Nogmaals de postzegelserie ‘Tien voor Nederland 2007’ - Postzegelblog

Nogmaals de postzegelserie ‘Tien voor Nederland 2007’

29

10 voor NL 2007

Reacties ná de eerste ‘ontmoeting’ op postzegelblog.nl op de twaalf verschillende postzegels van de drie velletjes ’10 voor Nederland’, ‘5 voor Europa’ en ‘5 voor buiten Europa’ waren niet bijster opbouwend. Afbrekende krachttermen die niet met feiten werden ondersteund en verduidelijkt, hebben in sterke mate de mening van een groot aantal lezers jammer genoeg onjuist beïnvloed.

10vNLfluitketel

Oordelen zonder kennis van zaken komt overeen met veroordelen. Toch durfden gelukkig twee personen ná lezing van de informatieve bijdrage over deze twaalf postzegels in een postzegelblog-reactie schoorvoetend hun meningen te verkondigen: “De beschrijving geeft me een geheel andere kijk op de op-het-eerste-gezicht toch wat saai lijkende postzegel.” Of  de zuiverende opmerking: “Ik durf bijna niet te bekennen dat ik de postzegelafbeeldingen ook wél mooi vind.” Beide reageerders beschikten na lezing van de noodzakelijke achtergrondgedachten van de ontwerper over de juiste, inzichtelijke bril en konden daarmee ook de relationele betrekkingen tussen de voor- en achtergrondafbeeldingen {bijvoorbeeld van de fluitketel (modern Nederlands fabrikaat) en molens van de Zaanse Schans (typisch Nederlands milieu)} van de luchtig gekleurde postzegels plaatsen en ook nog waarderen. Zodra een kijker door uitleg (in)zicht krijgt op de opbouw en structuur van de postzegelafbeelding ontstaan verbanden tussen de deelafbeeldingen. Pas dan kan er sprake zijn van een onderbouwde positieve of negatieve mening of waardering.

Het is overigens helemaal niet erg als men bij een eerste aanschouwing van een (nieuwe) postzegel een beperkt zicht heeft op de afbeelding. Het kan moeilijk zijn in een ‘chaotische postzegelafbeelding’ bestaande uit tal van deelafbeeldingen een lijn te bespeuren. Er bestaat ín het geheel geen overeenkomsten voor de kijker met eerder aanschouwde en ‘vertrouwde’ afbeeldingen. Het vreemde, onoverzichtelijke en afwijkende van de afbeelding geeft een onbehagelijk gevoel. De kijker ‘verdwaalt’ als het ware in de ‘onveilige’ afbeelding, welke om die reden onbegrepen (o.a. op postzegelblog) wordt afgewezen/afgekeurd. Jammer dat voor dergelijke postzegelafbeeldingen het spreekwoord “onbekend maakt onbemind” van stal wordt gehaald en daarmee de mening van anderen sterk beïnvloed. Vandaar “voorkomen is beter als genezen.”

10vNL2006drijfbeeld

Toch zijn er ook ‘overzichtelijke’ postzegelafbeeldingen die na de nodige ‘bestuderingstijd’ niet begrepen worden. Hierbij denk ik o.a. aan de logische voorganger van vorig jaar van deze nieuwe serie ‘Tien van Nederland 2006’ met daarop eigentijdse kunstwerken, namelijk ‘Drijfbeeld’’, afkomstig uit ‘Atelier Van Lieshout’ (AVL). Bij het inwinnen van informatie bij Atelier ontstond ook bij mij pas het broodnodige (in)zicht.

Van ‘waterwoning’ naar ‘winterkoning’
“In opdracht van stadsdeel Amsterdam-Noord is ‘Drijfbeeld’ van hout en polyester in het jaar  2000 door AVL gemaakt. Het ‘object’ (280 x 720 x 280 cm) ligt in de Lange Vonder in Amsterdam, waar veel woonboten op dringend verzoek van de gemeente Amsterdam zijn verwijderd.

