Golfpostzegels en Verzamelpostzegels: on-Persoonlijke Postzegels - Postzegelblog

Golfpostzegels en Verzamelpostzegels: on-Persoonlijke Postzegels

29

verzamelen-persoonlijke-postzegel-2009-75pgolf-gnf-persoonlijke-postzegel-75pIn de twee door Max Kisman ontworpen Persoonlijke Postzegelkaders is in ieder een foto gemonteerd, die beide (na een intern vergelijkend foto-onderzoek van TNT Post) afkomstig zijn uit een foto-archief van postzegelverzamelende personen en golfspelers. Bij de samenstelling van beide postzegelafbeeldingen zijn dus geen ontwerpers betrokken geweest, waardoor er ook geen naam van een ontwerper in Postzegel Nieuws van TNT Post is vermeld.

Deze onpersoonlijke en afstandelijke benadering is tekenend voor bijna alle Nederlandse Persoonlijke Postzegels. Zodra een passende foto is gevonden kan de fotografische afbeelding in het kader ingepast (ingevuld) worden, gelijk graan, steenkool of aardappelen in een vervoerscontainer van een trein, schip of auto gedropt kan worden. Het verenigen van de twee delen (foto en kader) is een fluitje van een cent en resulteert in een plaatjespostzegel met weinig allure.

golf-gnf-persoonlijke-postz

Opvallende aandachtspunten van de Golfpostzegel

  1. De inhoudelijke invulling bij de Golfpostzegel toont het silhouet van een golfer in de ‘bal-nazwiep-houding’ op een door zon overgoten vlakke golfbaan.
  2. De zonnige uitstraling blijkt niet alleen uit de schaduw rechts van de golfer, maar ook uit de kleurovergang van geel naar groen van het grasveld met daarboven een wolkloze blauwe hemel.
  3. De bal is vlak voor de kijker in de lucht ‘stilgezet’. Op de stilstaande bal is het logo van De Nederlandse Golf Federatie aangebracht.
  4. De vaag witte driehoekige ‘baan’ (via een computertechnische bewerking ontstaan) suggereert de route van de bal van veraf naar dichtbij. Hiermee wordt het begrip ‘tijd’ op een zichtbare manier gesuggereerd.
  5. Ik kan me overigens heel wel voorstellen dat deze afbeelding via de collage-methode met een aantal deelafbeeldingen (golfer, bal, logo, lucht, grasland) is opgebouwd.

verzamelen-persoonlijke-posOpvallende aandachtspunten van de Verzamelaarspostzegel

  1. De fotografische invulling van de Verzamelaarspostzegel bestaat uit een afbeelding van een jongen, die een vergrootglas in zijn hand heeft en een postzegelalbum voor zich, waarvan één bladzijde rijkelijk is gevuld met postzegels.
  2. De tekst “125 jaar kennis en plezier met elkaar” ondersteunt bepaald niet optimaal de betrokkenheid van de jongen bij z’n postzegels. Hij is (tijdens het fotografisch moment) meer gericht op de fotograaf (en op ons als kijkers) dan op z’n postzegelalbum/-verzameling.
  3. Het ‘gepakt-worden-door’ en/of het ‘gefixeerd-zijn-op’ de postzegel komt onvoldoende over en onderstreept bepaald niet de opgevoerde tekst. Het is/blijft een afstandelijke ‘ontmoeting’.

