Als Louis van Gaal hier lucht van krijgt!!! - Postzegelblog

Als Louis van Gaal hier lucht van krijgt!!!

45

ajaxboekje_bewerkt-1.jpgNee, hier is hij natuurlijk niet blij mee, Louis van Gaal.

 

 

feyenoordboekje_bewerkt-1.jpgGrote, zeg maar gerust hele grote kans dat zijn AZ komende zondag kampioen van Nederland wordt.

 

 

psvboekje_bewerkt-1.jpgEn wat doet TNT Post op de valreep van één van de allerspannendste competies in jaren en jaren? Het komt vandaag doodleuk met drie postzegelboekjes over – lees het persbericht er maar op na – de topclubs , Ajax en Feyenoord en PSV.

 

ajax-3_bewerkt-1.jpgZoals gezegd, vandaag zijn ze gepresenteerd, de Ajax-, Feyenoord- en PSV-postzegelboekjes. Even tussendoor, voor er ook hier op Postzegelblog supportersrellen uitbarsten: de volgorde van de clubs is niet gebaseerd op enige persoonlijke voorkeur maar berust puur op het alfabet.

 

 

 

feyenoord-2_bewerkt-1.jpgDe boekjes zijn gepresenteerd in, hoe kan het ook anders, Zeist, de KNVB-stad van het land. Vanaf 1 mei zijn de boekjes verkrijgbaar. Kosten per stuk: € 9.95,-. Een alleszins schappelijke ‘transferprijs’, aldus TNT Post. De boekjes zijn te koop bij de Primera en bij de (online)winkels van de drie clubs.

 

 

 

psv-1_bewerkt-1.jpgWat de fans/postzegelliefhebbers te wachten staat in de boekjes? Veel leuke feiten en weetjes over hun clubs en maar liefst negen gepersonaliseerde postzegels met drie verschillende afbeeldingen.

Eén pagina in elk boekje zal de fans zeker aanspreken: die waarop dankzij een speciale druktechniek een bewegend logo van (wederom puur volgens alfabetische volgorde) Ajax, Feyenoord dan wel PSV te zien is. 

 

 

louis_bewerkt-1.jpgMaar ja, hoe mooi ook allemaal, of Louis er iets van een glimlach voor over heeft, voor deze boekjes?! Ook al noemt hij Ajax ook nog wel eens zijn club, ik heb mijn twijfels. En of de boekjes op applaus kunnen rekenen van postzegeverzamelaars uit Alkmaar, lees AZ en wijde omstreken?!      

Ben trouwens wel benieuwd of het een veel voorkomende combinatie is, voetbal- en postzegelfan, zo jullie willen postzegel- en voetbalfan. Heeft iemand daar misschien een idee of, nog beter, cijfers van?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Gerrit Jan Hendriks is tekstschrijver en was van 2006 tot 2008 verbonden aan Postzegelblog.

Tags bij dit artikel

    Reacties (45) Schrijf een reactie

    • Yackob op 26 april 2007 om 14:54

      Wat kan ik verstaan onder ’t woord:”Primera” ????

      Wie O wie, kan mij duidelijkheid verschaffen zodat ik weet Wáár moet zijn ter aanschaf van deze boekjes!!

      B.v.d.

    • Gerrit Jan van Postzegelblog op 26 april 2007 om 15:23

      Yackob,

      De Primera is een winkelketen, maar je kunt ook terecht bij de Collect Club, via http://www.tntpost.nl

    • Jan1964 op 26 april 2007 om 16:00

      Ze kunnen het ook tobclubs noemen.
      Heeft Philips meebetaald ?

      Groeten uit Eindhoven ;-)

    • Charles Voetelink op 26 april 2007 om 20:00

      De voetbalfan is misschien heel blij met dit product, maar de verzamelaar wordt nu hierdoor wel geconfronteerd met een volstrekt nieuw fenomeen:

      “filatelistisch voetbalvandalisme”

    • Willem Hogendoorn op 26 april 2007 om 23:42

      @ Charles: En wie is de hooligan?

    • Rein op 27 april 2007 om 00:03

      Er staat in het persbericht van TNTPost een foutje:

      er zou sprake zijn van 3 verschillende zegels per club, het zijn er in werkelijkheid 5! Op één blokje van 3 staan 3 verschillende zegels….. Bij Ajax is dat het eerste blokje van de 3, bij PSV en Feijenoord is dat het middelste (2e) blokje.

    • Adri op 27 april 2007 om 04:22

      @Yackob: Primera is een koepelorganisatie en merknaam van winkels die vroeger de spreekwoordelijke sigarenzaak waren die oud-voetballers na hun actieve carrière opstartten als hun nieuwe broodwinning.

      @Gerrit Jan: voetbal- en postzegelfan is een onlogische combinatie, volgens een oud-jeugdleider en oud-onderwijzer die ik kende omdat voetballende jeugd over het algemeen veel te beweeglijk is om rustig achter boeken met postzegels te gaan zitten.
      De harde werker die door de week met een potje bier en een zak chips voor de televisie voetbal kijkt, zie ik ook nog geen postzegels verzamelen, net zo min als de doorsnee stadionbezoeker.

