Postzegelverkiezing ‘De keuze van Nederland’ - Postzegelblog

Postzegelverkiezing ‘De keuze van Nederland’

9

velletje map RGB v4.JPGTer verhoging van de belangstelling in, interesse voor en betrokkenheid van het Nederlandse publiek bij onze postzegel is een postzegelverkiezing uit tien geschikte en populaire (door TPG Post bepaald!) thema’s uitgeschreven. Jaarlijks krijgt TPG Post veel verzoeken binnen om een bepaalde persoon of specifiek onderwerp op een postzegel uit te brengen. De keuze daaruit is steeds in handen van TPG Post geweest. Dit jaar worden de rollen omgedraaid. De consument bepaalt deze keer zélf welke vijf van tien sterk uiteenlopende postzegelonderwerpen dit jaar verzegeld zullen worden.

De favoriete postzegelonderwerpen zijn Elvis Presley, Vrijmetselaren, Sesamstraat, moedertalen en een romanfiguur. Medewerking en hulp zoeken bij een breed publiek teneinde meer het publiek aansprekende onderwerpen op een postzegel te krijgen, is één van de doelen (pogingen) in het laatste halfjaar van TPG Post de filatelie in Nederland een nieuwe impuls/start te geven. 

velletje map RGB v5.JPG

Een rustige achtergrond maakt dat de vijf postzegelonderwerpen stuk voor stuk hun aandacht krijgen en helder herkenbaar zijn”, aldus ontwerper Anton Beeke.

Elvis v2.jpg1) Elvis Presley fans brengen een ode aan de introductie van de rock-‘n-roll-muziek, die 50 jaar geleden met l‘Heartbreak Hotel’ in Europa werd binnengehaald. De zanger schudt handen van fans tijdens een optreden. De songtitel is in onregelmatige rock-en-roll-letters (met hart en notenschrift) uitgevoerd.

vrijmetselaren v2.jpg2) ‘Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden’ bestaat 250 jaar. De oorspronkelijk gesloten organisatie streeft de laatste jaren openheid na. Een eigentijds logo met gestileerde winkelhaak en passer zonder het klassieke oog verbeeldt de openheid tegen een helaas (gedeeltelijk) onleesbare informatierijke achtergrondtekst.

Sesamstraat v2.jpg3) Dertig jaar aaneen verschijnt het educatieve kinderprogramma ‘Sesamstraat’ op de Nederlandse televisie. Het uit losse  letters bestaande, onregelmatige kinderschrift  in logo en belettering verbeeldt de doelgroep in combinatie met twee TV-figuren Purk en Pino.

20 jaar sesamstraat v2.jpg20 jaar sesamstraat 2 v2.jpgHet 20-jarige jubileum van Sesamstraat is in 1996 met twee postzegels herdacht. Bert & Ernie/Pino en Ieniemienie & Tommie verbeeldden toen het jeugdprogramma.

moerstaal v2.JPG4) Levende cultuurelementen zijn in drie steektalen als het  Twents, Limburgs en Fries te vinden. Een borduursel bestaande uit klassieke kruissteken benadrukt het belang en de eigenheid van de streektaal. Het borduursel benadrukt bij uitstek iets van thuis, van dicht bij huis, net als een streektaal. Veel mensen spreken thuis hun streektaak en op het werk Algemeen Beschaafd Nederlands.

