Elektrische Postauto - Postzegelblog

Elektrische Postauto

1

Wij denken tegenwoordig aan het milieu. En sommigen van ons zijn al zo ver dat ze een hybride auto of zelfs een geheel elektrische auto aanschaffen. En we denken dat we modern en van deze tijd zijn. Is natuurlijk ook wel zo, maar lang geleden waren er al elektrische auto’s. Meer dan honderd jaar geleden reden er al elektrische auto’s rond.

Met name de Duitse post reed al vanaf 1908 met elektrische bestelauto’s. Vanaf de jaren 20 in de vorige eeuw gebruikte de Reichspost in de grote steden uitsluitend elektrische auto’s, vooral voor aflevering van pakketten en het legen van brievenbussen, en in het jaar 1938 had de Reichspost de beschikking over 2.600 elektrische voertuigen. De afgebeelde, uit 1908 stammende Lloyd-Paketzustellwagen, werd in Bremen door de ‘Norddeutschen Automobiel- und Motorenfabrik AG (NAMAG), de latere Hansa-Lloyd Werke, gebouwd. Deze Lloyd bestelauto had een elektrische aandrijving. Benzinemotoren waren in die tijd minder uitontwikkeld en in het stadsverkeer met een dagelijks af te leggen afstand van ongeveer 50 kilometer en vele malen stoppen en weer starten, was de elektromotor in het voordeel vooral ook omdat benzinemotoren nog met een handslinger moesten worden gestart.

Elektrische auto’s waren zeer betrouwbaar en hadden een onvoorstelbaar lange levensduur, sommige van de in 1920 aangeschafte auto’s deden dienst tot 1968. De afgebeelde speciale postzegel met een waarde van € 0,58 is ontworpen door Günter Gamroth uit Nürnberg.

KNBF: Nieuwsbrief maart 2017
Auteur: Willem-Alexander Arnhemer – 161019 –
Bron: Deutsche Post

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Duitsland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 4,60 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)