      De combinatie voetbal-filatelie komt wel regelmatig voor (daar behoor ik toe) maar dan heb je het over individuen, niet over groepen mensen waar TNT post zich met deze uitgifte misschien op meent te richten.

      @Charles Voetelink: ik denk dat het aantal voetbalfans dat blij is met dit soort uitgiften vrij beperkt zal zijn.
      Je zal vorig jaar hetzelfde meegemaakt hebben met die ‘persoonlijke postzegels’ van Oranjespelers. De afgelopen winter werd je op postzegelbeurzen doodgegooid met die mappen. Ook bij deze uitgifte zal het grootste deel van het materiaal wel weer bij de handel terecht komen die ze maar mondjesmaat weer kwijt kan.

      De uitdrukking “filatelistisch voetbalvandalisme” vind ik niet zo geslaagd want wat wordt er nou eigenlijk vernield? Het voetbal?

      M.i. is het filatelievandalisme door marketingtypes onder het mom van voetbal. Net als bij de velletjes van 2006 en de zogenaamde prestigeboekjes ben ik als verzamelaar niet blij met deze zoveelste onzinuitgifte om mensen extra geld uit de zak te kloppen voor in wezen niets.
      Je zal mij niet horen zeggen dat de hobby er duur door wordt – tenslotte beslist iedereen zelf wat hij/zij wel of niet verzamelt – maar het is juist dit soort uitgiften dat ervoor zorgt dat een toenemend aantal traditionele verzamelaars ophoudt met verzamelen of met heel wat anders begint.

      En wat Louis van Gaal ervan vindt? Het zou hem sieren om hier voor een keer niets van te vinden. Eerst kampioen worden en dan de feiten voor zich laten spreken.

    • Adri op 27 april 2007 om 04:36

      N.B. Filatelistisch gesproken behoort dit soort uitgiften waarbij bovenop de frankeerwaarde extra moet worden betaald voor de verpakking en de zegels niet los verkrijgbaar zijn tot de zgn. Ongewenste Uitgiften zoals die door de FIP worden genoemd.

      Dit soort fantasieprodukten opnemen in een verzameling die meedoet aan een competitieve tentoonstelling komt de inzender meestal op kritiek te staan van de jury, kost punten op het onderdeel filatelistische kennis en kan zelfs leiden tot diskwalificatie.

      Jammer dat ook TNT Post steeds weer laat blijken dat het lak heeft aan de cultuur van de markt waarin men actief is (denk ook aan de zgn. ‘Servicepunten’ waar de service eruit bestaat dat je er geld kunt uitgeven aan een zeer beperkt aantal produkten en een afnemend aantal diensten, gevolg van een bezuiniginigsmaatregel en dus klantonvriendelijk) en alleen de cijfertjes voor de aandeelhouders voor hen van belang zijn.

    • Sherman op 27 april 2007 om 09:35

      Na al deze sombere en cynische berichten, even een positieve kijk op de zegels. Ikzelf heb helemaal niets met voetbal, maar mijn neefjes wel. Die zitten allemaal op een of andere voetbalclub. Ze zullen ook dolenthousiast zijn als er straks zo’n voetbalzegel op de envelop van een verjaardagskaart zit. Net als vorig jaar met de WK zegels. En hoewel mijn neefjes (nog) geen postzegelverzamelaars zijn, worden deze zegels wel door ze bewaard en gekoesterd. Dus ja, ik denk dat het een goede move van TNT is om potentiele (jonge) postzegelverzamelaars te bereiken. En bovendien, de combi postzegel & voetbal zal zeker een bijdrage leveren om de hobby uit het “oude mannen met sigarenkistjes” circuit te halen.

    • Rein op 27 april 2007 om 09:42

      @Adri

      N.B. Filatelistisch gesproken behoort dit soort uitgiften waarbij bovenop de frankeerwaarde extra moet worden betaald voor het financieren van postzegeltentoonstellingen en de zegels niet los verkrijgbaar zijn, maar samen met het toegangskaartje voor de tentoonstelling, tot de zgn. Ongewenste Uitgiften zoals die door de FIP worden genoemd.

      Kortom, de Filatelie Bonden hebben vreselijk veel boter op hun hoofd!!

      Dit soort Fila Bobo’s laten meedoen aan het beoordelen van een verzameling die meedoet aan een competitieve tentoonstelling komt de inzender meestal op zinloze kritiek te staan van de jury, kost punten op het onderdeel filatelistische kennis en zou moeten leiden tot diskwalificatie van zo’n jurylid wegens gebrek aan filatelistisch kennis.

      Kortom, mutatis mutandis, beter geen verandering dan een poging om wat leven in de brouwerij te brengen….

    • Charles Voetelink op 27 april 2007 om 10:15

      @ Adri : Wat je schrijft is exact wat ik bedoel met “filatelistisch -voetbalvandalisme” waarmee ik aangeef dat dit vandalisme gericht is op de filatelie …

      @ Willem Hogendoorn : “En wie is de hooligan?” : ….. een open deur intrappen ? ;)

    • albert Haan op 27 april 2007 om 11:39

      Koopt onze Ex Minister van financien Zalm deze prullaria ook?
      Als filatelist zal hij ook hier op zijn centjes letten.
      en wat gaat er in 2008 gebeuren?
      de maakzegeltje nog duurder?
      want geloof me de port word Europees aangepast.
      Nederland is tot nu toe een van de goedkoopste landen.
      Of heb je gehoord dat is goedkoper word.Ze zullen steeds naar boven afronden….
      gegroet gij prentjes verzamelaar.
      Vroeger kreeg je deze prentjes met voetbal ook maar dan bij een pakje kauwgom GRATIS!!!!!!

