Een overdreven en gechargeerde visie op het verzamelen van . . . - Postzegelblog

Een overdreven en gechargeerde visie op het verzamelen van . . .

4

uitroepteken en vraagtekenDe kop van dit artikel veronderstelt geen algemene benadering van het fenomeen ‘verzamelen’. Dat is bepaald niet het geval. Ik wil me toch beperken tot het verzamelen van postzegels (helaas met de achteruitgang daarin), maar met een uitloop naar het verzamelen van innovatieve, plaatsvervangende postzegelobjecten, die op dit moment hun levensvatbaarheid al tonen en wellicht ook in de toekomst. Het verzamelaarvirus van de filatelist moet immers toch in leven blijven!

Postzegelliefde neemt af en verdwijnt geheel!

Een frankeerzegel (vooruitbetaling-middel/bewijs van een poststuk voor het transport van A naar B) is niet alleen drager van een frankeerbedrag, maar ook van een afbeelding. Door een aansprekende verscheidenheid in kleuren, afbeeldingen en/of frankeerbedragen zijn postzegels in de loop van anderhalve eeuw verzamelwaardige gebruiksvoorwerpen geworden/geweest. Het aantal personen dat nog aandacht voor een postzegel heeft, neemt voortdurend af, evenals de vraag naar een postzegel als frankeermiddel. Met andere woorden de postzegel als frankeer- en verzamelobject verdwijnt uit onze al maar meer en sneller evoluerende leef- en belevingswereld! De postzegel zal op termijn als een antiek, achterhaald en anachronistisch gebruiksvoorwerp nog ‘voortleven’!

Een futuristische alternatief

Zoals vroeger een postzegel tegen betaling als een normaal gebruiksvoorwerp voor frankering werd gekocht om een poststuk van afzender naar geadresseerde te sturen,

  1. zo wordt tegenwoordig een innovatief toegangsbewijs voor een bezoek aan een museum na betaling aan een bezoeker verstrekt.
  2. zo wordt tegenwoordig een innovatieve kassabon in een supermarkt aan een klant gegeven, als hij zijn boodschappen betaalt.


De huidige eigentijdse gebruiksvoorwerpen als ‘toegangsbewijs’ en ‘kassabon’ bezitten naast een prijsaanduiding ook een afbeelding.

1. Museum

museumtoegang

Per musea blijken de toegangsbewijzen verschillende aantrekkelijke afbeeldingen van objecten uit het museum te bezitten, die aansprekend en verzamelwaardig zijn in serie (gelijk postzegels).

2. Supermarkt

kunst kassabon 3kunst kassabon 2
In het Twentse Haaksbergen gebruikt de Jumbo-supermarkt als eerste in den lande kassabonnen met op de achterzijde kleurrijke illustraties van de plaatselijk ‘wereldberoemde’ kunstenares Bianca Leusink. Supermarkteigenaren Tijn en Niek Leussink omarmden het ‘idee-van-invoering’ meteen: “Lokale samenwerking kan niet gek genoeg zijn, zolang we elkaar maar versterken en aanvullen.” In tegenstelling tot de saaie kassabonnen wordt er door de klant meermalen om deze bonnen gevraagd (om de verzamelwaardigheid gelijk postzegels).
Wellicht zullen op termijn ook andere Jumbo-vestigingen (en misschien andere winkelketens) overgaan op geïllustreerde kassabonnen.

Plaatsvervangers?

De innovatief uitgevoerde gebruiksvoorwerpen zullen in de toekomst weleens aantrekkelijke plaatsvervangers van de postzegel kunnen worden in de toekomstig leef- en belevingswereld van de consument kunnen. Tussen postzegels en deze innovatief uitgevoerde gebruiksvoorwerpen bestaan meerdere overeenkomsten:

  • Op deze bedrukte gebruiksvoorwerpen van papier komt een afbeelding en een waardevermelding voor: bij postzegel op voorkant, bij entreebewijs en kassabon aan weerskanten.
  • Het zijn gebruiksvoorwerpen, die na functionering feitelijk waardeloos zijn en naderhand meestal in de prullenbak terechtkomen.
  • Om ze in handen te krijgen, dient er vooraf geld betaald te worden.
  • Door de serieverscheidenheid per museum en winkel kunnen deze gebruiksvoorwerpen in de toekomst aantrekkelijk, uitdagend en waard zijn ze te bewaren.

Beeldvorming van die goede oude tijd

Toen de postzegel bij heel veel Nederlanders nog in het centrum van de belangstelling stond, was er niet overal sprake van een ideaalbeeld. In gezinnen ontstonden tegenstellingen door de postzegelverzamelwoede van de (meestal) mannen. De vrouwen van verzamelaars waren niet steeds bijster enthousiaste aanhangsters van de tijdrovende en geldverslindende hobby ‘postzegelverzamelen’ van hun echtgenoten.

panorama

Beiden leiden zonder veel inlevingsvermogen voor elkaar hun eigen leven, wat op bijgaande wijze door de cover-illustratie van de Panorama van 19 november 1966 overduidelijk letterlijk en figuurlijk in beeld wordt gebracht.

postzegelliefdeHet ‘eigen-leven-leiden’ van de partners kan zelfs tot een desastreuze ontsporing leiden, waarbij de egoïstische ik-beleving een hoogtepunt, respectievelijk dieptepunt bereikt in een samenlevingsverband getuige de medewerking van een glazenwasser op de afbeelding van een zelf geproduceerde maximumkaart, waarvan de illustratie ontleend is aan een tekening van Yrrah in Vrij Nederland van 8 augustus 1987. Ieder op zijn/haar manier jaagt een hem/haar aansprekend, aanvullend en completerend ideaal na!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 3,71 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • Philip Levert op 15 november 2015 om 11:16

    Doe als ik: verzamel postzegels tot bv 1985 (een willekeurig jaar overigens)

    Inzake de winkelbonnetjes met illustratie dreigt het gevaar waaraan het verzamelen van sigarenbandjes ten onder is gegaan: diverse firma’s gingen fantaziebandjes maken en verkopen die nooit in de buurt van een sigaar waren geweest. Valse postzegels voor echt verkopen is strafbaar, valse sigarenbandjes en winkelbonnetjes verkopen niet.

  • J. van den Bosch op 15 november 2015 om 14:32

    Allez, Bate, begin je het op te geven?

  • Franc Rossi op 15 november 2015 om 22:21

    @Philip
    Wat minder willekeurig is de millenniumwissel misschien een idee.
    Voor thematische verzamelingen blijft de moeilijkheid dat ook voor 2000 of ook al voor 1985 veel plakplaatjes gedrukt zijn en vind ik het vaak nog moeilijk wat wel en wat niet op te nemen in mijn verzameling.

  • Philip Levert op 15 november 2015 om 23:45

    Ik spaar niet thematisch, maar stel me voor dat je de plakplaatjes van bepaalde (roof-)staten niet opneemt. Je bent zodoende al gewend een grens te stellen: tot hier en niet verder. De kwaliteit zit in de beperking, denk ik zo. De thema-catalogus zet je op het verkeerde been want die zijn (ambtshalve) genoodzaakt alles op te nemen.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)