Interview Peter Struycken, de maker van de Beatrix-postzegel - Postzegelblog

Interview Peter Struycken, de maker van de Beatrix-postzegel

10

Lex Bohlmeijer praat met beeldend kunstenaar Peter Struycken. Struycken maakt oa computergestuurde verlichting zoals de arcade van het Nederlands Architectuurinstituut te Rotterdam en onlangs het Lichtwerk Meerrijk in Eindhoven. Maar bovenal is hij bij een groot publiek bekend van het portret in stipjes van Koningin Beatrix waar ondertussen al miljoenen postzegels van zijn gemaakt.

Luister hier naar het interview.

Peter Struycken (1939)

De Nederlandse kunstenaar en ontwerper Peter Struycken werd geboren in Den Haag in 1939. Hij studeerde van 1957 tot 1962 aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in zijn geboorteplaats.

Struycken en de computer

Aan het einde van de zestiger jaren kwam Struycken in aanraking met de computer. Hij begon dit apparaat als hulpmiddel te gebruiken om ingewikkelde vorm- en kleurveranderingsprocessen te kunnen analyseren en ontwerpen.

Postzegels Koningin Beatrix

Een bekend werk van Struycken is een serie postzegels uit 1981, die een uit puntjes opgebouwde beeltenis van Koningin Beatrix tonen. Dit is een uitzondering in zijn oeuvre, omdat hij doorgaans abstract werk maakt.

Bron: Radio 1

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 4,25 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Tags bij dit artikel

Reacties (10) Schrijf een reactie

  • aadb op 2 mei 2010 om 19:33

    Mij staat bij dat Peter S er voor zorg heeft gedragen dat de afbeeldingen niet vermeld werden in de NVPH catalogus )

  • paul op 3 mei 2010 om 13:38

    Dat komt omdat Peter Struycken als bedemker en ontwerper etc en als verstandig kunstenaar het zo geregeld heeft dat zijn rechten als copyright en afbeeldingsrecht aan hem bleven. Het zou zo zijn dat dit zelfs in het contract tussen Struycken en de toenmalige PTT is vastgelegd.
    Struycken zorgde er ook voor dat in de jaren er na zijn rechten werden en worden nageleefd. De stichting Beeldrecht, tegenwoordig Pictoright, speelt een rol in de belangenbehartiging.
    Struycken dient in deze als voorbeeld van een kunstenaar die zich niet de kaas van het brood laat eten, doordat anderen dan hijzelf zonder zijn toestemming vooraf zijn werk commercieel benutten.

  • aadb op 3 mei 2010 om 22:06

    Paul mooi verhaal ,maar ik mag aannemen dat PS behoorlijk betaald is voor zijn ontwerp ,en het commerciele gewin door derden lijkt mij overdreven .Welke kunstenaar wil niet dat zijn ontwerpen overal te zien zijn ,om je dan ook nog te laten betalen door catalogus makers gaat te ver . Terecht dat de nvph en anderen de zegels jaren lang niet afgebeeld hebben .Ik zie het als een fout van de toenmalige ptt en dit zal ze niet zo snel meer gebeuren denk ik .

  • paul op 3 mei 2010 om 22:54

    Volgens mijn weten heeft PTT de contracten later ook anders opgezet. Kunstenaar/ontwerper moest rechten aan PTT afstaan, waarschijnlijk/uiteraard wel tegen een vergoeding. PTT zat ook een beetje in zijn maag met de gang van zaken rondom de rechten op de stippenportretzegel.
    “..PS behoorlijk betaald..” ik weet dat niet goed, er is een periode geweest dat de ontwerper een vast bedrag kreeg per ontworpen zegel of serie. Het was trouwens de tijd dat PTT een volledig staatsbedrijf was, met een echt ambtelijke organisatie. Een ander belangrijk deel van de beloning was/is voor Struycken de prestige die het opleverde. Hij kwam met zijn, voor die tijd zeker, baanbrekende ontwerp in het rijtje van o.a. Jan Veth, Willem van Konijnenburg, Sem Hartz, Jan van Krimpen.
    Ik denk niet dat de Koningin invloed heeft gehad op de vergoeding/beloning. Enerzijds omdat het zegelontwerp speelt in het begin van haar regeerperiode en de Koningin dan nog moet “warmdraaien in het vak” zal maar zeggen, anderzijds lijkt mij dat de financiële kant een zaak van PTT en kunstenaar is.
    We mogen aannemen dat de Koningin wel tevreden tot zeer tevreden is over de zegels. De looptijd is inmiddels bijna 30 jaar, met een belangrijke opfrisser in 1991. Als Ze niet tevreden was zou er zeker een ander ontwerp zijn gekomen. Vergelijk Margarethe in Denemarken, in ons blog is onlangs de zesde serie gemeld in een vergelijkbaar lange regeerperiode.

    Klopt het trouwens dat de stippenzegel tegenwoordig wel in de nvph-cat. staat afgebeeld? Zo ja, kan iemand van de nvph of met achtergrondkennis rondom dit toelichten waarom nu wel. En wordt er nu nog steeds vergoeding vereist en ook betaald, of juist niet/niet meer, of geldt er een soort van citatierecht.

  • Arjan op 3 mei 2010 om 23:02

    Ik heb dit destijds geïnformeerd bij de de NVPH en als ik me het goed herinner, komt het er op neer dat op een gegeven moment een iets schappelijkere prijs is afgesproken, waarop besloten is voortaan wel weer de zegel af te beelden.

  • paul op 3 mei 2010 om 23:16

    NVPH verdient hiervoor een schouderklop. Dat mag ook wel eens gezegd worden. En Arjan een voor zijn snelle antwoord.

  • Arjan op 4 mei 2010 om 16:00

    Dank je! Gewoon puur toeval hoor, dat ik het net zat te lezen.
    :-)

  • paul op 4 mei 2010 om 21:33

    Ook als podcast te downloaden: http://tools.ncrv.nl/download/podcast_tool/casaluna_30-04-2010.mp3
    Omvang 63MB

  • lisa op 15 september 2012 om 19:26

    de helft van die postzegels op dat plaatje heb ik..
    zijn die veel waard?

  • Reintejdevos op 15 september 2012 om 19:49

    Lisa,

    in ieder geval wat er opstaat! Dus ga achter die andere helft aan….

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)