André van Duin:beroemdste typetjes als postzegel - Postzegelblog

André van Duin:beroemdste typetjes als postzegel

61

van-duin.jpg

Ter ere van zijn 60e verjaardag, ter ere van zijn nieuwe revue die op 4 november aanstaande in première gaat, ter ere van de o zo vele leuke, zeg maar gerust vaak hilarische typetjes die hij heeft neergezet… maakt eigenlijk niet uit waarom, feit is dat André van Duin vanavond tijdens een exclusief aan hem gewijde TROS TV show wordt geëerd met een postzegelset van maar liefst tien van zijn meest onsterfelijke personnages.

tnt_andre.jpg

Wie we zoal tegenkomen? Kijk maar even mee. Meneer en mevrouw De Bok natuurlijk. Willempie ook. En Flip Fluitketel vanzelfsprekend. Wie het typetje rechtsonder is? Geen idee.

Het aardige van het setje is dat Van Duin zelf heeft bepaald welke van zijn typetjes wel en welke niet als postzegel door het leven mochten gaan. De Van Duin-zegels zijn overigens verpakt in een boekje dat een prachtig overzicht geeft van de carrière, van de zonder meer glansrijke carrière van de man die zonder twijfel bestempeld mag worden als onze allergrootste volkskomiek.

Wat jullie: lachen zo’n André van Duin-postzegelsetje?!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Gerrit Jan Hendriks is tekstschrijver en was van 2006 tot 2008 verbonden aan Postzegelblog.

Tags bij dit artikel

    Reacties (61) Schrijf een reactie

    • D.Hoekstra op 19 oktober 2007 om 17:48

      Wanneer krijgen we: Ron Brandsteder,Paul
      de Leeuw,Jurgen Rayman,Tineke Schouten,
      Karin Bloemen,Herman Finkers,Bert Visser
      enz enz enz… Zo is toch het einde zoek.Wel weer een gat in de markt overigens voor TNT post,maar ik zit hier niet op te wachten.

    • hanszelf op 19 oktober 2007 om 20:17

      Het gat ligt helemaal open, het einde is zoek. Wat denken jullie van tien hoeden van bekende nederlandse vrouwen ?

    • cees prins op 20 oktober 2007 om 00:26

      Die van Prinsjes dag???

    • Frank op 20 oktober 2007 om 09:25

      een velletje met de 10 grootste commerciele wanprestaties van TNT: Ajax, Feijenoord, PSV, Ying-Yang-Yo, Totally Spies, BZN, Andre van Duin, Zonnebloem, Club van Sinterklaas, Vrije Universiteit

    • johan op 20 oktober 2007 om 09:52

      Wat negatief zeg… je weet dat het commerciële producten zijn. de chinees verkoopt ook loempia’s en sate, die poep je 3 dagen later weer uit. nu heb je nog wat leuks in je albumpje.'(sorry) : P

    • Suze de Groot op 20 oktober 2007 om 09:59

      Verschrikkelijk ik zal ze niet kopen, maar ben ook geen fan van andre van Duin

    • johan op 20 oktober 2007 om 10:17

      ik ook niet maar als kind was het wel lachen met van gorp en v dusschoten erbij. nu is alles snel saai. een tijdsverschijnsel in ratrace-land.

    • johan op 20 oktober 2007 om 10:33

      maar ik koop ze wel als ze tzt 9,95 zijn. :)

    • Peter van der Alk op 20 oktober 2007 om 11:50

      Als je bedenkt dat dit gewoon op verzoek van het productiebedrijf waar van Duin voor werkt is geschied besef je dat dit uitgiftebeleid echt de doodsteek gaat worden voor de moderne Nederlandfilatelie. De reacties in mijn omgeving van niet-verzamelaars varieren overigens van “dom” tot “belachelijk”.

    • johan op 20 oktober 2007 om 15:16

      ik ga maar weer naar mien eigen forumpje… :)

    • Rein op 20 oktober 2007 om 19:40

      @Johan

      Kom naar Postex! Als je 50 euro of meer besteedde bij Els Schouten / TNT dan krijg je gratis een André van Duin ter waarde van 14.95 erbij! Geen grapje :)

    • Johan op 20 oktober 2007 om 20:11

      Waaauuuwww :)

    • Jan1964 op 20 oktober 2007 om 20:52

      Hebben ze op de Postex al het programma eerste helft 2008 bekend gemaakt ? Gaan de buitenlandtarieven nog omhoog ?

