Mooi NL Apeldoorn: zicht- en inzichtvergrotend - Postzegelblog

Mooi NL Apeldoorn: zicht- en inzichtvergrotend

2

De koninklijke stad Apeldoorn wordt weleens het grootste dorp van Nederland genoemd. De stad heeft nooit stadsrechten gekend. Het is een groene gemeente tussen de bossen van de Veluwe. De stad onderscheidt zich van andere plaatsen door parken, boompartijen en beeldende kunst in de openbare ruimte. In dertig panoramische foto’s toont fotograaf-ontwerper Huug Schipper ons de mooiste en hem aansprekende aspecten van Apeldoorn.

(a) de postzegel

De postzegel (met de uitstekend bijpassende stempelafdruk ‘Orangerie’ [bedankt Willem Broeke]) geeft ons in drie steeds groter wordende en elkaar overlappende cirkels (een symbolische verbeelding van de werking van objectief van een camera) afbeeldingen van een landkaart, de vier woontorens/flats Uytenhaak van Plantsoen Welgelegen (verbeelding van Apeldoorn als woonstad) en een luchtfoto van de paleistuin met bloemperken van Het Loo.
In opdracht van stadhouder Willem III (1650 – 1702) is het kroondomein Het Loo (het grootste landgoed van ons land!) met markante paleisgebouwen, tuinen met fraaie fonteinen en tuinbeelden (aanvankelijk als jachtslot gebouwd) aangelegd.

In de grote cirkelafbeelding treedt duidelijk de ‘hoofdweg’ van de symmetrisch aangelegde tuin met decoratieve bloemperken áchter het paleis op de voorgrond.

b. de postzegelvelrand

In de postzegelvelrand zijn drie horizontale rijen elkaar overlappende foto’s te ontdekken die respectievelijk aandacht geven aan [1b] het groene karakter, [2b] de rust & kalmte en [3b] de weidsheid van de plaats Apeldoorn.

1b. Het groene karakter van Apeldoorn

Het imposante kunstwerk ‘De-kooi-met-geen-poema-er-in‘ (2002, 12 meter lang en 9 meter hoog) van Maarten de Reus staat in de nieuwbouwwijk Zuidbroek op een voormalige afvalberg. In deze enorme ‘kooi’ van staaldraad (een warboel van gelaste draden) is een silhouet van een beest (poema, tijger of kat) te ontdekken.

Het lineaire beeld (staande tekening in roestvrijstaal) ‘De Kus’ van Jeroen Henneman (2006, 21 meter hoog) nabij het spoorwegstation is een cadeau van de gemeente Apeldoorn aan prins Willem-Alexander en prinses Maxima. Het beeld verbeeldt, symboliseert en/of memoreert de huwelijkskus van prins en prinses op hun trouwdag 02-02-02.

2b. de rust en kalmte van Apeldoorn

Op het linker gedeelte van de middelste collagefoto zijn een aantal winkelpanden in het winkelcentrum van de stad met enkele shoppende personen geplaatst.

Het bronzen standbeeld ‘Hert en jager’ van Gijs Assmann (2007) staat in het Beeldpark. In plaats het hert dood te schieten, maakt de jager een dansje met het hert.

Rechts op de middelste strook is een ‘verknipte’ afbeelding van het CODA-gebouw van architect-ontwerper Herman Hertzberger (1995). In dit speels opzette, moderne gebouw is het cultuur-warenhuis CODA (Cultuur Onder Dak Apeldoorn) gevestigd. In dit archief-centrum kunnen geïnteresseerden terecht over kunst, cultuur en geschiedenis van Apeldoorn.

Stadhuis aan het Marktplein (boven de postzegel rechtsboven), architect-ontwerper Hans Ruijssenaars (1993) bezit een 130 meter lange gevel en een 20 meter hoge toren. In het midden van het gebouw ligt de entree-hal. Aan de buitenzijde te herkennen door het glazen volume, dat boven de rest van het gebouw uitsteekt.

Ook het Raadhuis als aantrekkelijke trouwlocatie tussen de derde en vierde postzegel (rechtsboven) heeft een plaatsje op de velrand gekregen.

3b. de weidsheid van Apeldoorn

De grootse weidheid en uitgestrektheid van het paleis Het Loo mét haar paleistuin aan de achterkant van het paleis verbeeldt Huug Schipper op een indrukkende wijze door niet alleen een verknipte afbeelding van de vijvers met fonteinen van voor- en achterkant van het paleis en paleistuin te geven, maar ook door een verknipte afbeelding van het paleis-gebouwencomplex. Het paleis Het Loo is niet alleen belangrijk voor Apeldoorn, maar Apeldoorn is ook belangrijk voor Het Loo (dus een wederzijds belang).

c. de onderliggende foto
Grijskleurig uitgevoerde gedeelten van de bestrating, fonteinen en tuinen van Het Loo.

d. de vormgeving
Een lijntekening van de beeldbepalende voorkant van het paleis van het kroondomein Het Loo verbindt de postzegel met het de postzegelvelrand: “Daarmee probeer ik o.a. aan te tonen hoe belangrijk Het Loo voor Apeldoorn is. Maar niet alleen Het Loo, de hele Veluwe is van belang voor Apeldoorn.”

Fotograaf/ontwerper Schipper heeft per plek steeds vanuit hetzelfde standpunt al bewegend met het fototoestel van links naar rechts meerdere foto’s van huizen, gebouwen, winkelstraatgedeelten en parken gemaakt en deze deels dekkend naast en over elkaar geplaatst. Deze verspringende foto’s geven een een levendig beeld van diverse stadsgedeelten van Apeldoorn .

Of het raadhuis en moderne stadhuis van Apeldoorn wel een juiste plaats in de ‘groene zone’ van dit postzegelvelletje hebben gekregen, zou volgens mij anders gedacht kunnen worden.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland Herten



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (2) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)