AVL ‘knipoogde’ in de ontwerpperiode dan ook flink naar die ontruimingsgeschiedenis. AVL maakt nooit çreaties’ter verfraaiing van de omgeving. Ze zijn altijd functioneel. ‘Drijfbeeld’ kan alleen maar dienst doen bij een strenge vorstperiode als ‘koek-en-zoopie-tent’.  Vanuit het werkvertrek  kan door een openslaand raam koek en chocolademelk  verkocht worden. De buitenkant van het ‘vaartuig’ doet nostalgisch aan door het uiterlijk van een houten Zaans huisje. Hemelsbreed is dit gedeelte van Amsterdam maar enkele kilometers van Zaandam  verwijderd. In de aqua-blauwe mega-bol met transparante ogen staat een groot rond bed, waarop meerdere  mensen kunnen slapen. De lichtinval is binnen prachtig. In vorm en materiaalgebruik bezit ‘Drijfhout’ grote contrasten.”

10vNL2006dayinholland

Nederlands buitenland of buitenlands Nederland?
Ook het achtergrondverhaal van de postzegel met daarop het schilderij ‘A day in Holland / Holland in a day’ (geschilderd door Barbara Visser) van dezelfde serie van vorig jaar geeft een geheel andere, onverwachte kijk op die postzegelafbeelding.

Ogenschijnlijk loopt er een Japans echtpaar in het vestingstadje Heusden met een molen op een van de wallen. Niets is minder waar. Nee, het zijn als Japanners geschminkte, houterig lopende Nederlandse acteurs die in het openluchtmuseum ‘Holland Village’ nabij de Japanse stad Nagasaki lopen. In dit themapark zijn stukjes Nederland zo precies mogelijk nagebouwd. Links en rechts achter de molen is een schuin oplopende helling met een top van een berg zichtbaar. Barbara Visser vermengt hierbij de werkelijkheid met een geconstrueerde onwerkelijkheid. Vermengt dus fictie met realiteit. Ze heeft dus een fictieve werkelijkheid gecreëerd in een wereld die helemaal niet bestaat. Vandaar de volgende vraag: “Hebben we hier te maken met Nederlands buitenland of met buitenlands Nederland?” Of de titel van het schilderij hierbij helpt laat ik aan de lezer over.

Achter iedere postzegel schuilt feitelijk een interessant ontstaansverhaal van en een individuele kijk/idee op/van de ontwerper op het desbetreffende postzegelonderwerp. Kennis hiervan maakt heel veel postzegels tot aantrekkelijke, spraakmakende en ogenopenende postzegels.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (29) Schrijf een reactie

    • toon op 21 januari 2007 om 09:54

      beste bate,
      mag ik ze, na jou extra extra extra uitleg, toch asjeblieft lelijk vinden?

    • Jeffrey op 21 januari 2007 om 11:58

      Ik schaam me er niet voor om, met of zonder uitleg, toe te geven dat ik de nieuwe zegels wel weet te waarderen. Hun kracht zit hem denk ik in de eenvoud. Heel anders dan de zegel die uitgekomen is voor de Koninklijke Munt. Die instelling had toch beter verdiend dan zo’n nietszeggende foto! En dat terwijl we zulke goede postzegel ontwerpers hebben. Een gemiste kans.

    • Jee op 21 januari 2007 om 13:56

      Even vooraf en voor de goede orde, ik vind de zegels wel mooi.

      Maar daar gaat het even niet om.
      Kennelijk heeft iemand die ze mooi vindt het bij het rechte eind en iemand die ze lelijk vindt het niet begrepen.

      Voor degenen die ze lelijk vindt worden vervolgens alle registers opengetrokken. Een nogal badinerende en arrogante benadering.

    • Rein op 21 januari 2007 om 18:38

      @Bate

      Jee slaat de spijker op z’n kop….

      Ik heb ten aanzien van je klaagzang elders uitvoerig gereageerd, waarop jij meende niet te hoeven reageren. Dat laatste staat je uiteraad inderdaad volkomen vrij, maar nu begint je litanie weer opnieuw!

      Voorzie ons van de broodnodige achtergrondinformatie over de nieuwe zegels en het nageslacht zal je voor euuwig dankbaar zijn, maar stop met ‘z*****n’! ;)

      @Bate

      Het recht op humor, de spot drijven met, recht voor z’n raap zijn, zelfspot verwoorden, kritiek leveren etc. bestaat niettegenstaande de kersttoespraak van H.M. en dankzij ondermeer de lieve Ayaan!

