Stempelaffaire in breder perspectief gezien! - Postzegelblog

Stempelaffaire in breder perspectief gezien!

7

PostNL snijdt in de kosten! De stempelproblematiek bij PostNL dient voor een beter begrip in een ruimer perspectief geplaatst te worden. Het marktgerichte postbedrijf (op de toekomst gericht met investeringen om meer rendement te genereren) tracht zich staande te houden in de steeds vlugger en meer veranderende maatschappij/wereld (huidige tijdgeest). De poststroom krimpt bijvoorbeeld al jaren achtereen: de gewone geadresseerde post gaat ook dit jaar met 7 tot 9 procent achteruit. Als tegenhanger van de postkrimp tracht het voormalige staatsbedrijf zich door reorganisatie tot een leidinggevende pakketpostspecialist om te vormen.

PostNL is driftig op zoek naar nieuwe mogelijkheden, een nieuw gezicht en een nieuwe individualiteit middels research en marktonderzoek. Het beursgenoteerde bedrijf (met aandeelhouders!!!) tracht zich zelf weer uit te vinden en gestalte te geven in komende vier jaren middels

A) schrappen van 2000 banen van postbodes, vervoerders, depotmedewerkers, hoofdkantoor-medewerkers, waaronder ook Julius Vermeulen behoort als adviseur visuele communicatie (zie blogartikel ‘Nieuwe aanpak tot stand komen postzegels’, 22 januari 2017).
B) aanstellen van 1600 nieuwe functies bij postpakketpost en functie-uitbreiding van postbodes: zij zullen sociaal functioneren met oog en oor in de wijk.

In de wirwar van de vele reorganisatieronden is ook het stempelgebruik eens als hamerstuk aan de orde gekomen. Tijdens een ‘haast-klus-vergadering’ is besloten het stempelgebruik uit efficiëntie-overwegingen definitief af te schaffen. Doel? Het kostenplaatje van PostNL verbeteren.

Geweldig grote zelfoverschatting!

Twee dagen voor de bekendmaking van de herinvoering van het stempelen van postzegels op vrijdag 24 februari was ik net bezig met een eerste aanzet van het artikel ‘Berusten in of niet . . .’.

Als inleiding was ik van plan bijgaande vergelijking op te voeren.
U kent ongetwijfeld de achterom kijkende muis, die naast een olifant net over een krakende, piepende en gedeeltelijk brekende bamboebrug is gelopen met de opmerking: “WIJ hebben wel mazzel gehad dat WE heelhuids de andere kant van de rivier hebben bereikt!”
In deze vergelijking komt de muis met alle ongeduldig en gefrustreerd reagerende personen overeen, die in de afgelopen periode (meermalen) met negatieve kritiek op postzegelblog tegen de schenen van PostNL hebben geschopt zonder te beseffen dat:

  • maar enkele procenten van de totale poststroom een postzegel zich op een poststuk bevindt.
  • een bijzonder gering gedeelte van die poststukken filatelistisch gefrankeerd zijn door een postzegelverzamelaar.Onder de aanhoudende druk van verzamelaar en postzegelhandel (hun ongenoegen uitsprekend over bekrassen van postzegels met ballpoint) is PostNL tot inzicht gekomen (na de nodige activiteiten achter de schermen) dat bekrassen van postzegels (om deze voor hergebruik te ontwaarden) ingetrokken moet worden.

gekraste postzegels

Vergeven betekent niet meteen vergeten!
De ontevreden postzegelblog-reageerders hebben er geen weet van gehad wat er zoal achter de schermen (afgezien van drie reacties in het maandblad Filatelie) is voorgevallen tijdens de besprekingen over pro en contra het afstempelen van postzegels op aangetekende stukken en postpakketten.

Tegenstellingen bestonden er tussen

  • jonge leidinggevende, zakelijk-radicaal denkende medewerkers bij PostNL tegenover gevestigde, gevoelsmatig-handelende oudere personen.
  • Filatelisten stelden zelfs een ultimatum voor, ook circuleerden er plannen voor acties en juridische stappen. Zelfs beëindigen van Collect Club-abonnementen en boycotten van het kopen van nieuwe emissies deed de ronde.

Eind goed al goed

Gelukkig bestaat de stempelproblematiek niet meer in ons land. Na anderhalve maand is door aanhoudende externe druk PostNL toch tot inkeer gekomen. Omtrent de stempelmaterie hebben we eventjes een wereldprimeur gehad.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (9 stemmen, gemiddeld: 3,67 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (7) Schrijf een reactie

  • aadb op 1 maart 2017 om 12:29

    Tja ik had er totaal geen weet van wat zich afspeelde achter het toneel wat ik wel weet is dat ik in alle media die beschikbaar is de boel met voorbeelden en argumenten aangekaart heb .Het feit dat er minder geplakt wordt door de verzamelaar/handelaar op pakketten en andere post is geen reden om een geen poststempel te gebruiken.
    Het argument efficiënt wil ik dan ook met een voorbeeld voorbij zien komen maar dat is nooit aangedragen .Al met al moeten (wij) 0f (zij) blij zijn dat een en ander terug gedraaid is .De schade die al was aangericht door het wel of niet strepen nog stempelen van pakketten was al orde van de dag .Men kocht toch eieren voor zijn geld en heeft in gezien dat de bui van het opzeggen van abonnementen door zowel handel als verzamelaar .de zaak geen goed zouden doen . Kortom hulde aan die gene die een en ander hebben in gezien.
    Het is te hopen dat voordat er voor de handel/verzamelaars belangrijke zaken aan de orde zijn er eerst overleg komt met de belanghebbende .

