Hoe betrokken is TNT Post bij de Persoonlijke Postzegel(boekjes)? -2- Postzegelblog

Hoe betrokken is TNT Post bij de Persoonlijke Postzegel(boekjes)? -2-

16

vrachtwagen “Toch zijn er nog enkele facetten overgebleven over de Persoonlijke Postzegel, die nog enige aandacht verdienen” schreef ik in het voorwoord van dit artikel. Wel, het aantal facetten is in de loop van de samenstelling van de bijdrage danig uit de hand gelopen. Vandaar dat het artikel in twee delen u ter lezing wordt aangeboden. De Persoonlijke Postzegel als ‘vrachtwagen-vervoerder’ van een container, gevuld met zakelijke, goed bedoelde ‘boodschappen’ van zakelijke/persoonlijke opdrachtgevers/aanvragers krijgt hierbij een vervolg in deel 2 van het artikel ‘Betrokken en onbetrokken rol van TNT Post’ bij de Persoonlijke Postzegel’.

Doel en functie van het neven-emissiebeleid van TNT Post
Tot op dit moment is er (voor zover ik weet) niets over gepubliceerd. Toch is het een intrigerende vraag, waarop een ongetwijfeld antwoord is te geven.

1. Het voordeel van een tweesporenbeleid (officiële emissie en nevenemissie) is dat TNT Post met gemak kan stellen: “Wij geven per jaar een X-tal postzegels uit; het kostenplaatje bedraagt Y euro.” Het aantal postzegels van de nevenemissies met aanschafprijs wordt voor het gemak maar vergeten. Voor de buitenwacht (in het buitenland) komt ons nationaal postbedrijf door de gematigde totaalprijs van de jaarlijkse emissies positief over.

2. Een ander groot voordeel voor TNT Post is dat het overgrote deel van de Persoonlijke Postzegels uit de Persoonlijke Postzegelboekjes niet voor frankering wordt gebruikt. Voor TNT Post betekenen dergelijke producten daardoor een aantrekkelijke inkomstenbron. Door de geldstroom voor TNT Post wordt de denigrerende benaming “achterdeur-postzegels” van de Persoonlijke Postzegel ook meteen duidelijk.

psvboekje

3. Nog een bijzonder voordeel is dat de postzegel voor velen weer in de belangstelling komt te staan. Door de uitgifte van de Persoonlijke Postzegelboekjes voor verschillende en sterk uiteenlopende doelgroepen komt het fenomeen ‘postzegel’ voor velen weer in het blikveld (herwaarderering). Door de in de afgelopen jaren doorgevoerde efficiëntieslag van TNT Post bezitten veel poststukken geen frankeerzegels meer. De postzegel is geen geïntegreerd onderdeel meer van het dagelijkse leven.

spies-190p.jpg vu-190p.jpg
andre-van-duin-190p.jpg zonnebloem-190p.jpg
yinyanyo.jpg sinterklaas.jpg

Over de verschillende doelgroepen nog een opmerkelijk feit: een filatelist/verzamelaar (met zijn compleetheidsdrang) wil álle prestieboekjes bezitten! De filatelist/verzamelaar met zijn emotioneel geladen ‘alles-of-iets-instelling’ en/of ‘zwart-wit-denken’ (wél of géén postzegels verzamelen) kan het financieel niet meer behappen, wordt ontevreden, opstandig en . . . haakt af . . . en/of gaat morrend tóch verder met postzegels verzamelen!

Postscriptum

A. De NBFV– en de NVPH-organisaties hebben zich door TNT Post laten afschepen met te kleine en twijfelachtig dekkende jubileumzegels én -afbeeldingen op de nieuwe Persoonlijke Postzegels. De bittere pil wordt als volgt in Postzegel Nieuws, nummer 2 van 19-12-2007 verguld: “. . . een ideale gelegenheid om deze organisaties te eren met ieder een eigen versie van de nieuwe Persoonlijke Postzegel.”

Beide Persoonlijke Postzegel-kaders zullen in de toekomst weer tot vervelendst toe worden opgevoerd o.a. voor de ‘Mooiste Postzegelontwerpen’, die op 18 maart te koop worden aangeboden. Daarmee zullen op termijn ook al deze Persoonlijke Postzegels weer in een negatief daglicht worden gesteld.

wk-2006-dirk-kuyt-190p.jpgzegel-brouwer-190p.jpg

nvph-2489-kon-munt.jpg

B. Een communicatiebedrijf dat ‘handelt’ in communicatie communiceert met haar product de Persoonlijke Postzegel” (in ‘losse’ en ‘combinatie’-verschijning) slecht naar de consument. Het is moreel niet toelaatbaar een dergelijk wanproduct voor een hoog bedrag aan te bieden. Of het ethisch verantwoord is, wil ik me op dit moment nog niet verdiepen. Dit type postzegel vertoont door afbeelding, prijs en doel een zekere overeenkomst met een ander dieptepunt uit onze vaderlandse filatelie. Namelijk met de Legioenzegels (nvph 402/03) uit 1942. Deze sterk Duits gezinde emissie was in zijn tijd ook niet bijster gezien en geliefd.

