Beelden uit de ‘zwangerschapsperiode’ van de kinderzegels 2008 (2) - Postzegelblog

Beelden uit de ‘zwangerschapsperiode’ van de kinderzegels 2008 (2)

7

In de eerder getoonde reeks ontwerpschetsen van de kinderzegels 2008 van ontwerpster Harriët van Reek had de kleur de overhand. In deze vervolgaflevering is dat niet het geval, de tekenvaardigheid staat deze keer meer op de voorgrond. Harriëts’ opgewekt speelse en romantische benadering van het postzegelonderwerp (dat vooral kinderen in het bijzonder zal aanspreken) is zelfs in de handtekening van de kunstenares terug te vinden. Let hierbij vooral op het speciale gelegenheidsstempel.

10
De eerst getoonde voorontwerpschets (nu in blauw uitgevoerd) heeft de samenbindende achtergrondkleur geel gekregen.

11
Bijgaande zwart-wit tekening geeft een totaalbeeld van het velletje met zes kinderzegels. De hoofdletters van het sleutelwoord komen redelijk overeen met die van het uiteindelijke ontwerp. De silhouetfiguurtjes daarentegen verschillen. De eerste zegel begint met het ‘welkomstwoord’ “Hoi”,  op de tweede en derde staan in onjuiste volgorde ‘b’, ‘c’ en ‘A’. Op de onderste rij postzegels worden respectievelijk de sierlijk gekrulde letters ‘m’, ‘z’ en ‘K’ opgevoerd. Voor een kind dat in het begin met lezen in aanraking komt, is de verscheidenheid in lettertype en lettervolgorde uiteraard nog niet gestructureerd aanwezig.

12
Een voorzichtig lopende persoon draagt de geschreven hoofdletter ‘H’ aan.

13
De zittende én achteruitkijkende ‘N’ is met haar met de ‘D’ verbonden. Een persoon duwt een ‘d’ als neus tegen de ‘D’.

14
De ‘W’ lijkt wel aan een waslijn te hangen. De zwaarte van de ‘W’ is groot gezien de doorgebogen ‘l’ en ‘d’ van de landsnaam. Ook komisch is de stand van de persoon op de ‘e’ en de ‘d’.

15
De interpretatie van de waslijn gaat bij dit voorontwerp niet meer op. De frankeer- en bijslagwaarden staan op de kop. Ook bij het aanvankelijke rekenonderwijs is het voor een jonge leerling niet meteen duidelijk wat de juiste stand van cijfers moet zijn.

16
De ‘I’ van de ‘IJ’ krijgt steun van het silhouetfiguurtje, waardoor de ‘ij’ en de ‘A’ (in kopstand) aan de waslijn kunnen hangen.

Het leven in, op of achter de postzegel
Hopelijk heeft u met even veel plezier naar de voorontwerpschetsen van Harriët gekeken als ik heb gedaan. Kernactiviteiten als zoeken, [af]tasten, spelen met, [uit]proberen, kijken naar, vergelijken, [af]keuren, overwegen en [over]denken zijn in deze schetstekeningen sowieso te bespeuren en te ontdekken. Het puur menselijk-communicatieve tussen de letters is niet alleen verbeeld, maar is ook aanwezig in iedere letter zelf. Met andere woorden Harriët van Reek geeft daarmee een persoonlijk doorleefde kijk op het kinderpostzegelthema “Laat kinderen leren.” Het leven is in al zijn variaties in, op of achter deze postzegel aanwezig.

In de reeks voorontwerpen is de groei en ontwikkeling naar het uiteindelijke eindresultaat steeds meer aanwezig. Van het eindresultaat vallen enkele karakteristieken mij nog op: [1] Het meest opvallende bij deze kinderzegels is de uitvoering van het TNT Post-logo op de velrand.  Behalve het kroontje heeft het typografische deel van het logo een kinderlijk eenvoudige, handmatige uitstraling gekregen. [2] De letters van de tekst ‘Laat kinderen leren’ geven een menselijke, individueel-persoonlijke indruk. [3] Ook de kleur is opmerkelijk door het lichtgevende geel.

Tot slot
Een kinderzegelvelletje dat gevuld is met speelse fantasie en bijzonder goed aansluit bij en overeenkomt met de [be]leefwereld van het kind (het ademt de geest van het kind!), geeft een beeld van kinderen, die voor het eerst bij het aanvankelijk lees- en rekenonderwijs met letters en cijfers in aanraking komen. Een en al chaos: hoofd- en schrijfletters staan schots en scheef ongestructureerd door elkaar. Letters en cijfers soms kopstaand in gekleurde of ongekleurde uitvoering. Een gestructureerde lijn zal ongetwijfeld op termijn zeker wel ontstaan bij het kind.

Bij deze ogen openende en spraakmakende kinderzegels heb ik wel enige info in gesprek, telefoon en mail van de ontwerpster ontvangen. Harriët bedankt.

Lees ook deel 1 van Beelden uit de ‘zwangerschapsperiode van kinderpostzegels’ 2008.

De afbeeldingen van deze schetsontwerpen mochten éénmalig gepubliceerd worden op Postzegelblog.nl en publicatie in elke andere vorm in drukwerk of electronisch is niet toegestaan.Op deze afbeeldingen berust het auteursrecht en geestelijk eigendomsrecht van Harriët van Reek. Ongeautoriseerd gebruik van deze informatie, inclusief de door auteursrecht beschermde afbeeldingen, door anderen dan de Postzegelblog en openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking van deze beelden aan derden is niet toegestaan, is verboden.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (7) Schrijf een reactie

  • Johan op 16 november 2008 om 16:53

    Hee leuk om de ontstaansgeschiedenis van een postzegel te zien. Nooit weggooien dit soort kunst-uitingen. Meestal worden dit soort schetsen nog best wel waardevol? ;)

    mvg Johan
    postzegelforum.nl

  • Rein op 16 november 2008 om 19:59

    @Johan

    Onderhoud vanaf januari 1970?????

    Danwel 4 weken 1 dagen 18 uren 58 minuten ????

  • Bate Hylkema op 16 november 2008 om 20:03

    Ter aanvulling:
    De afbeeldingen van deze schetsontwerpen mochten éénmalig gepubliceerd worden op postzegelblog.nl en publicatie in elke andere vorm in drukwerk of electronisch is niet toegestaan.Op deze afbeeldingen berust het auteursrecht en geestelijk eigendomsrecht van Harriët van Reek. Ongeautoriseerd gebruik van deze informatie, inclusief de door auteursrecht beschermde afbeeldingen, door anderen dan de Postzegelblog en openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking van deze beelden aan derden is niet toegestaan, is verboden.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 16 november 2008 om 22:49

    @ Bate, goede aanvulling. Ik heb deze tekst ook onder beide artikeltjes geplaatst.

  • Johan op 17 november 2008 om 05:36

    Rein, daarvoor (voro onderhoud) moet je bij Eduard zijn… :)

  • Cees op 17 november 2008 om 21:39

    Ongeautoriseerd gebruik van deze informatie, inclusief de door auteursrecht beschermde afbeeldingen, door anderen dan de Postzegelblog en openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking van deze beelden aan derden is niet toegestaan, is verboden.

    Hoe zit het met het maken van een link naar deze pagina? Valt dit er ook onder?

    Cees
    http://stampy.nl

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 17 november 2008 om 21:41

    @Cees, een link maken naar deze pagina is niet verboden.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)