Postzegel met cijfer roept veel vragen op - Postzegelblog

Postzegel met cijfer roept veel vragen op

90

Gisteren werd het bekend gemaakt dat er vanaf 1 juli postzegels met een cijfer worden uitgegeven. In eerste instantie lijkt het logisch, maar gedurende de middag en avond kwamen er toch heel wat vragen voorbij waar nog geen antwoorden voor zijn. Zoals bijvoorbeeld: Wat plak ik op briefpost zwaarder dan 50 gram? Hieronder de belangrijkste vragen (en zo mogelijk antwoorden) op een rijtje.

Komt er in de komende weken meer duidelijkheid, dan zal ik de antwoorden hieronder toevoegen.

  1. Blijven de postzegels in guldenwaarden eigenlijk nog wel geldig voor frankering? Ja, de postzegels in guldenwaarden blijven geldig en moeten geplakt worden tot het geldende tarief.
  2. Worden alle bestaande zegels die nog te koop zijn (zakenpostzegels etc.) nu ook omgezet in een cijfer? Nee, alleen de meest gebruikte postzegels worden omgezet.
  3. Komen er nog bijplakzegels in de toekomst uit? Dat is op dit moment onbekend.
  4. Welk cijfer krijgt de Filmpostzegel die binnenkort uitkomt? Op de Filmpostzegel komt het cijfer 5.
  5. Zie je dat er bij Kinderpostzegels een toeslag op de zegels zit? Ja, bij de Kinderpostzegels komt een 1 + 22 ct (bijvoorbeeld).
  6. Wat voor een nummer krijgen de Decemberzegels? De Decemberzegels krijgen geen nummer maar de tekst ‘December’ op de postzegel.
  7. Hoe zien de persoonlijke postzegels met een 1 er uit? De 1 staat rechtsonder in de postzegel en de ruimte is opgevuld met blokjes (grijze variant) of ruitjes (oranje variant).
  8. Welke postzegels komen er in welke vormen uit (boekjes, velletjes van 10, zelfklevend, etc)? De volgende postzegels worden op 1 juli uitgegeven:
    – Tour de France 2010: postzegelvel met 10 verschillende postzegels (gegomd)
    – Beatrix 1: postzegelvel met 10 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Beatrix 2: postzegelvel met 5 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Nederland 1 Groen: postzegelvel met 10 verschillende postzegels (zelfklevend)
    – Zakenzegel Nederland 1: postzegelvel met 50 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Zakenzegel Nederland 1: postzegels op rol met 200 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Zakenzegel Nederland 2: postzegels op rol met 100 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Bedrijfspostzegel 1 – Ivoren Kruis: postzegelvel met 50 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Liefde 1: postzegelvel met 10 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Liefde 1: postzegelvel met 50 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Rouw 1: postzegelvel met 50 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Geboorte 1: postzegelvel met 50 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Europa 1: postzegelvel met 5 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Europa 1: postzegelvel met 50 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Wereld 1: postzegelvel met 5 gelijke postzegels (zelfklevend)
    – Persoonlijke Postzegels 2010: Kinderen der Zee: postzegelvel met 10 gelijke postzegels (gegomd)
  9. Waarom introduceert TNT Post nieuwe postzegels? De nieuwe waardeaanduiding biedt gemak in het gebruik. Deze verkleint de kans dat een poststuk met een verkeerde frankeerwaarde wordt verstuurd. De waarde van de aanduiding 1 of 2 blijft namelijk geldig. Daardoor is bijplakken met bijplakpostzegels niet meer nodig
  10. Is de introductie van de postzegel met nieuwe waardeaanduiding niet een manier om op een later tijdstip eenvoudig tariefswijzigingen door te voeren? Tariefswijzingen zijn hier in Nederland aan wettelijke regels gebonden. De Opta houdt toezicht of wij ons aan deze regels houden. Ook bij de postzegel met nieuwe waardeaanduiding moeten wij hier aan voldoen. Als er een tariefwijziging komt, is deze postzegel met nieuwe waardeaanduiding voor de klant natuurlijk wel eenvoudiger.
    Wat zijn de wettelijke regels? Tarieven zijn gebaseerd op daadwerkelijke kosten en een redelijk rendement. Daarnaast mogen de tarieven met de inflatie meegroeien.
  11. Worden de postzegeltarieven vanaf nu jaarlijks aangepast? Elk jaar bekijkt TNT Post zijn tarieven en bepaalt per keer of en hoe er een tariefaanpassing zal plaatsvinden. Het is dus helemaal niet gezegd dat jaarlijks de tarieven aangepast worden, alleen door de invoering van een postzegel met nieuwe waardeaanduiding. Het is overigens een feit dat TNT Post al jaren een terughoudend tariefbeleid hanteert. Hier komt geen verandering in.
  12. Wanneer hebben jullie een tariefsverhoging gepland? Daarover communiceren we als het zover is.
  13. Hoe werkt de nieuwe waardeaanduiding? De huidige gewichtsklassen blijven bestaan. Voor post binnen Nederland zwaarder dan 20 gram kan een combinatie van zegels worden gebruikt. Voor zendingen naar het buitenland kunnen combinaties worden gemaakt van postzegels met de aanduiding Europa of Wereld, afhankelijk van de bestemming. De voordelige Decemberzegels krijgen voortaan de aanduiding ‘December’. Overigens kunt u bij het frankeren gewoon aanvullen met postzegels met een oude waardeaanduiding.
  14. Kan ik oude en nieuwe postzegels combineren? Ja dat kan. U dient ervoor te zorgen dat het totaal aan postzegels optelt tot het geldende tarief.
  15. Verandert er nog iets in het assortiment? Het vel van 100 zakelijke zegels zit vanaf 1 juli niet meer in ons assortiment. U kunt in plaats daarvan een zakelijk vel van 50 (waarde 1), een rol van 200 (waarde 1), of een rol van 100 (waarde 2) kopen. Deze producten bestonden voorheen ook al, maar dan met euro-aanduiding.
  16. Per wanneer worden de postzegels met nieuwe waardeaanduiding ingevoerd? Vanaf 1 juli 2010.
  17. Hoe lang blijven de oude postzegels geldig? De postzegels met een oude waarde aanduiding blijven geldig.
  18. Hoe lang zijn de postzegels met nieuwe waardeaanduiding geldig? De waarde van de aanduiding 1 of 2 blijft geldig. Daardoor is bijplakken met bijplakpostzegels niet meer nodig.
  19. Kan ik nog steeds postzegels voor Nederland plakken voor bestemmingen Europa en Wereld? Ja dat kan. Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels. Voor Wereld dient u 3 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels. Daarnaast dient u een priority sticker toe te voegen. Deze zijn gratis te verkrijgen bij het postkantoor van TNT Post of via de website van TNT Post.
  20. Doet mijn post er nu langer over met deze nieuwe waardeaanduiding? Nee, er verandert niets, TNT Post blijft ernaar streven uw post de volgende dag te bezorgen.
  21. Gaat TNT Post nu ook op minder dagen post bezorgen? Nee, wij zijn nog steeds verplicht om zes dagen per week post te bezorgen.
  22. Wat is het haakje op veel van de nieuwe postzegels? Aan veel nieuwe zegelontwerpen is een rechthoekje toegevoegd. Dit is een sorteerkenmerk voor de nieuwe generatie sorteermachines. Op basis hiervan en het gewicht van het poststuk kan de nieuwe sorteermachine bepalen of een zending voldoende is gefrankeerd.
  23. Vanaf wanneer kan ik de postzegels kopen? De postzegels met de nieuwe waardeaanduiding worden vanaf 1 juli 2010 geleidelijk ingevoerd. Zij zijn te koop bij de postkantoren van TNT Post en de postzegelverkooppunten. Hier zullen eerst nog de bestaande voorraden postzegels met euroaanduiding worden verkocht. Naar verwachting zullen alle postkantoren eind juli de postzegels met nieuwe waardeaanduiding verkopen. Voor de postzegelverkooppunten zal dit naar verwachting half augustus zijn. Via www.tntpost.nl zijn de postzegels met de nieuwe waardeaanduiding direct vanaf 1 juli 2010 te bestellen.
  24. Hoe communiceert TNT post over de nieuwe postzegels? Als u de nieuwe postzegels koopt krijgt u een folder mee met de uitleg. Vanaf 19 juli ontvangt u als klant bij aankoop van een velletje postzegels met de nieuwe waardeaanduiding een gratis brievenweger. Met deze handige brievenweger ziet u in één oogopslag in welke gewichtsklasse uw poststuk valt en welke postzegels daar bij horen. Wees er voor de brievenweger snel bij, want op=op.
  25. Is de informatie ook online te vinden? Ja, u kunt alle informatie vinden op www.tntpost.nl/postzegels
    Heeft de nieuwe postzegel een andere naam? Nee, het blijft de vertrouwde postzegel van TNT Post met een andere waardeaanduiding. In plaats van een bedrag in euro’s staat er nu een cijfer op (voor Nederland een 1 ipv €0,44, een 2 ipv €0,88).
  26. Gelden er wel nog speciale tarieven voor Decemberzegels? Ja, voor Decemberzegels geldt een speciaal, lager tarief. Decemberzegels tonen ook de nieuwe waardeaanduiding, maar ipv een 1 of 2 staat hier het woord ‘December’ op. De zegels met aanduiding ‘December‘ zijn net als ieder jaar geldig voor uw kerstkaarten van 0-50gram.
  27. Hoe lang geldt het Decembertarief? Dit verschilt per jaar iets en is nu nog niet bekend. Overigens veranderen de bepalingen voor de decemberzegels niet.
  28. Wat zijn die bepalingen? In december geldt het voordelige decembertarief. De decemberzegels zijn daarna ook nog bruikbaar. U dient dan bij te plakken met bijplakzegels of 2 decemberzegels te plakken voor Nederland 1.
  29. Wat gebeurt er met de bijplakzegels? Deze blijven verkrijgbaar tot minimaal een jaar na een volgende tariefswijziging.
    Hoe kan ik mijn oude zegels opgebruiken als er geen bijplakzegels meer zijn? U heeft nog ruim de tijd om voldoende bijplakzegels te kopen. Heeft u te zijner tijd toch nog “oude” zegels over, dan kunt u bijvoorbeeld twee zegels plakken zodat de kaart/envelop voldoende gefrankeerd is.
  30. Kan ik mijn oude zegels inruilen voor nieuwe zegels? Nee, u kunt uw oude zegels gewoon op gebruiken.
  31. Is deze nieuwe waardeaanduiding uniek? Nee, in België, Frankrijk, Nieuw Zeeland en de United States hebben ze ook een soortgelijk systeem.

