In deel 1 zijn twee soorten postzegels uitgegeven voor bijzondere doeleinden besproken. De speciale postzegels voor aangetekende stukken en voor expresse bestellingen. Ze staan vaak in een veel geringere belangstelling dan de gewone frankeerzegels. Toch verdienen dit soort zegels een plekje in onze verzameling. Nu komen de luchtpostzegels en luchtpostzegels gecombineerd met expresse van Canada aan bod.
Gerelateerde artikelen
Luchtpostzegels
De eerste luchtpostzegel van Canada verscheen op 21 september 1928 in de waarde van 5 cent. De zegel, ontworpen en gedrukt door de Canadian Bank Note Company in Ottawa, kreeg een oplage van meer dan 7 miljoen stuks.
Het afgebeelde vliegtuig is van het type Fokker F II, toen onze nationale trots!
De tweede zegel, weer met de waarde 5 cent, verscheen op 4 december 1930, nu ontworpen en gedrukt door de British American Bank Note Company, eveneens in Ottawa. De oplage was 400.000 stuks, zo laag, omdat een tariefwijziging plaatsvond in 1932. Van de vorige uitgifte was nog heel veel over en 2 miljoen exemplaren werden voorzien van een opdruk 6 cent. De zegel kwam uit op 22 februari 1932.
Ook van de tweede zegel verscheen een opdruk. Op 12 juli 1932 werd de luchtpostzegel van 5 cent voorzien van een opdruk 6 cent en de tekst OTTAWA CONFERENCE 1932. Een oplage van ½ miljoen stuks. In Ottawa werd van 21 juli tot en met 20 augustus 1932 een conferentie gehouden met vertegenwoordigers van Britse koloniën en dominions over de Great Depression, de Grote Depressie in de jaren ’30, die vooral Noord Amerika trof. Op 1 juni 1935 kwam dan eindelijk de nieuwe waarde van 6 cent uit. De zegel was ontworpen door A.E. Foringer, die ook de expresse zegel had ontworpen. Op de zegel een afbeelding van Daedalus of zoals de Grieken zeggen, Daidalos, een figuur uit de Griekse mythologie.
De kleur bruin voor de luchtpostzegels werd verlaten en men stapte over op blauw, de kleur van vele luchtpostzegels uit andere landen. Op 15 juni 1938 kwam een zegel uit van 6 cent met een afbeelding van een watervliegtuig van het type Fairchild Sekani en van het raderstoomschip ‘Distributor III’ een rivierschip varende op de Mackenzie River uit vervlogen tijden.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een luchtpostzegel uitgegeven in de waarde van 6 cent met een afbeelding van een moment op een militair vliegveld. De zegel verscheen op 1 juli 1942. In 1943 werd het luchtpostrecht verhoogd en daarom verscheen op 1 april 1943 dezelfde zegel, maar nu in de waarde van 7 cent. De oplagen van beide zegels was groot. Voor de 6 cent bijna 15 miljoen en voor de 7 cent bijna 98 miljoen stuks!
Op 16 september 1946 verscheen de vredeszegel met een afbeelding van de Canadese Gans. De waarde was 7 cent en de oplage bijna 72½ miljoen stuks. De zegel is prachtig gedetailleerd.
De zegel werd, net als de op dezelfde datum uitgegeven expresse zegel (zie deel 1) van een opdruk voorzien met de letters O.H.M.S. en G. Daarmee werden het dienstzegels beide in een oplage van 400.000 stuks, uitgegeven in 1949 en 1950.
Luchtpost en expresse samen
Op 1 juli 1942 werd een luchtpostzegel uitgegeven in combinatie met het expresse recht van 10 cent. Daardoor ontstond de waarde van 16 cent. De afbeelding was een vliegtuig van het type Lockheed Super Electra L-14 van de Trans Canadian Airlines.
In verband met de verhoging van het luchtrecht van 6 cent naar 7 cent in 1943, werd op 1 april 1943 een zegel uitgegeven met de waarde van 17 cent.
De laatste zegel was eveneens met de waarde van 17 cent en werd uitgegeven op 16 september 1946. Met een afbeelding van een vliegtuig van het type DC-4 M North Star, vliegend boven de provincie Quebec. Op 3 december 1946 verscheen een herdruk van deze zegel.
Bij het ontwerpen van de zegel was een foutje gemaakt. Op de letter E van EXPRES was een accentcircumflex aangebracht. Dit moest een accentgaaf zijn. De oplage van de foutieve zegel was 300.000 stuks en van de juiste zegel 900.000 stuks.
Zo is er nog veel te ontdekken en te leren van de zegels, die veelal oneerbiedig als laatste bladzijden worden opgenomen in de meeste voordrukalbums. Voor mij behoren ze thuis tussen de gewone frankeerzegels en ook thematisch zijn ze meestal goed te gebruiken. Bent u het met deze stelling eens? Of zijn ze naar uw mening terecht verbannen naar het achterste deel van het album?
Reacties (2) Schrijf een reactie
@Cees
Ben je verhuist? Of op vakantie of op werkbezoek??
Je moet wel erg goed kijken! Is het niet een geretoucheerd ^ waar het linkerdeel is weggewerkt?? ` ipv ^
een prachtig thema: vliegtuigen op postzegels. en zeker met deze verhalen erbij. bedankt cees!
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)