      In 1982 werd in Philatelie de toen nieuwe Beatrix-zegels ongenadig afgekraakt door Dick Hille Ris Lambers in bewoordingen die niets te wensen overlieten

      Nu 25 jaar later kunnen we nog steeds genieten van een formidabel zegelontwerp. De gustibus non disputandum.

      TPG Post cq TNT Post verdienen bij tijd en wijle volop lof, maar zo af en toe ook ongenadige kritiek [denk aan de koppelverkoop van Appel; het schaamteloos onderdanige richting Deutsche Post met ‘Saskia’] en dan is een oproep tot een slechts positivo/politico-correcto blog wel een erg zwak gebaar.

      • Nieuwe Nederlandse postzegels worden op emotionele, ongefundeerde en op niets ontziende gronden gekraakt. Reacties op postzegelblog.nl illustreren deze benadering ten volle.
      • Onmogelijkheid zich met het huidige uitgiftebeleid van TNT Post te verenigen. Men kapt volledig met de filatelie en draagt dit ook nog ten volle uit! Zie voor kortzichtige ontladingen en verwensingen de vele reacties op postzegelblog.nl.

    • Willem Hogendoorn op 21 januari 2007 om 22:41

      Heeft U ook “de waarheid” gelezen over de zegel “A day in Holland”?
      “Ogenschijnlijk loopt er een Japans echtpaar in het vestingstadje Heusden met een molen op een van de wallen. Niets is minder waar. Nee, het zijn als Japanners geschminkte, houterig lopende Nederlandse acteurs die in het openluchtmuseum ‘Holland Village’ nabij de Japanse stad Nagasaki lopen” Geweldig! Iedere verzamelaar wordt dus voor de gek gehouden, tenzij je de informatie gaat opvragen bij de ontwerper. Moet dit echt de bedoeling gaan worden in de toekomst? Ik verdiep me graag in de achtergronden van postzegels, maar er zijn grenzen.

    • Jan1964 op 21 januari 2007 om 23:22

      Ik ben nooit blij geweest met het ontwerp van de Beatrixpostzegels. Wat mij betreft hadden die postzegels al lang afgelost mogen worden door een ander portret. Ik vind de afwisseling van portreten zoals met C XVI G in Zweden en Margrethe II juist veel boeiender omdat je dan ook het staatshoofd ziet veranderen en men steeds iets anders met het portret doet. Ik vind het jammer dat straks Beatrix maar een langlopende serie heeft gehad (die kleurverandering tel ik niet mee) en enkel op die manier in mijn cultuur-historische verzameling (=postzegelverzameling) Nederland terecht is gekomen. Ik vond bv. het portret op de vier vorstinnenzegel ook wel geschikt voor een langlopende serie. Dan had je een vaag en een duidelijk portret naast elkaar in de verzameling.

    • froukje op 24 januari 2007 om 20:46

      Beste Bate Hijlkema,

      Pracht stuk. Ik ben trots op je!

      Je dochter

    • Charles Voetelink op 25 januari 2007 om 22:20

      Bate, je hebt je dochter wel goed opgevoed…. ;)

      Zelf denk ik echter dat je wat te ver gaat door te stellen dat er slechts dan sprake kan zijn van een onderbouwde positieve of negatieve mening of waardering wanneer men over de “juiste” inzichtelijke bril van de ontwerper beschikt.
      Deze bril wordt niet meegeleverd met de postzegel en om een objectieve mening over een postzegel te kunnen vormen moet je nu juist deze bril niet opzetten…

    • Th.J.Buijtendijk op 12 februari 2007 om 16:45

      L.S.,
      Vanmiddag trachtte ik een brief te verzenden via loket postkantoor.
      Mijn verzoek deze via de machine te frankeren werd geweigerd en een boekje met 10 zegels € 4,40 werd me aangeboden.
      Daaruit zou ik een zegel moeten nemen.Daar de wet niet toestaat aan koppel-verkoop te doen is mijn vraag of dit ongestraft kan. Tenslotte steekt TNT € 3,96 in hun liquide vermogen en dat over miljoenen. Dit riekt naar oplichterspraktijken, of niet ?
      Wie gaat daar wat aan doen ?