Opvallend aandachtspunten van Persoonlijke Postzegels

  • Of deze goedkope ontwerpmethode (dergelijke postzegels kunnen bij wijze van spreken tussen de aardappelen en pap samengesteld worden) ook samenhangt met de huidige kredietcrises durf ik niet te beweren. De postzegels zijn overigens wel winstgevend voor het postbedrijf.
  • Verzamelaars, maar vooral golfers, zien beide postzegelemissies als collector items.
  • De postzegels (4.40 euro per velletje) worden door hen feitelijk niet voor de frankering gebruikt. Voor ons nationaal en beursgenoteerd postbedrijf (met z’n aandeelhouders) dat in het geheel geen vervoersdiensten behoeft uit te voeren, een winstgevende aangelegenheid.

verzamelen-persoonlijke-postzegel-2009-190pnvph-80-jaar-postzegel

nbfv-postzegel-2008-190p

Tot slot

Is TNT Post wel in staat op een verantwoorde en ethische manier te onderbouwen waarom de filatelie in een korte periode viermaal in successie ‘getrakteerd’ en/of ‘verblijd’ is op/met een esthetisch weinig hoogstaande Persoonlijke Postzegel?

Weinig vleiende karakteriseringen kent dit postzegeltype als “low budget zegel”, “achterdeur postzegel”, “B-merk postzegel”, “containerpostzegel” en/of “laagdrempelige postzegel”. Al met al weinig opbeurende benaderingen.

Nogmaals “Kan TNT Post het aan de filatelie-doelgroep verkopen een dergelijk laagdrempelig samengestelde postzegel uit te geven? Dé doelgroep (al van vanouds dé vaste afnemer) stopt (zonder dienstverlening van TNT Post) bijna alle postzegels ongebruikt in een verzameling. TNT Post wordt door de verzamelaar continu rijkelijk voorzien van financiële geldstroom.

Deze financiële aderlatingen van de filatelie (die echter niet verplichtend zijn om uit te voeren, maar toch steeds weer worden gerealiseerd door de filatelist) worden met dit postzegeltype op een bijzonder goedkope wijze gehonoreerd!

Nogmaals: “Is deze postzegeluitgave aan de trouwe doelgroep op een aanvaardbare ethische wijze te verantwoorden?” Mij dunkt van niet: “TNT Post behandelt de filatelie met  de goedkope Persoonlijke Postzegelemissies op een oneervolle en laagdrempelige wijze. We worden met een kluitje het riet ingestuurd!”

Wat is uw mening?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Persoonlijke postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (29) Schrijf een reactie

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 1 maart 2009 om 08:57

    Gefeliciteerd Bate! Het 250e artikel hier op de Postzegelblog van jouw hand! Eentje die er opnieuw mag zijn. Ik hoop, mede namens alle lezers, dat er nog vele mogen volgen!!

  • Johan op 1 maart 2009 om 09:06

    Ach, het is maar net hoe je het ziet. Wat voor de één trash is is voor de ander een treasure. (One man’s trash is another mans treasure) En als je een kaartje koopt bij het museum krijg je ook de lelijke schilderijen te zien. En dat is met de postzegels ook zo. Smaak is persoonlijk. Vroeger had je ook ontwerpen waarvan je dacht. Moet dat nou? Nu is dat -met of zonder ontwerper- nog steeds zo. En een fotograaf is eigenlijk ook een ontwerper. Hij legt een tijdsmoment vast op beeld. En daar kan je leuke (thema-)zegeltjes van maken. Het is voor de traditionele filatelist misschien een beetje slikken met al dat moderne gedoe. Maar als moderne postzegelaar beschouw je dit als een gelikte (designloze?) postzegeluitgifte met een foto (met tijdsbeeldmoment) en die hoort er nou eenmaal bij. Gewoon op de grote hoop. Dat het een vast-kader ontwerp is is niet erg. Dit zijn toch de nieuwe zelfklevende of ben ik mis? Een rood/wit/blauw kader zou ook wel eens leuk zijn. :)

  • toon op 1 maart 2009 om 09:44

    @Bate,
    TNT is een commercieel bedrijf en de achterdeurzegels leveren een berg inkomsten op. dat zal alleen maar meer worden. ik heb al eens eerder gevraagd: zullen er nog wel (traditionele) “zomerzegels” en “kinderzegels” komen, zoals we die al vele jaren hebben gezien?