  • Prins op 1 maart 2017 om 12:42

    Zakelijk-radicale leidinggevenden van PostNL: zij willen wel de lusten, maar niet de lasten.

    De lusten geven de postzegels kopende verzamelaars. Zij betalen voor zegels waarvoor voor het overgrote merendeel geen postprestatie wordt verwacht.

    De lasten, namelijk ervoor zorgen dat de postzegels op ALLE verzendmanieren van PostNL ook gestempeld worden, horen er echter ook bij. Het doet er dan in het geheel niet toe dat dit slechts een heel kleine stroom post (vooraf gefrankeerde aangetekende stukken en pakketten) betreft.

    Wie niet alle lasten wil dragen, maar wel van de lusten wil genieten, toont geen respect aan de betaler. Vandaar al het gekrakeel over de afschaffing van de stempels.

    Gelukkig lijkt zich een vorm van inkeer aan te kondigen in de berichtgeving van de KNBF, zie de site van Filatelie, bericht van 27 februari ’17. Er zal ergens in de toekomst weer gestempeld gaan worden. Dagtekeningstempel? Datum?Plaatsnaam?

  • Piet op 1 maart 2017 om 14:49

    @Bate De consument heeft altijd gelijk is de slogan in de commerciële wereld.
    Het consumenten opdringen van iets is verleden tijd!!!!!
    Bij PostNL werken geen mensen met die opleiding. Daar werken alleen mensen die winst moeten creëren voor aandeelhouders.
    Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die inzien dat dit de verkeerde weg is.
    Het heeft alleen veel te lang geduurd, dus is dit onderdeel in de opleiding ook verdwenen.

  • René Hillesum (Hoofdredacteur maandblad Filatelie) op 2 maart 2017 om 00:27

    @Prins:
    ‘Er zal ergens in de toekomst weer gestempeld gaan worden. Dagtekeningstempel? Datum?Plaatsnaam?’

  • Stampertje op 2 maart 2017 om 06:43

    Ik heb bovenstaande artikel meerdere malen gelezen, op zoek naar inhoudelijke invulling van het in de titel beloofde ‘bredere perspectief’. Ik heb het niet kunnen vinden. Het meermaals verwijzen naar activiteiten ‘achter de schermen’ zonder daar feitelijk en concreet op in te gaan levert dat bredere perspectief natuurlijk allerminst.

    Woorden als ‘haast-klus-vergadering’ (is dat een bewezen feit?) en ‘zelfoverschatting’ (werkelijk?) geven ook niet de indruk dat een serieus breder perspectief wordt gezocht of gepresenteerd. Wel schopt het artikel zo geheel onnodig twee kanten op: richting PostNL en richting verzamelaars.

    De door PostNL beoogde efficientieslag betreffende het stempelen lijkt bovendien in tegenspraak met de toch al kleine (en krimpende) aantallen met zegels gefrankeerde poststukken. Veel winst zal daar toch niet te halen zijn? Een concrete en feitelijk blik ‘achter de schermen’ zo juist hier licht op kunnen laten schijnen.

    Kortom: het zal vast aan mijn griep liggen, maar dit artikel in mij een groot raadsel.

  • Pieter op 2 maart 2017 om 22:50

    Beste mensen, ik snap alle commotie, maar het is nu eenmaal gegaan zoals het gegaan is, en zullen we de discussie maar sluiten? De 30 miljoen omzet (=winst) per jaar aan filatelistisch materiaal is voor PostNL blijkbaar toch te waardevol gebleken om helemaal de nek om te draaien (afgezien van UPU-richtlijnen die je denkelijk ook niet zomaar terzijde kunt schuiven).

  • BrieffiesWF op 3 maart 2017 om 11:04

    Bovendien kon PostNL dit natuurlijk niet verkopen aan het buitenland, waar stempels wel degelijk nog een ‘echte’ functie hebben (juridisch, zakelijk, maar ook staatsrechtelijk). Ik schoot helemaal in de lach toen het voorstel van D66 parlementariër Eelco Keij me onder ogen kwam met betrekking tot kiesgerechtigden in het buitenland. Omdat de stembiljetten uiterlijk 15 maart in Den Haag moeten zijn, maar sommige postdiensten er weken over doen om een brief te bezorgen (o.a. Rusland, maar ook V.K.!), wil meneer Keij aan de hand van het poststempel kijken of het stembiljet geldig is. D.w.z. vóór 15 maart is gestempeld. Zou wat zijn als we van buitenlandse postdiensten verwachten een leesbaar en duidelijk stempel te plaatsen, terwijl wij zelf onbeschroomd de stempels afschaffen…
    Voor artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/28/stemmers-in-het-buitenland-bezorgd-over-procedure-7031598-a1548009
    Trouwens, hier een prachtig overzicht (kaart) waarop kan worden gemeld of iemands stembiljet wel/niet is aangekomen. Geeft een mooi beeld van het huidige betrouwbaarheid van de post: https://eelcokeij.com/google-map-wel-en-niet-ontvangen-stembiljetten/

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)