Vragen genoeg! Misschien hebben jullie er nog wel meer. Schrijf ze in de reacties en ik plaats ze erbij.

Plakoverzicht

Hieronder een overzicht met de postzegels die al bekend zijn.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Tags bij dit artikel

Reacties (90) Schrijf een reactie

  • willem hogendoorn op 25 juni 2010 om 09:54

    De motieven van TNT om cijferpostzegels in te voeren begrijp ik, maar moet je al filelist hier blij mee zijn? Kunnen cijferpostzegels een nieuwe dimensie aan je verzameling geven? Ik zie dat zo 1,2,3 (:)) nog niet. Wellicht zeggen een aantal verzamelaar (net zoals bij de invoering van de euro): “ik stop er mee, het is mooi geweest”. Voor anderen is het misschien een mooi startpunt om te beginnen. Als thema-filatelist neem ik het voor kennisgeving aan.

  • aadb op 25 juni 2010 om 11:04

    Willem”
    Hoe meer zegels hoe leuker het wordt er is totaal geen grip (als je dat zou willen )niemand weet meer hoe,waarom, en wanneer er zegels uitkomen .Verpakkingen in allerlei formaten doen het daglicht zien .Zo lees in een folder over de 1 en 2 zegels zo lees je dat ze per 1 juli beschikbaar zijn ,dan lees je dat de oude zegels nog bruikbaar zijn (zonder daarbij de guldenzegels te noemen maar de euro)Dan lees je dat je voor europa 3x nederland kan plakken of te wel een zooitje ongeregeld die ongetwijfeld weer verzamelaars gaat kosten .Dat het voor mensen een nieuwstartpunt zou kunnen worden ???????????????????Ik als handelaar zou het prettig vinden om te weten wat er te koop is en waar, zodat ik mijn afnemers ook op de hoogte kan stellen .Nu moet je (alles) via een folder uit de Bruna vernemen.!

  • Willem M. op 25 juni 2010 om 12:08

    Laten we het positief blijven benaderen. Bij een gewone tariefswijziging was ook het hele basisassortiment weer vernieuwd. Hiervoor worden we in te toekomst gespaard. Kunnen we ons richten op de normale uitgiftes van bijzondere zegels en met die uitgiftes doet TNT post het mijns inziens niet slecht. Postzegels verzamelen blijft een leuke hobby, ondanks dat we met zijn allen weten dat we het niet voor het geld hoeven te doen. Dan kunnen we het beter op de bank zetten, al is de rente ook niet echt hoog te noemen.

  • reintjedevos op 25 juni 2010 om 12:17

    Willem M

    ” Kunnen we ons richten op de normale uitgiftes van bijzondere zegels en met die uitgiftes doet TNT post het mijns inziens niet slecht.”

    de normale zegels zijn die voor het grote publiek [standaard pakket], de “normale” uitgiftes zijn die voor filateloten die getande, gegonmde blokjes van 6.75 of 7.00 euro in hun album willen i.p.v. zelfklevers!

