Oude Airmails - Postzegelblog

Oude Airmails

0

Het eerste werkende, bestuurbare en bemande vliegtuig in 1903 was dat van de gebroeders Wright, fietsenmakers in de USA. Korte tijd eerder en later kwamen machines van andere ontwerpers zoals Blériot, Curtiss, Voisin, Breguet, Short en niet te vergeten Fokker. Deze vliegmachines waren fragiele constructies van buizen, hout, staaldraad en zeildoek, uiterlijk gelijkend op tegenwoordige ultralights. De benzinemotor was zwak en onbetrouwbaar. Vliegbereik was minimaal.  Er kon alleen overdag gevlogen worden bij droog weer en weinig wind. Geen wonder dat postdirecties beleefd de boot afhielden als ze werden  benaderd voor het sponsoren van luchtpostvervoer.  In die dagen was het onzeker wat de toekomst had: het vliegtuig, of het eerder ontwikkelde bestuurbare luchtschip zoals de Zeppelin.

Allahabad; s’werelds eerste officiёle postvluchten
Maar er werd toch een meedenkende postdirecteur gevonden, en wel de directeur postkantoor van de grote stad Allahabad in Brits Indiё (nu met een miljoen inwoners, hoofdstad van de Noord-Indiasche  provincie Uttar Pradesh).
In die stad werd in 1911 de ‘United Provinces Exhibition’ gehouden. Een Engelse marinekapitein en luchtvaartpionier, Ralph Windham (1868-1942)  wist de Britsindische posterijen over te halen om in het kader van de Exhibition een luchtpostdienst te sponsoren tussen het tentoonstellingsterrein en het 8 km verderop aan de overzijde van de rivier Jumma (Yamuna) gelegen postkantoor en spoorstation Naini Junction. Bij Allahabad verenigt de Jumma zich met de Ganges, de stad is aan drie zijden door water omgeven.

Een  eerste vlucht werd op 18 februari in 13 minuten gemaakt door de jonge Franse aviateur Henry L. Pėquet (1888-1974) in Windham’s nagelnieuwe Humber-Sommer tweedekker met 34 pk motor. Vervolgens werd in de komende dagen de postdienst afwisselend door Pėquet  en  ene Keith Davies gevlogen: een vlucht vv per dag.  Gevlogen poststukken kregen een speciaal stempel ‘First Aerial Post  UP Exhibition Allahabad 1911’. De meeste zijn tussen toen en nu verloren gegaan want luchtpost-  en stempelverzamelaars waren er niet. Wat er nog resteert van de 6500 echt gevlogen brieven (zie afbeelding) is dus zeer gezocht. Pas in 1927, dus 16 jaar later, werden Allahabad en Naini door een verkeersbrug met elkaar verbonden.

Coronation, Londen
Kort na deze Exhibition scheepten aviateurs en vliegtuig zich in voor de bootreis naar Engeland. Daar werden in hetzelfde jaar 1911 feestelijkheden voorbereid voor de kroning van ZM koning George V in september.  En zo was het dat  kapitein Windham de Londense postdirektie kon overhalen tot het sponsoren van een tijdelijke Coronation Airmail Line tussen Windsor waar de Royals woonden, en Hendon bij Londen met de kort geleden gestichte vliegschool, een kwartiertje vliegen verderop. De Coronation Airmail Line was een groot succes en een geweldige reclame voor de luchtvaart. Er werden bijzondere kaarten en enveloppen gebruikt, (zie afbeelding) die men voor het goede doel moest kopen en voor verzending  posten in een aparte Londense brievenbus. Gevlogen poststukken kregen een bijzonder stempel: ‘First United Kingdom Aerial Post (datum)’.  Verschillende  aviateurs vlogen  september 1911 belangeloos op de Coronation Line, onder hen uiteraard Pėquet en Keith Davies maar ook ene Gustave Hamėl op een Blériot, en Farman op een gelijknamig vliegtuig. Meer dan 400 kg Coronation post werd punctueel vervoerd. Ook deze poststukken zijn nu zeer gezocht.

Andere eerste luchtpost
September 1911 werd toevallig ook de maand en het jaar van de eerste officiёle luchtpost in landen zoals Denemarken, Italiё en de USA. Weliswaar was al eerder, in 1908,  luchtpost per vliegtuig vervoerd in Frankrijk (Parijs – St.Nazaire), maar dat was onofficiёle post zonder medewerking van de posterijen en telt dus niet mee behalve in Frankrijk (zie herdenkingspostzegel 1968, Yvert France nr 1565). Ook is er vόόr 1911 officiёle luchtpost geweest per postduif of ballon, maar dat is een ander hoofdstuk, ook in Frankrijk.

Herdenkingszegels
In India verscheen in 1967 een serie van drie postzegels (Michel Indien nrs 320-322) waarmee de Exhibitionvluchten in Allahabad van vijftig jaar eerder werden herdacht. Afgebeeld worden poststempel en vliegtuig. De Coronation vluchten naar Windsor van 1911, de eerste officiёle Engelse luchtpost , worden o.a. op een zegel anno 1974 herdacht (Michel Grossbritannien nr 651 uit de UPU-serie). Ook op die zegel zijn poststempel en vliegtuig te zien.

Deze pioniersvluchten vonden zowat een eeuw geleden plaats. Moet je de drukte op een groot vliegveld nu aanschouwen: je gelooft je ogen niet.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Frankrijk Groot Brittannië India



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Philip Levert van Postzegelvereniging Haarlemmermeer schrijft verhalen over postzegels waarin de geschiedenis en de reizen die hij gemaakt heeft een grote rol spelen.

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)