    • Josefien op 20 oktober 2007 om 21:02

      alle gekheid op een stokje. Met de persoonlijke postzegels brengt TNT post de filatelie wel dichterbij de gewone mens. De onderwerpen die op persoonlijke postzegels staan afgebeeld spreken veel mensen aan. Het is voor velen wellicht ook een aanzet om verder te gaan kijken in postzegelland (met een grotere vraag tot gevolg). Het is hautain om te spreken van achterdeur-zegels. Dat het een doodsteek zou zijn voor de filatelie is niet waar. Je kunt je desnoods beperken tot één zegeltje met paars kader, als noot in de verzameling. Iedereen mag overigens toch verzamelen wat ie wil. Van sigarenbandjes tot flippo’s en van Douwe Egbertspunten tot speltjes. Waar zou die verzamelwoede toch vandaan komen?

    • Rein op 20 oktober 2007 om 22:17

      @Josefien

      Dan begrijp je me totaal verkeerd! Als jij een zegel laat maken met een voor jou belangrijke afbeelding dan krijg je een volkomen authentiek persoonlijke postzegel, sterker nog een levensechte postzegel.

      Wat TNT doet is onder de vlag van “persoonlijke zegels” onderwerpen – jubilea e.d – als zegels uitbrengen die eigenlijk als “normale” zegels hadden moeten worden uitgebracht, maar waarvoor ze ontwerpkosten uitsparen, buiten het emissie-programma kunnen uitbrengen zodat elke klacht van “er worden te veel en te duur zegels uitgegeven” gepareerd kan worden. Hier kom ik met de term “achterdeur-postzegel”! Kon. Munt 200 jaar verdient een volbloed postzegel, 100 jaar de belangrijkste stelling van de belangrijkste wiskundige die Nederland ooit heeft gehad sinds Huygens evenzeer.

      Volgend jaar januari verschijnen twee “persoonlijke postzegels” ter gelegenheid van 80 jaar NVPh resp. 100 NBFV. Waarom geen “gewone” postzegel voor deze organisaties?

      En dat geldt in iets mindere mate voor de innovatieve kracht van de VU, de impact van BZN en van Duin op onze ver-tros-te samenleving.

      En waarom geen hulde aan ons export-product bij uitstek – het Nedelrand voetbal??? Over de hele wereld ken men Ajax, maar slechts ‘Balkie’ mocht wel zonodig naast een postzegel….

    • willem hogendoorn op 20 oktober 2007 om 23:36

      André van Duin is al niet serieus te nemen, laat staan postzegels over hem.
      Een aanvraag voor een postzegel ivm de 200ste geboortedag van Frederick Kaiser, die als astronoom veel heeft betekent voor de Leidse Sterrewacht, wordt door TNT niet serieus genomen, en dan krijg je dit soort ongein?
      De Nederlandse filatelie wordt categorisch verwoest!

    • albert Haan op 21 oktober 2007 om 00:04

      Net als in Kerkrade, 900 jaar klooster Rolduc, daar waar de oudste Kolenmijn industrie van Europa is onstaan krijgt geen postzegel.
      Echt serieuze zaken en personen tellen niet meer mee.
      Als maar commersie wat de klok slaat.
      Volgend jaar 900 jaar Kerkrade zou die stad dan toch nog een zegel krijgen?
      Als eerste in de serie Mooi Nederland die je op elk kantoor in Nederland kunt krijgen!
      Of word het een van de verassingen die we met de Kerstmis krijgen. Wie weet wat de Sint of de Kerstman bij zich heeft……

    • ruben op 21 oktober 2007 om 13:59

      ik vind het een leuk ide maar ze moete het niet van idereen doen er zijn leukere dingen om op postzegel te zette zoals de doop van koningskind

    • Rein op 21 oktober 2007 om 14:47

      @Ruben

      Het impressariaat achter van Duin moet er ook wat aan verdienen en zie het als een grote reclame stunt.

      TNTPost hoeft er bijna niets voor te doen, maar incasseert wel 25000 x 14.95 ofwel zo’n 375.000 euro, naast de reclame-inkomsten???

