Functioneel maagdelijk wit op postzegels - Postzegelblog

Functioneel maagdelijk wit op postzegels

4

Naar aanleiding van het weinig functionele wit rondom de lege, inhoudsloze hoofden van de nieuwe Zomerzegels 2010 geef ik u hierbij drie postzegels, waar het wit wél duidelijk een functie vervuld. Zonder dit maagdelijke wit zou de inhoud van de postzegelboodschap onvolledig én niet overgekomen zijn.

Het onbegrepen ‘maagdelijke wit’ bij sport- en spelpostzegels!

Het onbedrukte deel boven het schuin geplaatste woord ‘korfbal’ (nvph 1160) heeft bij veel verzamelaars/filatelisten geïrriteerde op- en aanmerkingen veroorzaakt (door onbegrip vanwege de afwezigheid van een afbeelding: “Het heeft geen onderwerp!”). De witte gedeelten van de piano- (nvph 1333) en tennispostzegels (nvph 1813) daarentegen zijn in het geheel niet spraakmakend geweest. Toch geven alle drie postzegels met het ‘niets’ op een abstracte manier een ongrijpbaar én onreproduceerbaar element van het korfbal-, piano- en tennisspel weer!

Korfbal-postzegel: 75 jaar geleden eerste georganiseerd korfbal

De korfbalpostzegel (nvph 1160) geeft geen illustratieve afbeelding van het korfbalspel (zoals op beide voorontwerpen en maximumkaart), maar een symbolische verbeelding met typerende elementen van het balspel. Het Nederlandse woord ‘korfbal’ bleek na een speurtocht van ontwerpster Marte Röling het meest treffende en karakteristieke van deze sport te zijn. Bovendien is het ook het internationale woord voor deze typisch Nederlandse sport, die ook in België wordt geoefend.

Het grote onbedrukte deel symboliseert een van de drie speelvelden *), waar de korfbalspelers/-speelsters wisselend niet  actief bij het spel betrokken zijn, zoals in de twee resterende vakken. Deze rustige, inactieve ‘spelperiode’ wordt door het onbedrukte, witte deel van deze typografische postzegelafbeelding verbeeld.

De schuin geplaatste tekst symboliseert het flitsend beweeglijke en levendige aspect van het korfbalspel, dat zich wisselend in de vakken één & twee of twee & drie afspeelt. Letters en cijfers bezitten een witte contourlijn, waarmee ook het levendige van het korfbalspel wordt gekarakteriseerd. Het typisch Nederlandse eigene krijgt nadruk van de kleuren rood, wit en blauw van onze nationale driekleur.

*) Toen de postzegel door Marte Röling werd ontworpen, telde een korfbalveld nog drie vakken. Inmiddels is het op twee vakken teruggebracht. Op dit moment geldt de korfbalpostzegel als een achterhaald, tijdgebonden ontwerp.

Piano-postzegel: 1985 Europese Jaar van de Muziek

Een deel van de piano, het klavier als illustratief en decoratief element, is in de hoek van het postzegelvlak (nvph 1333) geplaatst. Het klaviergedeelte met de ietwat lange toetseinden gaal vloeiend vaag over in een geheel leeg, onbedrukt wit vlak als symbool voor de niet zichtbare klanken, die nog zullen volgen. De warme rode en gele kleuren die nog vóór het toetsenbord liggen, zouden gezien kunnen worden als symbolen voor de volgende/komende warme muziekklanken.

Tennis-postzegel: 100-jariege Tennisbond KNLTB

In een actieve houding wordt de meest bekende Nederlandse tennisser, Richard Krajicek (hij vertegenwoordigt geheel tennissend Nederland), van bovenaf gefotografeerd. De ‘service’ speelt een belangrijke rol in het moderne tennis. Door het hoge fotografische standpunt kan vormgever Herald Slaterus de serverende tennisser in het ‘perspectief’ (lijnenspel) van het veld plaatsen. Met de ‘tekst-  en jaartallijnen’ suggereert de ontwerper een gedeelte van het servicevlak. De diagonale ‘KNLTB – 1899-1999 – lijn’ met de haaks erop staande ‘Nederland – lijn’ verbeeldt ook beweging, kracht en dynamiek van het tennisspel.

De tennisbal staat op het eerste gezicht op een onlogische plaats. Bij twee verticaal boven elkaar geplaatste postzegels (nvph 1813) blijkt dat de tennisser de bal ‘opgooit’ op de bovenste postzegel. Het maagdelijke wit (van de bovenste postzegel) boven de gravelgekleurde achtergrond (van de onderste postzegel) stelt de opslagruimte schuin boven de tennisser voor. Door deze over twee ‘postzegels-uitstrekkende’ wijze van vormgeven, geven beide postzegels als beelddoorloper een impressie van een krachtig spelfacet van het tennisspel.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 3,33 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • Arjan Keppel op 11 april 2010 om 09:47

    Tjongejonge, die Zomerzegels zitten je wel dwars, he, Bate?!

  • toon op 11 april 2010 om 11:54

    Ik vond die originele ontwerpen van Marte Röling eigenlijk wel leuk.
    Wist U trouwens dat Marte zich niet helemaal goed had voorbereid met die ontwerpen, want de afgebeelde BAL is een voetbal en geen korfbalbal; ze vond die honingraat zo leuk.

  • Jan van Tellingen op 11 april 2010 om 21:01

    Bate,Ik zou de twee boven elkaar geplaatste zegels ff omdraaien, dan kunnen we beter zien dat de bal wordt opgegooid !

  • Arjan Keppel op 11 april 2010 om 21:47

    Verzin je het maagdelijk wit van Krajicek zelf of komt dat van de designer? Ik zie het niet zo, eigenlijk. Er zit naar mijn idee geen servicezwaai in de witte vorm. De tekst als lijnen van het veld is leuk gedaan, al krijgt K. zo wel “voetfout” toegeroepen. De opgeworpen bal in de zegel erboven is werkelijk een meesterzet van de designer en alleen al daarom is dit een topzegel!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)