Mooi NL Vlissingen verbindt Michiel de Ruyter met de actualiteit - Postzegelblog

Mooi NL Vlissingen verbindt Michiel de Ruyter met de actualiteit

8

vlissingen-zegel.jpg

Ter ere van de 400-jarige geboortedag (24 maart 1607) van admiraal Michiel Adriaansz de Ruyter (1607 – 1676) is het jaar 2007 tot het ‘Nationale Michiel de Ruyter Jaar’ uitgeroepen. Op 23 maart opent koningin Beatrix in de Grote of Sint Jacobskerk in Vlissingen (de geboorteplaats van de zeeheld) het themajaar. Op dezelfde dag komt het velletje Mooi NL Vlissingen uit.

Van de 23 tot nu toe uitgegeven velletjes Mooi Nederland staat deze Vlissingse editie voor de tweede maal in het teken van een gedenkwaardige verjaardagherdenking van een persoon. Het eerste persoonlijke Mooi Nederland-velletje eerde vorig jaar Rembrandt. De meeste velletjes herdenken het respectabel aantal jaren dat een stad stadsrechten heeft gekregen.

velletje-vlissingen-v2.jpg

Het standbeeld van onze nationale zeeheld Michiel de Ruyter op de Zeeboulevard van Vlissingen staat (éénkleurig in donkere en lichte zandkleuren) dominerend op het rechter gedeelte van de postzegel. De ervoor langs vliegende zeemeeuw plaats het beeld van De Ruyter als het ware in de dynamische sfeerwereld van dit moment.

Op 11-jarige leeftijd ging Michiel als ‘hoogbootmansjongen’ voor het eerst naar zee en in 1637 bracht hij het tot kapitein van een oorlogschip. Opvallende zeeslagen en wapenfeiten door dapperheid en kundig beleid van Michiel Adriaansz de Ruyter zijn: [1] strijd tegen zeerovers in de Middellandse Zee (ze beroofden Nederlandse koopvaardijschepen), [2] slag in de Oostzee in 1658 (bracht de Zweden grote verliezen toe), [3] oorlog tegen de Engelsen (zij brachten op de kusten van Afrika en West-Indië de Nederlandse handel schade toe), [4] in 1666 overwon hij de Engelsen tijdens de Vierdaagse Zeeslag bij Kijkduin in de Tweede Engelse Oorlog (1665/67). [5] in 1667 ondernam De Ruyter de beroemde tocht naar Chatham die de Engelsen in 1668 tot vrede dwong, [6] bij de Derde Engelse Zeeoorlog (1672/74) behaalde hij de overwinning op de verenigde Engelse en Franse vloten in de Slag bij Solesbay, [7] in 1676 wordt De Ruyter zwaar gewond bij de Zeeslag van Stromboli in de Middellandse Zee, toen hij de Spanjaarden hielp in en oorlog tegen Frankrijk.

Naast het historische beeld zijn ook moderne bouwwerken van de Boulevard opgevoerd. Geheel links staat een eigentijdse windturbinemolen, die zich enkele kilometers buiten Vlissingen bevindt.

Tussen standbeeld en turbinemolen staat heel klein de 17e eeuwse Oranjemolen afgebeeld. Deze korenmolen staat sinds circa 1657 op het Oranjebolwerk (Groene Boulevard) langs de Westerschelde. Het is de dichtst bij de zee staande molen van Nederland.

sardijntoren-200.jpgRechts van de korenmolen bevindt zich de circa 80 meter hoge Sardijntoren (met 27 etages) op de Boulevard (het grensvlak van land en water) met 74 appartementen. De slanke, ronde woontoren met de bijnaam ‘De Peperbus’ valt op grote afstand in het vlakke land dominerend op.
Rechts van de Sardijntoren bevindt zich een ander prachtig gebouw op de Vlissingse boulevard: de negenwoonlagen tellende Strandveste (1996). Het is gebouwd in de vorm van een gigantisch groot zeeschip.
Tussen het standbeeld en de bebouwing op de achtergrond stroomt de druk bevaren Westerschelde (met links het strand) met daarop een (zee)schip.
Zoals u al gewend bent, speelt ook bij deze postzegel (én velletje) één kleur de hoofdrol. De Vlissingse postzegel heeft bewust en door toeval (het was een bewolkte dag waarop de foto’s genomen werden) een overheersende grijzige zandkleurige tint gekregen.

Deelafbeeldingen van de velrand
Geheel links staat de Gevangentoren. Vanwege de dikke muren ook wel de ‘Bomvrije’ genoemd. Het maakte als restant van de 15e eeuwse Westerpoort ooit deel uit van de Vlissingse verdedigingswerken tegen vijandelijke, van zee afkomende invallen. Zo werd de stad in 1485 geplunderd door het in Zeeuws-Vlaanderen gelegen Sluis en begin 19e eeuw door bombardementen van de Engelse vloot. Op het terras van het restaurant voor de toren staan nog scheepskanonnen uit vroeger eeuwen.

Pal achter de Gevangentoren is nog net een gedeelte van de toren van de 14e eeuwse Grote of Sint Jacobskerk te zien. Deze vroeg-gotische kerk is omstreeks 1500 tot een kruiskerk vergroot. Het verhaal gaat dat Michiel de Ruyter als kleine jongen al een huzarenstukje uithaalde door de Sint Jacobstoren aan de buitenkant te beklimmen.
Het strand langs de Westerschelde is gedeeltelijk voorzien van met wier bedekte basaltblokken. Aan weerskanten van deze bescherming bevinden zich links en rechts ‘badgasten’. Links: zittende dame met een buggywandelwagen (op het zo genaamde ‘Kleine Strandje’) en in de verte een eenzame wandelaar. Rechts: drie groepjes zonnebaders mét of zónder een parasol.

