Geavanceerd vormgegeven postzegels tegen lage prijs! - Postzegelblog

Geavanceerd vormgegeven postzegels tegen lage prijs!

1

Ard Schenk CMYK v3.jpgAls de Olympische Winterspelen-postzegel worden bewogen, maken de schaatsers een volledige en vloeiende schaatsslag. “De laatste meters van de drie kilometer komen door de bewegende postzegelbeelden weer terug”, aldus de opgetogen Yvonne van Gennip bij het aanschouwen van haar postzegel. De invalshoek verandert door het bewegen en daarmee ook de invalshoek op de piepkleine randjes of lenzen op de achterzijde van de postzegel. Door het ingewikkelde en hoogwaardige lenticulaire drukproces zijn op de achterzijde van het kunststofmateriaal minuscule randjes ontstaan. Resultaat voor het menselijk oog is dat de beelden bewegen.

Yvonne van Gennip CMYK v2.jpgEr zijn maar liefst twaalf opeenvolgende originele filmbeelden van de races van Yvonne van Gennip en Ard Schenk op de postzegelafbeelding geïntegreerd. “Zo is op beide postzegels de eindtijd en de afstand van de race te zien”, aldus één van het ontwerperskwartet van ‘Solar Initiative’. Teneinde het wedstrijdkarakter nog meer te benadrukken, beweegt de tijdsaanduiding zoals bij een tv-uitzending mee. Het lettertype heeft een digitale uitstraling, zowel op het bewegende beeld, als op de typografie van de postzegel. Dynamische beweging is ook in de belettering van de postzegel aanwezig. Daarmee ontstaat een ruimtelijk effect. “De 39 eurocent is net de elektronische klok die meedraait”, aldus Ard Schenk.

Een uniek commercieel samenwerkingsverband
Deze opvallende postzegels zijn in opdracht van TPG Post ontwikkeld in een samenwerkingsverband van vier partners.
(1) Het bedrijf Outeraspect uit Nieuw Zeeland heeft de ruwe filmbeelden met behulp van een computer-algoritme gedetailleerd voor de lenticulaire techniek.
(2) De gespecialiseerde Australische drukker Sep Sprint heeft het ingewikkelde, hoogwaardige en kostbare lenticulaire drukproces weten te verwerkelijken.
(3) Het ontwerpbureau ‘Solar Initiative’ (Miguel Gori, Remco van Bladel, Bart de Baets en Tobias Schaub) hebben de overwinningen in Sapporo en Calgary op een levensechte wijze bewegend uitgevoerd.
(4) Het Frans-Nederlandse IT-bedrijf Atos Origin (46.000 werknemers, waarvan 9.000 in ons land, werkt in meer dan 40 landen) heeft geassisteerd bij de toepassing van de lenticulaire techniek, als onderdeel van haar complexe technologische werk.

De oplage én de sponsoring!
1) De aanmaakkosten van dit bijzondere postzegelvelletje met twee zelfklevende postzegels zijn geweldig hoog geweest. Als gevolg hiervan is een kleine, uiterst beperkte oplage 700.000 velletjes aangemaakt. De Olympische zegels zijn door IT-dienstverlener Atos Origin gesponsord. Hierdoor kon TPG Post deze zegels toch tegen het normale tarief van 0,39 euro uitbrengen. Geheel nieuw in het persbericht is de toevoeging dat 300.000 velletjes hiervan voor andere postale stukken (o.a. voor FDC’s, postzegelmapjes en jaarcollecties) door de Collect Club worden gebruikt (zie ook punt 5).