    • Rein op 27 april 2007 om 12:30

      @Albert

      We willen toch geen zelfklevende gom? Nu wel zelfkauwende gom?

      Nederland is een van de duurste landen in Europa: 88c t/m 50gr; vergelijk met België 52c….

      Of vergelijken we appels met peren?

    • Rein op 27 april 2007 om 12:36

      De Primera/Videoland winkels verkopen sinds gisteren de voetbal prestigeboekjes. Ze hebben kennelijk zelf mogen aangeven hoeveel van welke ze willen. Ik heb een bon voor 15 ex Ajax en Feijenoord, maar slechts 5x PSV tegen de gewone inkoopprijs van 9.95 ’t boekje.

      Hoezo prullaria? Waren de nostalgie blokjes ouderen – verplichte afname 12 zegels in enveloppe – dan geen prullaria. Of de 1952 ITEP-blokken??

      Niks nieuws onder de zon, hetzelfde geweeklaag van de vorige generatie….

    • Adri op 27 april 2007 om 12:48

      Rein je geeft hiermee precies aan wat voor corrupt zootje hier mee bezig is.

      TPG Post maakt bekend dat er vanaf 1 mei voetbalboekjes worden uitgegeven.

      Ze worden door de ingehuurde winkelketen maar vast verkocht vanaf 27 april.

      Bij de TPG Servicepunten zijn deze boekjes niet te koop.

      En dan ben je volgens jou met 40 jaar van de vorige generatie.

      Het zal wel aan mij liggen …

    • Rein op 27 april 2007 om 12:56

      @Adri

      De postkantoren – geen servicepunten – beginnen er 1 mei pas mee. Primera is gisterochtend voorzien van de boekjes en konden/gingen gelijk verkopen. Waarom niet? Op=Op! En hoezo corrupt? Inkoopprijs=verkoopprijs; wie strijkt het geld op?

      Als je klaagt over hoe het verkoop- cq verkrijgbaarheids-beleid is, dan heb je een punt. Geen doordacht beleid in ieder geval.

      Als het gaat om uitgiftebeleid dan kun je alweer zeggen – geen beleid – maar het geweeklaag is al onveranderd zo de laatste 60 jaar! Of het nu Koninklijke PTT of TPG of TNT heet. Filatelisten zijn genetisch gemodificeerde kankeraars ongeacht hun leeftijd ;)

    • Rein op 27 april 2007 om 13:23

      Primera heeft naar eigen zeggen ruim 350 verkooppunten. Niet altijd even eerlijk verdeeld over de provincies. In Limburg nog geen 20 waar Rotterdam er alleen al 18 heeft en A’dam 20 !!!

      Verspreid over deze punten de 15.000 prestigeboekjes bij een aanvangsbestellingen van 15-20 dan zijn er al zo’n 6.000-7.000 in omloop gebracht! Je moet niet vreemd opkijken dat al vóór 1 mei dan ook de helft is verkocht. En dat niet aan filatelioten!

    • Adri op 27 april 2007 om 13:54

      Rein dat postzegelverzamelaars (daarbij ook filatelisten in aanleg mierenn**kers zijn is een vaststaand feit. Dat zal bij TNT Post als geen ander bekend zijn.

      Dat wil echter niet zeggen dat ze geen goede argumenten tegen deze manier van uitgeven, prijzen en laten verkopen hebben of dat hun cultuur (voorzover aanwezig) iedere keer een stapje verder geschoffeerd moet worden.

      Uitgeven en marketen naar de waan van de dag kan een vorm van beleid zijn. Dat zouden ze bij de supermarkt eens moeten doen: “voortaan is brood alleen nog in verpakkingen van vijf stuks te koop, in een stevige boodschappentas tegen de weggeefprijs van 9.95 Euro”.
      Denk niet dat die supermarkt veel broodklanten overhoudt, want in die markt is er concurrentie …

      En wie zijn uitgiftebeleid wil baseren op de waan van de dag moet zijn huiswerk wel goed doen: postzegels van Johan Cruijff of AZ/Louis van Gaal hadden meer voor de hand gelegen maar zijn uit marketingtechnisch oogpunt minder interessant (de doelgroep zal bestaan uit supporters die tot uiting willen brengen tot welke ‘tribe’ ze behoren).

    • Rein op 27 april 2007 om 14:16

      @Adri

      Brood in verpakkingen van vijf stuks te koop, in een stevige boodschappentas met een eigenhandig ontworpen schets van Herman Brood tegen de weggeefprijs van 9.95 Euro! Het zijn geintjes – geen dagelijks brood producten, want die kosten gewoon 4.40!

      TNTPost heeft ons qua dagelijks brood niets te bieden: Beatrixen van 44, 67 en 88c en priors van 72 en 89c. Met dit handjevol zegels kan TNT uit de voeten als je de loketfrankeermachine ook mee laat doen. Willen we als filatelisten slechts met dat repertoire een hobby in leven houden???