    Herdenkingszegels zijn allang veergeven voor een 85c jarig bestaan van een vereniging o.i.d. Iedereen kan voor zijn of haar organisatie juist dat fabriceren via pers. postzegels wat hun uitkomt. Gegomde en getande zegels – al of niet in blokjes – zijn er voor de filateloot die zich vervolgens grenzenloos gaat ergeren! Ha, ha!

  • Mike op 25 juni 2010 om 12:28

    Op de decemberzegels komt alleen nog december te staan. De bijplakzegels komen te vervallen, dus na kerst kan ik deze zegels niet meer gebruiken. Moet ze een jaar laten liggen tot de volgende kerst. Lekker commercieel gedacht.

  • Robert op 25 juni 2010 om 13:12

    Alle postzegels voor post t/m 20 gram krijgen een 1. Alles boven 20 gram bijplakken met een 1. Of met een Beatrix 2, maar dat is ALLEEN in Nederland. Juist in die uitzondering schuilt misschien enige verwarring, want je kunt er immers ook voor kiezen om 2 x een 1 te plakken. Voordeel is wel weer dat je niet hoeft bij te plakken en moet zoeken naar een passende waarde (en dan vaak te veel plakt).

  • paul op 25 juni 2010 om 13:38

    Zomaar wat observaties in de afbeeldingen van de nieuwe zegels (dus op deze voorpublicatie, dat is mogelijk niet precies zoals de echte zegels in omloop komen):
    * De nieuwe postzegel Nederland 1 met het Beatrix portret heeft een andere kleur dan de huidige E0,44 zegel: het stippenportret wordt blauw, was een soort roze/rood.
    Op de zegel Nederland 2 verandert het portret van violet in bruin.
    Op beide verandert ook de kleur van de tekst.
    * Het ‘tulpenveld’ heeft een veranderde indeling van de kleurvlakken rood, oranje, roze
    * De rolzegels 1 en 2 hebben een zwart haakje linksonder, de 2 heeft een langere horizontale basis.
    * Rolzegel van 88 cent verandert van horizontaal naar verticaal formaat
    * De korte haak komt ook voor bij Liefde, Baby, Groen, Tulpenveld. De lange haak komt voor bij Europa 1 en Werald 1. Dus alleen de Beatrix heeft geen haakje. Het haakje heeft mogelijk een hulpfunctie voor het sorteerproces.
    * De ooievaar verandert van ‘gestrekt vliegend’ in ‘staand met rechte nek’.
    * Nieuwe Ooievaar-zegel heeft een iets andere beeldverhouding, iets minder langwerpig

  • Jan1964 op 25 juni 2010 om 15:17

    Welke postzegels komen er in welke vormen uit ? Boekje 10x groen verschillend, 50x dezelfde bv.

  • Guido (Breda) op 25 juni 2010 om 16:27

    Mij doen die nieuwe ontwerpen voor de zakenpostzegels 2007 (met het symmetrisch lijnenstelsel) wel wat denken aan de cijferreeks van Van Krimpen uit 1946. Dat komt natuurlijk ook omdat op die reeks ook een ‘1’ of ‘2’ stond, maar dan in de betekenis van 1 cent of 2 cent.

  • paul op 25 juni 2010 om 17:40

    @Jan1964
    Met klein voorbehoud mijnerzijds (ik werk niet bij TNT) zou dit verschijnen:
    * Bea velletje met 10×1 resp 5×2
    * Nederland 10×1 (onbekend welk ontwerp: thema Groen?)
    * Nederland 50×1 (onbekend welk ontwerp: Tulpenveld?)
    * Liefde vel 10×1 resp 50×1
    * Baby/Geboorte vel 50×1
    * Rouw vel 50×1
    * Zakelijk ROL 200×1 resp 100×2 (die met guilloche achtergrond)
    * Europa velletje 5×1 resp 50×1
    * Wereld velletje 5×1
    * Briefkaart 10×1
    * Adreswijzigingskaart 10×1

    Ook diverse postzegelmapjes: 1 met Nederland, 1 met Europa+Wereld, 1 met zgn. Momentpostzegels, 1 met Zakelijke postzegels.

  • Jan1964 op 25 juni 2010 om 17:44

    Paul, ik mis nog de persoonlijke postzegels (alle soorten ?) en dus aantal groene zegels (10 ontwerpen of wordt GROEN de ene standaardzegel net als in het vel van 50). Is er van het tulpenveld geen 88 cent meer ?

  • paul op 25 juni 2010 om 17:46

    FDC’s:
    vanmiddag laat op nvph.nl nog geen nieuws over eerstedagenveloppen met de nieuwe 1 en 2-zegels.
    En ook nog geen andere berichten over deze zegels bij hen.

  • paul op 25 juni 2010 om 18:05

    Jan, in het overzicht dat ik heb kunnen inzien worden persoonlijke zegels in het geheel niet genoemd.
    Er zitten een paar aannames, vandaar het kleine voorbehoud, in mijn lijstje hierboven: ik combineer het overzicht dat ik ingezien heb met de afbeeldingen zoals door TNT als publieksvoorlichting op hun website zijn gepubliceerd én met het huidige productassortiment.
    Ik heb geen idee voor ’10 verschillend groen’ en ook niet over ‘tulpenveld 88ct’.

  • Henri Creemers op 25 juni 2010 om 19:06

    Belgie kent dit systeem van postzegels met een cijfer ipv een waarde al een tweetal jaren, alleen gebruikt men bijv niet Europe 1 maar een cijfer 1 op een blauw veld met de sterren van de Europeese vlag.Hoewel de Belgen elkaar regelmatig in de haren vliegen over allerlei zaken heb ik nog nooit een klacht over dit systeem gehoord.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 25 juni 2010 om 21:55

    Ondertussen heeft TNT Post ook veel vragen en antwoorden geformuleerd. Deze heb ik toegevoegd aan de vragen (en antwoorden) op deze pagina.

  • Jan1964 op 25 juni 2010 om 22:08

    Zie je wel, TNT heeft een hekel aan filatelistisch frankeren.
    ————————
    Wat gebeurt er met de bijplakzegels? Deze blijven verkrijgbaar tot minimaal een jaar na een volgende tariefswijziging.

    Hoe kan ik mijn oude zegels opgebruiken als er geen bijplakzegels meer zijn? U heeft nog ruim de tijd om voldoende bijplakzegels te kopen. Heeft u te zijner tijd toch nog “oude” zegels over, dan kunt u bijvoorbeeld twee zegels plakken zodat de kaart/envelop voldoende gefrankeerd is.

