Vergeten Persoonlijke Postzegelboekje 'Jump' én data - Postzegelblog

Vergeten Persoonlijke Postzegelboekje ‘Jump’ én data

1

Dat zorgvuldigheid zoek kan zijn, is me kort geleden gebleken. Naar aanleiding van mijn bijdrage van 20 april ‘Nogmaals Persoonlijke Postzegel(boekje)s’ ontving ik van de heer Walter de Rooy per brief een meer nauwkeurige omschrijving, die ik hierbij afdruk. In mijn lijst ontbraken een aantal data, was de uitgiftevolgorde verwisseld, was een onjuiste maand opgevoerd en er was zelfs een boekje vergeten. De Rooy, hartelijk dank voor uw reactie en medewerking.

zegels2.jpg

PP1 – 1 mei 2007 – Voetbalboekje Ajax
PP2 – 1 mei 2007 – Voetbalboekje Feyenoord
PP3 – 1 mei 2007 – Voetbalboekje PSV
PP4 – 8 juni 2007 – Afscheid BZN
PP5 – 15 juni 2007 – VU Amsterdam
PP6 – 3 sept 2007 – Zonnebloem *
PP7 – 21 sept 2007 – Jetix: Totally Spies
PP8 – 21 sept 2007 – Jetix: Yin Yang Yo
PP9 – 6 nov 2007 – De club van Sinterklaas
PP10 – 2 jan 2008 – Vogelbescherming *
PP11 – 6 febr 2008 – Herman van Veen *
PP12 – 18 maart 2008 – 100 jaar Feyenoord
PP13 – 1 april 2008 – 101 Dalmatiërs
PP14 – 14 april 2008 – Jump Nederlandse Hartstichting *
PP15 – 21 april 2008 – Frans Bauer
PP16 – 12 juni 2008 – Majoor Bosshart *

Zoals in mijn vorige bijdrage al vermeld, gaat een gedeelte (ik men me te herinneren ongeveer 20 procent of het 5e deel) van 9,95 euro naar een ‘goed doel’. Het is niet voor niets dat ik het ‘goede doel’ tussen aanhalingstekens heb geplaatst. De doelen zijn verschillend: commerciële en charitatieve doelen. De ‘boekjes-met-een-sterretje’ zijn écht verbonden met een goed doel (het geld wordt besteed aan een sociaal-charitatief doel). Het binnenkomende geld van ‘Boekjes-zonder-sterretje’ is bestemd voor het zakelijk-commercieel [postzegelaanvragend] bedrijf.

Tegenwoordig spreekt men van ‘goede doelenzegels’, vroeger van ‘weldadigheidszegels’.

Bij het begrip ‘goede doelen’ staat de zakelijk afstandelijke gerichtheid van tegenwoordig bij de begrippen doelgericht, doelgroep, doelbewust, doeleinden, doelstelling en doelen in denken, handelen en doen centraal.

Bij het begrip ‘weldadigheid’ staat het bedrijven van een weldaad van een persoon centraal. In het ‘kerkelijk-denkende-en-handelende-Nederland’ van weleer was een goede daad jegens iemand aangenaam voor eigen zielenheil/zaligheid.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (1)

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)