Tonga Tin-Can Mail - Postzegelblog

Tonga Tin-Can Mail

8

Een van de Tonga-eilanden in de Pacific heet Niuafo’ou. Het is dunbevolkt en rotsachtig. Er is altijd een zware branding, om het eiland staan sterke zeestromen, en een haven is er niet. Vóór 1921 werd de post vanuit vissersbootjes door inheemse zwemmers aanland gebracht. Toen een van deze door een haai werd aangevallen en om het leven kwam, voerde ene Stuart Ramsay een systeem in met drijvende vaten zonder zwemmers.

Vaten met post en goederen werden vanuit langsvarende schepen gelost op een bepaald punt vanwaar ze door de zeestroming vanzelf naar de kust werden gevoerd. Het omgekeerde – van de wal naar een schip – gebeurde vanaf een ander punt op het eiland.

In 1932 nam ene Walt Quensell het systeem over. Om filatelisten ter wille te zijn zette hij de post vol stempels (klaarblijkelijk had hij weinig anders te doen) en liet hij bekend maken dat brieven van filatelisten op  prijs werden gesteld.

Hierboven een door Walt bewerkt ‘Tin-Can’ poststuk uit 1938 (voor- en achterzijde).

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Philip Levert van Postzegelvereniging Haarlemmermeer schrijft verhalen over postzegels waarin de geschiedenis en de reizen die hij gemaakt heeft een grote rol spelen.

Tags bij dit artikel

    Reacties (8) Schrijf een reactie

    • toon op 24 november 2008 om 09:45

      Aan de BLIKKENPOST heb ik ook al eens een webpagina gewijd. klik op mijn naam.

    • dolores op 25 november 2008 om 08:13

      Ook St Kilda kent zg “drijvende post” schijnt?

    • Arjan Keppel op 27 november 2008 om 11:25

      @ Dolores
      Ja, in vroeger tijden (19e eeuw) werden houten bootjes gemaakt waarin de post werd opgeborgen. Deze bootjes werden te water gelaten, met als “boei” een opgeblazen schapenmaag.
      Het weer rond st Kilda is vaak zo slecht dat regulier scheepsverkeer er niet kan komen. Zie ook hier: http://www.kilda.org.uk/facts.htm
      met fotootje.

    • dolores op 27 november 2008 om 13:36

      @Arjan, dank voor deze informatie. Mijn complimenten ook voor je mooie blog. Zeker een bezoek waard!

      Inmiddels heb ik ook gevonden dat James Mackay veel studie heeft gedaan naar dit fenomeen:
      http://en.wikipedia.org/wiki/James_A._Mackay
      De studie zelf kan ik echter niet vinden.

    • Arjan Keppel op 27 november 2008 om 14:36

      @Dolores, dank je! Leuk om te doen hoor, bloggen!
      Inderdaad, James Mackay was een echte autoriteit op het gebied van St Kilda. Veel van zijn werk wordt nog wel op ebay aangeboden. Hij was echt mijn voorbeeld en idool, omdat hij altijd schreef over zegels/series die ik mooi vond, en een onuitputtelijke kennis leek te hebben. De engelstalige bladen stonden elke maand vol met zijn artikelen. Nu ik zelf begonnen ben met artikelen schrijven voor die bladen, heb ik nog meer bewondering voor hem gekregen. Hard work! Hemzelf ontmoeten was echter geen onverdeeld genoegen en toen na zijn overlijden al die plagiaat-verhalen naar boven kwamen, veranderde dat mijn beeld van hem nog meer, maar zijn artikelen blijven van hoogstaande kwaliteit, vind ik.

    • dolores op 27 november 2008 om 16:31

      @Arjan, Ik heb een mooi wat algemener boek van ‘m waar ik erg veel aan heb, maar veel wist ik eigenlijk niet van de man: tot nu toe dan.

      En dan ineens in combinatie met iemand die ‘m heeft ontmoet,(was dus niet helemaal volgens verwachting begrijp ik?) een mooi blog heeft en artikelen schrijft voor engelstalige bladen….de verrassingen zijn de wereld nog niet uit!

    • dolores op 27 november 2008 om 16:38

      Hij was voorstander van sociale filatelie lees ik, omdat een vrijere manier van tentoonstellen hem natuurlijk ook de mogelijkheid gaf materiaal mbt St Kilda te laten zien. Dat maakt ‘m dan wel weer symphatiek.;-)

      Wat en waarover schrijf je als ik zo brutaal mag zijn? Ik zal je blog in de gaten houden.

    • Arjan Keppel op 27 november 2008 om 17:20

      @ Dolores
      Da’s niet brutaal hoor! Over van alles, maar het liefst over Europa 1900-1950, want die Britse lezers weten van nature veel meer over het Britse Gemenebest dan ik ooit zou kunnen leren, en andere werelddelen interesseren me iets minder, en dat geldt ook voor nieuwer materiaal (1960 en later) en het oudere materiaal is vaak te duur (moet voor eigen illustraties zorgen, namelijk!), zodoende.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)