containerpostzegel

C. Als er toch om wat voor duistere, commerciële reden Persoonlijke Postzegels door TNT Post moeten worden uitgegeven, stel ik voor de afbeeldingen/vullingen van persoonlijke en zakelijke ‘goede’ doelen in gekleurde containers te verpakken. De ondermaatse afbeeldingen/vullingen worden aan het oog onttrokken. De veelkleurigheid én verscheidenheid van de Nederlandse persoonlijke en zakelijke “Goede” Doelen komt in containerpostzegels mét de eminent ontworpen kaders van Kisman (ingetogen én opvallend) uitstekend over. Wil men tóch zicht hebben op de container-inhoud? Geen nood: de gekleurde container is bedekt met een gekleurde kraslaag en de inhoud zal na driftig krassen zichtbaar worden.

D. Dat Persoonlijke Postzegels voor enkelen toch aantrekkelijk kunnen zijn, blijkt uit onderstaande postzegelfoto, die door een vaste ‘postzegelblog-lezeres’ is met de nodige liefde is ‘gefabriceerd’.

rachel-postzegels-2007-400p.jpg

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (16) Schrijf een reactie

    • Johan op 14 januari 2008 om 00:08

      De persoonlijke postzegel is ideaal! (ok, niet goedkoop)Wat kan je doen met die persoonlijke postzegels?

      ->een boodschap (bijv. nieuwjaarswens) verspreiden dmv tekst op de pers. zegel (communiceren naar iemand of doelgroep)
      -> jouw website opvrolijken met pers themazegels. (zie http://www.destruintuin.nl)
      -> je kan je themaverzameling aanvullen met pers. themazegels
      -> een evenement aankondigen of vastleggen (verjaardag, geboorte, feest, evenement, etc)
      -> je huisdieren / kinderen vastleggen als aandenken
      -> persoonlijke postzegels zijn een momentopname van een bepaalde periode. Wat nu moderne troep is is over 100 jaar antiek. Al het gewone spul kent men wel maar persoonlijke postzegels zijn relatief uniek en geven meerwaarde aan jouw verzameling. Ze geven jouw verzameling een onderscheidend vermogen en dat unieke is een meerwaarde. Nadeel is vooral dat je een grotere beurs moet hebben. En daar gaat het natuurlijk om bij een commercieel bedrijf. Hoe maak ik meer omzet en meer winst ten koste van de kwaliteit en de emotie. (korte-termijndenken van managers) Met de lucratieve achterdeurverkoop blijf je via de voordeur geloofwaardiger toch? Maar als poststukken niet meer voorzien worden van postzegels kan tnt de tent wel sluiten. Daarom zal tnt intern zelf ook meer postzegels moeten verwerken. Ik bezorg zelf part-time post bij een concurrent. Postzegels zie ik nooit, ja van die gedrukte nepdingen op schooibrieven. Tnt zal er voor moeten zorgen dat de postzegel weer in het straatbeeld verschijnt, maar dat doen ze niet uit kostenbesparing en concurrentieoverweging. Een brief met postzegel is een emotie en krijgt meer aandacht, net als ’s morgens het krantje in de bus een emotie is. Al die bagger die ik dump bij de mensen maken de mensen niet vrolijker. De postbode wordt er ook niet vrolijker van want veel post heeft verouderde/onvolledige adressen, dus dump het dan maar in de buurt bij een een buurman want die weet het misschien wel te vinden. Het vertrouwde gevoel is gewoon weg. De postzegel brengt het vertrouwde gevoel weer terug. Net als vroeger met meer persoonlijke aandacht. De pers. zegel heeft een hoge attentiewaarde. Ik krijg leuke reacties op mijn zegels. TNT zal zelf weer aan de postzegel moeten… de attentiewaarde van het poststuk moet terugkomen door het te voorzien van unieke of leuke zegels. Die zegels vallen bij potentiële verzamelaars op de mat en zijn verzamelwaardig. De baliemedewerker moet weer postzegels plakken op poststukken ipv stickertjes. Het servicegevoel moet weer terugkomen. Het tantepostgevoel weer terug. Niet het mcdonaldshapslikwegpostgevoel wat nu het geval is. Mensen worden er dol van al die postbedrijven en postbezorgers die hun adres niet weten te vinden omdat veel huizen gewoon geen naam of (volledig/onduidelijk)nummer hebben. Je wil niet weten hoe ik heb lopen zoeken bij bepaalde adressen naar brievenbussen. Één groot drama!

      gr Johan
      http://www.destruintuin.nl
      http://www.postzegelforum.nl

    • Berry op 14 januari 2008 om 07:12

      wat prestigeboekjes betreft. Boycotten net als de credit kaartjes met een postzegel erop. Immers dit product is niet meer verkrijgbaar.