    • Marcel op 22 oktober 2007 om 19:27

      Achterdeurzegels, postzegelboekjes, prestigeboekjes… Wat maakt het uit wat voor naam het krijgt? Ik ben het volkomen met Josefien eens, zij bekijkt het terecht van de positieve kant. Hele nieuwe doelgroepen worden aangesproken. Daar kun je als postzegelliefhebber toch niet op tegen zijn? Maar tot vervelends toe worden deze boekjes telkens weer afgezeken.
      Toch blijkt er een hele serieuse markt voor te zijn, anders kwamen ze niet steeds met nieuwe uit.
      Ik verzamel ze allemaal, zodat mijn collectie compleet blijft.
      En Albert: 900 jaar Rolduc is volgens mij commercieel niet echt interessant voor zulke boekjes. Misschien wel voor een reguliere uitgave alhoewel ik dat ook betwijfel.

    • Rein op 22 oktober 2007 om 22:44

      @Marcel

      ik zijk de boekjes niet af – ze zijn inderdaad leuk voor een breed publiek – maar het feit dat TNT ze persé als ‘persoonlijke zegels’ moet aanprijzen. Dan heb ik het over de achterdeur. Ze moeten via de voordeur uitgebracht zodat ook elke rechtgeaarde filatelist weet wat voor valess die in de kuip heeft :)

    • Marcel op 22 oktober 2007 om 23:20

      @Rein

      Mijn opmerking was niet persoonlijk bedoeld. Ik vind gewoon dat er over het algemeen op alle forums hier over dit onderwerp erg negatief wordt gedaan. Misschien moeten we onderkennen dat TNT niet zit te wachten op de traditionele postzegelverzamelaar voor deze uitgaves? Blijkbaar bevalt ze het uitbrengen van deze uitgaves prima. Een hoop publiciteit, en ook financieel zullen ze de aandeelhouders zo tevreden houden. Na de privatisatie moet er wel brood op de plank komen….
      Het is inderdaad jammer dat ze niet als reguliere uitgaven worden uitgebracht, maar ik vind het niet moeilijk om ze te vinden, op de TNT site staan ze allemaal, ook op http://www.postzegelboekje.nl heb ik ze zien staan…

    • albert Haan op 23 oktober 2007 om 07:49

      Als filatelist moet je deze boekjes afkraken. Want het is regel recht een aanslag voor je geldbeurs.
      Voor het brede publiek dus voor de fans van andre BZN Jetrix Ajax PSV en Feijenoord is dit leuk.
      Maar voor de serieuze postzegel verzamelaar is dit niet meer leuk.
      Trouwens Ajax en konsorten een vraag? Er zijn toch meerdere voetbal clubs in Nederland waarom deze geen boekjes?
      Niet commercieel genoeg?

    • Johan_dW op 23 oktober 2007 om 10:52

      tsja, dezelfde discussie weer…

      Toen ik jeugdlid werd bij onze postzegelvereniging, kreeg ik te horen dat ik nooit de “nep”zegels van de zogenaamde “apenlanden” moest gaan sparen; iedereen kent ze wel, van die kleurige zegels met mooie plaatjes, met honderduizenden tegelijkertijd gedrukt en vaak netjes identiek “postfris gestempeld in het hoekje”, waarvan er honderden werden uitgegeven door tientallen kleine landjes, met als enige doel geld te verdienen aan de verzamelaars danwel filatelisten. En als er vraag naar was, dan drukte men er gewoon nog 100.000 erbij, met weer duizend andere plaatjes erop.
      Kortom, geen lol aan te beleven, leuk voor kinderen tot een jaar of 6, maar daarna heb je al snel door dat het allemaal troep is.

      Dat is nu PRECIES wat ik van al die persoonlijke postzegels vind: elke maand opnieuw weer DEZELFDE oerlelijke zegel met een brede roze gestreepte rand (hoe hebben ze het verzonnen, echt, lelijker kan haast niet!), met iedere keer weer andere plaatjes erop, jetix plaatsjes, zonnebloem, andre van duin, zwarte piet, een aap, ga maar door… als alle apenlandenplaatjes van de afgelopen jaren langs gaan komen hebben we nog duizenden “persoonlijke” postzegels tegoed.

      En het toppunt: indien deze lelijke plakplaatjes nou nog gewoon nominaal verkocht werden, ok, dan kunnen kinderen ze nog als zegels gebruiken voor hun post, maar daar zijn deze plakplaatjes nu juist NIET voor bedoeld; voor een zegeltje nominaal 0,44 betaal je tussen de 0,59 (beurszegel) en meer dan een euro (9 zegels voor 9.95) per stuk!!!

