100 jaar gemotoriseerde luchtvaart: het ontwerpproces - Postzegelblog

100 jaar gemotoriseerde luchtvaart: het ontwerpproces

3

ontwerpproces-mijksenaarHet blijft mooi om te zien. Hoe komt een ontwerp tot stand? Hoe zag het eerste ontwerp eruit? En waarom zijn er bepaalde afbeeldingen en/of ontwerpen afgekeurd? Meijer Mijksenaar van ontwerpbureau Mijksenaar nam in een presentatie een hele groep filatelisten mee van nul naar ontwerp. Een boeiend verhaal waar ik jullie graag deelgenoot van maak. Het ontwerpproces van 100 jaar luchtvaart in woord en beeld.

In oktober 2008 kreeg ontwerpbureau Mijksenaar de opdracht voor het velletje 100 jaar gemotoriseerde luchtvaart. Er was een aantal randvoorwaarden waar het bureau zich aan moest houden:

  • 10 afzonderlijke zegels
  • Formaat was bepaald
  • Frankeerwaarde: 44 ct
  • Nederland 2009 erop
  • En het moest een kleurrijk velletje worden

De zoektocht naar vakliteratuur en beeld begon. Belangrijk was hierbij wel dat er gezocht moest worden naar de 10 historische hoogtepunten van de luchtvaartgeschiedenis tussen 1909 en 2009, maar dat mocht ook zijn wat Mijksenaar als Nederlandse ontwerpers zelf als hoogtepunten beschouwden. Daarnaast was men natuurlijk afhankelijk van het bestaande beeldmateriaal. Dat was het filter voor de uiteindelijke keuze.

meijer-mijksenaar

Al gauw hadden Meijer en Paul Mijksenaar een rijtje met 10 persoonlijke hoogtepunten:

  1. De eerste vlucht in Leur
  2. Vliegtuigbouw – de pioniers
  3. Luchtvaartmaatschappijen – kerstpost naar Nederlands-Indië
  4. Vliegtuigbouw – metalen vliegtuigen
  5. Nederlandse vliegtuigontwerpen
  6. Luchtvaartmaatschappijen – The Flying Dutchman
  7. Militaire luchtvaart
  8. Luchthavens (Rotterdam Waalhaven – huldiging uiver en Schiphol)
  9. Massavervoer dankzij straalverkeersvliegtuig
  10. Dienstverlening (traumahelikopter)

Voor wat betreft de afbeeldingen leverde dat de volgende afbeeldingen op:

  1. De eerste vlucht
  2. Fokker F-18 ‘De Pelikaan’
  3. DC-2 ‘De Uiver’
  4. Super Constellation
  5. Luchthaven Schiphol
  6. Fokker F-27, ‘Friendship’
  7. Anthony Fokker, ‘Spin’
  8. Vliegkampschip ‘K. Doorman’
  9. Boeing 747, KLM
  10. Trauma-helicopter

lanceermethode-luchtvaart

Omdat men het jammer vond de zijkanten niet te gebruiken, werd het beeld over de scheurrand heen gebracht. Dit gaf een prachtig panoramabeeld!

Om het hele velletje te benutten zijn de boven- en onderrand gebruikt om aanvullende wetenswaardigheden te vermelden. Op deze manier werd het documentaire karakter van het velletje benadrukt.

Het velletje was klaar voor presentatie:

velletje-oud-100jr-luchtvaart

Een spannend moment volgde. TNT Post was enthousiast, al viel het wel op dat bijna alle vliegtuigen aan de grond stond. Dat was ze zelf nog niet opgevallen.

Voor 3 postzegels kwam de vraag om ander beeld te zoeken.

  • De bladeren bij de traumahelikopter zorgden voor teveel afleiding.
  • De actualiteit van de ‘Karel Doorman’ stond ter discussie.
  • En de afbeelding van de KLM Boeing zou misschien teveel negatieve associaties hebben.

Daarnaast was TNT Post niet enthousiast over de wijze waarop de waarde van de postzegel was vermeld. Tenslotte zorgt de duidelijke waarde erop dat een postzegel een postzegel is.

waarde-100-jaar-luchtvaart

Een zoektocht naar nieuw beeld volgde. Waarbij nu ook gelet werd op het feit dat de foto bij de postzegels een logisch vervolg kreeg na de scheurlijn. De afbeeldingen zijn prachtig te zien op de sheets 22 t/m 39 (zie verderop in dit artikel).

Daarna werd er gewerkt aan de presentatie van de waarde. Vele exercities werden er gedaan om te kijken hoe de 44 cent op de postzegel kon komen. Uiteindelijk werd er gekozen voor 44 cent met een rood wit blauw vlaggetje erachter.

44-ct-luchtvaart-postzegels

Dit idee kwam van de vlag die ook afgebeeld stond op de staart van de eerste Fokker F-27.

nederlandse-vlag-staart

Per postzegel werd gekeken naar de beste plek, zodat het element de afbeelding niet in de weg zou staan.

Als laatste is er nog gekozen om de bewegwijzering van de Schipholfoto geel te maken. Dat was ook niet onlogisch omdat er vanwege dit onderdeel voor deze foto was gekozen.

Met deze laatste aanpassingen was het velletje af! Het resultaat is bekend, het werd een prachtig velletje waarop heel wat te zien is.

Een prachtig filmpje aan het eind van het verhaal van Meijer liet ons nog eens even in sneltreinvaart zien hoe dit velletje tot stand kwam.

Het was een prachtige presentatie. Namens alle lezers van de Postzegelblog wil ik alle ontwerpers oproepen om hun ontwerpproces op deze wijze te documenteren. Wat een mooie inzichten worden er op deze manier gegeven!

De presentatie van bureau Mijksenaar

Dat Paul en Meijer Mijksenaar erin geslaagd zijn een prachtig velletje neer te zetten bewijzen wel de reacties op een eerder artikel van Bate Hylkema hier op de Postzegelblog. Maar een nog groter bewijs is dat het velletje tot nu toe veruit nummer 1 is bij de keuze voor het de mooiste postzegel van 2009!

Meer achtergrondinformatie en ‘weetjes’ over het ontwerp van het postzegelvel ‘100 jaar (gemotoriseerde) luchtvaart’ is te vinden op de speciale themasite van ontwerpbureau Mijksenaar.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Tags bij dit artikel

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • Cor Oppelaar op 22 december 2009 om 00:11

    Beste Lia,

    Je hebt de presentatie perfect verwoord.
    Zoals je weet was ik er zelf bij. Het was mij een genoegen naar Meijer te luisteren en de beelden te zien.

  • Lia op 22 december 2009 om 09:20

    @Cor, dank je wel voor de complimenten. Zo’n mooi verhaal moet gedeeld worden met de buitenwereld!

  • dolores op 22 december 2009 om 12:47

    Absoluut een mooi verhaal Lia. Ik kom nergens anders dan hier op het postzegelblog dergelijke boeiende informatie tegen en het is een genoegen het te lezen. Fijne dagen voor jou en alle bloglezers!!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)