  • O J Kwats op 1 maart 2009 om 11:25

    @Johan En als je een kaartje koopt bij het museum krijg je ook de lelijke schilderijen te zien.

    eenmalige uiting en lopende band vergelijken…….,schrijnend.

    @Bate
    de schemering in postzegeluitgifte(s) benard mij, meer en meer.

    Zoals Toon al memoreerde: hoe lang nog “Traditionele” voordat vervlakking rondom alom is……

  • dolores op 1 maart 2009 om 12:07

    Een beetje vernieuwing kan geen kwaad…maar waarom dat dan inderdaad dezelfde kaders moeten zijn die ook gebruikt worden door de mensen die lekker hun eigen plaatje op postzegel willen mikken….dat is dus inmiddels ook geen raadsel meer, maar behoorlijk irritant aan het worden.

    Hoe leg je dat uit bij een ruiling met buitenland? Kijk Bjorn uit Noorwegen, MariaMagdalena uit Mexico en Boris uit Kazachstan: die heb ik gekozen en die heeft de TNT gekozen. Dat is de echte en dat niet. Ooooh is tie nep??? neeee, hij is niet nep maar via de achterdeur eeeeeh ja….hoe leg je dat nou uit?

    Het doet je eigengekozen afbeelding en gehobby, hoe vlak die plaatjes soms ook mogen zijn toch een beetje teniet als TNT dit maar blijft uitgeven en Nederlandse uitgiftes gaat vervangen voor het PP kader.

    1) TNT, blijf gewoon bij de eigen uitgiftes, ik ben ook voor voortbestaan van de kinder- en zomerzegels.
    2) als je dan toch zo graag wilt vernieuwen, vernieuw dan de pp-zegels voor een glanzende, met mooi kader, zodat wij niet als een soort achterlijk stelletje de markt op moeten met net een beetje minder zegel, waarvan voor anderen onduidelijk is wat nu TNT uitgifte is en wat persoonlijke postzegel.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 1 maart 2009 om 12:27

    Waar je het volgens mij alleen aan kan zien is de velrand, maar die zie je dus meestal niet…

  • Rein op 1 maart 2009 om 12:32

    @Bate

    Het laatste kader – 2 eigenlijk – was al een hele vooruitgang t.o.v. het paarse kader. Dus wat klagen we.

    Bate, je doet het voorkomen of dat die Golf of NVPH of NBFV zegels niet gewoon gebruikt gaan worden. Wat een kul! Het zijn echt niet alleen de filateloten die deze zegels in hun album stoppen, ze komen echt gebruikt voor – geldt ook de andere achterdeur-postzegels – al zie je misschien uberhaupt relatief minder postzegels omdat je minder post verstuurt danwel minder ontvangt. En als een filateloot dat doet dan is het meestal een opmaken van zijn voorraad postzegels van de laatste 40 jaar waar geen enkele verzamelaar nog op zit te wachten….

  • Rein op 1 maart 2009 om 12:35

    @Toon

    Wie zit er op kinder- of zomer-zegels te wachten?? Los van de organisaties die er wat geld mee binnen halen…

    Ik heb het al eerder geschreven: vroeger kwam je als je geluk had de 4c en de 12c Kind tegen op de kerstkaarten post. De rest was al geld klopperij! Dat was 85 jaar geleden al zo en mag best zo blijven ten behoeve van het Kind en de Bejaarde ;)

  • Johan op 1 maart 2009 om 12:50

    Ze moeten juist veel meer goede doelen toeslagzegels ontwikkelen! :) Dan kan daar ook een speciale catalogus voro komen.

  • Rein op 1 maart 2009 om 12:55

    @Johan

    We hebben al een catalogus Kinderbedankkaarten, dan kan die prachtig uitgebreid worden…

  • Johan op 1 maart 2009 om 13:38

    Zit daar ook toeslag op die kinderbedankkaarten? Dat is toch weer een ander verhaal?

