Collect 85: Kunst van scheepsbouw op schaal - Postzegelblog

Collect 85: Kunst van scheepsbouw op schaal

1

thumb scheepsmodelEen nieuw postzegelvel toont tien scheepsmodellen uit de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam. Ze zijn prachtig in hun detaillering,maar zijn ook van historisch belang: veel replica’s zijn de enige getuigen van een lang vervlogen tijd.

Premier Mark Rutte opent in het Maritiem Museum de nieuwe permanente tentoonstelling Topstukken met onder andere het model van de Aegir, een hypermodern offshore schip.

Elk schip in de vitrines van het Maritiem Museum Rotterdam vertelt zijn eigen verhaal. De koopvaardijschepen Padmos en Blijdorp vertrokken in 1722 naar Azië om handel te drijven, in de hoogtijdagen van de VOC. Het containerschip Nedlloyd Houtman weerspiegelt de evolutie in het vervoer over zee. Daardoor bedragen de transportkosten van een fles wijn uit Australië nu maar tien cent. En op vrachtschepen zoals de Mataró reisden avonturiers als Columbus en Magelhaen mee. Voor een nieuw postzegelvel zijn tien markante scheepsmodellen geselecteerd. Het oudst afgebeelde model is uit 1425 (het vrachtschip Mataró), het nieuwste uit 2014 (Aegir, een off shore constructieschip). De vaarrichting is het velletje ‘uit’. Om het model heen zien we de lijnen van de vitrinekasten. Hiermee wordt benadrukt dat dit geen echte schepen zijn, en dat ze een museaal karakter hebben.

Venster op de wereld
“Oude scheepsmodellen zijn een venster op hoe de wereld er lang geleden uitzag”, vertelt Wouter Heijveld, conservator van het Maritiem Museum Rotterdam. “Maar scheepsmodellen worden nog steeds gebouwd en kunnen dus ook de moderne tijd weerspiegelen. Wel kun je zeggen dat de hoogtijdagen van de modelbouw in de laat18e tot en met begin 20ste eeuw liggen. Miniaturen in 3D waren voor scheepsbouwers en eigenaren een mooie manier om te tonen tot welke bouwwerken ze in staat waren.

De modellen op de postzegels zijn altijd in opdracht en nooit voor de verkoop gemaakt. Ze werden tentoongesteld, zoals wij dat ook doen. In ons museum willen wij ons publiek bewust maken van de enorme invloed die de maritieme wereld op ons dagelijks leven heeft. Het oudste model is de Mataró, zeshonderd jaar oud en zeker in Europa het enige over gebleven exemplaar dat zo technisch nauwkeurig is, dat het ons veel vertelt over de laatmiddeleeuwse scheepsbouw. Wat de Nachtwacht is voor het Rijksmuseum, is de Mataró voor ons.”

Maker onbekend
Vijf van de op het postzegelvel afgebeelde modellen maken deel uit van een nieuwe permanente tentoonstelling van 25 topstukken uit het museum. Dat zijn de Mataró, het pronkstuk van de collectie, de hypermoderne Aegir, de klipper Trio, het containerschip Nedlloyd Houtman en de Padmos Blijdorp, dat de twee identieke VOCzusterschepen weergeeft. De kwaliteit van de ambachtelijk gemaakte scheepsmodellen is over de gehele linie bijzonder hoog. Hoewel de makers meestal niet bekend zijn, moeten zij hebben geweten hoe een schip er uitzag. “De makers leefden in de tijd dat de echte schepen nog echt op zee waren”, vertelt Heijveld. “Ze hebben als het ware rondgelopen op het schip. En sommige modelbouwers, zoals die van de Aegir, Trio en het marineschip Assahan hebben dat ook daadwerkelijk gedaan.”

Kennisdragers
Voor het handwerk zijn verschillende materialen gebruikt. Zo kan de romp van hout zijn, de dekwerktuigen van messing en het tuigage van linnen. “De zorgvuldigheid waarmee deze replica’s gemaakt werden, maakt ze tot een belangrijke historische bron. Ze zijn de kennisdragers van scheepsbouw toen én nu. En wij zijn er erg trots op dat PostNL op deze wijze aandacht besteedt aan dit belangrijke deel van onze verzameling.” Scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam is een nieuwe uitgifte in de serie museumpostzegels: eerder verschenen postzegels over het Louwmanmuseum (2014), het Rijksmuseum (2013) en het Stedelijk Museum (2012).

Scheepsmodellen vh maritiem museum Rotterdam

TIEN MARKANTE SCHEEPSMODELLEN
Dit zijn de op het postzegelvel afgebeelde scheepsmodellen, op naam of
type, jaar, modelbouwer en materiaal.
1. AEGIR (kraanschip, 2014), R G Model Services Ltd. (Glasgow), kunststof
2. BOMSCHUIT (vissersboot, 1861), maker onbekend, hout
3. TRIO (klipper binnenvaart, 1880), J. Hazenberg, messing
4. SINDORO (passagiersschip, 1900), scheepswerf De Schelde (Vlissingen), werfmodel*, hout
5. SULTAN VAN KOETEI (olietanker, 1904), maker onbekend, hout
6. FAIRMOUNT EXPEDITION (zeesleper, 2007), MMCE Models, kunststof
7. MATARÓ (koopvaardijschip, 1425), maker onbekend, hout
8. ASSAHAN (marineschip, 1900), Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw ‘Fijenoord’, werfmodel*, hout
9. NEDLLOYD HOUTMAN (containerschip, 1977), Unterweser Modellbau, kunststof
10.PADMOS / BLIJDORP (koopvaardijschip, 1722-1723), maker onbekend, hout.

Technische gegevens

Het velletje “Scheepsmodellen van het Maritiem Museum”  is vanaf 12 oktober verkrijgbaar. Bestel het velletje bij de Collectclub. Dit artikel is afkomstig uit Collect 85. Bekijk hier ons online archief Collect Magazine.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nieuwtjes



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 3,50 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • willemhogendoorn op 12 oktober 2015 om 14:55

    Echt mooie (en complete) zegels deze keer, waar je ook internationaal goed mee voor de dag kan komen. Mijn complimenten!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)