      Maar ik stond raar te kijken toen de jaarset binnen kwam. Bij de velletjes (abo) zaten dezelfde velletjes mooi Nederland als bij het velletjes (abo) Ook hier wordt door TNT dubbel geld binnen gehaalt. Maar waar ik er 2 van wilde, het kinderzegelvelletje was er maar 1 uitgeleverd ondanks dat ik een abo op 2x velletjes had.

      Kortom ook de collectclub werkt mee aan nog meer inkomsten.

      Maar waar ze inkomsten kunnen halen, medefilatelisten uit het buitenland daar laten ze nog een steek vallen. De website is in het Nederlands en biedt geen plaats voor engels. (je moet Nederlands kunnen om een engels emailbericht te kunnen maken) Ik krijg regelmatig mail met het verzoek iets te leveren. Alleen ik ben de collectclub niet.

      Kortom er komt teveel uit voor heel veel, zeker jonge, filatelisten.

    • J.H. Avis op 18 januari 2008 om 11:55

      Wat is het “goede doel”?
      Er schijnen in april 2008 tijdens de NVPH-show twee persoonlijke postzegelboekjes uit te komen, waarvan er een is gewijd aan Frans Bauer.

    • Rein op 18 januari 2008 om 16:09

      @Berry

      Jonge filatelisten [

    • Rein op 18 januari 2008 om 16:09

      @Berry

      Jonge filatelisten [onder 20] moeten sowieso geen postfris materiaal gaan kopen. Laat zonodig opa/oma/oom/tante e.d. het ongebruikte goed kopen voor later…

      Gebruikt/gestempeld is met goed zoeken veel te vinden voor weinig geld en prima een collectie op te bouwen.

    • Rein op 18 januari 2008 om 16:11

      Dit blog slikt geen “kleiner dan teken” ;) ;)

    • Rein op 18 januari 2008 om 16:12

      Waarom wordt mijn vaste invulvelden steeds nu weer geleegd??

    • Bate Hylkema op 18 januari 2008 om 21:40

      Antwoord op de vraag van J.H.Avis van 18 januari: de zakelijke aanvragers van de Persoonlijke Postzegelboekjes ontvangen per boekje 2,40 euro (zoals vermeld is in mijn bijdrage van 13 januari). De inkomsten heb ik gemakshalve maar onder het begrip ‘goede doelen’ gerangschikt. Beter was de karakterisering ‘zakelijke goede doelen’ geweest.

    • Yurtdisi Egitim op 7 maart 2008 om 10:40

      does anyone knows if there is any other information about this subject in other languages?

    • Rein op 7 maart 2008 om 11:15

      @Y.E.

      Whose language? English, French, Turkish?

      If you are interested in personalized stamps of the Netherlands come up with some specific questions and mention you e-mail address so yoou can have an answer without others having to read it as well.

    • knol. j op 30 november 2008 om 08:44

      Geweldig, die Prestigeboekjes, ik kan er niet genoeg van krijgen!!!!!

      De klagers doen net of zij verplicht zijn die boekjes te kopen, zij willen ze toch zeker zelf aanschaffen en als een hobby te duur is moet je naar iets anders gaan uitkijken!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Rein op 30 november 2008 om 11:26

      Welke klagers?

      Berry? Bate?

    • r.maasse op 25 september 2009 om 15:23

      zo dra de postzegeluitgifte in de handen
      van bedrijven valt , zoals in Nederland
      Dan kun je foortaan net zo goed reis gitsen sparen van reisburau ,s .
      Het heeft geen enkele fundering meer met
      de Nederlandse staat al doen ze hun best
      het binnen oude tradities toch nog zo te doen lijken .
      Plak als bedrijf er een persoonlijke sticker bij , dan krijg je weer sticker
      verzamelaars .
      Vroeger was het de kunstenaar die het
      een enorme eer vond om een postzegel te mogen ontwerpen voor de staat of bezetter (Pyke kogh),en nu is het een
      uitwerpsel van pure marketing .
      Beste mensen ; de Nederlandse postzegel is gestorven en de TNT zegel is geboren .

    • Rein op 25 september 2009 om 15:36

      @Maase

      Waarom niet 60 jaar geleden gestopt met het verzamelen van postzegels?? En oveergestapt op sigarenbandjes of lucifersmerkjes???

      Ach, toen waren de 78rpm platen populair :) :) :(

    • johan op 25 september 2009 om 19:24

      ach ‘uitwerpselen van’ marketing heb je overal, wees blij met de keuzevrijheid in ons kikkerlandje. Stel je voor dat eneer Balkende zegt dat je postzegels MOET verzamelen. Nee je MAG postzegels verzamelen. Ga zelf maar reisgidsen verzamelen en bouw je hele huis ermee vol.

    • johan op 25 september 2009 om 19:26

      herstel: ‘meneer Balkenende’ :)

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)