“A Bike Story” 75 jaar Canadian Tire 1922 – 1997 - Postzegelblog

“A Bike Story” 75 jaar Canadian Tire 1922 – 1997

1

De eerste Canadian Tire winkel opende op 15 september 1922 in Toronto, Ontario door de broers A.J. & J.W Billes. In 1913 waren er nog slechts 23.700 auto’s in heel Canada. Maar in 1922 was het aantal, alleen al in Ontario, gegroeid tot 210.333 exemplaren. Dat jaar kochten de broers van hun gezamenlijk spaargeld van $1800, Hamilton Tire and Garage Ltd. in het oosten van Toronto. De broers begonnen ook een magazijn met een voorraad reserveonderdelen voor de twee meest populaire auto’s van die tijd. Banden, accu’s en zelfgemaakte anti-vries.

Een groot deel van hun eerste inkomen kwam uit de verhuur van parkeerplaatsen in hun verwarmde garage. Een noodzakelijkheid in die dagen als een auto moest worden gestart op een koude morgen.

Reageren op vraag van de klant

In 1927 begonnen mensen uit het hele land naar de winkel te schrijven op zoek naar auto-onderdelen waar moeilijk aan te komen was in de uitgestrekte gebieden. Naar aanleiding van de ontwikkelen en om de vraag in de markt te kunnen beantwoorden produceerden de broers in 1928 hun eerste catalogus met banden en -prijzen op de ene kant en op de andere kant een handige routekaart naar hun bedrijf. Vandaag de dag wordt de jaarlijkse Canadian Tire catalogus gedistribueerd naar zo’n 9 miljoen huishoudens. In het Engels en in het Frans.

De kwaliteitsgarantie

De beurscrash van oktober 1929 had een zware depressie tot gevolg voor Canada. Ondanks de zware tijden en misschien wel dankzij de crash, floreerde Canadian Tire. Er zijn meer dan een miljoen auto’s in Canada in 1930. En liever dan een nieuwe auto te kopen, repareerden de mensen hun auto en deden “boodschappen” bij Canadian Tire voor hun noodzakelijke onderdelen. Canadian Tire introduceerden hun “super-lastic” bandengarantie, waarmee ze voor het eerst in Canada een uitgebreidere garantie op de banden gaven dan alleen maar de fabrieksgarantie!

Ontwikkeling van het dealernetwerk

In 1934 opende Canadian Tire hun eerste officiële netwerk-winkel in Hamilton. Hier vanuit werd in de loop der tijd een landelijk dealer-netwerk ontwikkeld. Eind vorige eeuw opereerden er 391 dealers over 430 winkels. Deze ondernemers pakten gezamenlijk een actieve landelijke rol door de lokale economie en verenigingsactiviteiten en -programma’s te sponseren. De Canadian Tire Associate Dealers bieden meer dan 28000 Canadezen een baan.

Canadian Tire beloond haar klanten

De jaren ’50 was een periode van intense onderlinge competitie tussen bedrijven die in Noord-Amerika onderdelen wilde leveren aan de auto-industrie. Om de klant te binden aan de nieuw geopende benzinestations en hun onderdelen te kopen bij Canadian Tire winkels werd Canadian Tire “Money” geïntroduceerd. Deze waardebonnen werden uitgegeven aan de klanten van de benzinestations, later (begin jaren ’60) ook bij de andere Canadian Tire winkels. Tegenwoordig zijn de waardebonnen nationaal beschikbaar, in Canada het meest geliefd en populaire loyaliteitsprogramma.

Herkenning van Canada’s grootste investering

Omdat betrokkenheid met de gemeenschap een lange Canadian Tire traditie is, werd in 1989 de focus gericht op de gezondheid en veiligheid van Canadese kinderen door de oprichting van het Child Protection Program. In 1993 ontstond een samenwerkingsverband tussen Brandpreventie Canada, de Canadian Tire Child Protection Foundation, en de National Fire Protection Association.
De Canadian Tire Child Protection Foundation financierde het programma tegen een kostprijs van 890.000 dollar over een periode van drie jaar, en stelde 13.000 sets van materialen beschikbaar voor alle basisscholen in heel Canada.

Een beeld uit de nationale televisiecampagne “A Bike Story”.

Een commercieel succes

Rond de eeuwwisseling voerde Canadian Tire de nationale televisiecampagne “A Bike Story”, die gaat over een jonge jongen die verlangt naar een fiets uit de Canadian Tire catalogus. De mannelijke rol werd gespeeld door de Canadese acteur Ted Simonett en Gloria Slade speelde de vrouwelijke rol. Meestal pronkten ze met een nieuw product naar hun buren, die behoefte hebben aan een bepaald artikel. De ‘Canadian Tire Couple’ werd ooit gekenmerkt als “meest irritante paar van Canada”.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Jan van Tellingen noemt zich 'fietslatelist' omdat hij tegenwoordig alleen nog maar fietsgerelateerde postzegels spaart en erover schrijft op fietsminiatuur.punt.nl.

Tags bij dit artikel

Reacties (1)

  • Jan van Tellingen op 10 augustus 2011 om 08:45

    Hoe blij kan je zijn met een nieuwe fiets! Ik herinner het me nog heel goed. Ik was twaalf jaar en ging naar de MULO op een nieuwe fiets met een drieversnellingsnaaf van Sturmey Archer. Gekregen van mijn vader. Wat was ik daar wijs mee !

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)