Max Havelaar v2.jpg5) De Maatschappij van Nederlandse Letterkunde heeft het onderwerp ‘romanfiguren’ opgevoerd. De gevoelsmatig weinig levende achtergrondkleur sepia verbeeldt de historische romanfiguur Max Havelaar en het onderwerp van de roman (negatieve ervaringen van de inlanders onder het Nederlandse koloniale bewind in Nederlandsch Indië). De letters van het citaat “Ik groet u allen zeer” zijn nog schreefletters, die naar het verleden verwijzen. multatuli 2 v2.jpgDe roman is geschreven door ambtenaar-schrijver Eduard Douwes Dekker (pseudoniem Multatuli, 1820 – 1887). De romanfiguur Max Havelaar is de auteur zelf. Verbazingwekkend is de opvoering van deze schrijver én romanfiguur. Negentien jaar geleden werd de 100-jarige sterfdag van de schrijver op voorstel van het Multatuli-Genootschap met dezelfde persoonsfoto op de postzegel (nvph 1370) herdacht, maar met een ander citaat. Frankeerwaarde, landsnaam, jaartal en romanfiguur zijn alle (geheel passend bij een schrijver) in schuin geschreven schrijfletters uitgevoerd.
 

Komt de postzegel weer in onze waarnemings- en belevingswereld terug?

Op dit moment is er in ons land op postzegelgebied toch enige verandering te bespeuren. Vanaf december 2005 (met de Decemberzegels 2005 en Goede Doelenzegels 2005) en januari 2006 (met 20 kunstzegels ‘Voor uw post 2006’) komt de Nederlandse burger weer geregeld met de aanwezigheid en verscheidenheid van een postzegel op een Nederlands poststuk in aanraking! De ‘postzegel-betrokkenheid-van-de-burger’ wordt door de verkiezing ‘De keuze van Nederland[er]’ ook danig opgevoerd. De ‘Persoonlijke Postzegel’ als bijzonder individuele ‘echo-versterker’ is ook een grote aandachttrekker. De emissies ‘Mooi NL 2005 en 2006’ doen het ook uitstekend (zelfs bij niet-postzegel-sparend Nederland) door de herkenbare promotie van de eigen regio en de heemkundig georiënteerde culturele en economische geschiedenis.

Het postbedrijf zoekt sinds enkele jaren met populaire postzegelonderwerpen al naar verruiming en verbreding van haar doelgroep. Met aantrekkelijke postzegelonderwerpen (passend bij de actualiteit) probeert het postbedrijf belangstelling te wekken bij aanhangers van sport (Olympische Winterspelen, WK-voetbal) en kunstliefhebbers (Rembrandt). Deze thematische onderwerpen doen het niet alleen nationaal, maar ook internationaal goed bij een breed publiek. Andere belangstellenden (ook buiten de filatelie) zijn koningshuis-aanbidders en genieters van de natuur.

TPG Post heeft nét op tijd ingezien dat de postzegel functioneel ‘niet-een-doel-voorbijschietend’ en  ‘niet-bij-de-tijd-passend’ voorwerp moet gaan worden. De aandacht van de burger in binnen- en buitenland is tegenwoordig meer en meer gericht op hem aansprekende postzegelonderwerpen. De postzegel komt hiermee weer binnen het gezichtsveld van velen terecht. Voorheen was men alleen maar op het voorwerp ‘postzegel’ mét-zijn-financiële-waarde (zónder de inhoudelijke boodschap) gericht.

Oorzaken van tanende belangstelling voor de postzegel in Nederland

Het gebruik van postzegels op poststukken van de overheid en het bedrijfsleven behoort al jaren tot het verleden. Particulieren zijn de enigen die de postzegel nog functioneel als frankeermiddel gebruiken. Overigens vervangt internet steeds meer het briefschrijven van de particulier! Ongeveer vijf procent van de totale poststroom in Nederland bezit voor de frankering nog maar een postzegel.

Vanaf 1980, toen speculanten de winstgevendheid van de aankoop van nieuwe postzegels in grote hoeveelheden niet meer zagen zitten, zakten de catalogusprijzen. Na 1990 begint de vergrijzing toe te slaan in de filatelie: door ouderdom en overlijden neemt het aantal verzamelaars voortdurend af. De verhouding van vraag-en-aanbod wordt ook daarmee verstoord. De achteruitgang van de belangstelling in de filatelie wordt niet door jongeren gecompenseerd. Sport, computer en vele andere vrije tijdsbestedingen staan bij hen aanmerkelijk hoger genoteerd dan de filatelie.