      Kortom, een grote APENLAND-truc van PTT/TPG/TNT post, of hoe ze volgend jaar dan weer heten.

      Kijk ook eens naar het uitgifte programma voor volgend jaar, geen enkele verassing: naast de tientallen persoonlijke-lelijke-roze-rand-plakplaatjes die ongetwijfeld weer rondgestrooid zullen worden voor dubbel-nominaal worden we opnieuw getrakteerd op 10 van die belachelijke Mooi Nederland blokken (kun je ook honderd jaar mee doorgaan, saai, saai, saai), en weer OPNIEUW een blok van 6.45, wat NIEMAND zal gebruiken voor de post, maar ook ALLEEN maar bedoeld is om de kas te spekken.

      KASSA!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Kortom, mijn stelling:
      TNT Post heeft de hobby kapot gemaakt.

      Ik raad iedereen aan, blijf verzamelen, maar STOP met Nederland modern;

      Er zijn genoeg leuke alternatieven, en om mensen/kinderen interesse te laten krijgen in verzamelen, kun je beter het verzamelen van “apenland-plaatjes” bevorderen: komt op hetzelfde neer als de troep van TNT, maar is wel 100 keer leuker EN goedkoper (100 zegels voor een Euro tegen de persoonlijke zegels een Euro per stuk)…

    • Marcel op 23 oktober 2007 om 13:10

      @johan

      Wat is er op tegen dat een bedrijf (lees TNT) zijn kas wil spekken. Ken jij een bedrijf dat een ander doel heeft? Jij vindt ze niet mooi, dat kan en daar is ook wat van te zeggen, andere mensen vinden dit een hele verfrissing t.o.v. het grijze wollen sokken imago van de traditionele postzegelverzemlaar. TNT heeft jou hobby kapot gemaakt zoals je stelt, maar misschien zijn er wel hele volksstammen nieuwe verzamelaars bijgekomen…. time is changing…

    • Rein op 23 oktober 2007 om 13:37

      @Marcel

      leuk zo’n JdW die hetzelfde onderwerp in 2 discussies tegelijk onderhoudt…

      Komt natuurlijk wel door Gert-Jan die iets afkapt en elders door laat lopen :)

    • Gerrit Jan van Postzegelblog op 23 oktober 2007 om 14:10

      Rein, ik kap niets af om het elders door te laten lopen, ik kijk simpelweg even terug op een discussie die zich ontvouwt naar aanleiding van een artikel (over de Van Duin-zegels) en schrijf daar dan weer een meer beschouwend stuk(je) over. Daarbij puttend uit eerdere journalistieke ervaringen.

    • Johan_dW op 23 oktober 2007 om 14:15

      @Marcel, het grote probleem met TNT in deze is dat het nog steeds een MONOPOLIST is op deze markt binnen Nederland… de vergelijking met andere bedrijven gaat dus helaas niet op.

      De onderwerpen van de nieuwe zegels zijn inderdaad best verfrissend;
      zoals ik al zei in het andere draadje, indien TNT bijvoorbeeld een jeugd-kerstvel van 20 * 29 cent zou uitgeven met Jetix zegels, zou het zeker leuk zijn.
      Echter, in dit geval zijn het EN steeds dezelfde saaie lelijke roze-rand zegels (ik kan me echt NIET voorstellen dat er mensen zijn die dat leuk en mooi vinden iedere keer opnieuw), EN schandalig te duur (1.10 per zegel van 0,44) EN niet te verzamelen, aangezien je ze waarschijnlijk bijna nooit op een brief zal aantreffen.

      Verder: volkstammen nieuwe verzamelaars en time is changing, was het maar waar, de werkelijkheid is helaas minder rooskleurig.

      @Rein, ja, sorry, had mijn reactie geschreven, en zag toen inderdaad dat dit onderwerp in twee draadjes besproken werd, en wist niet goed waar te reageren, dus dan maar in allebei! ;)
      Misschien dat de moderator de onderwerpen kan samenvoegen?

    • Marcel op 23 oktober 2007 om 16:11

      @Johan

      Wel eens van Sandd of Select Mail gehoord?

    • Johan op 23 oktober 2007 om 19:21

      Ja, wat is daarmee?