  • linda op 26 juni 2010 om 07:54

    Ik denk dat ik massaal bij-plakzegels moeten gaan inslaan.
    en deze voorraad zal er snel doorheen zijn….
    Twee december-zegels à 0,34 euro cent
    zijn samen 0,68 i.p.v. 0,44
    (0,24 euro cent winst, kassa!!!!)
    Misschien dat de Opta hier nog even naar moet kijken.
    De (oude) zegels zijn betaald en zogenaamd onbeperkt geldig
    maar dan moet het wel mogelijk zijn om ze bij-te-plakken
    en het kan niet zo zijn dat ik na een jaar verplicht ben om over te frankeren
    dat gaat nergens over!!

  • cees v op 26 juni 2010 om 11:36

    Zou dit ook voor de bijzondere zegels gaan gelden? Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe dit met eventuele toeslagen gaat werken zoals bij de kinderzegels o.a.
    En wordt op deze manier de kerst zegel verwijderd of krijgt die het ½ teken.

    Wie kan mij hierover informatie geven?
    Wie heeft enig idee?

  • ojkwats op 26 juni 2010 om 11:48

    Lia,

    welk type zegel komt er voor aangetekend??????

  • paul op 26 juni 2010 om 11:48

    De cent zegels welke wij gebruiken om te frankeren, blijven die dan nog wel tot 2030 geldig of komen die hierdoor eerder te vervallen?

  • Jan1964 op 26 juni 2010 om 11:56

    Voor aangetekend is er toch een speciale sticker van de loketbeambte ? Trouwens voor alles vanaf 1,32 euro (?) is er aan het loket een machine. Postzegels blijven iets voor de laagste gewichtsklassen van particulieren en wanneer TNT postzegels niet tegen 44/77/88/95 cent wil aanbieden omdat de productiekosten te hoog zijn (speciale technieken / 220, 700 cent-postzegels)

  • paul op 26 juni 2010 om 12:07

    als filatelist was het niet meer te overzien en nu helemaal niet meer.
    Sticker met een bar-code lijkt voor de verzamelaar niet de goede oplossing

    cees

  • lia op 26 juni 2010 om 12:11

    lia

    Een postzegel voor aantekenen?

    Je komt verrassingen te staan.
    Want als je zegels in euro cent / gulden cent gaat plakken weet echt niet wat nu het goede tarief is.
    Een stille frankeer verhoging is dus duidelijk aanwezig. Net als bij de aanteken postzegel die heel stil ineens in waarde veranderde naar 6.50 en daar weer stilletjes naar 7 euro

  • Bate Hylkema op 26 juni 2010 om 12:54

    Is er iemand die mij nader kan informeren over het innen van de bijslaggelden van de zomer- en kinderzegels?

  • reintjedevos op 26 juni 2010 om 13:11

    Lia,

    rekende je op zulke vragen??? :)

    Leuk, die “rare 1” ….

  • Jan1964 op 26 juni 2010 om 13:11

    Sinds de toeslagpostzegels alleen in velletjes worden verkocht is het vermelden van de toeslag op de postzegels overbodig geworden. Bij kinderen worden ze voor een bepaalde prijs per 2 afgerekend en op het postkantoor of wat ervan overblijft worden de barcodes gescand. Het enige dat de consument hoeft te weten is 1, postzegels die naar het buitenland ook niet meer fatsoenlijk te gebruiken zijn.
    Wat trouwens leuk kan worden zijn de jaarsets. Wanneer we 44 cent per postzegels bv. betalen en het gaat naar 49 cent moeten de jaarsets ook duurder worden. In Zweden gebeurt dat tegenwoordig maar daar betaal je ook nominaal voor een jaarset en geen extra kosten. Het kan goed zijn dat een jaarset tot 1 januari bv. 60 euro kost maar dat ze er na 1 januari 65 euro van moeten maken. De prijzen kunnen ook niet meer zo inzakken als die van postzegels van 30 jaar geleden. De postzegel van 55 guldencent (25 eurocent) was dan naar de plakwaarde 44 eurocent gegaan.

  • Lars op 26 juni 2010 om 13:50

    Er is dadelijk nog maar 1 zegel voor Europa en 1 voor wereld. Hoe moet ik dan filatelistisch frankeren naar verzamelaars in het buitenland als er straks geen bijplakzegels meer zijn? Elke keer hetzelfde zegeltje daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten!

  • paulv op 26 juni 2010 om 14:19

    Postzegel met een 1:
    straks komt er nog maar 1 keer in 1 week 1 ingehuurde werkkracht om 1 brievenbus per straat te vullen met post voor de bewoners. De rest moet u zelf maar uitzoeken.
    Het einde van het beroep Postbode komt harder aan dan het einde van een waardeaanduiding op een plakplaatje.

  • Arjan op 26 juni 2010 om 15:23

    Voordeel is natuurlijk wel dat als je nu flink wat van die nrs 1 en 2 inslaat, je bij elke volgende tariefsverhoging nog harder in je handen kunt wrijven van plezier. Zo frankeer ik nog steeds met 1st class zegels die me destijds zo’n 26p kosten en nu al 41p zijn.
    Op de bijplakellende na zie ik het probleem niet zo van deze nieuwe zegels. En filatelistisch frankeren, hetgeen dan zo onder vuur zou komen te liggen, betekent (op mijn binnenkomende post althans) toch voornamelijk al die ouwe rotzooi blijven plakken. Heb al in geen jaren een leuke eurozegel gezien op mijn post. Van mij mogen zie die guldenzegels meteen afschaffen. Dan snapt iedereen ook meteen weer dat postzegels er zijn om mooi te vinden en te sparen, niet om in te beleggen of om flink aan te verdienen.

  • Hintendealer op 26 juni 2010 om 15:38

    Met het invoeren van zegels zonder waardeaanduiding komt een voor mij interessant aspect van filatelie te vervallen, te weten het uiteindelijk ontstaan van grotere series met zegels met eenzelfde beeltenis van langlopende zegels. Voor mij is er op filatelistisch gebied eigenlijk niets mooier dan een albumblad met 1 grotere serie. Denk aan de bontkraagserie tot aan Beatrix inverse. Het lijkt erop dat voor onze Willem Alexander nooit zo’n serie zal ontstaan. Jammer wanneer nu een einde lijkt te komen aan dit filatelistische fenomeen!

    Ideetje voor TNT Post: Per regio en/of per maand/kwartaal dezelfde zegel uitgeven met net weer even een andere kleurstelling. Biedt naast extra filatelistische omzet meteen ook het voordeel regionale spreiding van postverzending en/of de doorlooptijd van zegels te kunnen monitoren.

  • Jan1964 op 26 juni 2010 om 16:31

    @Arjan
    Nederland geeft ook nauwelijks interessante “Europa”-waardes uit.
    Die 26 p. had je volgens mij beter kunnen belgegen.

  • Arjan op 26 juni 2010 om 17:39

    @ Hintendealer,
    Ja, dat is wel zo, maar de Beatrix-serie leek toch al een beetje doodgebloed omdat bijv bijplakwaarden en Europa-zegels al van een ander ontwerp waren. Dit is in elk geval weer een nieuwe variant waarmee voor de Beatrix-serie een nieuw hoofdstuk begint.

