Twee onbekende Adriaen Coortes in een la! - Postzegelblog

Twee onbekende Adriaen Coortes in een la!

1

nvph-1832“Te mooi om waar te zijn”, zegt Martine Lambrechtsen, kunsthistoricus en expert-oude-meesters bij Sotheby in Amsterdam. Twee onbekende stillevens van Adriaen Coorte (ca. 1665 – 1707) zijn ontdekt. Beide schilderijen/stillevens ‘Aardbeien in een aardewerken kom’ en ‘Perzik en twee abrikozen’ (1692) waren al meer dan een eeuw eigendom van een Nederlandse familie. Ze lagen in een la. Het veilinghuis Sotheby in Amsterdam bekeek op verzoek van de eigenaar de stillevens en stelde vast dat ze van de hand van Adriaen Coorte waren.


coorte-stilleven
De eigenaren hadden geen flauw idee van de waarde, ondanks het feit dat de werken beide door Coorte (duidelijk leesbaar) zijn gesigneerd. De schilderijen hebben een waarde van ongeveer 100.000 tot 150.000 euro per stuk. Afgezien wat oppervlakkige krasjes, veroorzaakt door het opbergen in een la, zijn de stillevens in zeer goede staat. Gezien de zeldzaamheid kunnen ze volgens Lambrechtsen ook best het dubbele waard zijn. Met deze twee totaal onbekende schilderijen is het oeuvre van Adriaen Coorte dat slechts op 64 werken stond, gestegen naar 66.
Adriaen_Coorte_stilleven
Coorte schilderde voornamelijk fruit, noten en groenten (met name bosjes asperges), die een ontroerende eenvoud uitstralen. Bijna altijd, net als bij deze net ontdekte werken, heeft Coorte op papier geschilderd en dat naderhand op paneel geplakt.

Een Adriaen Coorte op een postzegel

Op het gereproduceerde schilderij ‘Kruisbessen’ (1701) van Adriaen Coorte op de 17e eeuwse schilderkunst-postzegel (nvph 1832) ligt de verbluffende schoonheid van een eenvoudig takje met kruisbessen en enkele bladeren op een massief stenen tafel. Het geheel is een a-symmetrische driehoeksopstelling voor een ondefinieerbare, donkere achtergrond geplaatst. Op de dikte van de tafel is de naam van de schilder met het jaartal 1701 omgeven door een sierlijke S-vormige krul geplaatst.

coorte-maximumkaart
Het sobere gekleurde geheel wordt van links bovenhelder verlicht. Door aantrekkelijke lichteffecten komen de bladeren ruimtelijk naar voren. Coorte toont ons de transparant doorschijnende, rijpe bessen niet als ‘eetbaar’, maar als ‘tijdloos gegroeide natuurschatten’ van de levende cosmos.   Daarbij verliest Coorte het detail bepaald niet uit het oog. De fijnvertakte nerfstructuur, de getande bladranden en de door ongedierte aangetaste bladeren krijgen alle denkbare aandacht. Met engelengeduld, concentratie en liefde is op een verbluffende wijze met een fijn penseel (met enkele haartjes) een alledaagse werkelijkheid vastgelegd/gevangen.

De ‘plezier-beleving’ in rijpe kruisbessen was meestal in de praktijk van korte duur. Vruchten in geschilderde vorm aan de muur waren ‘duurzamer’. Een dergelijk schilderij was een poging om alles wat voorbij zal gaan (stervelijk is), vast te houden.Deze compositie is bij uitstek geschikt om moralistisch te verwijzen naar het kortstondige en de vergankelijkheid van de aardse schoonheid.

Stillevenschilders hebben oog voor voorwerpen uit het dagelijkse leven als potten, bloemen, groente, fruit, wijnglazen en boeken. Deze voorwerpen zijn voor schilders aantrekkelijk om hun kleur, vorm, belichting, groepering stofuitdrukking (materiaalechtheid) en/of plaatsing in het vlak. Zij zien het eigenen van de schoonheid van de huid/buitenkant van een perzik, citroen, tin, glas of broodkorst. Het streven was altijd om de materialen zo echt mogelijk weer te geven.

Men neemt aan dat de unieke, laat 17-eeuwse stillevenschilder Adriaen Coorte in Middelburg of naaste omgeving heeft gewoond en gewerkt, omdat zijn werk met dat van andere regionale schilders in de schillende verzamelingen alleen daar aanwezig was. Na een aanvankelijke onderwaardering is pas na 200 jaar (door de geïsoleerde ligging van Middelburg) de nationale en internationale ‘ontdekking’ van en erkenning voor zijn werk pas gekomen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (1)

  • Bate Hylkema op 2 december 2009 om 10:20

    Gisteren zijn bij het veilinghuis Sotheby in Amsterdam de twee onbekende schilderijen van Adriaen Coorte geveild. Een anonieme Europese verzamelaar kocht beide werken, elk voor ruim anderhalf miljoen euro! De geschatte waarde bedroeg 10.000 tot 150.000 euro per stuk.
    Schilderijverkoop is winstgevender dan postzegelverkoop.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)