    • Josefien op 23 oktober 2007 om 21:05

      Men kan nog eindeloos over Andre van Duin, over de commerciële TNT bedoelingen en dergelijke doorschrijven.
      Het blijft echter een feit dat er nu een hoop zegeltjes zijn bijgekomen, waarvan je er in feite maar een paar in je boek hoeft bij te plakken om bij te blijven. Maar je hebt de vrijheid om alles te kopen. Het spreekt veel mensen aan. Niets mis mee. (André van Duin vind ik soms ook wel leuk) De persoonlijke postzegel is een aspect van nieuwe ontwikkelingen op het filateliefront. En daar gebeurd volgens mij toch wel het één en ander dat, naast de uitgifte van persoonlijke postzegels, ook de moeite van het volgen waard is. Pakketzegels, TNTEasyexpresszegels, barcodezegels, automaatstroken (op maar een paar punten in Nederland verkrijgbaar en er staan geen rijen verzamelaars voor), allerlei verzendbewijzen/stikkerzegels van TNT post, port betaaldzegels; allemaal nieuw. Kijk ook daar eens naar! Het is erg de moeite waard om dat ook te volgen, cq om in de verzameling op te nemen (en je hoeft niet volledig te zijn). Geven Sandd en Selectmail geen zegels uit? Die zullen ook wel verzendstikkers of zegels hebben. Straks zijn dit ook volledige concurrenten van TNT post die ook de gewone enveloppen versturen. Wat voor gevolgen zou dit kunnen hebben voor de filatelie? Kortom, alleen naar de persoonlijke postzegels kijken is kijken in een koker. Met al die nieuwe ontwikkelingen brengt TNT geen doodsteek toe aan de filatelie maar blaast het juist nieuw leven in al het filatelistische gebeuren. Maar je moet er wel open voor willen staan.

    • Jan1964 op 23 oktober 2007 om 21:11

      Ik meen dat ik in de nieuwe Finse LaPe-catalogus de persoonlijke postzegels in een aparte rubriek met een apart nummer zag staan. De hoofdtypes (de frames met door de post algemeen uitgegeven plaatje) staan gecatalogiseerd. Iets voor specialisten maar ik denk dat alles wat boven nominaal verkocht wordt maakwerk op brieven/gestempeld is.
      Dit zijn een soort buiten categorie postzegels.

    • Marcel op 24 oktober 2007 om 08:51

      @Josefien

      Hulde !

    • Johan_dW op 24 oktober 2007 om 14:42

      @Marcel:
      Sandd of Select Mail: bezorgen (nog) geen brieven t/m 50 gram en geven (nog) geen eigen postzegels uit, hoezo vergelijkbaar???

    • Marcel op 24 oktober 2007 om 15:32

      @johan

      Het staat deze bedrijven vrij om hun post te voorzien van een eigen postzegel, die uiteraard dan niet bruikbaar is voor TNT bezorging. Blijkbaar is dit nu niet interessant en hebben ze een ander betaalsysteem met hun klanten afgesproken, maar over ruim 2 maanden kan dat zomaar anders zijn, en krijgen we wellicht ook Sandd en/of Selekt Mail postzegels.
      Ben zelf geen medewerker van TNT of zo, maar ze zijn zeker geen monopolist meer.

    • JohanW op 24 oktober 2007 om 17:48

      Postzegels zijn voor die bedrijven nog niet interessant. Sommige goed doelen of bedrijven drukken gewoon een postzegel op een brief. Binenkort ontmoet ik de baas van een postbedrijf, ik zal het aan hem vragen of ze nog postzegels gaan uitgeven.

    • Rein op 24 oktober 2007 om 20:01

      @Jan1964

      Hoezo maakwerk??? Ik krijg vaak m’n Ebay bestellingen uit Oostenrtijk per post terug netjes enkel gefrankeerd met een PBM [Personalsierte BriefMarke]. Het is gewoon een degelijk echte postzegel en wordt als zodanig ook gebruikt. Niks maakwerk! Dat is wel eens anders met de frankering die ik krijg van Nedelrandse Sammlerfreunde!!

    • JohanW op 24 oktober 2007 om 20:04

      die persoonlijke zegels worden weldegelijk gebruikt om te versturen. Op ebay zie je genoeg gestempelde echt gelopen zegels. Momenteel worden er vele persoonlijke postzegels besteld. Dat merk ik aan de lange wachttijd. Zondag besteld nu nog niks ontvangen.

