Hevige frankeerprijsoorlog op de Nederlandse postmarkt - Postzegelblog

Hevige frankeerprijsoorlog op de Nederlandse postmarkt

15

De in 1989 ingezette liberalisering van de Nederlandse postmarkt van PTT Nederland heeft tal van veranderingen en gevolgen gekend. Op dit moment hebben we te maken met een 24-uursstaking vanwege een reorganisatie van het postbedrijf TNT. Als deze ééndaagse werkonderbreking geen positieve resultaat zal opleveren, zal de kerstpost uiteindelijk wel eens het slachtoffer van nog hardere acties kunnen worden.

Toch spelen er nog andere, ergerniswekkende gebeurtenissen zich op de achtergrond af. Hierbij een kort verslag daarover ontleend aan de Telegraaf van woensdag 10 november 2010.

SelektMail, een dochter van de kapitaalkrachtige Deutsche Post, verpest op dit moment op een ergerniswekkende manier de Nederlandse postmarkt. Met lage, niet kostendekkende posttarieven maakt ze het leven van haar concurrenten TNT Post en Sandd buitengewoon moeilijk. Ze voert een prijsbeleid, waarin fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in de postsector onmogelijk worden gemaakt. Het bedrijf werkt onder de postprijs. De posttarieven zijn door deze moordende concurrentie in de afgelopen maanden verder gekelderd tot soms 11 á 12 eurocent per poststuk.

Het is niet geheel ondenkbaar dat Deutsche Post strategische weldoordachte (ethisch onverantwoorde en a-sociale) redenen heeft om voorlopig de miljoenenverliezen van haar Nederlandse postdochter SelektMail te accepteren en voor lief te nemen. Het zou wel eens kunnen zijn dat het Duitse postbedrijf erop uit is TNT op termijn over te nemen. Door het TNT-bedrijf nu met dumpprijzen te belagen en te verzwakken, zou het de Duitsers de overname/inlijving van het Nederlandse postbedrijf met haar hypermoderne postverwerkingsystemen, daardoor wel eens veel goedkoper in handen kunnen krijgen!

Het doel heiligt voor Deutsche Post de middelen om het meest innovatieve postbedrijf op deze manier in bezit te krijgen. Daarmee krijgt het Duitse bedrijf ook het meest moderne postverwerkingssysteem in handen, zodat de Duitsers dat niet meer zelf hoeven te ontwikkelen. Ook dat geeft hen een geweldig groot financieel voordeel!

Met de lage tarieven zijn de concurrenten van TNT Post (SelektMail en Sandd) niet in staat op 1 januari 2011 aan de afgesproken wettelijke normen van de Postwet te voldoen. Alle bezorgers van de alternatieve postbedrijven worden nu op basis van stukloon betaald. Met andere woorden hoe meer poststukken worden bezorgd des te meer loon de bezorger ontvangt. Daardoor blijven de loonkosten laag. Beide grote alternatieve postbedrijven en tal van kleinere breiden gezamenlijk op dit moment rechtszaken voor om te voorkomen dat die plicht over twee maanden er daadwerkelijk komt. De uitbetaling van een basissalaris in plaats van een stukloon betekent voor hen de doodsteek!

Overigens laat ook TNT via zijn budgetmerk Netwerk VSP enkele duizenden bezorgers voor zich werken, die volgens hetzelfde goedkope stuktarief worden betaald.

TNT vreest nu dat de verplichte in dienstnemenig van postbezorgers door SelektMail en Sandd wel eens niet door zou kunnen gaan. TNT Post zal dan ook volgend jaar hoogstwaarschijnlijk moeten blijven vechten tegen de concurrenten, die slechts 8 euro per uur aan loonkosten kwijt zijn. TNT denkt na de reorganisatie nog steeds ongeveer 18 euro te moeten betalen. TNT-bestuurder Harry Koorstra waarschuwt: “Als er binnen nu en een jaar niets gebeurt, dan zullen we weer terug moeten naar  de onderhandelingstafel!”

