Klant(on)vriendelijk?! - Postzegelblog

Klant(on)vriendelijk?!

20

Idols_wachtende_kandidaten_002_bewerkt-1.jpgNee, het gaat hier niet om de nieuwe stelling, maar toch ben ik heel erg benieuwd naar jullie mening. Waarover? Over een gevalletje klantvriendelijkheid. Of, zo jullie willen, klantonvriendelijkheid. 

Wat is het geval, afgaande althans op berichten die ik hier en daar in de pers (onder meer op de site van het consumentenprogramma Kassa) voorbij heb zien komen: TPG Post schijnt met het idee te spelen om in het postkantoor te stoppen met de verkoop van losse postzegels.

De achterliggende gedachte? Het verkorten van de wachttijden.

Sinds juli dit jaar schijnen in een aantal postkantoren al proeven te draaien met de verkoop van postzegels alleen per velletje. Voor zegels van 39 eurocent gaat het dan om een velletje van tenminste tien stuks, voor zegels van 69 eurocent – voor post binnen Europa – is een velletje van vijf het minimum.

Zoals dat gaat met dit soort proeven, er volgt altijd een evaluatie. Aan het eind van het jaar zal, ongetwijfeld door een aantal wijze dames en/of heren, worden bezien of de proef zo’n succes is geweest dat verdere doorvoering gewenst is. En dat de verkoop van losse postzegels dus voorgoed verleden tijd.

Kleine kanttekening daarbij: in winkels blijft het wel mogelijk om losse postzegels, samen bijvoorbeeld met een ansichtkaart, te kopen. En ook de pakketzegels voor grotere poststukken blijven gewoon los te koop. 

Ze zijn het dus nog niet helemaal kwijt, het besef van klantvriendelijkheid. Met de nadruk op nog niet, want de ontwikkeling zoals hierboven geschetst, stemt mij wat dat betreft in het geheel niet optimistisch.

postzegel 0,39_bewerkt-1.jpgNatuurlijk, vanuit TPG Post bezien kan ik me best voorstellen dat men liever één keer een velletje postzegels verkoopt dan tien of vijf keer een losse zegel. Minder handelingen, minder mensen voor het loket… de argumenten zijn alom bekend.

Aan de andere kant, het betekent ook veel en veel minder rechtstreeks contact met de klant. En volgens mij moet je het als bedrijf daar toch van hebben: van klantencontacten.

Daarbij, hoeveel klanten zouden er dagelijks in de rij staan voor een TPG Post-loket om slechts  één enkele postzegel te bemachtigen?! 

Ik moet ineens denken aan mijn plaatselijke bank. De laatste jaren werd het daar steeds moeilijker, zeg maar gerust onmogelijk, om – net zoals vroeger (toen alles beter was, toch?!) – gewoon even binnen te lopen en iets aan een baliemedewerker te vragen. Laat staan om buiten een pinautomaat om wat geld van je rekening (je eigen geld dus) te halen. En nu, nu gaan we weer terug in de tijd. Niets geen centraal informatienummer waarachter een telefoniste schuilgaat die mijn probleem noteert en mij laat terugbellen, nee, of ik mij voortaan gewoon aan de balie meld met mijn vragen. 

Bij TPG Post gaat het eigenlijk net de andere kant op. Want zijn het nu nog velletjes van minimaal tien of vijf zegels, waarom maken we daar niet meteen honderd stuks van?! Dan zie je je klant nog maar één keer in de pakweg twee jaar. Lekker rustig in postkantoor. Een soort van stiltecentrum.  

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Gerrit Jan Hendriks is tekstschrijver en was van 2006 tot 2008 verbonden aan Postzegelblog.