      Ik zie de jeugd al terug grijpen naar een Jubileum 1923 of een stadspost Krakau…. Ovedr prullaria gesproken en geldklopperij van onze allereigenste PTT.

      TNTPost heeft geen antwoord op hoe krijgen we de jongste generaties aan het verzamelen. Zegels met Kroeif komen er niet want daar vraagt Danny veel te veel voor. En weet de hedendaags jeugd wie Kroeif is? Wie was van Duyvenboden of v.d. Kuylen? Oude hollandsche glorie :)

      OK Louis van Gaal! Die krijgt zijn eigen prestigeboekjes ten minste als het zondag lukt! Maar of daar ook maar een portret in komt??? Het aanbelendend beeldrecht is niet meer te betalen. Het zal wel een logoootje worden….

      En wie koopt die zegels?

      Volgens Sherman z’n neefjes. En die heeft een betere kijk op de jeugd dan 40-ers of 50-ers zoals jij en ik ;)

      Als we in Oostenrijk woonden bestelden jij en ik zegels met Hirsi Ayaan, Geert Wilders, Geert Mak en gingen we kwartetten – ruilen dus. Zo gaat dat in Oostenrijk ! 15.000 zegeluitgevers zijn ons al voorgegaan!

      Daar weten we in Nederland niets van – da’s wel zo rustig….

    • Emilio op 27 april 2007 om 14:24

      Heeft iemand van de ‘gelukkige’ bezitters al alle in de boekjes vermelde feitjes gecontroleerd??

      Gezien het verleden verwacht ik hier en daar wel weer wat geschiedvervalsing (denk aan de Beatrix boekjes met de foutieve geboortedatum van Beatrix)

      :-)

    • Hero Wit op 27 april 2007 om 15:53

      Gert Jan,
      TNT heeft me inmiddels laten weten dat dit geen REGULIERE uitgifte is. Er zal dan ook waarschijnlijk geen noterin in de NVPH-catalogus volgen en DAVO zal — tenzij er daar ook brood wordt gezien in deze puur commerciële uitgifte — geen supplementen maken. Overigens vrees ik dat er na deze drie boekjes nog vele zullen volgen.

    • Rein op 27 april 2007 om 16:48

      @Hero

      Ik weet duvelsgoed wat TNT er van vindt, maar dat ze niet regulier zijn is je reinste b*ll***t en dat weet jij ook. Het zijn gewoon prestigeboekjes en zo staan ze ook in BalieNieuws vermeld.

      Wat betekent regulier eigenlijk?? Heb je gelezen hoe ik denk over de achterdeur-uitgiften? Volkomen normale, frankeergeldige postzegels die worden uitgegeven door de postadministratie maar die omwille van de lieve vrede met de goedgelovige filateliewereld via de achterdeur naar binnen worden gesmokkeld. Met de mond belijden en met de hand doen…

      Je conclusie dat de NVPH geen notering zal geven is een open deur! Dat waren ze al eeuwenlang niet van plan…

      Waarom “puur commercieel”? Het is een gewone commerciele uitgave zoals alle prestigeboekjes tot nog toe zo commercieel zijn als de pest… Wij vrezen met grote vreze….

      Lang leve AZ en Louis van Gaal! Ik gun hem/hun het volgende prestigeboekje! Dat hebben ze verdiend! Excelsior! Of wel goed, beter en best ;)

    • Adri op 27 april 2007 om 18:10

      @Rein: laten ze nou in Oostenrijk al een paar jaar precies dit soort prestigeboekjes met persoonlijke postzegels van voetbalclubs hebben, uitgegeven door post.at.

      Hier ligt er toevallig eentje van Rapid Wien van vóór het seizoen 2005/2006.
      In de Michel catalogus staat bij mijn weten maar één catalogusnummer voor al die 15.000 persoonlijke postzegels. Dat lijkt me precies genoeg.

      Er zijn hier ook verzamelaars en handelaren die een leuk zakcentje verdienen aan zelfgemaakte ‘persoonlijke postzegels’ voor hun hobby waar ze een paar exemplaren of velletjes van over hebben, op Ebay doet zo’n velletje regelmatig 20 tot 30 Euro, een zegel een paar Euro.

      Vanmiddag ontdekt dat er hier in de stad 2 Primera’s zijn: allebei hadden van de boekjes gehoord, maar allebei zeiden ook dat ze ze nog niet in huis hadden.

    • Rein op 27 april 2007 om 18:43

      @Adri

      wat Oostenrijk betreft ben ik redelijk op de hoogte. Ik heb trouwens de indruk dat de Oostenrijkse filatelie met deze Personalisierte Marken er alleen maar op vooruit is gegaan en levendiger is geworden. De prijzen daar zijn redelijk, niet zo opgefokt als hier. Iedereen weet dat compleetheid geen haalbaarheid is. Het Oostenrijkse model is daarmee m.i. een goed voorbeeld voor de Nederlandse Post en de Nederlandse Filatelie wat ik de afgelopen dagen niet heb nagelaten te zeggen zowel hier in dit forum, in het Maandblad als ook tegen de betrokkenen (TNT, REKAFA, JESP) persoonlijk….

