Net als in Nederland ziet de Britse Post (Royal Mail) dat heel veel postzegels op poststukken ongestempeld in handen komen van de geadresseerden. Net als in Nederland zijn die geadresseerden blij met dit cadeautje van Royal Mail en gebruiken de postzegels opnieuw. ‘Dan moeten ze die opgeplakte zegels maar goed stempelen’ is het verweer tegen dit ‘strafbare’ feit. Is het zo moeilijk om alle te verzenden poststukken te stempelen? Blijkbaar wel.
Gerelateerde artikelen
In het verleden werd al een beveiliging toegepast om het fotokopiëren van postzegels te bemoeilijken, door een ellipsvormige uitsparing te maken in de perforatie. Een perforatie is nog wel na te maken maar met de ellipsvormige uitsparing is het al wat moeilijker. Maar het hergebruik van postzegels die niet gestempeld waren, kwam steeds vaker voor. Stempelafdrukken werden weggewassen waardoor ze ongebruikt leken. Na veel proefnemingen was men bij Royal Mail gelukkig met de volgende oplossing.
Een nieuw postzegelboekje werd in april 2009 uitgegeven met als inhoud 12 postzegels voor second class poststukken. Maar de inhoud aan postzegels zag er heel anders uit!
Niet zo op het oog, maar als je ze goed bekijkt.
De postzegel is zelfklevend en heeft naast de oude veiligheidskenmerken (ellipsuitsparing) nog twee ellipsvormige slits.
De Britse post noemde de zegels ‘tamper-proof’ ofwel, er kon niet mee worden geknoeid. Want nadat de zelfklevende postzegel uit het boekje op het poststuk was geplakt. Kon deze alleen verwijderd worden met achterlating van de twee slits. Zo werd de zegel zodanig ‘beschadigd’, dat deze niet voor een tweede keer kon worden gebruikt. En kopiëren? Daarop had men ook iets extra’s gevonden. Het zegelbeeld was bedrukt met vage letters ROYAL MAIL in een onregelmatig patroon.
Voor de ‘postfris’ verzamelaar geen probleem: de zegel uitknippen en zo bewaren. Maar de verzamelaar die alleen gestempelde postzegels verzamelt? Zijn de zegels waaruit de twee ellipsen zijn verdwenen nog wel verzamelwaardig? Waar eindigt de beveiligingswedloop?
Reacties (4) Schrijf een reactie
Het is postaal, dus verzamelwaardig voor de filatelist. Het leuke hiervan is dat je er nu ook een verhaal bij kan vertellen over het “waarom van de gaten”. En de beveiligingswedloop?? Ik vraag me af waarom. Loopt een Postbedrijf dan zoveel miljoenen schade dat dit allemaal nodig is? Ik kan het me niet voorstellen.
Ik lees nu net in de nieuwste Stamp Magazine dat je de nieuwe Machin zegels dan wel niet af kunt weken maar dat ze met aanstekerbenzine (heet dat zo?) best wel van de envelop komen. Nadeel voor de verzamelaar is dan dat de plaklaag er nog op zit dus kun je er niet zo veel mee, voordeel voor de fraudeur (waar dit toch allemaal zogenaamd om te doen was?????) is dat je de zegel zo weer op een envelop kunt plakken!
Lekker slim, Royal Mail! Maar hun kas is weer goed gevuld!
@Arjan
Hoezo kas goed gevuld??? Moet een bedrijf perse met verlies draaien????
Als je het hebt over de Machin ponden die niet verkocht worden dan aan verzamelaars dan zie ik je punt…
Maar hier??? De Engelsen hebben de ellips-tanding uitgevonden. Hebben ze daarop niet genoeg patent-winst op gemaakt? Of leverde de patent-verkopen aan Polen en Nedelrand niet genoeg op???
Dat was ook voornamelijk het punt dat ik maakte. Het gros van de nieuwe zegels met deze slitjes zijn zegels die niet in de normale verkoop zijn en die waarden hebben van zeg 1 euro 35 tot 4 euro 50. En dan wil iedereen die naar compleetheid streeft (en dat zijn veel Machin-lui)ook de cylinderblokken hebben. Kassa!
Maar van mij mag het hoor. Liever dat dan de tarieven omhoog. Oh, wacht eens even, dat jaarlijks evenement hebben we ook net gehad…………
:-)
Arjan
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)