Zomerzegels 2010 - Hollandse helden - Postzegelblog

Zomerzegels 2010 – Hollandse helden

12

De Zomerzegels 2010 heeft dit jaar als onderwerp Hollandse Helden. Op het velletje staan de Hollandse helden van toen en nu: Annie M.G. Schmidt (1911-1995), schrijfster van onvergetelijke kinderboeken, liedjes en musicals; Ramses Shaffy (1933-2009) met zijn hartverwarmende chansons; Fanny Blankers-Koen (1918-2004), internationaal atlete van de 20e eeuw; ‘Tenore Napolitano’ en zanger van het levenslied Willy Alberti (1926-1985); tv-icoon en kinderboekenschrijfster Mies Bouwman (1929); en Dick Bruna (1927), illustrator en schrijver van onder meer de nijntje-kinderboeken. Hun liedjes, boeken en andere prestaties spreken nog steeds tot de verbeelding en verrijken tot op de dag van vandaag de levens van mensen uit alle leeftijdsgroepen.

TNT Post eert de Hollandse helden ieder met een eigen postzegel in de uitgave van de Zomerpostzegels 2010. Het postzegelvel met de beeltenissen van deze beroemde Nederlanders zal bij velen warme en bijzondere herinneringen oproepen. Bijzonder zijn de nieuwe Zomerpostzegels ook omdat het dit jaar 75 jaar geleden is dat de allereerste Zomerpostzegels werden uitgebracht. De Zomerpostzegels bieden iedereen de mogelijkheid om ouderen te ondersteunen. De opbrengst van de bijslag van 22 eurocent per postzegel komt namelijk volledig ten goede aan het Nationaal Ouderenfonds. Deze organisatie steunt ouderen met bijvoorbeeld de telefonische ouderenhulplijn en de ComputerPlusBus. Deze speciale bus is een laagdrempelige manier voor ouderen om kennis te maken met de computer en internet, wat een belangrijk hulpmiddel kan zijn om de zelfredzaamheid van ouderen te vergroten. Dit initiatief is een samenwerkingsverband met het Mooiste Contact Fonds van KPN. Verder zijn er diverse jaarlijks terugkerende evenementen, zoals de Vergeet-ze-niet Dag op 1 oktober (Dag van de Ouderen) en de Kerstdiners, waarmee het Ouderenfonds de ouderen in het zonnetje zet. Daarnaast probeert het Ouderenfonds door middel van activiteiten en voorlichtingscampagnes contacten met ouderen te bevorderen.

Het ontwerp

“Iedereen kent hen bij hun voornaam, zó bijzonder zijn de helden die zijn afgebeeld op deze speciale uitgave van de Zomerpostzegels”, aldus Jochem Leegstra, creative director bij bureau …,staat, en verantwoordelijk voor het ontwerp van de Zomerpostzegels 2010. “Zeg Mies, Ramses of Fanny en iedereen weet wie je bedoelt. Het zijn de Hollandse helden van toen en nu.”

Voor bureau …,staat was het ‘toen en nu’ een belangrijk uitgangspunt voor het postzegelvel. “Zo hebben we ons laten inspireren door het kleurenpalet van de eerste Zomerpostzegels. Dat heeft voor de postzegels van 2010 geleid tot mooie sprekende pasteltinten, voor iedere held een andere kleur. Ook hebben we aansluiting gezocht bij de traditie van het afbeelden van portretten en profile op postzegels, muntgeld en bankbiljetten. Dat was in de tijd van de eerste Zomerpostzegels heel gangbaar.”

De zes portretten van de Hollandse helden zijn gemaakt op basis van verschillende foto’s. Daarbij zijn de portretten in silhouet afgebeeld. “Het silhouet is een abstractie van het portret”, aldus Leegstra. “De details in het gezicht ontbreken, je ziet alleen de contouren. En dat is precies goed, want deze mensen zijn zo bekend dat je hen al herkent aan hun silhouet.” Bureau …,staat heeft zo op ingenieuze wijze de grootsheid van deze helden onderstreept. Het silhouet is als het ware een verbeelding van hun betekenis en van het belang van hun liedjes, boeken of sportprestaties.