    • Rein op 12 februari 2007 om 18:10

      @TH.J.

      Het TV-programma KASSA heeft hier al aandacht aan besteed. Het niet meer verkopen van loose zegels is al lang zo en daar kan de discussie niet meer over worden geopend ben ik bang – in België is de strijd via het parlement gestreden en gewonnen door de burger, maar daar was De Poste nog staatsbedrijf. Het niet meer willen frankeren via de loket-frankeermachine heet slechts een tijdelijke proef te zijn voor slechts 270 kantoren maar wordt scabreus overal als vaststaand voor alle kantoren aangevoerd! Schande!!

      Aanzwengelen bij Uw volksvertegenwoordiger! Stem op 7 maart! Vraag een referendum aan!

    • Rein op 12 februari 2007 om 20:34

      @Kassa

      Helaas heeft Kassa het nog over de losse zegels en niet over de loketfrankeer-mogelijkheid. Desalniettemin is de raad onderaan niet slecht ;)

      Postzegel proef bevalt klanten TNT Post slecht 16-12-06

      Nog even snel naar het postkantoor voor je jaarlijkse kerstkaart naar je tante in Canada? Helaas, dat gaat niet meer. Je moet er meteen vijf kopen. Met als gevolg dat de overige vier zegels misschien nog jaren in de la blijven liggen, of kwijtraken. Dat wordt dus een dure kerstkaart.

      En dat komt allemaal door een proef die TNT Post op dit moment uitvoert op 270 postkantoren in Nederland. De proef houdt onder andere in dat postzegels voor Nederland uitsluitend per tien worden verkocht, en per vijf voor het buitenland. Op postagentschappen kunnen nog wel losse zegels worden verkocht, maar als het aan TNT Post ligt, op postkantoren niet meer.

      Het postbedrijf wil hiermee haar dienstverlening verbeteren door de wachtrijen op de postkantoren te verkorten. Iedereen heeft immers dan een voorraadje thuis. Maar uit reacties die onze redactie binnenkomen, blijkt dat lang niet iedereen blij is met deze ontwikkeling.

      Tariefsverhoging per 1 januari
      Daar komt nog eens bij dat vanaf 1 januari 2007 de tarieven omhoog gaan. Met als gevolg dat je opnieuw naar het postkantoor moet om postzegels van 5 cent te kopen, die je dan moet gaan bijplakken. De medewerkers op de postkantoren hebben hun handen vol aan het uitleggen van dit nieuwe, en wat ons betreft, tijdelijke beleid van TNT Post. Binnenkort wordt de proef geëvalueerd op basis van klanttevredenheid.

      Wilt u straks weer gewoon één postzegel kunnen kopen op het postkantoor? Mail TNT Post en meld uw ongenoegen.

    • Joep op 13 februari 2007 om 18:14

      Foute Bakfiets… Beste Bate, hoewel ik de 10 voor Nederland zegels erg mooi vind -leuk met bijv. de hema ‘Lapin’ theepot van ontwerper Nicolai Carels- vind ik het een onvergeeflijke blunder dat de afgebeelde bakfiets niet een Nederlands product & ontwerp is. Het getoonde exemplaar is en technisch minderwaardige,in Nederland geassembleerde Turkse “kopie” van de als eerste door Maarten van Andel van http://www.bakfiets.nl ontwikkelde en in Nederland geproduceerde CargoBike. (Zoals o.a. door Prins Maurits en Marilene van den Broek en nageslacht) bereden.) Toen die populair werd heeft ‘De FietsFabriek’ een enigszins hier op gelijkende (goedkope) fiets besteld in Turkije. Die staat nu op de postzegel.
      Jammer!!! Mocht u de kans krijgen, wilt u dan de verantwoordlijke ontwerper een portie oudhollandse billenkoek toedienen?
      groet, Joep.

