Mooi NL-Loosdrecht & Tegelen: porseleinschilderingen & driekleurig steengoed - Postzegelblog

Mooi NL-Loosdrecht & Tegelen: porseleinschilderingen & driekleurig steengoed

0

Zegel Mooi Nederland Loosdrecht 2014De MooiNL-postzegelseries geven na de emissies van grote plaatsen en steden – met hun plaatselijk historische en culturele rijkdom (periode 2005 t/m 2011) – aandacht aan meer algemene, over geheel Nederland verspreide onderwerpen als kastelen (2012), klederdracht-hoofddeksels (2013) en dit jaar keramiek (verzamelnaam van aardewerk, steengoed en porselein).

Mooi Nederland Loosdrecht

Vel Mooi Nederland Loosdrecht 2014

Puntsgewijze analyse van de Loosdrecht-postzegel

  1. Van de vijf identieke postzegels met een afbeelding van een tak met rozerode rozen, rozenknoppen en groene blaadjes staan er drie met deze details op het 1e, 3e & 5e bord als kenmerkende afbeelding van het Loosdrechtse porselein.
  2. De lila kleur van de achtergrond van de postzegel is afgeleid van het rozerood en keert terug in de grote vlinder op de bijzonder grote schotel (rechtsboven op het postzegelvel).
  3. De achtergrond van de postzegel wordt in tweeën gedeeld door een witte baan, waarvan de contouren en kromming zijn afgeleid van een van de borden op het vel.
  4. De kleinere decoratiedetails van de borden worden op de postzegels of in kleur (in de witte gebogen baan), of in een monochrome lilatint (linksonder en –boven) weergegeven. Deze overloop in afbeelding (in twee verschillende kleurtinten) is postzegelbeeld-overschrijdend!detail Loosdrecht[1]De kleur & fleur van het decoratiedetail van de velrand is dus niet aanwezig in het bordgedeelte van de postzegel (linksonder & -boven). Het ontbreken van de kleur verwijst naar het productieproces van weleer, terwijl de kleurigheid met de pracht en praal van de museumstukken heeft te maken. Het beeldoverschrijdende verwijst dus naar het verloop van de tijd.
  5. Op de achtergrond zijn verschillende stukken Loosdrechts porselein geplaatst als borden, kop en schotels, damstenen, theepot, terrines en een beeldje van een vrouw met kind (rechtsboven in de hoek van het vel).
  6. Voor de vormgeving van dit postzegelvelletje met een gevarieerde verzameling Loosdrechts keramiek (met subtiele kleurschakeringen) heeft ontwerper Rutger Fuchs de collagetechniek toegepast. De verschillende stukken zijn als het ware harmonisch over elkaar heen geschoven, of voor elkaar geplaatst.
  7. De lila achtergrondkleur zorgt voor een verbindende eenheid in de afbeelding.
  8. Typografisch keert de eenheid ook terug. De verticaal geplaatste tekst ‘Nederland Loosdrecht’ kan op twee manieren gelezen en geïnterpreteerd worden: [a] porselein uit Loosdrecht, [b] porselein uit Nederland.
  9. De witruimte linksboven staat een informatieve tekst over Loosdrechts porselein: “Keramiek uit Loosdrecht. Tussen 1774 en 1784 is in Loosdrecht porselein gemaakt. Virtuoos geschilderde Nederlandse en fantasielandschappen, vogels, figuren en bloemen vormen de hoofdmoot. Zeldzaam zijn de minutieus weergegeven insecten.”
    Toen het turfsteken in het veengebied van Loosdrecht niet meer lonend was, heeft dominee Johannes de Mol een werkgelegenheidsproject gestart om de armoede te bestrijden. Ook buitenlandse keramisten en schilders werden aangetrokken om de lokale mensen op te leiden. De aan de onderzijde met M.O.L.(Manufacture Oud Loosdrecht) gemerkte producten zijn prachtig van kwaliteit. Met name de beschilderde stukken zijn te duur. Uiteindelijk moet De Mol na een faillissement zijn fabriek van de hand doen.
  10. Loosdrecht is de enige plek in ons land waar werkelijk porselein is geproduceerd.

De Hollandse Maagd (1780)

Onder punt 5 staat een (aan PostNL-persbericht ontleende) denigrerende vermelding: “Beeldje van een vrouw met kind”. Meer correct en achtingsvol zou ‘Hollandse Maagd’ zijn geweest. Over deze beeldengroep is enkele jaren geleden veel interessante en lezenswaardige achtergrond bekend geworden.

Door een toevallige ontdekking bij een kunsthandelaar in New York is Kasteel-Museum Sypesteyn in Loosdrecht enkele jaren geleden in het bezit gekomen van een beeldengroep uit 1780 (32 cm hoog (in biscuit-uitvoering). Dit eenmalig gebakken, ongeglazuurde porseleinen beeld (met een ruwe huid, overeenkomend met dat van pepermunt) stelt de Hollandse Maagd voor.