De aantrekkelijkheid van SelektMail en Sandd gaat voortdurend achteruit, zowel in volume en marktaandeel als kwaliteit. De verspreiding van televisiegidsen van de AVRO, KRO en NCRV is vorig jaar al na enkele weken weer naar TNT Post gegaan. De kwaliteit van de bezorging liet veel te wensen over. De bezorging van brieven door SelektMail is ook ondermaats. Tijdens een recente steekproef blijkt dat één op de acht brieven niet op de afgesproken dag werd bezorgd. Ook Sandd noteert in dit onderzoek teleurstellende resultaten. De ethische en sociale betrokkenheid van bezorgers én directies van SelektMail en Sandd zijn gering!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (15) Schrijf een reactie

  • toon op 16 november 2010 om 08:22

    Poststaking in 2010. Zal dat filatelistisch nog wat opleveren zoals in 1983?
    zie: http://filavaria.punt.nl/#517727

  • bate hylkema op 16 november 2010 om 09:36

    Toon, bedankt voor je attente aanvullende reactie met afbeeldingen van een stadspostzegel (Schalekamp uit Leeuwarden in twee varianten) en bedrukte Crouwelpostzegel als noodpostzegels uitgegeven tijdens de staking van 1983.

  • paulv op 16 november 2010 om 10:45

    De bedrukte Crouwel-zegels zijn een uitgave van firma Nihot in Zaandam. De opdrukwaarde was erg hoog 100, 200 en 300 cent. Volgens mij was dat onnodig, en probeerde Nihot er dik financieel gewin uit te halen. Inkoop vellen van 5-centzegels, opdrukje in blauw, zilver resp goudkleur en verkopen voor 1, 2 resp 3 gulden per zegel, da’s 40x over de kop per serie.
    Zijn er echt gelopen Nihot-posttukken bekend uit de stakingsperiode in 1983? Ik heb ze nog nooit gezien, alleen maar zegels los of in blokken, en de door Toon afgebeelde ‘FDC’.

  • paulv op 16 november 2010 om 10:47

    Overigens vind ik dat de Postbezorger een fatsoenlijke beloning moet krijgen voor zijn/haar werk. En dat mag dan dus in de prijs van de postzegel tot uiting komen.

  • Jos van den Bosch op 16 november 2010 om 11:09

    De pot verwijt de ketel enz. enz. Wat heeft TNT geprobeerd in die 9 andere landen waar zij zo nodig de postmarkt moest gaan verpesten. Inmiddels hebben ze de pogingen om de macht in andere landen te krijgen opgegeven en beperken ze hun activiteiten op postgebied tot slechts drie landen. TNT wordt gemept met hun eigen strategie, waarbij natuurlijk Deutsche Post wel even een maatje groter is. Maar daar maalt men niet om in de commerciële sector, wie niet blijft drijven gaat onder. De leiding krijgt dan gewoon bij de overname in het andere bedrijf een goede baan en de werkvloer mag het opsoppen. Dus TNT moet nu niet zeuren, ze hebben er zelf voor gekozen en dat kan beide kanten uit gaan. Ik heb er geen medelijden mee. Overigens hebben we de regeringen die deze privatisering wilden, zelf gekozen, dus we kunnen het alleen maar met lede ogen aanzien. Ik zie tenminste nu geen regering die het gaat opnemen voor de werkvloer, jammer dan.

  • bate hylkema op 16 november 2010 om 11:56

    Onze zelf gekozen overheid heeft destijds zonder vooruitziende visie in een toen al krimpende postmarkt de liberalisering goedgekeurd!
    Dezelfde overheid is NU aan zet een gezonde postmarkt te laten ontstaan in een land waar de liberalisering én digitalisering het verst is doorgevoerd met z’n grootste computerdichtheid.

  • J.S. op 16 november 2010 om 12:28

    De kern van deze problematiek ligt niet bij TNT Post en ook niet bij Deutsche Post, maar bij de politiek, die vindt dat alles en iedereen geprivatiseerd en geliberaliseerd moet worden.