Tags bij dit artikel

    Reacties (20) Schrijf een reactie

    • Willem Hogendoorn op 13 oktober 2006 om 16:01

      De filatelist is weer de dupe, want hij kan op de dag van uitgifte geen nieuwe zegel meer halen. O, hoor ik TPG al zeggen hij kan een abonnement bij Collect Club nemen of… O, hoor ik Aad B al zeggen hij kan een (prima verzorgd) abonnement bij mij nemen. Dat weet ik, maar daar gaat het niet om. Er is nog steeds een groot aantal filatelisten, die op de dag van uitgifte naar het postkantoor gaan en om daar de nieuw uitgekomen postzegel te kopen. Dat vinden ze enerzijds leuk, anderzijds sturen ze die vaak naar zichzelf of kennissen, bv in het buitenland, met een afstempeling van de dag van uitgifte.(bron: enquete filatelistisch platform.) Dat gaat dus in de toekomst niet meer lukken en daardoor zullen er weer een aantal verzamelaars gaan afhaken. Bij al dit soort filatelist-onvriendelijke acties denk ik wel eens dat TPG met een wedstrijd bezig is, genaamd: “Hoe vermoord ik de hobby het snelst?”

    • Rein op 13 oktober 2006 om 16:20

      @Gerrit Jan

      In welk land leef je? In welk jaar??

      Dit was toch al tijden de praktijk op het postkantoor? Losse zegels waren al jaren niet meer verkrijgbaar. Losse stickers uit de loketfrankeermachine waren tot een half jaar geleden mogelijk, tot dat daar het minimum werd opgetrokken tot 1.12. Nu is kennelijk dat laatste ook aan het verdwijnen?

      Slechte communicatie van TPGPOst. het soort voorlichting dat we gewend zijn sinds Saskia.

      Dit heeft niets met filatelie-onvriendelijkheid te maken. Gewoon klant-onvriendelijkheid! Vanochtend had een oudere dame een postzegel nodig voor op haar brief. Ze kwam aan het loket en vroeg om een zegel. Dat kon dus niet meer worden verholpen met een Blaster-sticker nog met een los postzegeltje. Ze moest een postzegelboekje ’10 voor Nederland’ kopen.

      @Willem

      zie boven. Er is geen sprake van de filatelie-hobby de nek omdraaien, daar zijn we zelf bij ;)

    • aad b op 13 oktober 2006 om 16:42

      U bent toch niet in de veronderstelling dat tpg rekening houd met een handje vol filatelisten die een brief naar zich zelf sturen of 1 naar een kennis in het buitenland ,kom kom we gaan met de tijd mee geen postkoetsen meer en onderweg stempeltjes halen van de plaats waar hij langs komt ,dat was leuk in de 18 tiende eeuw maar dat is voorbij !!!Trouwens hoeveel zegels worden er nog gestempeld het merendeel wat ik binnenkrijg is verziekt door de postbode met viltstift balpen en zelf blauw krijt ,nee voor mij hoeft het niet meer bah !!!!

    • paul van der ven op 13 oktober 2006 om 18:03

      Ik weet niet hoe de berichten deze week opeens de actualiteit haalden, ik dacht eerst nog even aan verlaat komkommernieuws. Volgens mijn waarneming zijn sinds jaar en dag de verkoopeenheden 5, 10, 20, 50, 100 of 200 zegels, in velletjes, mailers of rol.
      Ik ben voorstander van verkoop van grotere eenheden. Maar meer in de orde van 10 of 20 en geen 100 of zo.
      Het is al jaren niet bij mij opgekomen om één zegeltje te kopen aan het loket. Enerzijds omdat het voor mij als klant gewoonweg handiger is om in een keer meer van hetzelfde artikel te kopen, anderzijds om de loketmedewerkers niet lastig te vallen met iets futiels als ‘één zegeltje kopen’. Mijn dagelijkse boodschappen bij de supermarkt en plaatselijke detailhandel doe ik tenslotte ook in praktische grotere hoeveelheden.
      De enige verkooppunten waar 1 zegel nog te koop is, is de ansichtkaartenwinkel bij aankoop van een kaart. En dan in feite meer als service naar de klant om de klant over de streep te trekken juist daar een kaart te kopen. De winkelier haalt slechts een kleine marge op de verkoop van die zegel, maar haalt wel een goede tot ruime marge op de kaarten.
      Op het postkantoor of ander officieel TPG-verkooppunt heb ik de laatste jaren slechts een keer meegemaakt dat er zegels van het kaarten- en brieventarief los verkocht werden: afgelopen zomer werden de Dirk Kuijt-zegels los verkocht of direkt weggeplakt op aan het loket aangeboden stukken. Volgens de loketmedewerker gebeurde dat “omdat niemand geïnteresseerd was in de zegels met de voetballer, de WK-prestaties waren teleurstellend. Anders blijft het kantoor met die zegels zitten.” En indirekt blijft TPG er dan mee zitten, en dat werkt dan weer kostenverhogend. En persoonlijk vind ik het ontwerp van die voetballer-zegel gewoonweg saai en dat was misschien ook niet verkoopbevorderend.