    @Jan1964,
    Dat klopt ook, maar de weinig interessante zegels stammen al van voor deze omschakeling naar nummers, dus dat is wat een andere discussie, lijkt mij. Als ik het zo bekijk, worden zo’n beetje alle bestaande zegels gewoon vervangen, dus het aanbod blijft min of meer gelijk, en de overige zegels (al dan niet met waarde of nummer) zullen toch wel blijven komen, lijkt mij. Op dan misschien die paar bijplakwaarden na.
    Ja, de 26p zegels zijn geen verstandige belegging geweest, ik weet het, maar die voorraden zijn dan ook alleen ontstaan omdat ik tijdenlang alles los en vast opkocht bij mijn bezoekjes aan GB, in de hoop die prachtige adfwijkingen en unieke zegels te pakken te kunnen krijgen. Dat is natuurlijk niet gelukt, maar nu geniet ik dan toch nog een beetje van het voordeel.
    :-)

  • paulv op 26 juni 2010 om 18:13

    @Hintendealer “Per regio en/of per maand/kwartaal dezelfde zegel uitgeven met net weer even een andere kleurstelling”
    Dat verhóogt nou juist de kostprijs van het versturen van post. TNT doet er alles aan om zo min mogelijk kosten te maken, verliezen op postbezorging te vermijden of zo klein mogelijk te houden, zo lean-and-mean te worden voor afsplitsing en/of overname van de postdivisie.

  • aadb op 26 juni 2010 om 19:46

    Ja een echte verzamelaar oude rotzooi zo worden de zegels uit de jaren 77/gulden tijdperk genoemd .Afschaffen van gulden zegels want de zegels zijn niet mooi?
    En zegels zijn niet om te beleggen of om geld aan te verdienen Arjan TNT doet niet anders dan geld verdienen aan de zegels zonder er een dienst voor te leveren ..

  • aadb op 26 juni 2010 om 19:53

    Hintertaler@Bij een prijs verhoging kan de kleur van de zegel wel veranderen en toch vol.staan worden met een 1 of een 2 .Dus kunnen er toch lange series ontstaan .Ik denk dat het technisch onmogelijk is jaren achtereeen de zelfde zegels te maken ,er zullen zeker kleurnuanses tandings verschillen gom soorten etc blijven .Dus specialisten opgelet er staat wat te gebeuren in postzegelland.

  • Arjan op 26 juni 2010 om 20:21

    Nee, Aadb, ik vind de zegels zelf geen rotzooi, integendeel, ik vind eigenlijk alle Nederlandse zegels wel leuk tot erg mooi, en de jaren 70/80 was de tijd dat ik begon te sparen als jochie dus die zegels hebben voor mij zeker alleen al een nostalgische waarde. Maar als ik aan filatelistisch frankeren denk, waar zovelen zo voor lijken te zijn en wat als een gemis zou worden gezien als dat niet meer kon, dan denk ik aan de zoveelste envelop met weer diezelfde oude zegels erop, en het liefst nog dertien van dezelfde.
    En ik snap ook wel dat TNT alleen maar zegels uitgeeft om daar flink (dankzij ons!) aan te verdienen, en dat mag ook best van mij, ik zat meer te denken aan dat het kunstmatig in ere houden van de guldenzegels alleen nut heeft voor die lui die blijkbaar zovele honderden er nog van hebben liggen. Waarom die dan toch in vredesnaam allemaal aangeschaft? Echt met het idee daar later voor een flinke meerprijs van af te komen en nu dus maar opplakken omdat ze nooit echt veel waard zullen worden? Als dat zo is, dan is niemand hier de winnaar want de oorspronkelijke koper verdient er geen bal aan en de ontvanger van de post heeft het zo lanzgamerhand ook wel gezien. En aan die praktijk zou dan misschien een einde kunnen komen, als er een stok achter de deur zit dat sommige zegels niet meer bruikbaar zijn. Voordeel voor de verzaamelaar is dan dat de zegels goedkoop kunnen blijven, kijk bijv. maar naar de Britse predecimale zegels uit de jaren 60. Je hebt zo een mooie postfrisse verzameling bij elkaar (op een enkele uitzondering na) voor “next to nothing”.

  • Lars op 26 juni 2010 om 21:24

    Wees blij dat we nu nog filatelistisch KUNNEN frankeren! Of het nou oudere of nieuwe zegels zijn.
    Als in de toekomst de gulden-zegels ongeldig worden verklaard, de tarieven worden verhoogd en als er geen bijplakzegels meer zijn om de zegels van 39 en 44 cent op te maken, dan valt er niets meer filatelistisch te frankeren!

  • Jos van den Bosch op 26 juni 2010 om 21:31

    Nu, zaterdagavond, weten we ook wie de prijs gaat betalen! net de nieuwsberichten gelezen:
    11.000 fakteurkes raken hun baan kwijt.
    Lang leve de privatisering!

  • Arjan op 26 juni 2010 om 21:35

    Fantastisch! Juist ja, en dan koopt iedereen gewoon weer een velletje van de laatste zegels, en gebruikt die! Velletje op? Dan heeft TNT alweer een nieuw velletje uitgegeven en gebruik je die! Da’s pas filatelistisch frankeren. Zo worden al die uitgegeven zegels ook eindelijk gebruikt! Geen gedoe met bijplakken, gewoon mooie nieuwe zegels op je post!

  • aadb op 26 juni 2010 om 21:35

    Arjan Dus kan je een mooie verzameling nederland opbouwen voor weinig geld .Dat er mensen zijn die voor duizenden en meer aan zegels hebben gekocht lijkt logisch ,omdat in een tijd van economische groei de bomen tot aan de hemel reiken .Dit is natuurlijk een misvatting eens houd het op zie de huizenprijzen die de pan uitgerezen zijn .TNT uit die jaren produceerde na behoefte en die was in die tijd niet te stillen ,prijzen werden door de grote vraag omhoog gestuwd en oplage,s werden konstant verhoogd om z.g speculatie tegen te gaan .Inmiddels is men daar aardig van terug gekomen met alle gevolgen die daar bij horen van het wegplakken van oude gulden waarde.s Als je een leuke verzameling duitsland wil starten kan je zegels vanaf 1960 tot aan het euro tijdperk kopen tegen een prijs die ik …. niet zal neerzetten .Maar je zal er niet vrolijk van worden als je weet dat er genoeg verzamelaar zijn die gewoon 1 series kochten en niet meer . Mede dat duitsland heeft besloten dat de DM zegels niet meer geldig zijn blijf je in lengte van jaren met deze zegels zitten die dus echt niets meer waard zijn .Laten we blij zijn dat onze gulden zegels nog plakbaar zijn eens droogt het op en wordt de boel (gezond)

  • Lars op 26 juni 2010 om 21:51

    @ Arjan,
    Maar dat zullen wel veel dezelfde zegels zijn! (Beatrix)
    Veel mensen kopen postzegels uit de automaat van de supermarkt en daar is niet veel keus… En al helemaal geen speciale postzegels! Daarvoor moet je naar een agentschap en er echt om vragen, anders krijg je daar ook maar een velletje met 10×1 van Beatrix.

