Trio-uitgiftebeleid van PostNL - Postzegelblog

Trio-uitgiftebeleid van PostNL

1

Op de Multilaterale Hertogpost-tentoonstelling organiseerde PostNL op 25 augustus een filatelie-bijeenkomst/-platform voor een aantal filatelisten waar het een en ander over haar toekomstig emissiebeleid uit de doeken werd gedaan. Een opvallend en nieuw item was de doelgroep-uitbreiding buiten onze landgrens. Buitenlandse belangstelling voor de Nederlandse postzegel neemt gestaag toe en dan vooral door de financiële bovenlaag uit Rusland, India en China. Het buitenland heeft belangstelling voor schilderijen uit de 17e eeuw en moderne kunst o.a. van Van Gogh en Mondriaan.

Nederland blijkt niet het eerste land te zijn dat een postzegelvel uitgeeft met daarop ook nog een buitenlandse postzegel. Geïnternationaliseerde emissies zijn ook elders verschenen.

Deze doelgroep-uitbreiding heeft met de uitgifte van de Multilaterale-emissie duidelijk en overtuigend gestalte gekregen.  In een coöperatief samenwerkingsverband van PostNL en Post Luxembourg is deze internationale filatelie-tentoonstelling georganiseerd. Op het bijpassende Multilaterale Hertogpost-postzegelvel staan uit al deze landen architectonische hoogstandjes uit het heden en verleden.

Ook uit de vooraf afgestempelde postzegelvellen blijkt overtuigend de internationaliserende samenwerkingsinstelling van PostNL: op de linker postzegel met de nadruk op Nederlandse gebouwen is de Luxemburgse afstempeling geplaatst, terwijl op de rechter postzegel met vooral Luxemburgse bouwwerken de Nederlandse afstempeling terecht is gekomen.

Deze stempelafdruk had het internationaliserende karakter nog meer kunnen uitdragen door twee verschillende stempelafbeeldingen te gebruiken. Op de ene stempel links de Luxemburgse Philharmonie en rechts de Nederlandse Sint Janskathedraal (zoals is uitgevoerd) en op de andere links de Sint Jans en rechts de Philharmonie. Zie de bewerkte afbeelding hierboven die ik ter ondersteuning van mijn verhaal toevoeg.

Popularisering, zelfs internationaal met commerciële achtergrond

Het geïnternationaliseerde accent van PostNL is door de jaren steeds wel latent aanwezig geweest. De huidige, steeds meer aanzwellende buitenlandse aandacht voor (en bestellingen van) Nederlandse postzegels zal van invloed zijn op het Nederlandse emissiebeleid. Voortaan zullen we meer emissies kunnen verwachten, die onderwerptechnisch (in herkenbare onderwerpuitvoering) bij buitenlanders goed in de smaak zullen vallen o.a. met onze 17e eeuwse en moderne kunst (Van Gogh en Mondriaan). Ook mondiaal interessante gebeurtenissen en herdenkingen zullen aandacht krijgen, evenals de toenemende belangstelling van thematische verzamelaars uit het buitenland.
Het grote achterliggende gedachtegoed van PostNL luidt volgens mijn inschatting: “Wil PostNL bij teruglopend frankeergebruik van en al maar meer verminderende aandacht voor onze postzegel de inkomsten van filatelie in stand houden, dan dienen nu de bakens verzet te worden. Buitenlandse afnemers kunnen de inkomsten wellicht compenseren!”

Doelgroep uitbreiding met trio-uitgiftebeleid

Uit bovenstaande inleiding kunt u opmaken dat bij PostNL voortaan meer sprake zal zijn als voorheen van drie doelgroepen in het trio-uitgiftebeleid:

1) Internationaal georiënteerde postzegelonderwerpen.

De jaarlijkse emissies Grenzeloos Nederland zullen qua onderwerpkeuze uitgebreid worden met andere uitgaven.

2) Nationaal georiënteerde postzegelonderwerpen.

Algemene onderwerpen over ons land zijn voor een groot deel van de Nederlanders aansprekend en aantrekkelijk. De jaarlijkse emissies Mooi Nederland zullen met gevarieerde en gebruikelijke onderwerpkeuzes ongetwijfeld voortgezet worden.

3) Regionaal georiënteerde postzegelonderwerpen.

De eigen en eigentijdse leef-wereld (verstandelijk) en beleef-wereld (gevoelsmatig) van een mens staan qua interesse bij velen hoog genoteerd. Dus aansluiten bij het individueel-persoonlijke en de eigen geografische omgeving, waarmee men (van oudsher) aansprekend, betrokken en met interesse dagelijks had/heeft te maken. Hierbij valt niet alleen aan de Mooi Nederland-velletjes te denken, maar ook aan de Persoonlijke Postzegels.

Internationaal georiënteerde postzegels

Een aantal landen plaatsten ook postzegels uit een andere land op hun emissie:

  • 1976 Ascension, Sint Helena & Tristan da Cunha
  • 1994 Italië & San Marino
  • 1999 Australië & Canada
  • 1999 Australië & Ierland
  • 2001 Duitsland & Spanje
  • 2006 Nederland & Duitsland [prestigeboekje 11]
  • 2006 Italië & San Marino
  • 2006 Canada & Verenigde Staten
  • 2007 China & Hong Kong
  • 2008 Nederland, Aruba & Nederlandse Antillen
  • 2009 Pitcairn & Vanuata
  • 2009 China & Macau.

Ons land komt twee keer in dit overzicht voor!

Foto’s door PostNL en B. Hylkema

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (1)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)