    • Herbert op 13 oktober 2006 om 22:52

      Ik ben zelf winkelier, ik verkoop o.a. zegels en kaarten. De trent die ik zie bij tpg/tnt is dat zij zegels willen verkopen met de laagste vaste lasten (bij mij dus) lage marge geen personale en andere lasten of risico`s. Ondertussen proberen zij zoveel mogenlijk postkantoren te sluiten. zo ook in Schoonhoven en er shop in shop systemen voor in de plaats te maken voor rekening en risico van de individuele ondernemer. Zij willen natuurlijk wel dat hun product zo ruim mogelijk verkrijgbaar is en geven daar 4% marge voor en dat is ongeveer een derde van wat zij nu kwijt zijn bij de huidige bedrijfsvoering. Het netto onder de streep is het enige wat telt. Consument ? filatelist ? huh die zijn er toch alleen maar om te betalen verder.. niet zeuren, post versturen en verzamelen zoals wij dat willen ja!

      Vriendelijke groet van een filatelist/winkelier

    • Frank Tieken op 14 oktober 2006 om 14:26

      Kortere wachttijden???

      Ik kom regelmatig op het postkantoor. Een vrouw voor mij wilde één postzegel kopen. Volgens de nieuwe regels kon dat niet. De vrouw in kwestie ging een discussie aan waarom dat niet kon. Bla Bla Bla etc etc etc. Uiteindelijk ging ze weg zonder postzegel(s), en we waren bijna 8 minuten verder.

    • René van Dijk op 14 oktober 2006 om 21:50

      TPG zal die transactie als ‘niet winstgevend’ moeten beschouwen vrees ik …

    • Jan Prygoda op 15 oktober 2006 om 12:29

      We kunnen ook nog allemaal postzegels van 2 cent, 5 cent, 10 cent en 12 cent kopen en daar de brief mee volplakken ;-) Vanaf 1 januari bv. 22 postzegels van 2 cent. wellicht een leuk protest.

    • Rein op 15 oktober 2006 om 13:41

      @Jan

      Leuk idee Jan, moeten ze ook nog de zegels leren tellen, en als we dan zo af en toe per ongeluk 20 of 21 zegels hebben geplakt komen ze ook nog eens administratief in actie… ;)

    • René van Dijk op 15 oktober 2006 om 15:07

      Ik doe mee!

    • aad b op 15 oktober 2006 om 17:08

      En dat is dan leuk misschien wordt de brief te zwaar met al dat geplak,en moet je strafport betalen ,en in het kader van een protest er gaan per dag 100 duizenden brieven door het automatische systeem u bent toch niet in de veronderstelling dat die paar briefjes opvallen !!!misschien dat de postbode die dan ziet en denkt o o o wat veel postzegels ff narekenen, en het klopt niet,ja dan heb je de poppen aan het dansen en worden er maatregelen genomen schei toch uit met die flauwekul en ga een kilo Nederlandse zegels afweken en op gomsoorten sorteren en tandingen na pluizen ,en ben je er mee klaar stuur ze dan aan elkaar op om te controleren of je het goed hebt gedaan(lol)

    • Rein op 15 oktober 2006 om 18:22

      @Aad

      vergeet niet dat er nog miljoenen zegels van 2c liggen op de kantoren uit de tijd dat de december-zegels van 27c naar 29c gingen :) Raken die ook eens een keer op….