  • Arjan op 26 juni 2010 om 23:07

    Is ook zo, Lars, maar dat is nu ook al het geval. De verandering van waarde naar nummer maakt hierin geen verschil. En als je filatelistisch frankeren leuk vindt, dan moet je inderdaad zorgen dat je velletjes bijzondere zegels op de kop tikt. Niet-filatelisten lukt dat toch ook wel (grappig eigenlijk dat niet filatelisten vaak leukere zegels opplakken dan andersom).

  • Lars op 26 juni 2010 om 23:32

    Niet-filatelisten plakken leukere zegels? Daarmee bedoel je zeker niet al die kapotgescheurde zegels?! Hoeveel kinderzegels kun je elk jaar weggooien, omdat ze beschadigd zijn? Mischien kunnen ze die beter ook zelfklevend maken! Dan blijft 99% onbeschadigd.

  • reintjedevos op 26 juni 2010 om 23:53

    PaulV en Jos

    “Postzegel met een 1:
    straks komt er nog maar 1 keer in 1 week 1 ingehuurde werkkracht om 1 brievenbus per straat te vullen met post voor de bewoners. De rest moet u zelf maar uitzoeken.
    Het einde van het beroep Postbode komt harder aan dan het einde van een waardeaanduiding op een plakplaatje.

    “en 11.000 fakteurkes weg!”

    Hoogste tijd voor een kopersstaking!

    Wel postzegels kopen en TNTPost spekken over de rug van 11.000 postbodes!

    Kunnen we dat nog eigenlijk wel
    verantwoorden?????? Postbodes weg omdat er -zogenaamd – praktisch geen post meer te bezorgen valt…

    Wie belazert hier de kluit!?

  • aadb op 27 juni 2010 om 01:59

    Rein” Omdat we in een kapitalistische stelsel leven kan je een en ander verwachten .Over ….. jaren wordt de boel weer teruggedraait en beginnen we weer van voren af aan uitkleden aankleden uitkleden aan kleden ,de een zijn zin de ander zijn zin maar zelf aan de touwtjes blijven trekken .Een (mooi) systeem wat het al jaren volhoud .

  • Arjan op 27 juni 2010 om 09:40

    @ Lars,
    Hoeveel wil je er dan in vredesnaam hebben? Mijn ervaring is in elk geval dat, toen ik nog gebruikte zegels spaarde, 100% van mijn eurocollectie van niet-verzamelaars kwam, maar van mensen die wisten dat ik van postzegels hou, en 0% van zogenaamde filatelistische frankeerders, oftewel lui uit de postzegelwereld.

  • Jan1964 op 27 juni 2010 om 09:46

    Ik frankeer altijd filatelistisch. Op het moment heb ik op voorraad : kasteel, Donald Duck, jaargetijden, Wilhelmina, 34c persoonlijk december, uitvindingen, klavertje vier, sterrenbeelden, jubilea maar ook 55/75 guldencent zegels (vooral om naar niet-filatelisten te frankeren) en om bij te plakken van 44 eurocent naar 77 eurocent.

  • paulv op 27 juni 2010 om 11:24

    @Rein
    Kopersstaking: nee juist niet! Kopen die postzegels, EN vooral gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn: op brieven, poststukken en anderszins plakken en hop in de brievenbus gooien, zodat er werk is en blijft voor de postbodes.

  • reintjedevos op 27 juni 2010 om 11:39

    PaulV

    Heb je zo veel te schrijven dan :) En doe je dat ook buiten het blog??

    Schrijven en de standaard assortiment zegels gebruiken en al de rest laten staan! Geen Mooi Nederland en andere fratsen. Geen getande en gegomde zegels meer die uitsluitend voor ons filateloten zijn gemaakt! ;)

  • reintjedevos op 27 juni 2010 om 11:40

    Lia,

    waarom heb je de smileys afgeschaft????

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 27 juni 2010 om 11:58

    @ Rein, heb ik niet bewust gedaan. Ik ga kijken of ze weer terug kunnen ;)

  • paulv op 27 juni 2010 om 12:24

    Paulv schrijft in het algemeen niet zo veel, maar wel al heel lang op dit blog. Sinds de komst van een andere ‘paul’ eerder deze week ben ik nu ‘paulv’.
    Voor de rest is bellen makkelijker en nog interactiever en sneller dan bloggen, sms-en, tweeten en weet ik wat allemaal.
    Ik onderschrijf geheel je mening over het filatelistisch assortiment: het lijkt wel of die alleen nog maar voor filateloten wordt gemaakt in plaats van als frankeermiddel. Tamelijk kleine oplagen, vormgeving die soms te modern is of lijkt, bijzondere druktechnieken die niet zo handig zijn bij echt gebruik, onderwerpen/thema’s die niet iedereen kunnen bekoren of aanspreken.

  • Rob op 27 juni 2010 om 19:22

    Waarom wordt het uitgeven van postzegels (ofwel waardepapieren) niet weer een staatsaangelegenheid net zoals het uitgeven van munten en biljetten?

  • aadb op 27 juni 2010 om 20:59

    Rob” Omdat men er geld aan kan verdienen met die privatisering(uitverkoop van overheidbezit) ,alles wat de bevolking heeft opgebouwd ,zorg ,post, vervoer telefoon en energie is verkwanseld Met de belofde vrije markt doet de prijzen dalen ,inmiddels weten we beter (dat wisten we al)maar ja wie luister er naar links geklets (SP)Munten en biljetten worden geproduceerd door de KNM die eveneens is geprivatiseerd en dat merk je aan de stortvloed aan speciale munten penningen die in de reclame allemaal schaars en veel gevraagd zijn .Of te wel 1 groot commercieel circus waar alleen de beperkte groep aandeelhouders ,en dat waren we vroeger allemaal baat bij hebben .En het einde is nog niet in zicht !

  • reintjedevos op 27 juni 2010 om 23:55

    AadB

    Gelijk heb je! Ook op Mark gestemd?

    En als je Marcel van Dam gelooft dan is de 30 miljard tekort een constructiefoutje – nou ja foutje – feature liever van de CPB- om de koopkrachtstijging er structureel in te houden…. Maar ja, voor wie????

  • aadb op 28 juni 2010 om 00:07

    Rein als we 30 miljard door een 1 vervangen mag ook een 2 zijn dan is het minder dan het lijkt een strookje priority is af tehalen bij het (hahaha POSTKANTOOR)als er nog een te vinden is !!

