Het Aerotrein-verhaal - Postzegelblog

Het Aerotrein-verhaal

0

In Japan reed de eerste commerciële hogesnelheidstrein ter wereld, de ‘Shinkansen’. Deze verbond op 1 oktober 1964 al de Japanse steden Tokio en Osaka met hoge snelheid.

Het hele idee achter de TGV’s is ontstaan in de jaren zestig. De afkorting TGV stond toentertijd voor Train à Grande Vitesse (Hoge Snelheidstrein). Oorspronkelijk zouden deze TGV’s op gas moeten gaan rijden. De experimenten met deze trein werden georganiseerd vanuit de Franse regering die haar zinnen gezet had op een hogesnelheidstrein-netwerk dat het Japanse zou overtroeven.
Hogesnelheidstreinen worden heden ingezet op nationale- en internationale spoorweg trajecten. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan de spoorlijn Amsterdam – Brussel – Parijs en de TGV Parijs – Nice, Brussel – Londen enz. waarbij rijsnelheden van 300 km per uur normaal zijn. Toch is het principe van het ontwikkelen van een hogesnelheidstrein niet nieuw.
De ingenieur Jean Bertin werkte er in 1956 bij de SNECMA, een speciale research en ontwikkeling company al aan, waarbij de trein niet op rails reed maar was voorzien van een technische installatie die voorzag in een luchtkussen onder het treinstel zoals dit ook wordt toegepast bij de zogenaamde Hovercraft amfibievaartuigen welke bijvoorbeeld varen tussen België en Engeland en in ons land over het Noordzeekanaal op het traject IJmuiden-Amsterdam v.v.
Het ‘luchtkussen’ idee werd echter al eerder ontdekt in de 18e eeuw door een Engelse natuurkundige, maar voor het eerst toegepast in 1916, waarbij de rijsnelheid 75 km per uur was.
Voor het voortbewegen van de Aerotrein werd echter een speciale betonnen rail ontwikkeld.

Deze zou worden gebouwd tussen Orléans en Parijs, maar het voorgenomen tracé liep vooralsnog niet verder dan Chevilly (een slaperig provinciestadje), waar heden in de plaatselijke Auberge door de plaatselijke bevolking trots wordt gesproken over de genoemde trein.
De eerste testen vonden in februari 1963 plaats en veel bekende Franse persoonlijkheden en de landelijke pers, waren getuigen van deze succesvolle poging, waarna is besloten het eerste prototype te bouwen voor regulier passagier vervoer.

De eerste Aerotrein

T.G.V. 001

Eerste Dag (F.D.C.) enveloppe aerotrain met 80 passagiers aan boord. Aerotrain I.80 en een rijsnelheid van 250 km/h in september 1966

Er werden verschillende type motoren en constructies toegepast, en op 5 maart 1974 werd het wereldsnelheidsrecord gemeten op 428 km/h, het eigen gewicht van deze trein was 6,8 ton en ook toen waren veel genodigden aan boord.
Ondertussen waren er ook verschillende aerotrein trajecten gepland zoals Paris – Orleans, Paris – Lyon, Brussel – Lyon en nog vele anderen.
De contracten voor verdere ontwikkelingen voor de Aerotrein werden getekend op 21 juni 1974, maar…….op 17 juli liet de regering van Frankrijk weten dat het gehele project werd afgeblazen. Al de research van vele jaren en succesvolle testen werden geannuleerd! In 1975 werd de eerste TGV spoorlijn gepland die Parijs met Lyon verbindt. Dit was te veel voor de gezondheid van Jean Bertin, die op 21 december 1975 overleed.

Veel landen geven zegels uit waarop “treinstellen“ staan afgebeeld die nog nooit daar hebben gereden, maar toch
zorgen deze landen dat treinzegel motief verzamelaars een mooie motief verzameling kunnen aanleggen en onderhouden.


Voorts moet wel worden vermeld, dat het wereldsnelheidsrecord niet werd behaald met een turbo propeller – aandrijving, maar met een straalmotor – aandrijving. Zo blijkt uit geraadpleegde literatuur en foto’s welke hangen aan de wanden in het Café van de Auberge La Gerbe de Blé in Chevilly. Even buiten dit plaatsje is nog een deel van de betonnen rail constructie te bezichtigen.

KNBF nummer 56
Auteurs: Miep en Rob Ronde

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch België Frankrijk Groot Brittannië Japan Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)