Vandaag de dag heeft het Rode Kruis 97 miljoen Rode Kruisleden en -vrijwilligers. 186 landen hebben een nationale Rode Kruis- of Rode Halve Maanvereniging. Het Rode Kruis is hierdoor de grootste hulpverlenende organisatie ter wereld.

Citaat

“Ik ben blij verrast met het resultaat van de postzegels”, aldus Simone van Oosten, marketingcommunicatieadviseur bij het Rode Kruis. “Knap hoe zo’n complex onderwerp als EHBO op zo’n klein formaat kan worden afgebeeld. De keuze voor de fotografie vind ik zeer geslaagd. Met name de hand die de vrouw op het hoofd van het jongetje legt, vind ik een mooi symbool voor het bieden van hulp.

We hopen dat deze postzegels ook bijdragen aan het verbeteren van de Eerste Hulpkennis in Nederland. Want daarmee is het in ons land slecht gesteld. Het Nederlandse Rode Kruis rekent daarom het vergroten van Eerste Hulpkennis tot de speerpunten van het beleid. Dat doen we met onze jaarlijkse campagne, door het verzorgen van EHBO-cursussen, maar ook met behulp van nieuwe media zoals de populaire EHBO-app voor de mobiele telefoon.”

“Een mooie opdracht en een spannend ontwerpproces.” Zo beschrijft Karel Martens, grafisch ontwerper en docent uit Amsterdam, het ontwerp voor het postzegelvel Rode Kruis 2012. Karel Martens heeft al verschillende ontwerpen voor postzegels op zijn naam staan, waaronder die voor de Verkiezing Europees Parlement 1984, Europa 1989 (kinderspelen) en Nieuw Burgerlijk Wetboek 1992. Ook ontwierp Karel Martens de Kinderpostzegels 1988 (kind en water).

De overeenkomst van die laatste postzegels met de Rode Kruispostzegels is dat PostNL ook hiermee een goed doel ondersteunt. “Het Rode Kruis is een bijzondere organisatie”, aldus Martens, “een sympathiek onderwerp, maar ook één dat lastig is te verbeelden. Je mag het wel een opvallende traditie noemen dat er regelmatig zo’n postzegel wordt uitgegeven. Van de eerder uitgebrachte postzegels heb ik wel notie genomen om te voorkomen dat ik een zelfde soort ontwerp zou maken als mijn voorgangers. Verder ben ik mijn eigen weg gegaan, waarvoor ik zowel van PostNL als van het Nederlandse Rode Kruis alle ruimte kreeg.”

Tijdens het ontwerpproces kwam Karel Martens al snel uit op het idee om voor de drie postzegels mond-op-mondbeademing als onderwerp en als beeld te kiezen. “Het is immers een archetypische metafoor voor hulp in het algemeen en Eerste Hulp in het bijzonder, met een sterk persoonlijk aspect. Dat past ook bij het motto dóór iedereen, vóór iedereen. Bij het zoeken naar beelden stuitte ik op de foto die ik uiteindelijk heb gebruikt, een klassiek beeld waar een hulpverlener zich voorbereidt om een slachtoffer te beademen.“

Uitgangspunt voor Martens was dat hij met zijn ontwerp op een waardige manier aandacht wilde vragen voor het belangrijke werk door het Rode Kruis. “Het Rode Kruis heeft een sterk merkteken. Daarmee alleen al roep je relevante associaties op. Het is een indrukwekkende organisatie, eigenlijk te groot voor een postzegel. Dat heb ik letterlijk verbeeld door een zodanig formaat voor het kruis te kiezen dat de postzegel er eigenlijk te klein voor is. Om het logo toch ook correct te laten terugkeren, is het op klein formaat als ‘plus-teken’ toegevoegd aan de bijslag van 23 eurocent. Door het grote kruis schuin in plaats van recht af te beelden, wil ik de dynamiek aangeven van het Rode Kruis.”
Karel Martens omschrijft de postzegels als ‘kleine postertjes’ die daardoor hun kracht ook los van het postzegelvel behouden. Op het vel zelf zijn ze van links naar rechts te lezen, waarbij het beeld ondersteund wordt door de wisselende teksten linksboven. “De gebruikte foto is hier en daar aangepast en in de drukgang zijn verschillende kleuren blauw gebruikt met een grof raster om een ruw effect te krijgen tegenover de scherpe randen van het kruis. Het gebruik van de complementaire kleuren rood en blauw verwijst weer naar de complementaire rollen van hulpverlener en slachtoffer tijdens de mond-op-mondbeademing.”

Over de ontwerper

Karel Martens is grafisch vormgever én docent. Na zijn opleiding aan de Academie Arnhem heeft hij gewerkt als freelance grafisch ontwerper, met de nadruk op typografisch ontwerp. Daarnaast maakt hij vrije opdrachten, zowel grafisch als driedimensionaal. Zijn ontwerpen beslaan een breed scala, van postzegels en boeken tot bijdragen aan architectonische projecten.

Vanaf 1977 tot 1994 was Karel Martens docent grafische vormgeving aan de Academie Arnhem en van 1994 tot 1999 begeleider aan de ontwerpafdeling van de Jan van Eyck Academie in Maastricht. In 1996 ontving hij de Dr. H.A. Heineken Prijs voor Kunst. Sinds 1997 doceert Karel Martens als visiting faculty member in the Graphic Design Department aan de Yale University School of Art in de Verenigde Staten. In hetzelfde jaar begon hij samen met Wigger Bierma een nieuwe postacademische opleiding aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem – de Werkplaats Typografie – waar hij nog steeds lesgeeft.

Verkrijgbaarheid

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt vanaf 30 januari 2012 verkrijgbaar bij de Bruna vestigingen, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

Technische gegevens

Zegelformaat: 36 x 25 mm
Tanding: 14 1/2 : 14 1/4
Papier  : normaal met fosforopdruk
Gomming: synthetisch
Druktechniek: offset
Oplage: 210.000 velletjes
Drukkerij: Cartor Security Print, Frankrijk
Soort zegels: velletje van 6 postzegels waarvan 3 verschillende
Drukkleuren postzegel: rood, 3x lichtblauw en zwart

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)