  • Rein op 1 maart 2009 om 14:19

    @Johan

    De bedank-kaarten horen bij de kinderzegels…. En die zijn met toeslag!

    Maar de Australische Brand kan er natuurlijk prima ook in!

  • toon op 1 maart 2009 om 14:35

    @Rein,
    nou. ik zit nog wel te wachten op de zomerzegels en kinderzegels. de kinderzegels heb ik compleet vanaf 1924. deze 2 soorten zegels doen ook nog aan een “goed doel” en dat vind ik prima!

  • toon op 1 maart 2009 om 14:37

    Dolores heeft daar een goed idee om het basisontwerp van PP en de gewone frankeerzegels van TNT verschillend van uitvoering te maken.

  • dolores op 1 maart 2009 om 15:11

    Dank je Toon. Ik vind het zo typisch om twee verschillende postzegels hetzelfde uiterlijk te geven. Ze zijn er inderdaad op vooruit gegaan, zeker het grijze kader, maar het andere kader lijkt soms toch regelrecht uit een typemachine te komen.

    Ik blijf de terugkerende kinderzegels en de zomerzegels ook leuk vinden. “Daar zit geen verzamelaar op te wachten”, ik verzamel toch niet voor andere verzamelaars?

    De pp kaders van de TNT kom ik wel tegen op post, dus die worden gewoon gebruikt.

  • Rein op 1 maart 2009 om 15:30

    @Dolores

    Alles met hetzelfde kader in afwisselende kleuren – naar gelang het ontwerp van de zegels – en speciaal voor de persoonlijke postzegels door jou en mij gemaakt de initialen “MZ”
    zoals bij de Spaanse “Tu sello”

  • O J Kwats op 1 maart 2009 om 16:55

    @ o.a. mij zelve als meerdere uit mijn kennissenkring gebruiken steevast kinderzegels, jaarlijks….

    wat voor jou en medeblogger/lezers……….

  • dolores op 1 maart 2009 om 19:02

    @Rein, goed idee! En ze blijven mooi! De laatste heb ik nog steeds niet, maar eigenlijk ook niet echt achteraan gezeten de laatste tijd.

    Ik mis bij de Nederlandse inderdaad bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een blauw/groen kader, niet groen als gras, maar dat blauwgroene. En een wat natuurlijkere letter. Maar goed, dat is misschien een kwestie van smaak. Belangrijk is: een persoonlijke postzegel hoort persoonlijk te zijn. Een gepersonaliseerde postzegel is een postzegel met een kader die je naar eigen smaak invult. Als de TNT vervolgens ook dat kader gaat invullen naar eigen smaak, dat recht hebben ze vinden ze want zij hebben dat kader verzonnen, dan voel je je toch een beetje in het vaarwater gezeten.

    Wil de TNT ook verzamelaar worden, wil de TNT ook leuk ruilen of een groep starten, lekker freubelen met die dingen, een kunstwerkje ervan maken of erop zetten, of ze onderzoeken? Nee de TNT gebruikt ze voor eigen uitgiftes die weliswaar soms mooie plaatjes opleveren, maar niks te maken hebben met een persoonlijke, noch gepersonaliseerde postzegel! En daar word ik nou toch een beetje flauw van.

  • dolores op 1 maart 2009 om 19:13

    Dan kan de afbeelding wel uit het golfarchief komen, of van een verzamelaar, of van een organisatie als de vogelbescherming, de uitgifte wordt op de markt gebracht door de TNT, en zo worden we aardig gemanipuleerd. Vind ik.

    Maak daar een apart ontwerp voor is mijn idee, scheidt die uitgiftes van de bestellingen die nav een eigen invulling/ontwerp worden gedaan door mensen, of organisaties, of gemeentes, of particulieren, of bedrijven, of wie dan ook.