      De oversimplificatie in de Michel is tekenend voor het onbegrip dat Michel ook al tentoonspreidde in de Saskia-affaire. Volslagen misplaatst maar wel toegejuicht door de “vorige generatie” [ :) ] waaraan ik me niet wens te conformeren niettegenstaande mijn kalenderleeftijd….

      De “vorige generatie” heeft de filatelie al ten grave gedragen en de zwarte piet gelegd bij de posterijen.

      Ik leg die zwarte piet duidelijk en overwegend bij de bobo’s neer die zweren bij ambitieuze tentoonstellingen waar geen hond op af komt of zij het dat de handel er staat. De handel is ook niet echt content want de standprijzen waren navenant hoog en het publiek niet even koopkrachtig (Belgica’06 b.v.)

    • Willem Hogendoorn op 27 april 2007 om 20:14

      Ik ben 50. Tot welke generatie hoor ik? Bovenstaande discussie geeft natuurlijk wel te denken. Als leider van een jeugdclub zijn we afgelopen jaar verdrievoudigd (van 3 naar 9). En enthousiast dat ze zijn! Hoe komt dat? Niet door het uitgiftebeleid in ieder geval. De jeugd vindt in principe alles leuk, maar er komt te veel uit om dat te kunnen betalen. Het leukste vinden ze: GESTEMPELDE ZEGELS, die ze kunnen afweken en de dubbelen ruilen! En waar zijn die nog te vinden?? Maar geen prestige boekjes ook al zitten ze vol met voetballers. (men kan het woord “prestige” nieteens uitspreken.
      Dus filatelisten, bobo’s, handelaren, postbedrijven en alle anderen die het willen horen: De postzegel moet weer gebruikt gaan worden waar hij voor bedoeld is. EEN BRIEF FRANKEREN!

    • Rein op 27 april 2007 om 20:55

      @Willem

      Als jij gelijk hebt en dat zal best dan is de tweedeling simpel:

      – gebruikt is voor de jeugd
      – postfris is voor de al of niet herintredende verzamelaar op gevorderde leeftijd die het nominale bedrag (of wat meer) kan betalen.

      Plak genoeg zegels weg op je brief en zorg ervoor dat die zegels na gebruik hun weg vinden naar de jeugdclub. Moet niet moeilijk zijn als ik de graaibakken gebruikt zie op beurzen [Antwerp Expo eind maart’07 b.v.]

      De PSV, Ajax en Feijenoord zegels zijn niet bestemd om te worden gebruikt en zullen dus buiten het jeugd-circuit blijven. Als TNT Post het verzamelen had willen populariseren zoals ze zeggen – en als de jeugd hen voor ogen had gestaan – hadden we dus vellen met Ajax, PSV e.d. moeten krijgen die iedereen ging gebruiken voor z’n/haar post! Mooi niet dus! De doelgroep is de kapitaal-krachtige verzamelaar en als die er geen brood in ziet?

      Gelukkig blijft TNT bomen uitgeven en dieren en nog veel meer leuks dat echt geplakt kan worden. Ga zo door TNT! Hoe veel meer variatie in zegels hoe beter….Ook voor de jeugd! Dat was je toch wel met me eens, Willem?

    • Willem Hogendoorn op 27 april 2007 om 22:04

      Variatie is prima. Weet je wat de 3 populairste thema’s zijn van de jeugd?Dieren, sport en transportmiddelen (van fiets tot raket). Wat dat aangaat is het jammer dat er vorig jaar zo weinig GESTEMPELDE voetbalzegels van het WK op de markt gekomen zijn, want ik had al een prijsvraag voor de jeugd in gedachte om met postzegels een elftal te maken, en Louis van Gaal te laten beoordelen wie dit het beste had gedaan. 1e prijs een WK-finale-kaartje. Maar ja, door gebrek aan zegels kwam Van der Sar in de spits, en daar wordt je geen wereldkampioen mee.

    • Sherman op 28 april 2007 om 18:13

      De boekjes zijn snel over de toonbank van onze plaatselijke Primera winkel gegaan. Feijenoord en PSV uitverkocht en nog slechts een paar van Ajax te koop.

    • albert Haan op 28 april 2007 om 22:38

      Jongens waar zijn we mee bezig.
      Prestigeboekjes!?
      Voetbalzegels!?
      Postfris!?
      Dat wat Wim doet met z’n jeugd dat is filatelie.
      Vroege spaarden we voetbalplaatjes die deed je ook in een album.
      Maar een postzegel is een betaalbewijs voor een te leveren dienst van (PTT, TPG)TNT. Een postzgel hoort niet postfris in een album te zitten.
      Er moet eerst een dienst voor gedaan zijn. Dus de postzegel weer op een brief plakken.
      Hebben de bestellers (of hoe heten ze nu?) weer werk en worden niet bedreigd met ontslag.

    • Willem op 29 april 2007 om 00:42

      We beginnen toch aardig op een derde wereldland te lijken met onze postzegeluitgiften. Welke “halve zool” heeft dit beleid bedacht. Dit is alleen korte termijn winst. Kijk naar Australië, die heeft zijn zijn abonnementen zien kelderen door dit soort beleid. (trouwens daar is alles wel via het Fil. loket te krijgen zonder uitzondering)
      Maar voorlopig zitten we (de verzamelaars) opgescheept met een TNT directie die er totaal niets van snapt. Ga zo door en uw abonnementen zullen dramaties kelderen.