AtosOrigin_Olympics_Logo v2.gif

2) Rechtsonder in het postzegelbeeld staat het logo van Atos Origin én linksonder op het velletje. Het gekleurde logo van het velletje bezit zelfs nog een inhoudsvolle ondertiteling “Worldwide IT-partner”. Dit is de eerste keer dat op een dergelijk openlijke wijze door TPG Post reclame wordt gevoerd voor een partner uit het bedrijfsleven. Voor Atos Origin (46.000 werknemers in meer dan 40 landen) betekent dit postzegelvelletje met logo’s én ondertiteling een buitengewoon aantrekkelijk en exclusief promotie-artikel voor haar internationale klantenbestand.
Going for gold v2.jpg

3) Ter markering van de Olympische Winterspelen hebben TPG Post en Atos Origin gezamenlijk het initiatief genomen dit bijzondere velletje uit te geven. Daarbij hebben ze over en weer van elkanders medewerking en diensten gebruik gemaakt. De praktische uitvoering van het spreekwoord “Voor wat, hoort wat” heeft een rol gespeeld.
4) Hierbij vraag ik me af of er ook een oorzakelijk verband bestaat tussen het bovengenoemde samenwerkingsverband en de (slechte) verkrijgbaarheid van het Olympische Winterspelenvelletje. Zelfs in de loop van de eerste verkoopdag (vrijdag 10 februari) hebben slechts heel weinigen het velletje weten te bemachtigen? Alle “nee-verkopen” op de postkantoren gingen vergezeld met “We hebben maar 50 of 100 velletjes ontvangen en kunnen geen nabestellingen plegen!” Resultaat? Veel teleurgestelde en verbolgen reacties.

5a) Ik betwijfel of er echt wel 400.000 velletjes wel in de vrije verkoop terecht zijn gekomen, want deze velletjes lijken nog wel schaarser dan de Mooi Nederland-velletjes van Amsterdamay en die van Rotterdam, waarvan er toch maximaal maar 200.000 stuks van zijn gedrukt. Ik betwijfel ook of het echt wel nodig was om een zo groot aantal velletjes voor de Collect Club te reserveren. Waarom nu bijna tien keer zoveel meer (300.000 ex. [= 42 %] tegenover 30.000 ex. [= 14 % van de Mooi NL-velletjes] ) voor de Collect Club reserveren, terwijl velen het zonder een velletje voor de verzameling moeten stellen.

van gennip foto v2.jpg

5b) Een deel van de 30.000 is nog wel verklaarbaar, omdat Mooi NL-velletjes vijf gelijke zegels bevatten, terwijl de Winterspelenvelletjes steeds één zegel van elk bezitten. Hierdoor zijn natuurlijk vijf maal zoveel velletjes van de Winterspelen nodig om hetzelfde aantal producten te kunnen maken. Er van uitgaand dat van de 30.000 velletjes Mooi NL ongeveer 1/3 nodig voor abonnementhouders (circa 10.000) blijven er dus nog 20.000 velletjes over voor de rest. Dit aantal maal vijf zegels geeft totaal dus 100.000 zegels. Omgerekend betekent dat we van de Winterspelenvelletjes dus 100.000 exemplaren nodig hebben. Samen met een aantal van zeg 10.000 velletjes voor de abonnementhouders, kom je dan uit op een totaal van 110.000 velletjes. Als je deze 110.000 aftrekt van de 300.000 blijven er toch nog 190.000 velletjes over die met onbekende bestemming achtergehouden zijn.
6) U merkt het: alom vragen en onduidelijkheid. “Graag ontvang ik informatie over uw (poging[en] én ervaring[en] tot) aankoop van zowel het velletje, als het prestigeboekje. Bij voorbaat dank.”

*) De velletjes uit het prestigeboekje verschilt iets met de losse velletjes. Het losse velletje bezit een barcode en info over het artikelnummer en de verkoop in tegenstelling tot die uit het boekje.

Enkele schoonheidsfoutjes
1) De eerste winnaar van een gouden plak die een Nederlander ooit op Olympische Winterspelen won, is niet op het velletje vermeld. Sjoukje Dijkstra won met schoonrijden in Innsbrück in 1964 een gouden medaille. Inderdaad, TPG Post heeft zich geheel gefocust op hardrijden op de schaats.
2) In de informatieve tekst van het velletje staan twee onjuistheden. ‘Medaillewinnaar’ dient als één woord geschreven te worden en niet als twee. Hetzelfde geldt voor ‘Winterspelen’, dat ook als één woord geschreven hoort te worden.