De tureluur (links op de voorgrond en op het strand) is niet alleen als veel voorkomende vogel in deze contreien opgevoerd, maar ook om zijn overheersende kleur. De grijzige zandkleur past uitstekend bij deze vogel.

Achter de tureluur staat een auto op de ronde glooiing van het Rondeel, dat in 1443 bij het graven van de Vissershaven ontstaan is. Het vormde de afscheiding met de Voorhaven en diende tevens als bolwerk ter bescherming van de havenmonding.

windorgel.jpg

Op de horizon, links van het schip (veerboot) op de Westerschelde, is aan het einde van het verhoogde landgedeelte (Nolledijk) iets ‘verticaals’ te bespeuren. Met een vergrootglas ontstaat meer zichtbare duidelijkheid. Hier staat een toegepast kunstwerk ‘Het Windorgel’ bovenop de restanten van de Nollebunker uit de 2e Wereldoorlog van het ontwerperscollectief Mass & Individual Moving uit Brussel. De uit bamboe gemaakte pijpen zijn voorzien van gaten. Als de wind door de orgelpijpen heen blaast, ontstaan er verschillende klanken. Afhankelijk van de wind wordt (staande tussen de orgelpijpen) een bijzondere klankmengeling van sonore bromtonen en hoge fluitklanken gehoord. Het ‘concert’ kan al naar gelang de sterkte en richting van de wind zeer gevarieerd zijn. Op bijgaande foto staat nabij het windorgel op het Roeiershoofd een havenlicht (met het vergrootglas iets van te ontdekken).

Het varende schip op de horizon is de veerboot, die Vlissingen met Breskens op Zeeuws-Vlaanderen verbindt. De opa van de ontwerper Jeen Berting voer er in vroeger jaren als schipper op. Vader Berting heeft er zelfs als kleine jongen nog op gewerkt. Drie generaties Berting (ieder met een eigen ‘invulling’) zijn dus in dit postzegelvelletje verenigd.

Een noviteit
Michiel de Ruyter staat niet alleen centraal op Mooi NL Vlissingen, maar krijgt ook een nevenrol toebedeeld op het velletje van Hoorn, dat op 26 maart zal verschijnen. Op een bijzonder originele en eigentijdse wijze wordt een schilderij van Ferdinand Bol met daarop een afbeelding van de admiraal opgevoerd.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (8) Schrijf een reactie

    • toon op 23 maart 2007 om 08:51

      ja die veerboot boeit mij ook, want die ken ik zeer goed. heb regelmatig de overtocht gemaakt van breskens naar vlissingen. die boot voer tenminste (bijna) altijd, zelfs met storm. de huidige “vleugelboot” laat het nog al eens afweten vanwege (weer) een motorstoring.
      het velletje vlissingen vind ik super!

    • Yackob op 23 maart 2007 om 16:03

      Tot nu toe, ’t mooiste velletje van deze uitgifte 2007

    • Johan op 24 maart 2007 om 08:56

      Wel lachen dit verhaal…

      De foto van het strand is compleet gemanipuleerd. De boot is geen veerboot maar een gewoon vrachtschip wat hier naar het zuiden vaart en wat in werkelijkheid op de foto naar het noorden vaart…
      De nolledijk (met windorgel) op de achtergrond is de noordkant en staat hier op de zuidkant. Maar wel een mooi vel!

    • Fred op 24 maart 2007 om 14:26

      Er staat : Ter ere van de 400-jarige geboortedag (23 maart 1607) ” moet zijn: 24 maart 1607. Dus Michiel AdriaansZ is op 24 Maart geboren.
      Wat dat stomme ding ( windturbinemolen ) met Michiel AdriaansZ te maken hebt is mijn een raadsel. Dus weg er mee (is toch alleen maar een horizonvervuilend ding )op die Postzegel
      Hartelijke Gr v Fred

    • Johan op 26 maart 2007 om 23:45

      Daarom heb ik ook leuke kaarten gemaakt met speciale stempels met de 24e (de echte verjaardagsdatum) ipv de 23e. Ben wel een paar uur bezig geweest om alle ansichtkaarten van Michieltje op te kopen, mooi nederland/persoonlijke velletjes te slopen en ze af te stempelen in Vlissingen. De inkt droogde nauwelijks op die plastic kaarten. De brieven zijn beter gelukt.

      De windmolen staat nergens in Vlissingen (mogelijk Vlissingen Oost? industriegebied)

      De vrachtboot vaart naar het noordwesten -langs het windorgel- door de vaargeul dat is goed te zien voor de kenners.

      gr Johan

    • Jelle op 28 maart 2007 om 21:00

      Die molen staat nergens in Vlissingen: Jawel hoor, lopend vanaf het station, over de sluizen, kom je hem tegen vlak voor je bij het centrum bent. Het is de Oranjemolen uit 1609. Michiel (in brons) staat er met zijn rug naar toe. De moelen staat op een vergelijkbaar bastion als Michiels beeld.

      Groeten, Jelle

    • toon op 28 maart 2007 om 21:25

      @johan
      de boot op het velletje is inderdaad een vrachtboot die op de Schelde vaart.
      maar kijk eens goed naar het “bootje” op de postzegel. volgens mij KAN dat wel de veerboot zijn.

    • Johan op 31 maart 2007 om 21:48

      Dat bootje op de zegels is denk ik de “veerboot” (als die nog vaart tegenwoordig?)
      De molen is de oranjemolen en de witte molen staat volgens mij in Vliss-Oost.
      Het is vel is wel aardig (bewerkt)ook al klopt er in het echt geen hout van…
      :)

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)