    • Marcel op 29 april 2007 om 07:46

      Australië derde wereldland??? Het is toch niet ongewoon dat een bedrijf (TNT) winst probeert te maken? Prestige boekjes worden al jaren zeer succesvol verkocht, en ook deze 3 zullen snel uitverkocht zijn…

    • Willem Hogendoorn op 29 april 2007 om 10:14

      @ Willem: Niet zo negatief naamgenoot! Lees het stukje van Rein ook eens, die legt de zwarte Piet ergens anders neer. We hebben nu eenmaal met dit beleid te maken, en dan moeten we er het beste van zien te maken. Zelf ben ik in 2002 gestopt met Nederland, en spaar ik alleen nog thematisch, waar ik heel veel plezier aan beleef. Daarnaast een leuk jeugdclubje, dus ik laat me niet meer gek maken. Ik erger me in ieder geval niet meer (slecht voor de gezondheid), maar verwonder me alleen nog maar.

    • Marcel op 29 april 2007 om 10:25

      Wie is hier nou negatief??????

    • Jan1964 op 29 april 2007 om 19:35

      Groeten uit de kampioenenstad (stadion 500 meter van mijn woning).

    • albert Haan op 29 april 2007 om 22:55

      Is in Australie TNT ook niet daar aktief?
      Hoe moet het worden als oa Sand,selekt Mail ed. ook niet zegels uitgeven in 2008.
      Wat en wie moeten we dan verzamelen?
      alle bloggers geef antwoord?

    • Johan S op 5 mei 2007 om 18:55

      Persoonlijke Postzegel Pret

      In de andere discussieronde over de persoonlijke postzegelboekjes, door mij omgedoopt tot Pseudo Prestigeboekjes, heb ik al mijn kritiek op TNT, nvph en NBFV gespuid. Zoals in bijna alle discussies over filatelistische onderwerpen valt de toon overwegend negatief tot zeer negatief uit. Uit de bijdrage van Rein begrijp ik dat zulks wellicht te maken heeft met genetische modificaties. Daar heb ik mij dan kennelijk ook (net als hem) aan weten te onttrekken. Immers de persoonlijke postzegels op zichzelf zijn naar mijn mening buitengewoon interessant. En dat geldt (uiteraard) ook voor de thans uitgegeven (pseudo)Prestigebokjes. Daar hoeven we toch niet moeilijk over te doen: het zijn gewoon Prestigeboekjes. Het ontkennen daarvan door TNT gevolgd door nvph en nbfv komt overeen met het zien van de kleren van de naakte keizer. Wie in sprookjes wil geloven ga gerust uw gang, wordt echter niet boos als de realiteit u inhaalt.

      Veel gehoorde kritiek op het Nederlandse (TNT) uitgiftebeleid is dat er teveel komt en dat het te duur wordt. Breed wordt daarom geadviseerd: ga thematisch verzamelen. Laat nou juist de persoonlijke postzegel een ultiem instrument zijn om mooie thematische verzamelingen op te zetten. Op eBay heb ik al series/zegels aangetroffen met thema’s als vlinders, vogels, glasblaaskunst, kastelen, verkiezingsaffiches, luchtballonnen, schilderkunst, jubilerende postzegelverenigingen en zo kan ik nog wel even doorgaan. De zegels liggen qua prijs steeds tussen de E 1,50 en 2,00 per stuk. Dat lijkt me bepaald geen onoverkomelijke prijsgrens. Als je er zelf laat maken heb je een heel velletje van 10 stuks voor E 13,45 en meteen het nodige (exclusieve) ruilmateriaal. Mogelijkheden en kansen te over dus. Maar wat doen de filatelisten (ogenschijnlijk?) massaal: ze foeteren TNT en andere (zijdelings) betrokkenen uit. Dat is bepaald niet logisch en consistent. Wees blij met deze extra mogelijkheden en probeer er je voordeel als verzamelaar mee te doen, dan wordt het nog leuker! (Of is filatelie geen hobby waar je plezier in mag/moet hebben?)

      De nvph en ook TNT gaan overigens wel helemaal verkeerd met deze zegels om. Als deze zegels gewoon een volwaardige behandeling en status krijgen, die ze ook verdienen, dan wordt het enthousiasme groter en kan de handel er ook nog wat aan verdienen.

      TNT zou bovendien een goede bijdrage kunnen leveren door via een speciale internetsite (uiteraard met uitdrukkelijke toestemming van de koper) gegevens te verstrekken over aantal bestellingen, oplage en afbeelding, zodat daar wat meer zicht op komt. Eigenlijk is het toch van de gekke dat je er per toeval moet achterkomen dat er eind 2006 nog twee compleet gedrukte postzegeluitgaven met persoonlijke zegels zijn verschenen.

      Filatelie is dus leuk en spannend door deze persoonlijke zegels en dat kan alleen maar (veel) beter worden met een goede ondersteuning van TNT, nvph en NBFV (ofschoon ik daar niet veel meer over verneem dan dat ze geregeld speldjes uitdelen; dat mogen ze van mij ook gerust blijven doen maar laten ze dan ook erkennen dat daarin hun core business is gelegen, dan kunnen we ze uit filatelistisch oogpunt gewoon bij het van postzegels ontdane oud papier zetten)

      Voorlopig weer wat stof om over na te denken en te discussieren dunkt mij!