    • Jan1964 op 25 oktober 2007 om 04:27

      De zelfgemaakte persoonlijke postzegels vind ik nog iets anders dan de AvD-zegels. Bij de zelfgemaakte postzegels kun je het extra geld beschouwen als een dienst voor het plaatje op de postzegel zetten. Bij de AvD-zegels is het plaatje van TNT Post. Eigenlijk zit er dan 55 cent toeslag op de postzegel. Het zit dan buiten de regels voor toeslag op postzegels (maximaal 50% of voor een filatelistische tentoonstelling). Ik vind zoiets twijfelachtig en je kunt dat als maakwerk beschouwen. Een niet-verzamelaar zal niet zo gauw 55 cet extra betalen voor een pre-gefabriceerde postzegel.

      oude opmerking hier :
      Rein zei op 25 april 2007 om 09:46:
      @Albert

      is dit niet een beetje naief?

      Maakwerk is alles waaraan je kunt zien dat men zijn best heeft gedaan om een postzegelverzamelaar een dienst te bewijzen. Op een zending naar een niet-postzegelverzamelende geadresseerde zouden de postzegels nooit zo gebruiken worden. Maakwerk is natuurlijk best geinig, maar heeft in een verzameling waar de postgeschiedenis of de ontstaansgeschiedenis van een postzegelemissie uit de doeken gedaan wordt weinig tot niks te zoeken.

      Als bij een emissie slechts maakwerk te vinden ter staving van het bestaan van zo’n emissie dan wordt m.i. zo’n emissie al heel dubieus.

    • Rein op 25 oktober 2007 om 07:16

      @Jan

      Het stemt goed met je oude citaten om je oren geslingerd te worden.

      Of het “gewone publiek” er geen problemen mee heeft een postzegel te versturen met een hogere verkoopsprijs dan de nominale waarde???

      Als ik op de Belgische beurs in Antwerpen zie hoeveel enveloppen je daar kunt kopen bij een handelaar voor 50c – duizenden – die verstuurd zijn aan bedrijven als Yves Rocher e.d. verzendhuizen in antwoord/bestel enveloppen van die firma’s. Zeer vele voorzien van de postzegels uit de Duostamps mapjes van 4.99 [voor 5x52c nominaal] en wat minder vaak voorzien van zegels met hun eigen vrouwe of kind op het aanhangsel ernaast geprint. Dus volop zegels die voor dubbel nominaal gekocht zijn en verstuurd naar niet-filatelisten [immers een anonym bedrijf, waarvan je de zegels nooit meer terugziet]. Dan let een groot publiek bij onze zuiderburen niet op de nominale waarde, maar koopt [en verstuurt] een leuk uitziend zegel zonder enige filatelistsche bijgedachte…

    • albert Haan op 25 oktober 2007 om 08:28

      Sandd of Select Mail komen , denk ik zeer zeker met postzegels.
      Kijk maar naar het succes met de Belijnse firma PIN, die groene zegels uitgeven en de hele bandbreedte bedekken van de diverse gewichts en formaat klasse.
      Ook deze firmas willen een graantje mee pikken.
      Want wat is dan het verschil tussen TNT en Sand of Select mail?
      Voor het traditione postzegel verzamelen is dit een doodsteek.
      We gaan gewoon anders en selektiever verzamelen.
      Of we sluiten het tijdperk af en houden ons bezig met dat wat geweest is, en niet meer dat wat komt.
      Ik ga in elk geval al dat commerciele spul niet kopen.

    • Rein op 25 oktober 2007 om 08:55

      @Albert

      Het Poolse InPost met afdelingen in ruim 100 grote Poolse plaatsen – meestal zijn die ondergebracht bij kleine supermarkts, schoenenwinkels e.d – verzorgt een postbedrijf sinds november 2006 en geeft sinds juli dit jaar 6 postzegels uit met zeer eenvoudige afbeeldingen. Ik heb nog geen enkele filatelist hier over zien schrijven cq mekkeren.