      Het is voor een goed doel!!

    • Jan Prygoda op 15 oktober 2006 om 19:23

      Nee, maar al die arme mensen die geen 10 zegels van 39/44 cent willen kopen kunnen volstaan met een velletje van 5 of 10 cent en een velletje van 2 cent.
      8 keer 5 cent = 40 cent plus 2 keer 2 cent (aanschaf 70 cent).
      Ik zou het trouwens leuk vinden wanneer de Post met een combinatiebijplakvelletje zou komen.
      5×1 cent, 5×2 cent, 5×3 cent, 5×4 cent en 5×5 cent. Voor de 3 cent verhoging van Europa Priority van 69 cent naar 72 cent is namelijk nog geen bijplakzegel. Die moet er wel komen.

    • aad b op 15 oktober 2006 om 22:48

      Volgens mij liggen er geen miljoenen zegels van 2 eurocent bij de postkantoren!!!morgen snel 1000 kopen mooie speculatie als iedereen dat morgen ff gaat doen dan weten we ook of er inderdaad veel zijn ben benieuwd!!!!

    • Jan Prygoda op 16 oktober 2006 om 13:27

      Wat wel raar voor buitenlanders die hier even zijn is, is dat ze postzegels in vijfvouden moeten kopen en dus postzegels overhouden wanneer het geen vijfvoud is. En veel mensen sturen slechts incidenteel post naar het buitenland. Moeten ze wel meteen 5 zegels kopen. TNT vergelijkt in een vlugschrift dat ik vanmorgen van het postkantoor meenam het verkopen van postzegels met koekjes en sigaretten die ook al jaren niet meer los verkrijgbaar zijn.

    • dominick op 16 oktober 2006 om 14:41

      maar die buitenlanders die kopen een kaart bij de kaartenwinkel en kopen daar een postzegel bij, en meestal sturen die toch een paar kaarten tegelijk, dus die zullen er niet mee zitten en als ze dat wel doen dan houden ze wat postzegels over, da’s leuk voor de volgende keer dat ze naar nederland gaan.

    • Jan Prygoda op 16 oktober 2006 om 15:49

      Van TNT krijg je ook ooit een punthoofd. Ik wilde het aangetekend tarief Europa nakijken op http://www.tntpost.nl/voorthuis//brieven-en-kaarten/tarieven/
      Daar wordt het niet vermeld. Van TNT Post moet ik via de voorpagina zoeken.
      Ik wijs ze er duidelijk op en krijg de mededeling dat ik moet zoeken zoals zij het aangeven. Dat doe ik toch ? Alleen had ik vanouds een favoriete link die me naar deze nieuwe favoriete link doorverwijst. Onder aangetekend staan dan alleen de binnenlandse tarieven.

    • D.Bloembergen op 22 oktober 2006 om 11:07

      Klantnummer 969451
      Van 2005,eerste halfjaar ben ik mijn postzegels kwijt. Nu heb ik ze via een
      bestelkaartje opnieuw besteld maar geen
      zegels meer. Kreeg bericht terug dat ze niet leverbaar zijn. Brief van 09-05-02006. Heb nu een manco in mijn album en dat is niet leuk.Ik hoop dat als u ze nog heb dat ik dan als nog wat toegetsuurd krijg.D.Bloembergen

    • Jan Prygoda op 22 oktober 2006 om 11:11

      Ik vrees dat u ze in de eerste plaats via de jaarcollectie 2005 moet aanschaffen. Het tweede halfjaar kunt u bv. op de decemberpost wegplakken. De gestanste zegels zitten alleen in mapjes en de halfjaarleveringen. De jaarcollectie is nog maar kort verkrijgbaar bij TNT Post.

    • a.beglinger op 23 oktober 2006 om 11:00

      D.Bloembergen ik lees dat je iets mist je kan bestellen wat je nodig hebt losse zegels velletjes etc .ik lever je het voor de nominale waarde + 2 euro verzendkosten email aadbeglinger729@hotmail.com

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)