Kan er nog meer op? - Postzegelblog

Kan er nog meer op?

4

pelikaan-a-232-klein.jpgBlijkbaar was het een vraag van een postzegelverzamelaar in Den Haag. Op 26 december 1933 stuurde een inwoner van Soerabaia (het voormalige Nederlandsch Indië) een kaart naar de heer Zaalberg in Den Haag. En niet zo maar een kaart! De kaart was volgeplakt met Indische postzegels, zoals de serie met bijslag voor het Crisiswerk van de A.M.V.J., uitgegeven op 1 december 1933, twee luchtpostzegels, een van 10 cent  en een van 30 cent (opdruk in groen op de 40 cent), de driehoekige postzegel voor bijzondere vluchten, uitgegeven in 1933, de herdenkingszegel Prins Willem I en de in 1933 uitgegeven oranje postzegels van 12½ cent met afbeelding van Koningin Wilhelmina.
Alles bij elkaar een frankeerwaarde van één gulden en 54½ cent.

pelikaan-b-231-v2.jpgDe postzegels werden met het dagtekeningstempel BATAVIA-CENTRUM nummer 8 gestempeld op Tweede Kerstdag, 26 december 1933 om 15.00 uur. Behalve de postzegel voor bijzondere vluchten, want die werd gestempeld met het bijzondere stempel PELIKAAN Batavia-Centrum op 27 december 1933 om 1 uur ’s-nachts. In de rechter bovenhoek van de kaart was geschreven: per Pelikaan.

Eigenlijk had daar moeten staan: per Zilvermeeuw, maar dat vliegtuig had pech en kon in december 1933 niet vertrekken naar Nederlandsch Indië. Daarom werd de post overgeladen in de PH-AIP Pelikaan, die op 22 december 1933 op het vliegveld Tjilititan bij Batavia was geland. Met bijna 31.000 poststukken ofwel een gewicht van 186 kilogram. Maar ook post die was overgenomen van de Postjager en de IJsvogel was aan boord, totaal ongeveer 757 kiliogram.

De terugvlucht vond plaats op 27 december 1933 en het vliegtuig was volgeladen met kerstpost, meer dan 97.000 poststukken. De kaart uit Soerabaia zat daar ook tussen. In die tijd bracht een postvlucht nog heel wat mensen op de been. De Pelikaan verscheen in de avond van 30 december 1933 boven Schiphol, waarvan de landingsbaan door de laaghangende bewolking en mist niet was te zien! Beneden stonden meer dan 20.000 toeschouwers rond de luchthaven de landing gade te slaan. Dankzij een gat in het wolkendek en met behulp van een radiobaken konden de piloten, na 40 minuten rondcirkelen, een landing wagen en de toeschouwers tevreden stellen. De landing was geslaagd en het toestel stond om 22.10 uur aan de grond. De post werd uitgeladen en naar de verschillende bestemmingen vervoerd. Zo kwam de kaart aan op het postkantoor te ’s-Gravenhage, waar deze werd voorzien van een aankomststempel met de datum 31 december 1933 om 0 uur, een zondag.

pelikaan-a-232-v2.jpg

Achter op de kaart was door de afzender geschreven: Ben je nu tevreden Henkelman? Meer kon er niet op! Een kaart die door de geadresseerde gelukkig niet werd vernield met de schaar en het bakje met lauw water om de zegels af te weken. Een document met een stuk luchtvaarthistorie, een document om te bewaren!

pelikaan-c-233-v2.jpg

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • albert Haan op 25 april 2007 om 08:55

    Maakwerk, maar een prachtstuk met veel geschiedenis.
    Trouwens wat is maakwerk?
    alle post die wij versturen is maakwerk, het poststuk is toch “gemaakt” om te versturen.

  • Rein op 25 april 2007 om 09:46

    @Albert

    is dit niet een beetje naief? :)

    Maakwerk is alles waaraan je kunt zien dat men zijn best heeft gedaan om een postzegelverzamelaar een dienst te bewijzen. Op een zending naar een niet-postzegelverzamelende geadresseerde zouden de postzegels nooit zo gebruiken worden. Maakwerk is natuurlijk best geinig, maar heeft in een verzameling waar de postgeschiedenis of de ontstaansgeschiedenis van een postzegelemissie uit de doeken gedaan wordt weinig tot niks te zoeken.

    Als bij een emissie slechts maakwerk te vinden ter staving van het bestaan van zo’n emissie dan wordt m.i. zo’n emissie al heel dubieus.

  • albert Haan op 25 april 2007 om 10:15

    Je hebt gelijk, ik ben het volkomen met je eens.
    Maakwerk is oa. FDC, Eerste dag bladen enz, enz.
    Maar toch het maakwerkstukje van Cees is leuk en past zeker in een verzameling.

  • Johan op 25 april 2007 om 23:31

    Ik zie liever maakwerk met postzegels dan al dat waardeloze maakwerk zonder postzegels… of al dat walgelijke maakwerk met nep-postzegels.

    Gelukkig heb ik een grote papierbak voor al die rotzooi. Filatelistsch maakwerk (al zitten er 100 postzegels op 1 brief) is altijd welkom!

    gr Johan / http://www.postzegelforum.eu

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)