    • Willem Hogendoorn op 23 februari 2007 om 13:24

      Scene op het postkantoor:
      ‘Eén postzegel graag.’
      ‘Dat wordt dan een setje van vijf, meneer.’
      ‘Hoe bedoelt u?’
      ‘Wij verkopen geen losse postzegels meer. Alleen nog setjes van vijf of tien postzegels.’
      ‘Moet jij weten. Ik heb maar één zegel nodig, geen vijf en zeker geen tien.’
      ‘Sorry meneer, dit is een proef van TNT. En wat kan u het schelen. Neem gewoon een setje dan hebt u een lekker voorraadje.’
      ‘Ik heb geen lekker voorraadje nodig. Ik heb één zegel nodig voor één brief.’
      ‘Dan kan ik u niet helpen, meneer,’

      De verongelijke man gaat weg en bedenkt een plan:

      Twee dagen later stapt de postmedewerker zijn stamkroeg binnen en bestelt een pilsje.
      ‘Dat wordt dan een setje van vijf meneer,’ zegt kroegbaas beminnelijk als altijd.
      ‘Hoe bedoelt u?’
      ‘Wij verkopen geen losse pilsjes meer. Alleen nog setjes van vijf of tien pilsjes.’
      ‘Ja, maar ik hoef maar één pilsje!’
      ‘Man, wat kan jou het schelen, neem gewoon een setje. Heb je een lekker voorraadje.’
      ‘Wat nou, ik wil maar één pilsje!!’
      ‘Dan kan ik u niet helpen, meneer.’

      Een dag later belt Achmed van de snackbar mij: ‘Jouw postmedewerker staat in de rij, kom snel, kun je lachen.’
      Dus spoed ik mij naar de snackbar waar postmedewerker net aan de beurt is als ik binnenkom:
      ‘Een kroket graag.’
      ‘Dat wordt dan een setje van vijf meneer,’ zegt Achmed.
      ‘Jezus, jij ook al??? Wat is dit hee??’
      ‘Wij verkopen geen losse kroketten meer. Alleen nog setjes van vijf of tien kroketten. Geeft toch niet? Heb je een lekker voorraadje.’

      De volgende dag loop ik het postagentschap weer binnen;
      ‘Éen postzegel graag.’
      Met wilde bewegingen trekt de postmedewerker een setje van vijf open en overhandigt mij een zegel.
      ‘Dank u meneer. Tot ziens.’

      In 2007 gaat een postzegel vierenveertig cent kosten. Wij hebben het dan over zegels met de reclame van Unox rookworst erop. En Heineken en God weet wie nog meer.

      Met andere woorden Een postzegel gaat van 0,39 naar 0,44 cent terwijl het gesponsord wordt door grote bedrijven in ruil voor reclame. MAG DE PRIJS DAN EVEN HETZELFDE BLIJVEN,JA??????. Want de consument is weer de lul!!

      Waar blijven de kamervragen?? Waar blijft de consumentenbond?? Waar blijven de arrestatieteams van de FIOD?? Hoe lang wordt dit soort “gelegaliseerde maffiapraktijken” nog getolereerd in dit land??

    • bate hylkema op 23 februari 2007 om 14:25

      Willem,
      jouw verhaal doet me sterk denken aan de schitterende conference van Wim Sonneveld ‘De man achter het loket’. De show is aan een koper van slechts één postzegel van een kwartje gewijd. De man achter het loket dreef de klant tot waanzin door hem van alles en nog wat aan te prijzen, terwijl hij toch gewoon om een postzegel vroeg.

    • Jan1964 op 23 februari 2007 om 14:26

      Ik lig in een deuk van het lachen Willem.

    • aad b op 23 februari 2007 om 16:45

      Meneer mag ik 1 strip voor 1 zone ,meneer u moet een hele kaart kopen waarom!ik ga nooit met het openbaar vervoer ,nou meneer dan heeft u vast een voorraadje voor later ,ja maar !!!!en de bus rijdt weg .hoevaak komt het voor dat de mensen 1 postzegel kopen of 1 strip willen hebben ,zo weinig dus allemaal gezeur !!!je koopt toch ook geen 1 snee brood!!!1pak hagelslag verkoopt u ze ook per stuk tis zo veel !!!(lol)en de mensen die een probleem maken zijn verzamelaars die genoeg zegels in voorraad hebben dus!!!,het stukje van Willem is leuk maar!!!

    • Jan1964 op 23 februari 2007 om 18:45

      Volgens mij kun je nog steeds strippenkaarten voor losse ritten kopen maar zijn die wel duurder.