“We hebben de helden afgebeeld als iconen van Nederland”, zegt Leegstra. “Hun silhouetten zijn tegen een frisse moderne achtergrond gezet, zwarte letters tegen een wit vlak, dat doorloopt over het hele postzegelvel.” De toegepaste letter is een aangepaste versie van het font Engravers’ Gothic, afgeleid van het originele font uit de jaren dertig, dus uit de begintijd van de Zomerpostzegels. Kortom, de helden zijn afgebeeld in een bijpassende grafische setting van toen en nu.

De postzegel is, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.tntpost.nl/collectclub en bij de reguliere verkooppunten. De geldigheid van de postzegel voor de frankering is onbepaald.

De frankeerwaarde van de postzegel is € 0,44 + € 0,22 bijslag

Zegelformaat : 25 x 36 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 440.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Artikelnummer : 300660
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
Soort zegels : velletje met zes bijzondere postzegels met bijslag

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (9 stemmen, gemiddeld: 4,44 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (12) Schrijf een reactie

  • Jan1964 op 15 maart 2010 om 14:29

    Krijgen we na de Hollandse helden dan ook nog Noordelijke helden, Oostelijke helden en Zuidelijke helden ?

  • JHA op 15 maart 2010 om 14:43

    Liedjeszingers, zich tekenaar noemende figuren en (tv)-presentatoren zijn tewgenwoordig helden?
    De verloedering slaat wel toe bij TNT Post. Waar licht de grens?

  • Bert Reiz op 15 maart 2010 om 15:46

    En als we dan toch ’helden‘ willen afbeelden kan er dan misschien een leukere foto vanaf TNT-Post. Niet iedereen kent deze helden. Het zijn nu zoekplaatjes geworden. Jammer!

  • Robert op 15 maart 2010 om 15:57

    Er valt ook altijd wat te mekkeren. Helden zijn jullie in ieder geval niet.

  • Jan1964 op 15 maart 2010 om 15:58

    En Hollanders ook niet.

  • JHA op 15 maart 2010 om 16:42

    Het is natuurlijk:
    Waar licht de grens op en waar ligt de grens?

  • JS op 15 maart 2010 om 20:22

    Helden of niet, bekende en vele Nederlanders aansprekende personen zijn het in elk geval wel. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat deze mensen middels een postzegel nog eens in het zonnetje worden gezet. De keuze is uiteraard arbitrair en het zou wel erg on-Hollands zijn als daar niet over gemekkerd gaat worden, maar dat is dan maar niet anders. Bovendien zullen veel mensen het ook leuk vinden om postzegels met afbeeldingen van deze personen te kopen en dat is ook nooit weg. Ook de vormgeving is wat mij betreft zeer geslaagd. Dat geldt zowel voor de portretten als de typografie. Als geheel erg leuke zegels die over 20 jaar nog niet vervelen, want de personages zijn met deze postzegels(in meerdere opzichten) tijdloos gemaakt!

  • Lars op 15 maart 2010 om 23:37

    @ Bert Reiz
    Ik ben het helemaal met u eens!
    Verzamelaars van mijn generatie zullen deze personen echt niet herkennen op de manier waarop ze staan afgebeeld.
    Ramses, Fanny, Mies, Willy, Dick en Annie verdienen veel mooiere zegels!
    Elke keer als ik van dit soort ontwerpen zie weet ik weer waarom Nederlandse zegels in het buitenland bijna niet verzameld worden.

  • Robert op 16 maart 2010 om 16:04

    Nederland heeft in het buitenland juist een grote reputatie op het gebied van vormgeving. Op tentoonstellingen in de grote wereldsteden wordt veel werk van grafische kunstenaars uit Nederland getoond. Dat komt omdat hun werken vaak erg gewaagd, origineel en hun tijd vooruit zijn. Misschien niet altijd naar ieders smaak, maar in ieder geval gedurfd. Daar zijn deze postzegels weer het bewijs van.

  • Albert Haan op 17 maart 2010 om 14:15

    @ Robert dat was eens dit is allang voorbij.

  • willem hogendoorn op 17 maart 2010 om 17:50

    Ik vind het silhouet van Willy Alberti eigenlijk meer op Anton Geesink lijken.

  • toon op 17 maart 2010 om 21:39

    je hebt gelijk Willem. als ik goed kijk lijkt Dick Bruna eigenlijk wel erg op de Belgische koning Albert!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)