  • Arjan op 28 juni 2010 om 08:57

    AadB toch! En als je dan geen postkantoor meer vindt (of per ongeluk bij de ING bank binnenloopt omdat dat er zo erg op lijkt) en je ergens dan eindelijk een agentschapje vindt, achter in een donker hoekje in een winkel, om 10 over 1, en netjes vraagt (omdat je wel personeel ziet maar ook het bordje “gesloten”)of ze dan misschien om half twee weer open gaan, zegt zo’n l@$£l “dat zou best wel eens kunnen”. Oh en prioprity stickers? Het priority frankeren is toch al lang al afgeschaft? Er is toch geen non-priority tarief meer? Waarom dan nog wel een nonpriority systeem? Volgens mij kost het veel meer tijd=geld om post zonder priority stickertje eruit te halen en 2 weken in een la te laten liggen om het dan alsnog te versturen. Post uit Frankrijk (ook uit het kleinste aggenebbesgehuchtje in de bergen) komt steevast binnen twee dagen hier aan. Het kan dus wel.
    Zo. Dat was mijn gram van de dag. Nu maar weer van de zon genieten!
    :-)

  • cees op 28 juni 2010 om 11:21

    Nieuwe uitgegeven postzegels kopen via het postkantoor?
    Dat lukt hier niet meer.
    Men heeft een hele kleine voorraad van de nieuwe uitgaven.
    Als om 9.30 uur het postkantoor opengaat is tegen 11.00 uur geen nieuwe uitgave meer te kopen.
    Reden; Alle postkantoren in Schiedam gaan hier binnen 2 a 3 maan dicht.
    Dus voor postzegels moet je naar een supermarkt maar die hebben alleen de Beatrix zegels en niets anders.
    Dus….. voor alle nieuwe uitgaven, die ik niet via Groningen wil ontvangen ga ik naar de BRUNA winkel toe. Zij hebben van alle uitgekomen zegels een flinke hoeveelheid.
    O ja, voor het inleveren van pakketten moet ik wel even naar Vlaardingen toe.

  • Gerda op 28 juni 2010 om 14:53

    en hoe gaat het nu met de persoonlijke postzegels?
    krijgen die ook een cijfer op de zegel?

  • Jan1964 op 28 juni 2010 om 14:54

    @Gerda
    Ja, en schijnbaar alleen voor binnenlands gebruik.

  • cees op 28 juni 2010 om 15:08

    DE PERSOONLIJKE ZEGELS ZIJN VAAK MAAKWERK EN ZULLEN DAAROM DE 1 OF 2 GAAN DRAGEN.

    HET IS MIJ NOG NIET DUIDELIJK OF DE ANDERE ZEGELS NAAST DIE VAN BEATRIX OOK EEN 1 OF EEN 2 KRIJGEN.
    ALS ER EEN LIJN ZOU WORDEN GETROKKEN ZOU DAT MOETEN.
    MAAR JA, HOE ZIT HET DAN MET DE TOESLAG VOOR ZEGELS ZOALS ZOMER EN KINDERZEGELS.

  • Jan1964 op 28 juni 2010 om 15:09

    Welke functie heeft het vermelden van een toeslag op een postzegel ?

  • Jan1964 op 28 juni 2010 om 15:13

    Stel voor je woont aan de Belgische grens en hebt familie net over de grens wonen. Je wilt ze graag verblijden met een persoonlijke postzegel. Van TNT Post moet je er dan twee opplakken omdat ze bijplakzegels iets belachelijks en onnodigs vinden. Wanneer ik alleen 44 cent postzegels en bijplakzegels op voorraad heb om post te versturen moet dat kunnen en moet ik niet gedwongen worden 5 postzegels van bv. 95 cent aan te schaffen terwijl ik er misschien 2-3 per jaar nodig heb.

  • cees op 28 juni 2010 om 15:19

    ZOWEL BIJ DE ZOMER ALS BIJ DE KLINDERZEGELS ZIT EEN TOESLAG TBV DE DIV DOELEN TOCH?

  • cees op 28 juni 2010 om 15:22

    TEVEEL MOETEN AANKOPEN IS VOOR TNT EEN VERKAPTE INKOMST OVER DE RUG VAN DE GEBRUIKERS / VERZAMELAARS TOCH?

  • Jan1964 op 28 juni 2010 om 15:25

    @Cees
    Waarom moet die toeslag dan op een postzegel vermeld worden ?
    Die postzegels worden in velletjes verkocht. Die velletjes kun je in een enveloppe met barcode doen. Bij het scannen van die code wordt de verkoopsprijs bepaald. Om de postzegel op de post te gebruiken hoef je niet te weten dat er toeslag op zit. Het is eerder verwarrend.

  • aadb op 28 juni 2010 om 17:02

    Je hoeft ook geen 1 of 2 te gebruiken maar beatrix naar links of rechts laten kijken .Naar links is 0,44 naar rechts 0,88 en als haremajesteit je aankijkt dan is het voor buitenlands gebruik,je kan eventuele hare majesteit ook naar boven voor een hoger tarief en naar omlaag voor een lager tarief laten kijken .Simpeler kan toch niet zou ik zeggen .

  • Jan1964 op 28 juni 2010 om 20:04

    Piekdagen voor de post van bedrijven. Waar zijn ze bij TNT Post allemaal mee bezig ? Wat gebeurt er met mijn tijdschriften uit het buitenland ?
    ===================
    TNT Post stelt piekdagen in voor het bezorgen van de post. Dat meldde het bedrijf vandaag tijdens een persconferentie.

    Zakelijke post tussen bedrijven en van bedrijf naar consument wordt straks vooral op dinsdagen, donderdagen en zaterdagen bezorgd. Op de overige daldagen zal er nauwelijks iets worden bezorgd. De rekening, het bankafschrift en het maandblad kunnen dus een dag later op de mat vallen.

    De verjaardagskaart komt nog wel op tijd aan, want post van consumenten wordt wel meteen bezorgd.

  • Arjan op 28 juni 2010 om 20:24

    Ik mag jou wel, Aadb! en als we nog verschillende tarieven voor verschillende landen gehad zouden hebben, dan hadden we voor elk land een andere hoogheid hebben kunnen gebruiken! Maxima voor Argentinië, Irene voor Spanje, enz. enz.

  • Albert Haan op 1 juli 2010 om 01:49

    Is het niet zo dat de permanente zegels een 1 of 2 krijgen?
    En dat de oa. de Kinderzegels, bijzondere zegels zoals mooi Nederland,
    Lang leve het bos, persoonlijke zegels en tour de france zegels gewoon 44 ct op staat?

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 1 juli 2010 om 11:37

    Er zijn antwoorden geplaatst bij de vragen
    3, 4, 5, 7 en 8.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 1 juli 2010 om 11:39

    @ Albert, nee op alle (nieuwe) postzegels komen de cijfers 1 of 2 (of 5 bij de Filmpostzegel).