    • aad b op 23 februari 2007 om 19:09

      Dus 1 postzegel ook duurder maken!!!

    • Yackob op 23 februari 2007 om 19:21

      AAD B

      Dan doen de Handelaren toch al?!

    • aad b op 24 februari 2007 om 12:15

      ik niet dus!!!

    • Jan1964 op 24 februari 2007 om 12:29

      In Finland geeft men trouwens korting wanneer men rollen van 100 koopt. Daar heeft men ook een systeem waarbij de nominale waarde vaak niet meer op de postzegels staat maar Nederland volgt Finland, het verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, Belgie en nog wat nog niet in dit systeem. Je zou dan per huishouden een paar coupons kunnen uitdelen waarbij men bv. 2 boekjes voor 8 euro in plaats van 8,80 euro zou kunnen kopen. Korting op het kopen van grotere hoeveelheden EN de zg. eeuwigheidspostzegels werkt beter dan het systeem dat TNT Post nu hanteert.
      Belonen werkt beter dan verplichten.

    • aad b op 24 februari 2007 om 14:37

      Waarom moeilijk doen gewoon boekje kopen klaar ,en grote hoeveelheden daar krijg je ook korting op !!en zg eeuwigheidspostzegel werkt dus niet want dan zou je postzegels van 2 cent toen nu nog kunnen gebruiken ,en kan een grootverbruiker er een kapitaal in steken en later tegen een zeer grove winst verkopen .de zegel zonder waarde inschrift kan men tijdelijk invoeren als er een prijs wijziging aankomt !!en belonen werkt beter nou bij de belasting dienst denkt men er anders over !!

    • Jan1964 op 24 februari 2007 om 14:41

      Het is voor een gebruiker heel praktisch dat ie weet dat hij de postzegels voor binnenlandse post tot en met 20 gram (en andere tarieven) gewoon kan blijven doorgebruiken zonder bij te hoeven plakken.
      Ik heb nog nooit korting gehad wanneer ik voor 200 euro postzegels koop. Verklaar u dus nader.

    • aad b op 24 februari 2007 om 16:44

      Als je een zakelijk gebruiker bent krijg je korting ,zelf informeren svp

    • Jan1964 op 24 februari 2007 om 17:21

      Dat heb ik allang gedaan en wanneer ik 500 postzegels van 44 cent wil kopen krijg ik heus geen korting.

    • Rein op 24 februari 2007 om 18:11

      @Jan1964

      toch massaal aanmelden als (aspirant [=hijgend]) lid bij de NVPH :)

    • aad b op 25 februari 2007 om 19:03

      De discussie ging over het aan schaffen van 1 postzegel is misschien lastig ,maar wat een drukte om zo iets !!De vraag goedkopere zegels ik zou is op internet zoeken genoeg aanbod ,weliswaar geen 0,44 maar dat mag de pet niet drukken ,in ieder geval een stuk goedkoper !!!en Jan 1964 je kan me altijd ff mailen genoeg zegels weliswaar guldenwaarden maar een stuk goedkoper !!

    • Jan1964 op 25 februari 2007 om 19:10

      Daar gaat het helemaal niet om.
      TNT zou bv. een prijsverschil kunnen invoeren bij het kopen van 1 postzegels of 10 postzegels. Een 15-strippenkaart is goedkoper dan een kaartje voor een enkele rit. Een pak met 8 Mars-repen is ook goedkoper dan 1 losse Mars-reep. Dit is precies dezelfde redenering als men gebruikt met “u koopt toch dat en dat ook niet meer los” maar met een ander gevolg. Ik koop iets in grotere aantallen omdat het dan goedkoper is.

    • aad b op 25 februari 2007 om 19:23

      Het antwoord is simpel stel je krijgt 10% korting dan zijn er altijd mensen die dan aan anderen weer 5% weggeven ,daarom zijn die vergoedingen zeer laag ,stel ik krijg 50% korting kan ik aan andere voor – 25% leveren dus dan is het einde zoek en concureerd de tnt tegen zich zelf en hebben de postkantoren geen zegel verkoop meer ,want iedereen zoekt dan naar het goedkoopste adres ,en dat is dan einde verhaal!!!

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)