De efficiëntieslag van de geprivatiseerde en beursgenoteerde TPG Post is ook niet bevorderlijk voor de filatelie geweest. Veroorzakers?

[1] Sterke vermindering van het aantal postkantoren met verkoop van een grote verscheidenheid aan postzegels,

[2] verkooppunten in winkelcentra met een beperkt postzegelaanbod,

[3] zegelverkoop in velletjesuitvoering i.p.v. losse postzegelverkoop,

[4] gecentraliseerde postzegelverkoop via het TPG Post-verzendhuis ‘Collect Club’ in Groningen. Abonnementen worden helaas per halfjaar afgeleverd!

De komst van de euro in combinatie met de uitgifte van een omvangrijk aantal postzegels per jaar maakt de filatelie al maar duurder. Bovendien hebben de gevolgen van de efficiëntieslag van het postbedrijf de prijzen van nieuwe postzegels ook doen toenemen. Het financiële aspect van de filatelie komt bij een kwakkelende economie van de laatste jaren dus steeds meer onder druk te staan met alle negatieve gevolgen van dien.

Uit bovenstaande schets blijkt overduidelijk dat de postzegel in de loop der jaren steeds meer buiten de belevings- en waarnemingwereld van de Nederlandse burger terecht is gekomen. De afstand tussen postzegel en publiek bestaat niet alleen door verminderd functioneel postzegelgebruik, maar ook (en dit geldt alleen voor de verzamelaar/filatelist) door de verkoopplaats. Slechts in 80 postkantoren (én bij de Collect Club in Groningen) zijn alle gangbare postzegel maar te koop.
Hiermee en hierdoor dreigde de postzegel steeds meer overeen te komen met (in vroeger tijd veel verzamelde) sigarenbandje, sinaasappelwikkel en suikerzakje. Het verzamelobject ‘postzegel’ dreigde door zichtbaar functieverlies als een anachronistisch voorwerp geheel zijn uitstraling, aantrekkingskracht en charme te verliezen. Gelukkig, om één minuut voor twaalven laat TPG Post het tij keren. De postzegel komt weer zichtbaar terug op kaart en brief!

Tot slot. Voor het buitenland geldt de verminderde belangstelling voor de postzegel in het geheel niet. Sinds kort zijn de posterijen daar met de efficiëntieslag begonnen. Gemiddeld ziet de Nederlander nu 1½ postzegel op tien poststukken, in het buitenland bevinden zich daarentegen nog 7 tot 8 postzegels op tien poststukken!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 3,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (9) Schrijf een reactie

    • Willem Hogendoorn op 4 juni 2006 om 20:29

      Is Bate aan het “blaete”? Mijn eerste reactie na het lezen van deze column was: “leeft deze man (Bate) ook op deze planeet?” Wie gaat het in hemelsnaam hebben over anachronistische voorwerpen? Spreekt je moerstaal of in het Fries je me Memmetaal. Mijn tweede reactie was: Is deze man wel een filatelist, als hij meent te mogen concluderen dat TPG één minuut voor twaalven het tij laat keren? De afstand tussen TPG en de filatelist wordt in ieder geval met de dag groter. Lees de uitslag van het filatelistisch platform http://www.philatelie.demon.nl eens na zou ik zeggen. Maarja, is Bate wel objectief, of zou hij wellicht betaald worden door TPG voor zijn columns?

    • toon op 5 juni 2006 om 08:33

      echt goed rekenen kan bate ook niet. eerst staat er dat vijf procent van de totale poststroom nog een postzegel bevat en later staat er dat de nederlander nog maar anderhalve postzegel per tien poststukken ziet. maar dit laatste gegeven is wel 15 procent!
      overigens vind ik de column wel illustratief voor de ontwikkeling van de filatelie. misschien is tpg post nog net op tijd om het tij (tijdelijk) te keren.