      Postzegels kunnen voor postbedrijven wel degelijk functioneel zijn in het kader van hun logistiek. Het direct betrekken van zo’n uitgifte op de filatelie getuigt van een ongelofelijke hoogmoedswaanzin van filateloten…

      http://www.xs4all.nl/~dziewon/fila/pl_inp00.htm

    • J.H. Avis op 25 oktober 2007 om 09:32

      @Rein
      “.. Volgend jaar januari verschijnen twee “persoonlijke postzegels” ter gelegenheid van 80 jaar NVPh resp. 100 NBFV. Waarom geen “gewone” postzegel voor deze organisaties? …”
      Da’s toch logisch Rein. Gezien de “persoonlijk democratische” samenstelling van de SC 2008 is een Persoonlijke Postzegel voor de NVPV eigenlijk al te veel eer. Hoe moeten ze deze zegel gaan opnemen in de catalogus? Gezien de tot op heden gevolgde handelwijze is de Persoonlijke NVPH-zegel niet Catalogus-waardig en krijgt geen notering of vermelding in de SC. Msar ja, er zal wel een FDC worden uitgegeven, net zoals bij de “Brouwer”-zegel. Zal de NVPH nu “democratisch” gaan besluiten “hun” persoonlijke postzegel een Hoofdnummer te gaan geven?
      Wij wachten maar af.

    • J.H. Avis op 25 oktober 2007 om 09:33

      Oeps moet natuurlijk NVPH zijn

    • Rein op 25 oktober 2007 om 09:44

      @Jaap

      In 2009 bestaat de NVPV al 125 jaar! Als TNT Post dan nog bestaat is een eigen “echt persoonlijke” postzegel natuurlijk zeer op z’n plaats…

    • Jan1964 op 25 oktober 2007 om 10:13

      140 jaar Bruna vind ik trouwens een erg vreemd jubileum voor een postzegel. Het heeft zeker iets te maken met postagentschappen in een Bruna-winkel ?

    • Rein op 25 oktober 2007 om 10:17

      @Jan1964

      Over 10 jaar is het twijfelachtig of de jubilarissen-2B nog bestaan. Nu kan het nog ;)

    • albert Haan op 25 oktober 2007 om 12:59

      Alweer ANWB, zijn deze al niet genoeg ge-eerd op een postzegel?
      Wat betaalt de ANWB, Bruna enz aan TNT voor deze reclame?
      De ene hand wast de ander.

      @Rein vanaf 2006 tot heden met 6 zegels, is toch geen reden om te klagen of te mekkeren.
      Dit is heel gemakkelijk te doen om deze bijelkaar te sparen. zowel postfris of nog mooier gelopen op brief.

    • Rein op 25 oktober 2007 om 17:27

      @Albert

      Nederland was tussen 1975-1985 een verzamelgebied waarbij voldoende te specialiseren viel. Met de documentatie van Directie Zegelwaarden was het ook nog eens te overzien. Na 1985 ging alle administratie de computer in om er nooit meer uit te komen. Ook de variatie in druk/oplagen verdween bijna geheel tot rond 1995 de spanning weer terug kwam met nieuwe producten – pakketzegels, hanggevallen etc. – en niemand bij PTT wist wat er gebeurde of wilde het ook maar niet weten. Die spanning is er nog steeds. Je krijgt niets meer op een presenteerblaadje aangereikt, je moet postkantoren af rijden om er achter te komen dat zegels uit de roulatie zijn gehaald, nieuwe producten er in worden gezet… Ga zo maar door. Voor de verzamelaar die alles op orde wil zien een gruwelijk, chaotisch geheel; voor de filatelist een voortdurende uitdaging.

      Waar vind je nog zo iets??? In België is alles op orde en onder controle van De Post. In Polen ogenschijnlijk idem ditto. Alle recente Belgische zegels zijn zonder veel problemen aan te schaffen. Tenzij! Je de tandingen van de rolzegels onder de loupe neemt, tenzij je kilopost verzamelt, tenzij je een rode balsemien naast de zwarte ontdekt! De cataloog van de handelskamer zwijgt daarover en ook De Postzegel weet van niets…

      In Polen denkt iedereen alle Dierenriem-zegels en alle Boerenhoeven compleet te hebben. Waar zit de kennis? Bij Bronek Rejnowski en mij – en we houden het verre van geheim, maar de verzamelaar is verwend en doet geen onderzoek meer !?

    • albert Haan op 26 oktober 2007 om 08:17

      @Rein,
      Je hebt gelijk oa. de dierenriemzegels van Polen, die ik dank zei jouw ook verzamel blijf ik altijd bezig. Kost bijna niets. Ieder in de vereniging weet dat ik die dingen verzamel en ik krijg ze dan ook regelmatig van hun, zodat ik tijden heb waar ik me weer uren aan kan ammuseren met mijn vierkante centimetertjes. Kijk en dat is nou filatelie, uren met wat bezig zijn wat bijna niets kost, en weer nieuwe dingen ontdekken.
      En niet alles nieuw op het postkantoor kopen en de witte vakjes in de album vullen.

