De Java Nacht-Expres - Postzegelblog

De Java Nacht-Expres

1

1Een van de meest geliefde spoorwegtrajecten voor reizigers was de Java Nacht-Expres die reed tussen Soerabaja en Batavia. Met deze trein konden brieven worden meegegeven. Daartoe stond op het perron van het station in Soerabaja een brievenbus. Die brievenbus was echter alleen te bereiken als men een geldig plaatsbewijs bezat of een perronkaartje.

2

Een perronkaartje kostte tien cent maar al snel kwam men er achter dat een enkele reis vierde klas met de gewone trein naar Wonokromo, een station in Soerabaja zelf, slechts vier cent kostte. Daarom maakten velen gebruik van zo’n kaartje, niet om te reizen, maar om snel een brief te posten die de volgende dag al kon worden besteld bij de geadresseerde in Batavia.

Maar het was ook mogelijk om de brief af te geven bij het hoofdpostkantoor maar dan werd deze pas meegegeven met de nachtexpres als daartoe een verzoek in rood op de brief was gesteld.

De dienst werd geopend op 1 november 1936 en de brieven die in de brievenbus op het perron waren geplaatst of afgegeven waren met het verzoek in rood, kregen een afdruk van een bijzonder stempel. De brieven naar Batavia vanuit Soerabaja het eerste stempel en de brieven vanuit Batavia naar Soerabaja het tweede stempel. Alleen violette stempelinkt werd gebruikt. Voordeel van de nachtexpres was, dat brieven vanuit Soerabaja een snellere verbinding kregen met de postdienst naar Nederland, die over Batavia liep.

Met de brief die ik heb is iets bijzonders aan de hand. Deze brief werd namelijk aangeboden in Batavia en aldaar voorzien van een afdruk van het poststempel Batavia-Centrum met de datum 30 oktober 1936 om 13.00 uur. Tevens werd een afdruk aangebracht van het bijzondere stempel in violet met inschrift Batavia-C. De brief vertrok naar Soerabaja waar geconstateerd werd dat de brief terug moest naar Batavia-Centrum. Daartoe was een tweede postzegel geplakt van 12½ cent, maar die was al gestempeld in Batavia in plaats van Soerabaja, wat de bedoeling was.

Toch heeft de postambtenaar gevolg gegeven aan het ‘verzoek’ om de brief te retourneren maar eerst, nadat hij een rood kruis had getrokken over de afdruk van het violette stempel van Batavia-C. Daarnaast werd een afdruk, ook in violet, aangebracht met het inschrift Soerabaja.

De brief kwam op 2 november 1936 om 08.00 uur terug in Batavia. Waarschijnlijk was de afzender en de geadresseerde dezelfde persoon, gezien ook hetzelfde handschrift dat is gebruikt voor het adres en het verzoek in rood. Overduidelijk een verzamelaar!

Locomotieven van het type C28 werden ingezet op de trajecten van de Java Nacht Express. Het waren zogenoemde 4-6-4T locomotieven, ook wel met de naam tanklocomotieven, omdat ze twee watertanks langszij de stoomketel hadden. Ze konden een snelheid behalen van 95 kilometer per uur. Op de afbeelding van de advertentie is een dergelijke locomotief, gestileerd, te zien. En de eersteklas reizigers konden de nacht doorbrengen in een slaaprijtuig voor 10 gulden per persoon. Als twee personen in één cabine wilden slapen, dan was dat 6 gulden per persoon. Tweedeklas reizigers hadden het minder comfortabel. Geen slaaprijtuig maar een ligplaats op een veldbed voor 3 gulden. En als men op de zitplaats zelf wilde overnachten maar daarvoor meer ruimte wenste kon men een extra zitplaats verkrijgen voor 1,50 gulden. Dat waren nog eens tijden!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • Jeannette op 13 december 2015 om 12:22

    Tussen oude postzegelboeken deze eerstedagafstempeling gevonden.
    Maar op de postzegels staat stempel van amsterdam,verder in violet op de voorkant de Bataviastempel 1-11-36 en op de achterkant twee stempels Batavia 30.10.36.11 en Soerabaja -2.11.36-8

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)