De Do.X - Postzegelblog

De Do.X

2

Iedereen, jong of oud, wel of geen postzegelverzamelaar, kent de Zeppelin, het grote luchtschip dat in de jaren ’20 en ’30 beroemd werd. Maar als je iemand vraagt: Wat is de Do.X? Dan wordt je meestal verbaasd aangekeken. Behalve door verzamelaars van postzegels van Suriname. Waarom Suriname?

do-x-b045.jpg

De Do.X was eens het grootste vliegtuig ter wereld. Met de bouw van dit enorme toestel werd begonnen in 1924. het was een vliegtuig dat alleen kon starten en landen vanaf het water. De vliegboot maakte zijn eerste vlucht op 13 juli 1929 vanaf de Bodensee. De romp van het vliegtuig was in drie dekken onderverdeeld, het bovenste dek voor de piloten en andere bemanningsleden, zoals de werktuigkundige en de marconist. Het middelste dek was bestemd voor passagiers en vracht en het onderste dek diende als ruimte voor de brandstoftanks. In zes grote gondels die boven op de enorme draagvleugel waren twaalf watergekoelde Siemens twaalfcylindermotoren (van elk 391 kW) geplaatst. Elke gondel had twee motoren met een trek- en duwschroef. De machine kon in totaal 170 personen (waarvan 150 passagiers) vervoeren. Drie toestellen werden door Dornier gebouwd waarvan er twee aan Italië werden geleverd. De eerste landing in de haven van New York in 1931 was voor de stad het evenement van het jaar.

do-x-a.jpg

Een Dornier Do-X heeft een wereldreis gemaakt waarvoor men drie jaar nodig had. Op 5 november 1930 steeg de DO-X op voor een lange afstandsvlucht van Europa via Afrika naar Zuid- en Noord-Amerika. Van daaruit vloog de vliegboot in mei 1932 naar Berlijn terug en legde daarbij een afstand af van 45.000 kilometer af. Bij deze wereldreis werd ook Paramaribo, de hoofdstad van Suriname aangedaan.

opdruk-046.jpg stempel-047.jpg

De PTT besloot om ter gelegenheid van het bezoek van de D. X aan Paramaribo de bestaande serie luchtpostzegels van Suriname te voorzien van een opdruk. Alleen post, gefrankeerd met één of meer zegels uit de serie, zou worden meegenomen richting New York. De eerste aankondiging in het Nederlandsch Maandblad voor Philatelie van september 1931 loog er niet om: ‘Ons land heeft zich van talrijke andere gunstig onderscheiden door niet mee te doen aan de dwaze gewoonte om speciale zegels uit te geven bij een of ander Zeppelin bezoek, maar die achterstand heeft men in Suriname nu snel menen te moeten inhalen, en liefst met zeven zegels. Onnodiger emissie is moeilijk voor te stellen’.

do-x-10-ct-037.jpg do-x-15-ct-038.jpg
Er werden slechts 4.200 complete series verkocht. Van de 10 cent 5.272 exemplaren, het hoogste aantal.

do-x-20-ct-039.jpg do-x-40-ct-040.jpg
Slechts weinig verzamelaars zijn zo gelukkig een complete serie in hun album te hebben. De post die met het vliegtuig werd meegegeven, werd gestempeld met een speciaal stempel, gedateerd 18 augustus 1931. Slechts 3.124 poststukken werden met de vervolgvlucht meegegeven.

do-x-60-ct-041.jpg do-x-1-gld-042.jpg
Men heeft geprobeerd om de zegels met opdruk te weren uit de postzegelcatalogus en de voordrukalbums, maar dat is niet gelukt. In de eerste catalogus van de NVPH, die van 1934, zijn ze dan ook opgenomen. Een complete ongestempelde serie had een cataloguswaarde van 14 gulden en 50 cent.

do-x-150-gld-043.jpg

Een postfrisse serie staat in de catalogus van 2008 genoteerd voor € 1.000,-. Daar heeft de Surinaamse Post indertijd niet veel aan gehad. Eerst hebben zij de kosten gehad voor het overdrukken van 100.000 zegels (de 10 en 20 cent ieder 15.000 stuks, de 15 en 40 cent ieder 20.000 stuks en de drie andere waarden ieder 10.000 stuks).

catalogus-1934-048.jpg

De niet verkochte exemplaren werden direct na het vertrek van de vliegboot verbrand: 66.943 postzegels, ongeveer 66% van de totale oplage.

catalogus-2008-049.jpg

Boycot van een postzegeluitgifte? Dat woord heb ik meer horen vallen. U ook?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (2) Schrijf een reactie

    • maurice op 2 december 2010 om 04:04

      De Siemens motoren waren niet sterk genoeg. Die waren al omgeruild voor Curtiss-Conqueror Motoren van 640 pk p/st.
      Zie verder http://www.do-x.de
      Verder interessant verhaal,Duitsland zelf heeft alleen in deze eeuw een herinneringszegel uitgegeven.
      Op een Duitse DOX brief moet gewoon 6 RM aan postzegels, maakte niet uit wel type.

    • R. van Noort op 16 november 2016 om 16:16

      Volgens mij is het BS gedateerd met 17-8-1931.
      Volgens de luchtpostcatalog 2012 zou de betreffend vlucht op 19-8-1931 zijn vertrokken.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)