    • Josefien op 26 oktober 2007 om 21:07

      Als de in Nederlands uitgegeven postzegels van Sandd en Selectmail/DHL in de Nederlandse Postzegelcatalogus van de NVPH worden opgenomen dan zal er voor velen een interessante postzegelrichting bijkomen. Maar ik denk niet dat ze worden opgenomen in die catalogus omdat TNT dit niet toelaat. Het zijn immers zegels van de concurrent.

    • Jan1964 op 26 oktober 2007 om 21:08

      En sinds wanneer is de NVPH-catalogus van TNT ?

    • Josefien op 27 oktober 2007 om 00:16

      Ik bedoel dat TNT er wel een belang bij heeft dat haar zegels goed worden gecatalogiseerd. Het is ook reklame voor het bedrijf. En de kopers van postzegels zorgen voor meer winst. De catalogusmakers hebben er belang bij dat TNT postzegels laat maken en ze uitgeeft. ( natuurlijk is de NVPH-catalogus niet van TNT )TNT zal vast niet willen dat Sandd en Selectmail middels opname van van hun zegels in de NVPH catalogus reklame voor zichzelf gaan maken. Als zij bijvoorbeeld lagere posttarieven hebben dan steekt dat natuurlijk mooi af tegen de posttarieven van concurrent TNT. Maar de NVPH is natuurlijk een onafhankelijke organisatie en zal zich niets aantrekken van wat TNT wil. Maar TNT en de NVPH hebben met betrekking tot de catalogus wel een gezamenlijk belang, waarbij ik mij kan voorstellen dat men vanuit dat belang liever geen zegels van Sandd en Select Mail in de catalogus zal willen opnemen. Waarom staan zegels van stadspost uit diverse steden niet in de NVPH catalogus opgenomen?
      Een ander punt is dat een catalogus toch voor veel verzamelaars richtinggevend is voor wat er verzameld moet/kan worden. Dat heeft een nadeel en een voordeel. Het helpt bij het inrichten van de verzameling maar men is al gauw niet meer geneigd om verder te kijken dan wat de catalogus aangeeft. Lees de stukken van Rein maar. Nieuwe ontwikkelingen op filatelistisch gebied worden niet of pas na verloop van tijd opgenomen in de catalogus. Een nadeel ook is dan dat het een nogal statisch gebeuren gaat worden.

    • Marcel op 28 oktober 2007 om 10:54

      Is het niet eens tijd voor een uitgifte in boekvorm van alle postzegels, van alle boekjes, achterdeur of niet van alle aanbieders? Zou daar markt voor zijn?

    • Rein op 28 oktober 2007 om 18:24

      @Marcel

      Je denkt aan een handboek buiten de NVPH om??? Al zou er markt voor zijn, wie steekt daar zoveel tijd om het te produceren en geld in????

    • albert Haan op 28 oktober 2007 om 19:41

      Pas wel op dat je geen gegevens van de NVPH overneemt (en zeker de nummers niet) want dan breek je in de echten van de NVPH in, en dat mag niet, dan heb je de poppen aan het dansen.

    • Rein op 28 oktober 2007 om 20:24

      @Albert

      als je een andere systematiek volgt – zoals ook Michel doet – dan zijn er altijd ergens dezelfde nummers – al was het alleen maar de nummers 1-12, want daarna kun je b.v. chronologisch aan de slag …

    • albert Haan op 31 oktober 2007 om 08:05

      Willem staat op de postzegel, nee, niet “onze” Willem maar Willem Holleder!!!!!!!!!!!Een Top crimineel.
      Past wel in de verzameling van Willem.
      En nu op jacht….

    • Josefien op 31 oktober 2007 om 10:44

      Misschien kan Willem meehelpen met het maken van een boek/catalogus voor alle persoonlijke-, achterdeur- enz. zegels inclusief boekjes. Hij heeft er nu veel tijd en mogelijk ook geld voor. Komt zijn jubileumzegel er ook in!

    • willem hogendoorn op 31 oktober 2007 om 19:41

      @ Albert,
      Zie mijn reactie bij dit artikel. Het geeft me overigens wel een warm gevoel om “onze” Willem genoemd te worden

    • stef op 24 april 2008 om 13:35

      SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)