Nikola Tesla - Postzegelblog

Nikola Tesla

3

Nikola Tesla. Eén van zijn belangrijkste uitvindingen was de wisselstroomgenerator. De energie die hiermee werd gegenereerd maakte het mogelijk om elektriciteit over een langere afstand te vervoeren met een veel hoger vermogen dan het destijds gebruikelijke gelijkstroomnet van Thomas Edison.

Edison was tegen het einde van de 19e eeuw met zijn bedrijf op afstand de grootste speler op het gebied van elektriciteit en de distributie daarvan. Met zijn goede gevoel voor marketing wist hij veel contracten binnen te halen voor stadverlichtingsprojecten en de toepassing van elektrische apparatuur in fabrieken.

Tesla had geen succes met studeren, hij maakte geen van zijn studies af. In 1880, een jaar na zijn vaders dood, vergokte hij zijn toelage en na wat baantjes kreeg hij een baan bij het bedrijf van Edison in Parijs waar hij al snel betrokken raakte bij de ontwikkeling van dynamo’s.

Thomas Edison had in 1879 de eerst werkende koolstofvezel-gloeilamp ontwikkeld. In zijn onderzoekslaboratorium ontwikkelde hij hierna allerlei verbeteringen op het gebied van elektriciteitsopwekking en het vervoer ervan. Hij richtte zich op de gelijkstroom.

Grapje van de baas

Om de ontwikkelaars van deze generatoren te motiveren werd er een bonus uitgeloofd voor degene die deze nog efficiënter kon laten werken.

De ‘long legged Mary Anne’ was tot dan toe Edison’s meest sucesvolle gelijkstroomgenerator.

Tesla nam deze uitdaging erg serieus en stak hier enorm veel energie in. Uiteindelijk kwam hij met een aantal verbeteringen voor deze machine en toen hij deze voorlegde aan Thomas Edison om aanspraak te maken op de beloofde bonus grapte Edison dat hij de Amerikaanse humor niet begreep. Deze grap kon Tesla niet waarderen en het duurde ook niet lang voordat hij besloot om een eigen bedrijf te beginnen met Edison’s concurrent George Westinghouse.

The War Of The Currents

Edison had door zijn uitvinding van de gloeilamp al een aardige voorsprong op zijn wisselstroom-concurrent. In de winter van 1879 gaf hij in een nachtelijk New York een demonstratie met zijn gloeilamp waarmee hij heel Menlo Park verlichtte.


Deze demonstratie was een groot succes en al snel stroomden de opdrachten binnen voor zijn net van gelijkstroom dat dergelijke verlichting kon voeden met energie.
Aan het gelijkstroomnet dat Edison aan de man bracht kleefde alleen één klein probleempje en dat was dat de reikwijdte van stroomtoevoer vrij beperkt was.

Tesla had bij George Westinghouse al goede methodes bedacht om zijn wisselstroom tot duizenden kilometers te vervoeren zonder dat de kracht hiervan af zou nemen.
Dit was Edison natuurlijk een doorn in het oog en daarom begon hij een lastercampagne waarmee hij wisselstroom wegzette als een gevaarlijk fenomeen waarmee je kon worden geëlektrocuteerd.
Hij hield veel openbare demonstraties om het gevaar van wisselstroom aan te tonen waarbij hij allerlei dieren elektrocuteerde, van zwerfhonden zelfs tot een olifant.
Deze olifant genaamd Topsy werkte in het Forepaugh Circus en sleet haar oude dag op Coney Island, totdat dit arme dier in 1903 op film werd gedood door 6600 volt.

Hoewel deze demonstraties aanvankelijk succesvol waren in het zaaien van angst bij de bevolking over het gevaar van wisselstroom, delfde Edison uiteindelijk toch het onderspit.
Aan het einde van de 80-er jaren van de 19e eeuw werd wisselspanning al op grote schaal toegepast in enkele metropolen dankzij de ontwikkeling van de transformator, waardoor transport van stroom aanzienlijk goedkoper werd.

Tesla had veel patenten op zijn naam had waar hij veel geld me had kunnen verdienen. Hij bleek echter een slecht zakenman. Zo gaf hij meerdere van zijn patentrechten op om het in financieel problemen verkerende Westinghouse Electric Corporation van de ondergang te redden.
Rijk is hij nooit geworden met zijn uitvindingen. Westinghouse daarentegen ging het na de moeilijkere tijden voor de wind. Vandaag de dag is zijn bedrijf één van de grootste media bedrijven genaamd CBS Corporation.

Enkele uitvindingen van Nikola Tesla die we vandaag de dag nog steeds gebruiken:

De inductiemotor

 

Afstandsbediening

Tijdens the Electrical Exhibition in Madison Square Garden in 1898, demonstreerde Tesla zijn op afstand bedienbaar miniatuurschip dat werd aangedreven door een elektromotor.

Draadloze communicatie

Tegen de eeuwwisseling ontwikkelde Tesla een apparaat dat in staat was om communicatie via de ether mogelijk te maken.
Zijn uiteindelijk doel was om met dit apparaat energie uit de ether kunnen onttrekken wat gratis elektriciteit zou betekenen. De financier van dit project, J.P.Morgan, zette dit project meteen stil toen hij hoorde van deze plannen omdat gratis elektriciteit zijn winstmarges zouden schaden.

Rond het eerste decennium van de 20e eeuw bleven voor Tesla de grote investeerders weg en zo raakte hij bij het grote publiek langzaam in de vergetelheid. Zijn laatste jaren sleet hij in hotel New Yorker in Manhattan tot zijn dood in 1943.
Twee dagen na zijn dood nam het Amerikaanse Office of Alien Property alle documenten en bezittingen van Tesla in beslag om te voorkomen dat dit in de handen van de vijand terecht zou komen. (het was midden in de Tweede Wereldoorlog).

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Thematisch Verenigde staten



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (8 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • FrancRossi op 8 mei 2017 om 19:18

    PRIMA MOOI VERHAAL!!!goed gedocumenteerd en mooie postzegels!

  • Milan Radovanovic op 10 mei 2017 om 09:58

    Geachte heeren, Uitstekend verhaal. Ik wou graag Uw toestemming voor vertalen deze artikel naar Servisch en publiceeren in servische philatelistish tijdscrift, natuurlijk met dank aan U.Graag positive toestemming. prof.dr.Milan Radovanovic, Belgrado, Servie
    PS. By the way, dank voor boeiende informatie gepublucieerd van Uw kant. Sorry voor mijn fouten in NL taal.

  • Postzegelblog op 11 mei 2017 om 17:30

    Beste Milan,
    Indien je de bron vermeldt vinden wij dit goed. Laat ons alsjeblieft weten waar we het resultaat terug kunnen vinden met een mail naar info@postzegelblog.nl

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)