    Postbezorging is een dienstverlening waar meer concurrentie alleen maar versnippering en verlaging van de efficiency teweeg brengt. Uiteindelijk heeft dat tot gevolg dat er een nieuwe monopolist zal komen die de investeringen die zijn gedaan om monopolist te worden uiteraard (in veelvoud) terug wil verdienen.

    De rekening wordt nu al betaald door de mensen die in de postbezorging werkzaam zijn. TNT Post was in het verleden een van de meest geliefde en solide werkgevers van Nederland. De liberaliseringsdrift van de politiek heeft de arbeidsrechtelijke positie van tienduizenden Nederlanders compleet uitgehold en vernield. Concurrenten buiten hun postbezorgers volledig uit met marginale beloningen.

    Uiteindelijk zullen ook de postconsumenten de rekening krijgen door veel te hoge tarieven en een aanzienlijke verslechtering van het diensten niveau. TNT Post wil nu al af van de 6-daagse bezorging en anderen komen daar al niet eens aan toe.

    Uiteraard heeft TNT Post als onderneming een eigen verantwoordelijkheid. Die wordt echter ook genomen met drastische maar (helaas) noodzakelijke maatregelen om de kosten te beperken. Het alternatief is een financieel rampscenario, want de inkomsten dalen, zodat er in de kosten gesnoeid MOET worden.

    De club van Rutte zal er wel niet aan willen, maar het heroverwegen van de liberalisering van de postmarkt is m.i. de enige echte oplossing van de problemen die nu aan de orde zijn. Valsspelers zoals Deutsche Post thans op de Nederlandse markt, zouden moeten worden gestraft, maar hebben momenteel alleen maar een mooie buit aan de horizon in het verschiet! Shame on you politicians!!

  • reintjedevos op 16 november 2010 om 14:43

    Privatisering of liberalisering is elkaar kapot concurreren met eventjes een schijn van voordeel voor de consument….

    Dit alles staat haaks op de met de mond beleden duurzaamheid waar een lange termijn beleid beoogd zou moeten worden en geen korte termijn winstbejag…

  • JHA op 16 november 2010 om 15:11

    ’t is allemaal allemachtig prachtig, …. maar hoe kan ik als particulier profiteren van deze prijzenoorlog.
    TNT Post blijft toch een commercieel bedrijf.

  • Jan van Tellingen van fietsminiatuur.punt.nl op 16 november 2010 om 20:13

    @Toon,Ik heb het vermoeden dat de gebruikte 2 afbeeldingen op jouw blog bij mij vandaan gehaald zijn. Vind ik niet erg, maar een bronvermelding had ik wel juist gevonden…

    http://fietsminiatuur.punt.nl/?id=489042&r=1&tbl_archief=&

    Enne .. als de staking van vandaag fietslatelistisch nog iets op zal leveren is het te vinden op mijn blog net als de 1983 zegels.

  • toon op 16 november 2010 om 21:43

    Jan, jawel, ze komen van het postzegelblog. ik heb bij de samenstelling van mijn verhaal niet meer naar de oorsprong van de illustraties gekeken. Sorry.

  • Hans Kremer op 16 november 2010 om 21:53

    Door wie/wat werd die 75 cent 1983 poststaking zegel gemaakt/gebruikt die Jan van Tellingen laat zien op: http://filavaria.punt.nl/#517727

  • paulv op 17 november 2010 om 20:40

    De stakingszegel uit 1983 komt volgens de tekst boven het plaatje uit Augustinusga. Daar was (is?) Stedspost Fryslân gevestigd.
    Is Filavaria niet van Toon ipv. Jan?

  • toon op 17 november 2010 om 21:31

    Bedankt Paul! De Friezen zijn zo gek nog niet!
    Filavaria.punt is van Toon
    Fietsminiatuur.punt is van Jan.

  • paulv op 17 november 2010 om 22:58

    Blijft nog de vraag of paulv een Fries is

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)