Lusthoven - Postzegelblog

Lusthoven

0

Voor de Chinezen was tuinontwerp al sinds de vroegste tijden een onderdeel van de bouwkunst. Maar terwijl de constructie en ordening van gebouwen eeuwenlang dezelfde principes volgden, is tuinontwerp altijd een van de aller creatiefste en persoonlijke uitingsvormen in China geweest.


De Chinese tuin wordt gezien als een kunstwerk – een uitermate beheerste, kunstmatige omgeving, die zorgvuldig is ontworpen, zowel om de natuur na te bootsen als om daarmee te harmoniëren.
Een traditionele Chinese yuan ( een term die zowel met ‘tuin’ als park vertaald kan worden) lijkt op een driedimensionale landschapsschildering, vaak bezaaid met grillige rotsvormen en met bloemen en bloeiende bomen erin. Veel traditionele tuinen hadden kunstmatige landschapselementen; heuvels in de vorm van het Chinese karakter voor berg (een grote centrale piek met twee lagere pieken aan weerszijden) en eilanden in meertjes, die de eilanden van de onsterfelijken voorstellen. Men geloofden dat een klein detail, zoals de vorm van een opening of het uitzicht na een bocht, het panorama dermate kon veranderen, dat de kijker een andere stemming ervoer of er een nieuwe associatie opkwam.

Lusthoven

Een van de vroegste keizerlijke tuinen waarover iets is opgeschreven is Shanglinyuan. Ze werden gebouwd door de Eerste Keizer, Qin Shihuangdi, buiten zijn hoofdstad Xianyang, later bekend als Changán ( het huidige Xi’an). Deze tuinen zouden 150 km in omtrek zijn, een wildreservaat hebben van 300 ha, dat fungeerde als trainingsgebied voor de keizerlijke marine en als waterreservoir. Men heeft zelfs wel gesuggereerd dat Shanglinyuan het keizerrijk in miniatuur moest voorstellen. Sommige experts geloven dat dit terrein, meer een park dan een tuin, de norm bepaalde voor tuinarchitectuur voor de rest van het keizerrijk.
De namen van privétuinen en hun tuinontwerpers worden al sinds de Han-dynastie vermeld. Prins Liangxiao zou zijn eigen tuin hebben aangelegd, de zogenoemde Konijnentuin, in de Westelijke Han periode. In de mooie stad Suzhou in de provincie Jiangsu, werd de Wangshiyuan (Tuin van de meester der visnetten) gesticht door de functionaris Shi Zengzhi tijdens de Song-dynastie. De naam verwijst naar een functionaris van de staat Chu, die Qu Yuan heette ( ca. 340-278 v.C.), die werd geïnspireerd door de woorden van een visser.

Poëtische verwijzingen naar het verleden, metaforen voor een goed bewind en woorden die een sfeer van bespiegeling oproepen, zijn terug te vinden in de namen van de meest natuurlijke verschijnselen en bouwwerken in een Chinese tuin. De tuin van de meester der visnetten heeft bijvoorbeeld het paviljoen waar men pijnbomen kan bezichtigen en van schilderingen kan genieten, zoals het Nalenteverblijf, het Sein naar Huize Vrede en het Luitvertrek.
Veel van de beroemde tuinen werden aangelegd in Peking tijdens de de Qing-dynastie. (Zie onder Zomerpaleis). Evenals eerdere dynastieën hadden de Qing ook zomerpaleizen en vrijstaande paleizen (residenties buiten de hoofdstad) die op de eerste plaats parken waren.

Zomerpaleis in Peking vlgs. Mi.nrs.3961 t/m 3966 ( 2008)

Het Zomerpaleis.
De Qing-dynastie vormde het gebied ten noordwesten van Peking om tot een enorm aantal lusthoven of parken, die vaak de ‘drie heuvels en vijf parken’ werden genoemd. Een ervan noemde men ook wel gewoon het ‘Zomerpaleis’. Het werd herbouwd door de Qianlong – keizer van 1751-1764 en heette Yilheyuan ( ‘Tuin van de gekoesterde harmonie’). Zijn uitgestrekte wateren, die driekwart van de gehele tuin (290 ha) beslaan, werden er oorspronkelijk vanuit het noorden van de hoofdstad heen geleid in de 13e eeuw. De lange galerij (728 m.) van de tuin heeft op elke balk een aparte schildering en achthoekige paviljoens met vier dubbele daken. Yilheyuan was berucht vanwege de buitenissigheden van de keizerin – weduwe Cixi. Zo is er een paviljoen in de vorm van een schip- gebouwd met voor de marine bestemde fondsen.
Typisch voor Chinese tuinen zijn vaak de paviljoens en bruggen – zoals deze in de tuinen van het ‘Zomerpaleis’ – als plaatsen waar men zich kan overgeven aan bespiegeling. ( zie zegel Mi nr. 3966)

vlgs.Mi nrs 3845 t/m 3847 cto ( 2007 )

Een paleis in de buurt van Peking gelegen in een park, voorzien van onderstaande tekst.

Palais d’ete environs de Peking

Anzichtkaart op 23 april …? (stempel niet duidelijk) verstuurd naar België, via Siberia Spoorweg.

 

Nieuwsbrief 48 april 2014  KNBF
Bronnen; eigen archief, Michel China Katalog
Auteurs: Miep & Rob Ronde, Studiegroep China Filatelie. 

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch China Volksrepubliek China vóór 1949 Schilderkunst



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)