    Blijkbaar zitten er voor een organisatie of bond ook voordelen aan om ze door de TNT op de markt te brengen, mn bekendheid? Toch krijg je een vreemde situatie: de vogelbescherming, Bonzo de hond, en een kunstwerk op eenzelfde postzegel…

  • dolores op 1 maart 2009 om 19:25

    Goed idee, die MZ, en kleurkeuze Rein!!

  • dolores op 1 maart 2009 om 19:48

    Moet ik toch nog even kwijt: Het persoonlijke zit ‘m mijns inziens toch grotendeels in het maken van een eigen keuze door een particulier of vereniging, en deze keuze vervolgens zelf plaatsen op de pc, of mbv een joystick bij zo’n machine, en het velletje vervolgens opgestuurd krijgen of uit zo’n machine halen. Het velletje is dan echt van jou.

    Ik krijg de indruk dat TNT het woord persoonlijk een beetje anders uitlegt. Persoonlijk om de tafel ziten en bespreken wat er op de zegel komt en die dan uitbrengen ofzoiets? Nog een burrel erachteraan om het allemaal nog persoonlijker te maken?

    Bonzo, kunstwerk en vogelbescherming is niet een heel goed voorbeeld. Bonzo en kunstwerk gaat prima op pp, beiden zijn een persoonlijke keuze van een particulier. Dat kan eventueel een vereniging of zelfs organisatie zijn. De vogelbescherming zegel bijvoorbeeld lijkt mij eerder een gezamelijk initiatief van een organisatie en de TNT en daarmee niet meer persoonlijk, hoe persoonlijk de besprekingen en eentueel de afbeeldingen ook zijn.

    Daar zit ‘m het grootste verschil in mijns inziens, als het gaat om het woord “persoonlijk” of “gepersonaliseerd”.

  • Rein op 1 maart 2009 om 20:58

    @Dolores

    TNTPost heeft het woord “persoonlijke postzegel” gekaapt – niet eens zo zeer omdat ze er zelf mee wilden wegvliegen, maar omdat de politieke correctheid binnen Filatelie Nedelrand daarom vroeg. Er moet minstens een zegel zijn met het vaste-kader dat voor iedereen te verkrijgen is. Zo is het begonnen in Nederland. Elders b.v. in België is dat helemaal niet zo gegaan. De basis-zegels waaraan de tabs zaten zijn nergens verkrijgbaar geweest in een zogenoemde “generic” versie [de kreet die ze in de Anglosaksische landen hanteren voor wat TNTPOst doet met Kuyt, 200 jaar de Munt; de Golfclub e.d.] maar slechts tegen een meerwaarde met een bepaalde tab of zonder meerwaarde met de tabs eraf gescheurd….

    Ik gebruik heel bewust niet de term “persoonlijk” voor alles wat er als achterdeur-postzegel wordt uitgegeven. De term low-budget, vast-kader viel zelfs nog enigszins verkeerd omdat TNTPost die allerminst als low-budget ervaart. Blijft dus vast-kader over als term die nogal onpersoonlijk, neutraal kan worden opgevat. Doe ik dus ook…

    De kreten persoonlijk of gepersonaliseerd e.d. hebben er al helemaal niets mee te maken. Er is ook geen verschil. Jouw interpretatie of wel de uitleg van TNTPost is het denk ik zeer zeker niet. Zoals je misschien ook hebt kunnen lezen in mijn rubriek in het Maandblad Filatelie is het enige “filatelist-onvriendelijke” waar ik TNTPost de afgelopen jaren op heb kunnen “betrappen” het uitgeven van prestigeboekjes voor een 2x of meer prijs dan de nominale waarde.

    Er zijn vast-kader achterdeurpostzegels die TNTPost uitgeeft – in ruime mate beschikbaar stelt en verspreidt – en die best in het jaarprogramma zouden hebben gepast ware het niet dat ze – TNTPost – het aan de stok hadden gekregen met die organisaties waarmee ze 1 of 2 keer in het jaar een glaasje sherry drinken…

    En er zijn persoonlijke postzegels die door jou en mij en onze clubs of bedrijven worden aangemaakt.