    • Johan op 5 mei 2007 om 22:28

      Ik heb vanaf het begin meegedaan met de persoonlijke (dec)postzegels en daardoor heb ik veel (dubbele)velletjes goed verkocht. Ik kan iedereen aanbevelen om eens wat te experimenteren met de persoonlijke/bedrijfspostzegels. Daar kan je leuke dingen mee doen!

    • Adri op 5 mei 2007 om 23:08

      Johan heel fijn voor je dat je van die leuke dingen met die persoonlijke postzegels (je noemt alleen goed verkopen) hebt kunnen doen.

      Filatelie is echter een iets ruimer begrip dan wat jij er in je lange betoog aan geeft (postzegels), waarvan deze ‘persoonlijke postzegels’ m.i. tot de ergste junk behoren die er op dit gebied in dit werelddeel bestaat.

      Ik moet toegeven dat ik deze boekjes ook heb besteld. Dat de oplage van slechts 25.000 boekjes nog niet binnen een week is uitverkocht zegt veel over hoe het postzegels verzamelen terug is gelopen of misschien wel net nu hard terugloopt omdat TNT Post met dit soort uitgiften zijn vaste klanten met een abonnement heel hard van zich aan het vervreemden is.

      Dit soort ad hoc gimmicks (waarbij je in doorsnee 3 keer de nominale waarde van de zegels betaalt) doet de filatelie meer kwaad dan oudere mannen met speldjes die er belangeloos veel vrije tijd in steken om filatelistische organisaties draaiende te houden en evenementen op poten te zetten.

    • Johan op 5 mei 2007 om 23:39

      Postzegels verzamelen is een breed terrein en dan moet je keuzes maken. Dat is het belangrijkste! (en verder niet klagen…) :)

    • Johan S op 6 mei 2007 om 00:30

      @ Adri

      Mijn voornaamgenoot heeft het over verkoop. In mijn lange betoog heb ik het daar niet over.

      Ik geef verder gemotiveerd aan dat deze persoonlijke postzegels een waardevolle noviteit vormen. Ik zie geen enkel inhoudelijk argument waarom deze zegels tot de ergste junk (wat betekent dat dan overigens) zouden moeten worden gerekend. Negativisme gekoppeld aan vooroordelen is kennelijk ook een eigenschap waarmee veel postzegelverzamelaars behept zijn (al dan niet genetisch bepaald).

      Wezenlijk is naar mijn mening dat verzamelaars duidelijk, eerlijk en zo volledig mogelijk worden geinformeerd over nieuwe uitgaven door TNT. Ongeacht of TNT zelf de uitgave volledig doet of eventueel samen met marktpartijen. Dat er veel wordt uitgegeven is een commercieel en bedrijfsmatig afhankelijke gegeven. Ik vind echter niet dat verzamelaars (en zo groot is hun afname aandeel bij TNT nou ook weer niet)een onderneming als TNT moeten kunnen (of zelfs willen) opleggen hoeveel zegels er jaarlijks worden uitgegeven. En om daar nou altijd en eeuwig over te blijven zeuren dat zet ook geen zoden aan de dijk. Volgens mij is er ook nog nooit iemand bij de Post geweest die een verzamelaar gedwongen heeft om postzegels te kopen of te verzamelen. Postzegels verzamelen past in elk budget, als je dat zelf maar weet te bepalen!

      TNT heeft m.i. wel een verantwoordelijkheid daar waar het betreft de verkrijgbaarheid van de (al dan niet exclusief) door haar uitgegeven zegels en m.i. wat de persoonlijke zegels betreft een commercieel belang om de verzamelmarkt zo volledig mogelijk te informeren over de door klanten bestelde persoonlijke zegels. Daarmee schep je namelijk een enorm potentieel van vraag en aanbod, terwijl zonder die informatie veel materiaal onopgemerkt blijft.

      Wat de 3 onlangs uitgegeven Prestigeboekjes van de 3 voetbalclubs betreft: het is nu nog mogelijk om ze voor de nominale proijs te kopen. Veel foeterende verzamelaars (want dan lijk je pas echt mee te tellen) schreeuwen nu van de daken dat ze die niet kopen. Vooral ook NIET doen is mijn advies. Wedden dat diezelfde mensen over een tijdje nog steeds foeteren, maar dan omdat ze die boekjes niet meer kunnen kopen of er veel meer dan de huidige E 9,95 voor moeten betalen.

      Wat de boekjes betreft vind ik overigens dat enerzijds de informatie over de voetbalclubs wel erg mager en oppervlakkig is. Wat de zegels betreft betreur ik het dat TNT (waarschijnlijk uit oogpunt van kosten) niet wat spannendere zegels heeft opgenomen. Denk eens aan gewonnen internationale bekers, de prijzenkast, markante bestuurders e.d. De voetballers zullen wegens de te claimen rechten misschien te duur lijken. Is dat echter wel goed nagetrokken? Ik kan me toch ook wel voorstellen dat er voetballers zijn die in verband met deze uitgave afstand van hun rechten zouden willen doen en het leuk zouden vinden op een zegel in een Prestigeboekje te worden afgebeeld. Dan is dat kostenaspect ook geregeld.