    • jeffrey op 5 juni 2006 om 14:30

      Ook hier weer dat vreselijke woord “vergrijzing”. Volgens mij is de vergrijzing op korte termijn juist een zege voor de filatelie (een hobby immers voor de wat oudere man). Laten we van de (volgens sommigen) nood een deugd maken en ons niet alleen blind staren op de jeugd. Met de vergrijzing voor de deur heeft de filatelie een gouden toekomst! Laten we alsjeblieft positief blijven. Met al dat gemopper over hoe goed het vroeger was komen we geen stap verder en de jeugd, die we toch ook aan het verzamelen willen houden/krijgen zal er zeker geen postzegel meer door gaan verzamelen.

    • aad b op 5 juni 2006 om 14:49

      Alles gelezen te hebben vraag ik aan de schrijver Buitenland veel zegels !!!!!!vroeger kocht je kilo,s duitsland frankrijk spanje portugal en ga maar door zo, nu mondjes maat een beetje, frankrijk loei duur belgie niet te vinden dus veel zegels buitenland laat me niet lachen en de verkrijgbaarheid in 80 kantoren zal waar zijn maar we hebben nog 100derden verenigingen en postzegelwinkels in het land waar men je de service en info kan geven over alle facetten van het postzegelen (maar ja dat kost soms iets meer of normale tpg prijs (edison Denhaag)enig idee hoeveel zeurpieten lid geworden zijn van de collectclub tenkoste van winkels en verenigingen!!!!die nu roepen jonge jonge wat duur en zich door de kadootjes van de div ptt,s hebben laten verleiden om een abo te nemen zelfs verenigingen zijn er geweest die hand in hand met het collectclub blad het postzegelevangelie hebben lopen verspreiden (een beetje korting deed wonderen) de zielepieten roepen nu of het niet meer zoals vroeger kan nee en nee dit kan niet meer u heeft er aan meegewerkt dat de boel is zoals die is procentenkopers en miereneukers bedankt voor u inzet !!!

    • Jan Prygoda op 6 juni 2006 om 17:46

      Wanneer we van te voren de onderwerpen hadden geweten had ik nooit voor Nederlandse literatuur gekozen. Waarom weer Multatuli ?

    • cor v d Breevaart op 6 juni 2006 om 20:43

      DE linker zegel van de Max Havelaar is donkerder van kleur dan de rechtse zegel
      (de achtergrondkleur sepia) is dit normaal?

    • bate hylkema op 7 juni 2006 om 09:37

      Geachte Toon en Willem,

      Als ïemands kop boven het maaiveld uitsteekt:

      “Voel wat je weet. Weet wat je schrijft!
      “Schrijf wat je weet. Weet wat je voelt!

      Groet, Bate

    • bate hylkema op 7 juni 2006 om 10:01

      Max Havelaar is een romanpersonage. Hij is (ondanks het autobiografische)niet gelijk aan Eduard Douwes Dekker. Van Max Havelaar bestaan geen afbeeldingen.
      Van Olie B.Bommel wordt vanwege het autobiografische ook geen afbeelding van Marten Toonder op een postzegel (nvph 1677) geplaatst?

    • cees prins op 9 juni 2006 om 20:23

      is één van de doelen (pogingen) in het laatste halfjaar van TPG Post de filatelie in Nederland een nieuwe impuls/start te geven.

      Misschien ook wel handig de zendingen uit Groningen weer te voorzien van echte postzegels…Kost wat meer doch geeft veel plezier en zeker een impuls voor de filatelie.

      Las laatst iets in een andere blog wat ik wel typerend vind voor de huidige tijd: De zegels zijn te veel filatelistisch en te weinig postaal……..
      Even je denkraam openzetten en dan hoofdschuddend ja knikken.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)