Als jongen van een jaar of 12 kreeg ik het idee om een thema te gaan verzamelen naast de verzameling Nederland en koloniën. Dan kon ik tenminste mijn eigen zin doen. Dus toen al eigenwijs om van het voordrukalbum af te komen en zelf een verzameling op te bouwen.
Gerelateerde artikelen
Binnen korte tijd had ik nogal wat postzegels met afbeeldingen van alle mogelijke schepen erop. Zo veel zelfs, dat ik een keuze moest gaan maken. Ik koos het zeilschip en schepen die naast een stoommachine ook nog zeilen hadden. Vooral het zoeken naar de naam van het afgebeelde schip was soms een onmogelijke opgave. Vele namen heb ik gevonden, maar vele ook niet.
Op de postzegelvereniging waar ik toen lid van was (ik was het enige jeugdlid op dat moment) kwam ik in contact met een oudere verzamelaar die zei, dat hij een paar heel oude zegels had met zeilschepen erop. De twee zegels van ‘Canal Maritime de Suez’ uit 1868, kon ik ruilen voor een Nederlandse zegel die hij op het oog had. Een zegel van Nederland, koning Willem III van ƒ 2,50. Ik moest niet te lang nadenken, want de eigenaar had al een bod gekregen van een andere verzamelaar. De zegels waren heel kostbaar, zo zei hij. Ik heb het gedaan en was heel blij met de twee zegels. De combinatie zeilschip en stoomschip had ik nog niet!
Twee maanden later kwam ik de man weer tegen en hij zei me dat hij ook nog enkele zegels had met zeilschepen erop van Buenos Aires. Ik had van die stad uiteraard wel gehoord tijdens aardrijkskundeles, maar eigen postzegels? Dat wist ik niet.
Hij vertelde me dat Buenos Aires korte tijd een republiek was geweest maar later een provincie werd van Argentinië. De zegels waren uit 1858, dus nog tien jaar ouder dan die van Suez. Hij liet de zegels zien, zei weer dat ze erg kostbaar waren maar dat ik ze kon ruilen voor een serie postzegels van Nederlands Indië met opdruk JAVA. Ook dit heb ik gedaan. Alweer een mooie combinatie van zeilschip met raderen.
Bij de derde ontmoeting liet hij me drie zegels zien, weer met mooie schepen erop. Een van Venezuela en twee van Paraguay. De zegel van Venezuela was uit 1903 en was uitgegeven door opstandelingen tijdens de revolutie. Maar de twee andere kon hij niet vinden in de catalogus zei hij. Hij wilde de zegel van Venezuela wel ruilen, de twee andere kreeg ik er dan zo bij. Ook daar had ik wel oren naar, dus ruilde ik met de andere serie van Nederlands Indië met opdruk BUITEN BEZIT.
Een andere verzamelaar die een tafeltje verderop zat, zag toevallig onze ruil en kwam naar ons toe. Hij sprak de man aan, waarmee hij bezig was! Ik schrok daar geweldig van. Had ik me laten beetnemen? De andere verzamelaar vroeg of ik nog meer had geruild en ik had de eerdere zegels bij me in een stokboekje. Toen hij hoorde waartegen ik die zegels had geruild werd hij boos en ging naar de voorzitter. Om een lang verhaal kort te maken: de man waarmee ik had geruild moest mijn zegels teruggeven en ik mocht de, naar later bleek, valse zegels van Suez en Buenos Aires behouden. Ik heb ze altijd bewaard. Als waarschuwing: kijk uit! Heeft u ook wel eens iets onprettigs meegemaakt bij het ruilen van postzegels?
Reacties (2) Schrijf een reactie
Ah gassie wat misselijk zeg! Ik heb weleens perongeluk een souvernirsheet geruild, gelukkig had ik er een aaantal tulpjes en narcisjes ed van Belgie voor in de plaats gekozen, ik mocht veel meer kiezen vond de ontvanger, en waaarom koos ik uitgerekend die dingen waar hij ladingen van had? maar ik vond het best zo, ik had ze nog niet.
Zo zie je maar dat je gewoon niet te hebberig moet zijn/worden, dan blijft het leuk en kan je absoluut een hele mooie verzameling opbouwen! Zoek ook gewoon naar postzegels met een verhaal ofzo…niet de geldwaarde telt, maar de verhaalwaarde die het heeft voor je!
Waar geld een rol speelt, komen helaas mensen om de hoek kijken die (veel) geld aan je willen verdienen. (Of willen uitsparen. De eerste postale vervalsing is al van 1850!)
Gelukkig kan men tegenwoordig veel informatie van het internet halen. Bijvoorbeeld de site http://www.island.net/~rjbw/SuezCanal.html over de zogenaamde Suez-zegels (die ook in dit artikel worden vermeld). Of de site http://www.geocities.com/claghorn1p/ met het complete Fournier-album.
Meer kennis vergaren, is noodzakelijk. En je portemonnaie “vaart er wel bij”.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)