Inspiratiebronnen van postzegelontwerpers (deel 1) - Postzegelblog

Inspiratiebronnen van postzegelontwerpers (deel 1)

2

pz-wolkers-200p.jpg

Belangrijk is het te weten waardoor een ontwerper van postzegels zich tijdens het ontwerpproces heeft laten leiden. Welke eikpunten zijn nog in het eindontwerp te herkennen en zichtbaar? Kennis hiervan geeft meer mogelijkheid waarderend zicht en grip te krijgen op de uiteindelijke postzegelafbeelding.

Weken van de kaart 2007: abstract strandgezicht van Texel
Schrijver, dichter en beeldend kunstenaar van schilderijen en plastieken/sculpturen Jan Wolkers, die menigmaal seksuele taboes heeft weten te doorbreken, geeft in een dichterlijke ontboezeming een beschrijving van het schilderij ‘De geboorte van Venus’ van de Italiaanse schilder Botticelli (1445 – 1510). Dit gedicht over een naakt heeft Wolkers dit jaar speciaal voor de postzegelemissie ‘Weken van de Kaart 2007’ geschreven. Daarbij speelt de zee, het licht en de ruimte van Texel ook nog een belangrijke rol.

boticelli-400p.jpg

De godin Venus (uit zeeschuim geboren en stilstaande op een schelp) wordt door windgoden naar de kust van het eiland Cythera geblazen. Jaargetijdengodinnen  wachten haar al op om haar met een bloemenmantel te kleden. Een windvlaag verspreidt bloemen door de lucht en laat het haar wapperen.

Als een dekmantel
Van blinkend haar.

Een lieflijke gestalte
Die niet is te omarmen,
Een parel die zijn schulp verlaat.

Een hersenschim,
Op  blote voeten
Uit de geëmailleerde zee
Als kabbelende sneeuw.

We kauwen het zon licht
Met huid en haar
Tot de westenwind
Het droombeeld wegvaagt
In een vloed van bleke rozen.

vel-400p.jpg

Ontwerper Lex Reitsma tracht op de postzegel een mix te verwerkelijken van de Wolkers’ artistieke talenten. Daarbij spelen de zee, de ruimte en het licht van Texel (vanaf 1980 woont Wolkers op het eiland) een steeds meer overheersende rol. Op Texel werkte hij aanvankelijk nog figuratief; naderhand overheerst steeds meer het non-figuratieve, het abstracte. Kenmerkend zijn zijn ‘sneeuwschilderijen’. Op afstand lijken deze doeken vrij egaal van kleur te zijn, maar van dichtbij zijn grillige reliëfstructuren met verschillende, vaak verwante tinten duidelijk te herkennen. Wolkers betitelt deze schilderijen als “sneeuwstormen van kleur, die vol zitten met gedachten en herinneringen.”

Aan de basis van het velletje, onder de drie postzegels, heeft Reitsma vier fragmenten van ‘sneeuwschilderijen’ met duidelijk zichtbare reliëfstructuren geplaatst. Van ieder schilderijuitsnede komt de belangrijkste kleur terug in een van de horizontale banen op de postzegels. De kleuren worden overeenkomstig de leesrichting (van links naar rechts) van boven naar beneden overgezet in horizontale banen op het velletje. Tussen haakjes: met de leesrichting van links naar rechts verwijst Reitsma naar het literaire werk van Wolkers. Met de omschrijving ‘van boven naar beneden’ verwijst Reitsma naar de richting van het natuurlijke licht, dat een belangrijke rol speelt in de glassculpturen van de kunstenaar. De drie warm gele verticale banen op het vel verwijzen naar dit natuurlijke licht.

Reitsma beschrijft de verbinding tussen het gedicht en de postzegelvormgeving als volgt: “De horizontale banen verbeelden een strandgezicht. Als je de ogen bijna dichtknijpt, zie je het zand met het schuim van de branding en het azuur van de golven en erboven de lucht met het bijzondere licht van Texel. Kortom, het is een enscenering in beeld van het gedicht. Doordat de banen zich over het hele vel uitstrekken, ontstaat er over de hele breedte een panoramisch effect, dat het idee van ruimte, die Texel zo karakteriseert, versterkt. Rechts naast de postegel heft de ontwerper een stempelafdruk geplaatst van Wolkers’ handtekening en het haantje.”

De Österreichische Staatsdruckerei GmbH in Wenen heeft 490.500 postzegelvelletjes gedrukt. De geldigheid van de postzegels voor frankering eindigt op 31 december 2007.  Gelijk voorgaande jaren zullen deze bijzondere postzegels ondanks de beperking, in 2008 ook nog dikwijls als frankeermiddel gebruikt worden.

1635.jpg

Op één postzegel van ‘Jaar van de film’ (nvph 1635) staat een verfilmde scéne uit Wolkers’ spraakmakende boek ‘Turks fruit’ (1969). In dit boek wordt taboedoorbrekend en gevarieerd aandacht aan de actieve liefde gegeven. De kussende personen op de zegelafbeelding zijn de acteurs Rutger Hauer en Monique van der Ven.

Samenvattend herhalen
Reitsma weet Wolkers’ talenten op deze postzegelafbeelding als dichter (door het gedicht), als schilder (door de horizontale getinte banen), als literair schrijver (door de ‘reliëfbeeldvolgorde’ in de leesrichting af te plaatsen) en
als beeldend kunstenaar (door de lichtweergave in glasplastieken) karakteristiek zichtbaar te maken in een abstract strandgezicht van Texel. Botticelli’s schilderij (als inspiratiebron voor het gedicht) bezit ook Wolkers’geliefde beeldfragmenten als zee, ruimte, licht en bepaald niet te vergeten een beeldschone naakt.

Op 4 september volgt deel 2 van dit artikel.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (2) Schrijf een reactie

    • bate hylkema op 3 september 2007 om 09:58

      “Dit is werkelijk wonderschoon! En wat heb je die kleuren mooi bij elkaar gekozen Lex! En wat mooi dat het zo allemaal doorloopt als een horizon!” Met die woorden nam Jan Wolkers de eerste postzegels in ontvangst, die TNT Post vanaf vandaag uitgeeft ter gelegenheid van de Nationale Weken van de Kaart.

    • O.J.Kwats op 3 september 2007 om 13:44

      na Karel Appel ,sept.2006, wederom “KUNSTZIN” vertolkt in de serie:”Weken van de Kaart” !!!

      3 werf; BRAVO!!!!

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)