    Daartussen zit een grijzig gebied zoals je zelf ook al aangaf: de Vogelbescherming; de KNSB; de boekjes van Postaumaat; de vervolg-blokken van Muntpost; Canonnen; Brinkmann; Jaren 50-60-70; de Vlinders e.d. Afgezien van de eerste aflevering zijn het allemaal particuliere initiatieven met een duwtje in de rug van TNTPost – of je je wilt abonneren is een ieders eigen zaak en dan is het net als dat ik bij jou een serie postzegels met tuinen zou willen afnemen de komende 2 jaar!

  • Shelly op 1 maart 2009 om 21:07

    Het was leuk geweest als TNTpost de uitgifte van deze persoonlijke zelfklevers van een nieuw kader had voorzien. Het wordt namelijk tijd om de persoonlijke postzegels weer een extra dimensie te geven. Rein’s idee voor kleurvariaties is een goeie. Zelf zit ik te wachten op een kader waarbij het mogelijk wordt om zg. doorlopers te ontwerpen.

  • dolores op 1 maart 2009 om 21:49

    Ja dat zou prachtig zijn!

    Toch blijft het me dwarszitten dat er zo makkelijk gebruik wordt gemaakt van zowel de term als het kader van de “persoonlijke postzegel” of “gepersonaliseerden”, of “persoonlijken”.

    Bate vindt in zijn schrijven de afbeeldingen nogal onpersoonlijk, en daarom zijn het geen persoonlijken te noemen.(even simpel gesteld).
    Maar het zijn personen, dus je zou ze ook persoonlijk kunnen noemen. (Niet mijn mening).
    Ik vind er ook niks persoonlijks aan, want van welke persoon zijn ze dan? Dus interpreteer ik persoonlijk meer als: van hem/haar/mij/ons/zullie.
    En de TNT denkt wellicht (niet dat ik weet wat men bij de TNT denkt maar ik doe maar een gooi) er wordt een bepaalde groep persoonlijk mee aangesproken dus is het persoonlijk.

    Ongetwijfeld dat sommige mensen zich persoonlijk aangetrokken voelden door de jaren ’50 postzegel, en om de vlinder een persoonlijk tintje te geven is de postzegel uitgereikt aan…vlinder!

    Maar zo kan de TNT alles persoonlijk maken, en dus alles in het kadertje van de persoonlijken knallen.

    En zo is er voor mij weinig persoonlijks meer aan de persoonlijke postzegel.

    Maar misschien ben ik wel de enige hoor die territoriumdrift heeft.

  • Stewie op 1 maart 2009 om 23:13

    Ik verzamel de hele wereld en ik kan jullie vertellen dat sommige landen het nog veel bonter maken met die ‘achterdeur’ zegels! Kijk maar eens naar bijvoorbeeld Australië, China, Singapore en Thailand.
    Zo heeft Thailand o.a. provincie-vellen. Alleen te krijgen bij de filatelie-loketten in die provincie. En met 72 provincies zijn dat een hoop vellen! En ook nog eens A4-formaat! Waar berg je die in op?!
    Ik moet er wel bij zeggen dat bij bovengenoemde landen het plaatje op een aanhangsel wordt gedrukt en niet op de zegel zelf. Maar het zijn wel veel verschillende zegels in vaak andere combinaties in het vel.
    Provincie-vellen… Ik hoop niet dat ik nu TNT-post op een oude-maar-in-een-nieuw-jasje-gestoken gedachte breng!

  • Stewie op 1 maart 2009 om 23:16

    PS: Ik heb al een tijd geleden besloten dat ik dit soort vellen niet meer aanschaf. Ik heb er wel een paar van bovengenoemde landen.

  • Rein op 2 maart 2009 om 00:14

    @Stewie

    ik hou me aanbevolen voor Australische achterdeur-postzegels!

