Het 100-jarige bestaan van de luchthaven Schiphol - Postzegelblog

Het 100-jarige bestaan van de luchthaven Schiphol

4

Logo SchipholHet levensloop-beeldverhaal van het 100-jarige bestaan van onze nationale luchthaven Schiphol komt door foto’s, plattegronden en infographics op een gevarieerde manier op het postzegelvel 100 jaar Schiphol tot leven. Op een inzichtelijke wijze laat grafisch ontwerper Reynoud Homan ons de ontwikkeling, groei en expansie van Schiphol ervaren & beleven (via afbeeldingen en verbeeldingen op postzegels én velranden).

De ontwikkeling, groei en expansie van Schiphol loopt parallel aan die van de KLM. In dit artikel vervullen de vliegtuigen van onze nationale luchtvaartmaatschappij alleen maar een ondergeschikte, stofferende nevenrol.

Vel 100 jaar Schiphol

Vel 100 jaar Schiphol

Grondbegrippen van de luchthaven Schiphol

De vijf foto’s op de postzegels (waarvan drie gedateerd in zwart-wit) zijn vertrouwde beelden voor de luchtreiziger (geweest). De jaartallen op de linker tabs hebben te maken met momenten van ingrijpende wijzigingen in het start- en landingsbanenstelsel.

1. Vertrekhal

Vel Schiphol - rechts 1e postzegel

Een bijna lege vertrekhal eind twintiger jaren.

2. Platform en havengebouw

Vel Schiphol - rechts 2e postzegel

luchtvaart-3b100 jaar Openluchtmusrum - Schiphol

Een verlaten platform en havengebouw uit de jaren vijftig met op de voorgrond een deel van de KLM Super Lockheed Constalation met vliegtuigtrap. De 44 cent postzegel (nvph 2677) geeft eveneens aan hetzelfde vliegtuig aandacht.
Omstreeks 1960 werden de passagiers nog met een bus naar het vliegtuig op het platform vervoerd, waarna zij via een eenvoudig uitgevoerde mobiele vliegtuigtrap (nvph 2923) het vliegmachine binnengingen.

3. B-pier

Vel Schiphol - rechts 3e postzegelluchtvaart-2b

Interieur B-pier uit de jaren zestig. In 2009 is dezelfde pier ook al eens op een postzegel (nvph 2675) afgebeeld (echter rijkelijk voorzien van passagiers).

4. Schiphol Plaza

Vel Schiphol - rechts 4e postzegel

Schiphol Plaza uit de jaren tachtig waar alle vervoersvormen samenkomen. Rechts staat het rood-wit geblokte kunstwerk ‘Coda’ van Dennis Adams, dat dienst doet als ontmoetingspunt van passagiers op Schiphol Plaza.

5. Nachtopname

Vel Schiphol - rechts 5e postzegel

Fotografische nachtopname van de huidige karakteristieke contouren van de verkeerstorens (bij aankomst of vertrek vooral zichtbaar) van Schiphol Terminal als volcontinu bedrijf.

Functie Schiphol steeds belangrijker, omvangrijker én diverser!

De uitstraling van Schiphol wordt steeds omvangrijker en diverser door de al maar voortdurende toename van aan- en afvoer van passagiers, bezoekers, goederen en diensten direct of indirect samenhangend met de toename van het internationale vliegverkeer. Teneinde de bereikbaarheid van de luchthaven voortdurend in stand te houden, dient de infrastructuur op en rondom Schiphol steeds weer aangepast, uitgebreid en vernieuwd te worden. Ontwerper Homan: “Schiphol is altijd klaar, maar nooit af.”
In 2015 werden er ongeveer 58,2 miljoen passagiers en 1,6 miljoen ton vracht vervoerd naar 322 directe bestemmingen. In dat jaar werkten er ongeveer 65.000 mensen.

Vel Schiphol - tap links 1916 Vel Schiphol - tap links 1945 Vel Schiphol - tap links 1957 Vel Schiphol - tap links 1985 Vel Schiphol - tap links 2015

nvph-1230

Het aantal startbanen op het luchthavenareaal neemt in de loop der jaren steeds meer toe gelijk de omvang van het pierenstelsel met de gates, doordat het internationale luchtverkeer ook steeds groter wordt.

luchtvaart-1bSchiphol 60 jaar Madurodam

Een straalverkeersvliegtuig Boeing 747 (Jumbo Jet) taxiet over de Buitenveldertbaan met de tunnel voor de snelweg A4 tussen Badhoevedorp en Schiphol.

De uitstraling van Schiphol inclusief de nationale luchtvaartmaatschappij KLM is groot. Niet alleen schenkt het Openluchtmuseum op een jubileumvelletje hier aandacht aan (via postzegel nvph 2923), maar ook Madurodam middels een postzegelvelletje (via postzegel nvph 2928, hoogstwaarschijnlijk ook een Boeing 747).
Schiphol-luchthaven is ook vertegenwoordigd op het velletje MooiNL-Amsterdam (nvph 2347) door een KLM-vliegtuig hoog in de lucht van Amsterdam (boven het woord ‘Mooi’).

Deelfacetten van zegelonderwerp bepalen vormgeving

Vel 100 jaar Schiphol links Vel 100 jaar Schiphol rechts

De chronologische volgorde op het postzegelvel is in verticale zin (postzegelvolgorde) tegengesteld:

  1. De linker verticale reeks postzegels (2 kleurenfoto’s & 3 zwart-wit) met tab-info loopt van het heden naar het verleden. Vergroting in startbaan-projecties met de jaartallen 2015 – 1985 – 1957 – 1945 – 1916.
  2. De rechter verticale reeks postzegels (3 zwart-wit foto’s & 2 kleur) met tab-info loopt van het verleden naar het heden. Passagierstoename-info middels vijf cirkeldiagrammen met de jaartallen 1928 – 1949 – 1967 – 1993 – 2015.
  3. Met opzet heb ik deze tegenstelling opgevoerd. Reynoud Homan: “Hiermee wilde ik het ritme van stijgen en dalen van vliegtuigen op Schiphol voelbaar maken.” Ingenieus hierbij is vooral de plaatsing van de jaartallen of aan de bovenkant, of aan de onderkant van de tab.
  4. Homan: “Tegenstelling in de verhouding zwart-wit foto’s – kleuren foto’s? Het grootste deel van de 100 jaar was zwart-wit fotografie dominant.”
  5. Op vier horizontale postzegelparen zijn een viertal tegenstellingen verbeeld: [1] heden – verleden, [2] intern Schiphol – extern Schiphol, [3] kleuren foto’s – zwart-wit foto’s, [4] volcontinu bedrijf met dageconomie – nachteconomie.
  6. De rood-witte blokken op onder- en bovenvelrand van het postzegelvel verwijzen naar het ‘meeting point’ van kunstenaar Dennis Adams op Schiphol-Plaza.

Het velletje verschijnt op 12 september.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 3,20 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (4) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)