Commerciële uitingen van het bedrijfsleven op Nederlandse postzegels!
Het openlijk reclame voeren door het bedrijfsleven, zoals dat op de recent uitgegeven Olympische Winterspelenzegels is toegepast, is op Nederlandse postzegels geheel nieuw. Toch zijn er ‘bedekte’ uitingen van reclame op enkele postzegels uit het verleden te ontdekken. U zult na lezing van het onderstaande ongetwijfeld vaststellen dat reclamevoeren in de loop der tijden steeds openlijker door TPG Post wordt bedreven en toegestaan. Vanaf de nieuwe Olympische postzegels, dunkt me, is TPG Post zelfs commercieel tot stimulering ervan overgegaan.
Tot slot: “Ik kan me heel goed voorstellen dat er nog meer (verborgen) reclame op Nederlandse postzegels terecht is gekomen. Ik houd me ten zeerste aanbevolen voor uw (aanvullende) reacties.”

Kinderpostzegel 1976
1) Op de 40 cent kinderzegel (nvph 1103) met daarop een tekening ‘Voetballers’ van de 10-jarige Jos Raats uit Rosmalen staan op de kleurige reclameborden van het voetbalveld moeilijk te lezen reclameteksten. De teksten zijn feitelijk geheel weggewerkt.
Afbeelding1.jpg

2) Op de getande kinderpostzegelbedankkaart (formaat 15,8 x 11 cm) daarentegen, waarmee Stichting Kinderpostzegels Nederland (SKN) haar medewerkers van de kinderzegelactie bedankt, is wel iets leesbaars te ontdekken. Geheel links staat
[1] tegen de paarse achtergrond “PH**PS”,
[2] tegen de blauwe achtergrond ”EMS” en
[3] tegen de groene achtergrond “B ** IER” en onderaan het zinnetje “De hand met het h”.
Zonder twijfel verwijst de eerste aanduiding naar ‘Philips’, de tweede zou met ‘Siemens’ of met ‘mens’ te maken kunnen hebben. De laatste aanduiding is moeilijk te plaatsen, evenals de daaronder geplaatste en gedeeltelijk aanwezige en wervende reclametekst.
Wie van de lezers kan hierbij hulp bieden? Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Europazegel 1993
Europa zegel 1993-1565 v2.JPGOp de 70 cent Europazegel 1993 (nvph 1565) met daarop het expressionistische beeldhouwwerk van Wessel Couzijn vóór het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam, Europa zegel 1993-1565 v2 unilever.JPGstaat uiterst rechts, net boven de tekst, heel klein het embleem van het Unilever-concern. Bij de postzegelpresentatie op 6 juli 1993 kreeg de toenmalige CEO Wim Dik te horen: “Jij hebt als ex-directielid van Unilever je vorige werkgever nog steeds niet geheel vergeten.”

Treinen 2005
logo ns oud.jpgtreinen losse zegels v2.jpgDe Blauwe Engel en de Intercity Express (ICE) van de Nederlandse Spoorwegen voeren beide NS-reclame. logo ns nieuw.jpgDe Blauwe Engel voert op de neus van het treinstel het NS-embleem met daaromheen bronskleurige, uitslaande vleugels. De vleugels symboliseren de elektrificatie van het spoorwegnet. Het huidige dynamische logo van de Spoorwegen staat ‘ongeschonden’ tussen de perforatie van zegel en velrand op de voorkant van het overwegend wit geschilderde ICE-treinstel.

Wellicht zijn er nog meer dergelijke uitingen uit het bedrijfsleven op Nederlandse postzegels te ontdekken. Uw hulp en bijstand daarbij wordt bijzonder op prijs gesteld. Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (1)

    • peter op 21 april 2006 om 16:01

      Hoi Bate
      Kijk eens goed naar de velletjes van mooi nederland va nvorig jaar daar heeft Eshter de Vries ook nog een aantal karakteristieke borden afgebeeld oa op die van Bolsward

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)