  • J.S. op 2 maart 2009 om 00:39

    @Bate

    Hoezoe de trouwe doelgroep van de filatelisten om op een postzegeluitgave op een ethisch aanvaardbare wijze te verantwoorden?

    Uit deze vraagstelling blijkt genoegzaam dat de essentie van een postzegeluitgifte bij de doorsnee filatelist na ruim 150 jaar nog steeds niet is doorgedrongen. Het zijn stukjes papier met iets erop waarmee een postale dienst kan worden betaald. Niet meer en niet minder.

    De omstandigheid dat TNT Post anno 21e eeuw een tweesporen beleid voert wat haar emissieprogramma betreft, met enerzijds traditioneel ontworpen zegels en anderzijds zegels die passen in het 21e eeuwse tijdsbeeld, is voor een moderne onderneming even logisch als zakelijk begrijpelijk. Denk maar eens aan de liberalisering van de postmarkt per 1 april a.s. De doorsnee filatelist heeft echter kennelijk nog steeds het idee dat TNT Post bij hem persoonlijk moet komen vragen of het wel in orde is met ontwerp etc. etc. Laat me niet lachen… De filatelie zorgt slechts voor een marginaal deel van de postzegelomzet en beduvelt TNT Post in een bijna evengrote mate met afgeweekte hergebruikte partijen frankeerzegels en gebruik van niet meer frankeergeldige zegels mede onder het motto van “filatelistische frankering”(!!??)(wat overigens mede te wijten is aan ondeugdelijke afstempelingen en gebrek aan controle door TNT Post zelf).

    Anderzijds blijkt dat er sedert 10 november 2008 al ruim 200.000 bestellingen door Nederlanders zijn gedaan van deze kennelijk door Bate verfoeide zegels. Waarom? Kennelijk omdat mensen deze postzegels LEUK vinden.

    Kortom: TNT Post gaat met de tijd mee en biedt alle Nederlanders een mogelijkheid om een eigen postzegel te ontwerpen. De voorbeeldzegels daarbij zijn een uitnodiging daartoe en tevens een mogelijke inspiratie. Het zou m.i. averechts werken om daar dan een hoogdravend en gewichtig ontwerp voor te kiezen, want daar kan de doorsnee belangstellende zich niet aan meten en in herkennen en daardoor zou het afstotend kunnen werken.

    Overigens een korte slotopmerking: kennelijk is het eenieder in deze discussie ontgaan dat de nieuwe uitgave andere postzegels betreft dan de in januari uitgegeven exemplaren, omdat deze zegels voorzien zijn van zelfklevende gom. Dat is filatelistisch naar mijn mening nou bij uitstek weer wel relevant.

    Persoonlijke postzegels zijn een niet meer uit de moderne filatelie weg te denken bestanddeel en het wordt tijd dat de filatelistische wereld zich dat gaat realiseren. Op basis van een aantal uitgangspunten is het eenvoudig om deze zegels te rubriceren en te kwalificeren en daarmee deze postzegels een plaats te geven die deze zegels toekomt.

  • dolores op 2 maart 2009 om 10:43

    @J.S. Nee, dat van de gom was al genoemd. Er zit zeker wat in, in je verhaal.

    En inderdaad, om het even persoonlijk aan te trekken: “territoriumdrift heeft iets van: “he TNT, blijf van mijn speeltje af, en ontwerp een postzegel voor jezelf!”

    Dat van “voorbeeldfunctie” was me ook al door het hoofd geschoten. Toch vraag ik me af of daarmee mensen gestimuleerd worden om er zelf 1 te maken.

    Het is mogelijk dat niet-verzamelaars een pp nu zien als een nagemaakt, of neppostzegel, en door TNT uitgiftes meer vertrouwd raken ermee.

    En toch zou een aantekening als MZ terreinen meer en beter afbakenen, en rubriceren zeker ten goede komen.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)