De Industriële Revolutie - Postzegelblog

De Industriële Revolutie

1

ronald-maddox1Een van de mooiste series postzegels in mijn album Groot-Brittannië is gewijd aan bouwwerken uit de tijd van de Industriële Revolutie. Niet alleen vanwege de vormgeving, maar vooral vanwege de herinneringen die weer terugkomen na een bezoek aan een van die bouwwerken gedurende een van de vele vakanties in dat land.

De serie werd uitgegeven op 4 juli 1989 en werd ontworpen door Ronald Maddox.

9-p-6062 vijf-pond-6051

Deze ontwerper, geboren in 1930, had al eerder postzegels ontworpen, zoals de ook prachtige serie historische gebouwen uit 1978 (ook uitgegeven in een blokje, het eerste officiële blokje van de Britse Post). Daarna de serie stadsvernieuwing uit 1984 en de serie kastelen uit 1988, de hoge waarden van £ 1 tot en met £ 5. Vele bouwwerken uit de tijd van de Industriële Revolutie zijn inmiddels gesloopt of veranderd in een ruïne, maar veel is ook bewaard gebleven en heeft een monumentale status gekregen.

ironbridge revolutie-19-603

Op de eerste zegel is een voor heel veel bezoekers van Groot-Brittannië een geliefd object om te gaan bezoeken. Het is de eerste gietijzeren brug ter wereld, die de twee oevers verbindt over de rivier de Severn in het graafschap Shropshire. In het naburige Coalbrookdale werd de Industriële Revolutie geboren, doordat de grootindustrieel Abraham Darby III in zijn gieterij de onderdelen van de brug goot. De opdracht tot het bouwen van de brug kwam van ene Thomas Pritchard die de brug in 1773 had voorgesteld. In 1789 werd met de bouw begonnen en in 1789 was de brug gereed. Vanwege het toerisme ontstond een dorpje aan de oostkant van de brug en kreeg de naam Ironbridge. Thans zijn vlak bij Ironbridge enkele prachtig musea te bezoeken, zoals de oude ijzergieterij, een openluchtmuseum waar gidsen en medewerkers u rondleiden in de oorspronkelijke klederdracht (in de bank kunt u nog betalen en wisselen met de oude penny’s), een onderaardse gang die vol teer is gelopen, een porseleinfabriek, enzovoorts.

tinmijn-st-agnes-head revolutie-27-602

De tweede zegel laat een ruïne zien van een ketelhuis en liftschacht van een tinmijn bij St Agnes in het graafschap Cornwall. Tinmijnen bestonden al in de Romeinse tijd maar werd in de periode van de Industriële Revolutie het tin steeds belangrijker. De afgebeelde ruïne is van de tinmijn met de naam Wheal Coates met mijngangen die zelfs doorliepen tot onder in de zeebodem. De mijn is berucht omdat hier nog spoken ronddwalen, de geesten van verongelukte mijnwerkers… Het delven van tinerts gebeurt echter nog steeds, maar wel op een andere plaats in de buurt.

robert-owen revolutie-32-604

De derde zegel geeft een beeld van de katoen- en wolindustrie in New Lanark, Schotland. Het enorme fabrieksgebouw werd opgetrokken voor Robert Owen, die directeur was van 1800 tot 1825. De kinderarbeid was afgeschaft en hij zorgde voor een goede huisvesting voor zijn werknemers, een school en goede gezondheidszorg. Thans is in een deel van het gebouwencomplex een hotel gevestigd, een wolspinnerij en een bezoekerscentrum. De Robert Owens’s school kan worden bezocht waar men het verhaal kan volgen van Annie McLeod, een fabrieksmeisje uit 1820. Ook enkele woningen van de arbeiders kunnen worden bezocht. En het is goed toeven bij de oude waterkrachtcentrale aan de oever van de Clyde.

pontcycyllte

De laatste zegel is naar mijn idee een van de indrukwekkendste. Een afbeelding van het Pontcysyllte Aqueduct tussen de dorpjes Trevor en Froncysyllte in het noordoostelijke deel van Wales.

revolutie-35-601 revolutie-35-601-detail

De naam van het aquaduct is bijna niet uit te spreken, zoals zoveel woorden in de taal van Wales. Het aquaduct werd in 1805 voltooid en werd gebouwd door Thomas Telford en William Jessop als onderdeel van het Llangollen kanaal. Het aquaduct is meer dan 300 meter lang, bijna 3½ meter breed (inclusief een voetpad) en ligt 38 meter boven de rivier de Dee. Het gietijzeren aquaduct wordt gedragen door 19 gemetselde holle pilaren die 16 meter uit elkaar staan. Het is het langste en hoogste aquaduct in Groot-Brittannië.

velletje-revolutie-600

De serie werd samengebracht in een postzegelvelletje, maar het formaat is anders dan de serie uit vellen: liggend in plaats van staand. Ronald Maddox heeft in 1989 een waterverfschilderij gemaakt waarop ook de Iron Bridge is afgebeeld, met een lift van een tinmijn, een oven behorende bij een porseleinfabriek en een fabrieksgebouwencomplex. Komen bij u ook vakantieherinneringen op als u in uw postzegelalbum bladert?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • Rolf Tjassens op 8 april 2009 om 15:13

    Ben zelf niet direct een postzegelverzamelaar, maar wel geïnteresseerd in de industriële geschiedenis, en dan met name die van de vergeten buispostinstallaties. Hiermee werden vroeger in vele grote wereldsteden, door ondergrondse buizen, poststukken verstuurd van postkantoor naar postkantoor. De e-mail van de 19e en begin 20e eeuw zeg maar…

    Op mijn website http://www.buispost.eu heb ik daarom ook verschillende postzegels en enveloppen staan. Langzamerhand wordt dit ook al een hele verzameling…

    Bijv. de complete Italiaanse serie vindt u hier: http://www.buispost.eu/nl/stadsbuispost-italie-fotogalerie-postzegels.html

    Ook in Londen maakte men gebruik van de stadsbuispost. In Londen zijn voor zover ik weet geen speciale postzegels voor dit type transport gemaakt. Wel heb ik een foto van het Londense postkantoor: http://www.buispost.eu/nl/stadsbuispost-londen.html

    Groet, Rolf

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)