  • cees op 1 juli 2010 om 12:45

    Waar kan ik die postzegel vinden ?
    5 bij de Filmpostzegel
    Op de site van TNT is deze door mij niet te vinden.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 1 juli 2010 om 12:47

    Deze postzegel is nergens te vinden. Er rust ook een embargo op. Wel is het feit van de 5 genoemd gisteren op een persbijeenkomst bij TNT Post.

  • Tom 2010 op 1 juli 2010 om 15:25

    Ik heb het stille vermoeden, dat het uitbrengen van deze cijferzegels, meer commercieel is getint dan dat het zogenaamd makkelijker voor de grbruikers wordt.
    Maar wat ik rampzaliger vindt, is dat wij als verzamelaars worden opgescheept met een enorm zelfklevende zegels.
    Van de eerste 17 uitgites maar liefst 15 stuks zelfklevend,
    Het overgrote deel van ons weet wat de gevolgen zijn, voor Uw insteekboeken en albums met klemstroken zijn.
    Ik zal ze (zeker de zelfklevende)in ieder geval niet aanschaffen, en ga me meer om mijn tweede land consentreren.
    Die geven nog 98% gegomde zegels uit.

  • cees op 1 juli 2010 om 15:41

    Blijkbaar heeft TNT-post door dat er vele verzamelaars gaan stoppen, dus ook geen abonnement meer nemen op de nieuwe uitgaven.
    Ik kreeg namelijk net een brief binnen van TNT collect dat de postzegels met het cijfer 1 en 2 een nieuwe tijd van verzamelen inluid.
    Daarbij nog enkele andere gegevens die hierop slaan.

    Ik kreeg van TNT-collect een email binnen dat er nu ook prestige boekjes zijn met het cijfer 1 ( wielrennen )

    Gaan ze nu nog meer de verzamelaars plukken?

  • paulv op 1 juli 2010 om 16:06

    Volgens mij worden Postzegels vooral gemaakt voor mensen die post versturen, het grootste deel van de produktieaantallen wordt opgeplakt en verstuurd. Om het de verstuurders makkelijk te maken worden veel postzegels als zelfklevende zegels aangemaakt. Om het de verkopers makkelijk te maken worden zegels per 5 of 10 op een kaartje of in een velletje verkocht.
    Ik denk dat TNT wel een langjarige houdbaarheid van postzegels probeert te realiseren, maar dat dat niet tegen elke (kost-)prijs kan.

  • linda op 1 juli 2010 om 16:59

    2 prestige boekjes met het cijfer 1
    ( wielrennen )
    wel te verstaan
    en ik vind ze super
    Wel meteen bankroet maar toch :)
    maar gelukkig wel een boekje
    met een mooie plaatfout
    wat wil je nog meer hihi

  • cees op 1 juli 2010 om 17:03

    O, Je.

    En wat is die plaatfout dan?
    Zo kan ik ook iets meer uit de aankopen halen als verzamelaar.

  • linda op 1 juli 2010 om 19:55

    In boekje 1 (1960/1985 groen)
    zit op de eerste zegel (Joop Zoetemelk)
    een streepje dat er uit ziet als een 1 in de zelfde kleur als op deze blz. is gebruikt (oranje)
    Boven de foto precies in het midden.
    (bij Gerben Karstens zelfde pagina)
    zit boven de zegel een pixel achtig blokje (groen/oranje)

    In boekje twee zit bij mij
    op het tweede blokje van drie
    (Steven Rooks)
    links onder net onder het eerste blokje met streepjes een grijze veeg.

    Ik ga morgen nog even terug om te kijken of er meer boekjes zijn die dit hebben.

  • CEES V op 3 november 2010 om 14:07

    Bij de overgang van de gulden zegels naar de euro zegels werd er bekend gemaakt dat de gulden zegels tot en met 2030 geldig waren voor frankering.
    Nu krijgen wij in 2011 cijferzegels welke gelijk zijn aan die welke uitgegeven zijn in 2010, Alleen het haakje veranderd. Dat geeft een strafport probleem. Je gebruikt de oude cifer zegels namelijk maar die hebben een ander haakje. Maar hoe zit het dan met de gukden zegels? Volgens de nieuwe regels van TNT post kunnen de zegels van 2010 niet meer gebruikt worden. Er moet 2 euro cent worden bijgeplakt. De nieuwe frankeerapparaten bij de soortering zijn reeds ingesteld op de cijferzegels met een haakje.Andere zegel worden niet mer herkend.
    Wie geeft mij hierover informatie.
    ( zie voor de neiuwe cijferzegels voor 2011 de blog )

  • aadb op 3 november 2010 om 14:27

    Ceesv gewoon plakken en klaar en het niet moeilijker maken dan het is .Zij bedenken iets en zullen op de eventuele blaren zitten .En strafport ach zijn er nog mensen die dat betalen en wat zijn de sancties als je niet betaald .En die opmerking over geldige guldenzegels was dacht ik voor bankbiljetten van toepassing !

  • Jan1964 op 3 november 2010 om 14:41

    Ik zal de machines eens lekker op hol doen slaan met allerlei verschrikkelijke frankeringen !

  • toon op 3 november 2010 om 15:18

    ja het zogenaamde Filatelistisch Frankeren kan gewoon worden doorgezet hoor!
    zie mijn webpagina:
    http://www.filavaria.nl/mengfrankering.htm

  • rosa op 8 april 2013 om 10:06

    Hoi,
    Ik moet de waarde van de postzegels met de cijfer 1 en 2 data 2010 weten weet iemand van jullie dat?

  • Reintjedevos op 8 april 2013 om 12:22

    46c cq 92cper 01.07.2010

  • Harmen op 14 december 2013 om 17:08

    Hallo,

    Zou het slim zijn net voor de prijsverhoging per 1 jan 2014 heel veelpostzegels te kopen om mijn Niet brievenbus) pakketten mee te betalen zodat ik de eerste jaren dus goedkoop uit ben? of kan dat niet meer met postzegels en dan een streepjescode krijgen voor track and trace?

    Vriendelijke groeten, Harmen Schaap

  • Ceesv op 15 december 2013 om 13:52

    De postzegels met de euro cijfers 44 en 88 eurocent blijven normaal geldig. Zij worden echter niet meer bijgemaakt heb ik begrepen. Dat is dan ook geldig voor de bijplakzegels denk ik zo. De 1 en 2 postwaarde aanduiding hebben een waarde. en die waarde kan dus ook gebruikt worden door de euro cent zegels. Een pakketje gewoon frankeren en op een postkantoor aanbieden levert een blanco formulier op waarop een barcode staat vermeld om het pakketje zowel in Nederland als in het buitenland te volgen. Kijk op EBay hoe de nieuwe zegels er uitzien.

  • duriendejager. op 19 september 2016 om 22:56

    Wat doe ik met een ongestempelde postzegel?

  • Ceesv op 21 september 2016 om 13:18

    Gebruiken

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)