Hamer en Sikkel - Postzegelblog

Hamer en Sikkel

6

In 1917 werd de basis gelegd voor de oude vlag van de Sovjet Unie, een rood veld met daarop links boven in goud een gekruiste hamer en sikkel. Later is de hamer en sikkel deel geworden van het nationale wapenschild van de Sovjet Republiek. De Russische Revolutionairen namen het rood van de vlag over gedurende de Franse Revolutie, omdat deze kleur ook gebruikt werd door de Parijse Commune. Rood betekende in dit geval: ‘de macht aan het volk!’.

In de vlag werden de hamer en sikkel in 1922 opgenomen en in het wapen in 1924.

De eerste postzegels van de Sovjet Unie verschenen op 7 november 1918. Het waren de twee postzegels met afbeelding ‘kettingbreker’. Op 10 augustus 1921 werden de volgende drie zegels uitgegeven. Niet meer in kopeken, want de recessie kwam er aan, maar in Roebel.

Met enige moeite is de afbeelding in de zegels van 1 en 2 roebel te herkennen: korenschoven, een kruik, een zeis. De zegels waren dan ook symbool voor de landbouw. De zegel van 5 Roebel was symbool voor handenarbeid en industrie. Maar zelfs een vergroting geeft weinig aanknooppunten.

Maar in de zegel van 20 Roebel, ook uitgegeven op 10 augustus 1921, werd de gekruiste hamer en sikkel opgenomen. De postzegel gaf dus als eerste het symbool weer van de Sovjet Unie. Verder een zegel van 40 Roebel met een afbeelding van een arbeider als drakendoder. In zijn hand geen werktuig maar een zwaard.

Daarna volgden nog enkele zegels in hetzelfde ontwerp als die van de 1 en 2 Roebel, maar in hogere waarden. De geldontwaarding sloeg toe. De postzegels verschenen op 25 augustus 1921, twee weken na de eerste uitgifte, in de waarden van 100 Roebel tot en met 1.000 Roebel.

Maar nu was de afbeelding in de postzegel als symbool voor de handenarbeid en industrie wél goed herkenbaar: hamer en aambeeld. Terugkijkend naar de zegel van 5 Roebel is het eveneens herkenbaar als een aambeeld met hamer.

Pas in maart 1923 verscheen een postzegel met een waarde van 7.500 Roebel in het ontwerp van de in 1918 uitgegeven zegel van 20 Roebel, terwijl de hoogste waarde in die serie 22.500 Roebel was. Deze laatste zegel met een hamer midden in het beeld. Zegels vol symboliek. Of heeft u een andere mening?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Sovjet Unie



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • toon op 30 oktober 2008 om 08:24

    Toch mooi die originele (en ongestempelde) zegels van de Sovjets.
    Ik heb zelf nog eens een overzichtje geschreven over de ontwikkeling van “Rusland” vanaf de tsaren tot tegenwoordig. Klik op mijn naam.

  • dolores op 30 oktober 2008 om 09:59

    Behalve de symboliek zijn er op de postzegels ook een groot aantal decoratieve elementen te ontdekken. Bij de eerste 2 postzegels zijn dat Jugenstill-achtige decoraties die het ronde kader bovenin versieren. In latere postzegels verandert de stijl, ik denk onder invloed van de Art Deco die in Oost-Europese landen duidelijk vertegenwoordigd was, en ook invloed heeft gehad op grafische ontwerpen.

    Mn de laatste postzegel is echt een postzegel “nieuwe stijl”, het verschil met de eerste twee zegels is dan goed te zien.

    De eerste twee postzegels doen me ook wat denken aan de “arts & craft” decoraties van Morris & Co. Overigens legden dit soort decoraties de basis voor de Jugendstill.

    Interssant aan deze Russische postegels is mi ook dat voor het eerst kunststromingen en veranderingen daarin zich duidelijk manifesteren in de postegelontwerpen.

    Tot dan stonden de meeste postzegelontwerpen toch behoorlijk los van ontwikkelingen in de kunst.

  • dolores op 30 oktober 2008 om 10:16

    Meer art deco postzegels:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Art_Deco_stamps

    Binnen de art deco kunnen overigens wel behoorlijke verschillen zitten. Het is een soort mengelmoes van verschillende stijlen.

    Hier een voorbeeld van “arts en craft” design van Morris, dit soort bladeren zie ik ook terug in deze Russische postzegels.(Morris was overigens een socialist)

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Morris_Acanthus_Wallpaper_1875.jpg

    Meer van Wiliam Morris:

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:William_Morris_textiles

  • dolores op 30 oktober 2008 om 10:33

    Excuses, de drakendoder laat al een heel andere stijl zien. Overigens ben ik geen professionele kunstkenner, maar dit is gewoon wat me opvalt aan deze postzegels. behalve de hamer en de sikkelen andere symbolen.

  • dolores op 30 oktober 2008 om 11:28

    De Jugendstill, arts & craft, laat maar zeggen de rijke versieringen, valt onder de noemer “Art Nouveau”. Het leuke is nu dat de ontwikkeling van Art Nouveu naar Art Deco in de Nederlandse postzegels eigenlijk beter te zien is dan in de Russische postzegels, en absoluut veel en veel mooier uitgevoerd is!!!

    De Art Nouveau stijl begint al bij de Nederlandse definitives uit 1899, zijn ook te zien in bijvoorbeeld de tuberculose zegels, en dan kan je zien dat vanaf de jaren 20 de “huisstijl” gaat veranderen.

    Overigens schijnen een aantal van de Art Deco zegel niet te zijn getekend op groot formaat en daarna te zijn verkleind, maar te zijn ontworpen en getekend op postzegelformaat.

    We mopperen weleens op de Nederlandse uitgiftes, maar hieruit blijkt toch dat er veeeel aandacht geschonken is en nog steeds wordt (vind ik dan) aan het design en de uitvoering.

  • dolores op 30 oktober 2008 om 18:37

    Aanrader: “Iconen van de post” heeft er een heel stuk aan gewijd, de stijlen van de jaren 20.

    http://www.iconenvandepost.nl/site2/icoon.php?id=9081903

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)