      Kortom: er valt m.i. nog heel wat meer uit deze boekjes te halen dan wat TNT tot nu toe heeft gedaan.

    • Adri op 6 mei 2007 om 01:04

      Johan S nu heb je nog steeds niet uitgelegd wat er dan wel zo ‘waardevol’ is aan die persoonlijke postzegels en aan deze prestigeboekjes-die-je-geen-prestigeboekjes-mag-noemen.

      Integendeel, de zegels zijn fantasieloos broddelwerk zonder enige thematische waarde (clublogo op diverse achtergronden), terwijl de extra bladen niet verder komen dan standaard teksten.

      Zelfs de 3-D afbeelding vooraan is al eerder gedaan en is in dit geval amper of niet filatelistisch te noemen.

      Wat TNT Post uit deze boekjes haalt is omzet, waarvan een deel directe winst, dat zal de voornaamste drijfveer zijn om met dit soort nieuwe produkten te komen.
      Wat verkocht wordt is de verpakking (het Merk voor de leden van de Tribe/ de supporters), de inhoud doet er in die marketingcultuur niet toe, zeker de filatelistische inhoud niet want daar is de doelgroep niet mee bekend. Net als bijv. de Nike kleding die in lage-lonenlanden wordt gemaakt door kindslaven. Ook daar is de doelgroep niet bekend met de cultuur achter het produkt en gaat het alleen om het merk dat ze door marketing en groepsgevoel aangepraat is.

    • Johan S op 6 mei 2007 om 10:25

      @ Adri,

      als je mijn berichten niet leest of kennelijk niet wilt begrijpen en alleen maar eigen negatieve stokpaardjes blijft berijden, dan noem ik dat geen discussie, maar het uitwisselen van (uitsluitend negatieve) standpunten. Dat laatste heeft nog nooit iets zinvols opgeleverd. Zeur maar lekker verder maar val er mij niet mee lastig.

    • Adri op 6 mei 2007 om 13:54

      Was de vraag te moeilijk dat je die op deze manier ontwijkt Johan S ?

      Ik heb jarenlang tentoongesteld en zie deze zegels en boekjes daar niet gauw meedoen. Ben jarenlang jeugdleider geweest maar zou de jeugd niet kunnen uitleggen waarom je deze zegels en boekjes zou moeten verzamelen. Nog even buiten beschouwing latend hoeveel zakgeld de kinderen krijgen.

      Misschien kun jij dat als voorstander zijnde wel. Doe dan eens een poging, in plaats van de discussie dood te slaan door mensen te bestempelen als negatief.

    • Rein op 6 mei 2007 om 15:32

      @Adri

      ik heb al ergens op dit blog aangegeven dat TNT beter de voetbal-zegels in vellen of blokken had kunnen uitgeven ipv in prestigeboekjes vanwege de financiele bereikbaarheid voor de jeugd.

      Prestigeboekjes zijn door TNT bedacht voor de kapitaalkrachtige verzamelaar of het nu om ‘gewone’ of ‘persoonlijke’ gaat. Het verschil is erg gekunsteld. Door mij achterdeur-uitgifen genoemd. Kijk eens naar de Oostenrijkse persoonlijke zegels en zie wat voor verscheidenheid daar wordt geproduceerd met een kwaliteit waar TNT niet aan kan tippen. Echte postzegels die ook voor de niet-filatelist interessant zijn en thematisch alle fake-zegels van Balorigostan c.s. kunnen vervangen…

    • Johan S op 6 mei 2007 om 15:47

      @ Adri,

      mijn insteek is positief en ik maak geen discussies dood. Dat is pas mogelijk als er inhoudelijk op een stellingname met argumenten wordt gereageerd. Ik heb dat nog steeds niet gemerkt en het simpelweg vaststellen van een dergelijk feit wordt kennelijk als negatief bestempeld! (sic!)

      Ik denk ook dat postzegels niet primair uitgegeven worden om door kinderen met hun zakgeld gekocht en/of betaald te (kunnen) worden. Dat lijkt me ook bepaald geen goede zakelijke benadering van TNT Post. Kennelijk is dat een nogal in aanzien staande argumentatie bij de doorgewinterde verzamelaars. Volgens mij kunnen kinderen heel enthousiast bezig zijn met postzegels verzamelen met een marginaal budget. Degenen die daarbij wellicht nog de meeste obstakels opwerpen zijn de lintjesuitdelende regelneven, de nvph (die veel moderne zegels gewoon negeert) en TNT die gewone echte postzegels probeert al voor uitgifte als non existent en niet verzamelwaardig te kwalificeren. Ik blijf echter bij mijn eerdere stellingname dat de persoonlijke zegels een filatelistisch buitengewoon interessant verzamelgebied opleveren. Het is ook onterecht, zakelijk bezien dom en contraproductief van de genoemde organisaties om in dit opzicht aan struisvogelpolitiek te doen. Mijn argumenten zijn in mijn eerdere bijdrage in zeer duidelijk Nederlands te lezen. Ik heb daar nog steeds geen relevant weerwoord op gelezen.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)