Dit laat 18e eeuwse beeldhouwwerkje geflankeerd door enkele figuren verbeeldt de vrijheid van de Patriotten in ons land (tegenstanders van de stadhouder; zij eisten burgerrechten op). Het is rijk aan symboliek, die het vaderland toen werd toegeschreven.

Pallas Athene, Hermes en Moneta

nvph-287

nvph-295moneta.jpg

Uit de Griekse mythologie zijn voorzover ik me weet te herinneren maar drie goden op Nederlandse postzegels afgebeeld: Pallas Athene (godin der wijsheid, nvph 287), Hermes (god van de handel, nvph 295) en Moneta (godin van het geld [goud, zilver& nikkel, nvph 1529]). Met de uitgave van deze MooiNL-postzegel komt godin Minerva ook daarbij.

De halfnaakte en in plooirijk kleed gestoken vrouwenfiguur met helm stelt de klassieke godin Minerva voor, de Romeinse godin van de oorlog. Zij is de beschermer van ons land. In haar opgeheven rechterhand heeft ze hoogstwaarschijnlijk een soort speer vastgehouden met op het uiteinde een hoed, waarmee de Patriotten werden gesymboliseerd.

nvph-1902-decemberzegel

Het kleine jongetje, een amor-figuurtje (liefdesgod) houdt met beide handen een bundel takken vast. Hiermee verbeeldden de Romeinse magistraten het rechtvaardige gezag in het klassieke Rome.

nvph-443

De Nederlandse leeuw staat voor kracht en standvastigheid van de Republiek.

nvph-1172

Het dier houdt in de rechter poot een bundel met zeven pijlen vast, waar de Zeven Verenigde Nederlanden (Provincies/Gewesten) mee worden verbeeld.

nvph-330-kinderpostzegel

Uit de hoorn des overvloeds puilt fruit en groente. Hiermee wordt de groei en bloei van de vaderlandse handel en nijverheid gesymboliseerd.

Filmpje Hollandse Maagd

De Avro publiceerde op 9 januari 2009 een filmpje hierover op zijn webside: Nieuw in Nederland: de Hollandse Maagd. Klik hier om het filmpje te bekijken.

Na het bekijken en aanhoren van dit filmpje zult u ongetwijfeld ook de symbolen hebben gezien, die als historisch-vaderlandse iconen (symbolen) eens op postzegels met een tijdgebonden achtergrondgedachte zijn afgebeeld.

Puntsgewijze analyse van de Tegelen-postzegel

  1. Van de vijf identieke postzegels met fraaie afbeeldingen van een jongeman met een vogelkooitje in de rechterhand en een vogel op de linkerhand staan er drie met deze details op de 1e, 3e en 5e bord als kenmerkend detail van het steengoedkeramiek uit Tegelen. Uit deze afbeeldingen komt duidelijk het vakmanschap van de Tegelse keramiekschilders naar voren. Ze passen daarbij verschillende technieken toe met verschillende kleuren klei.Vel Mooi Nederland Tegelen 2014
  2. Keramiek uit Tegelen onderscheidt zich onder meer door de typische driekleurentechniek, waarbij gele, witte en donkerbruine klei op rode klei wordt aangebracht door middel van applicatie, penseel of ringeloor.
  3. De aardse kleur van de achtergrond van de postzegel is een afgeleide van de donkere tinten van de keramiek uit Tegelen. Deze tint keert terug in de vleugels van de vogel op het afgebeelde bord rechtsboven.
  4. De achtergrond van de postzegel wordt in tweeën gedeeld door een donkerbruine baan. De kromming is afgeleid van een van de afgebeelde borden.
  5. De kleinere decoratiedetails van het bord worden op de postzegelvelrand in kleur en op linker gedeelte van de postzegel in een monochrome aardse tint vaag weergegeven.detail Tegelen
  6. De achtergrond van het postzegelvelletje is gevuld met verschillende stukken keramiek uit Tegelen als borden, wandtegels, schalen, een mok, een tabakspot en een theepot.
  7. Voor de vormgeving van dit postzegelvelletje met een gevarieerde verzameling keramiek uit Tegelen (met subtiele kleurschakeringen) heeft ontwerper Rutger Fuchs de collagetechniek toegepast. De verschillende stukken zijn als het ware harmonisch over elkaar heen geschoven of voor elkaar geplaatst.
  8. In de witte ruimte linksboven staat een informatieve tekst over de keramiek uit Tegelen: “In Tegelen wordt al eeuwenlang keramiek gemaakt. De Romeinen maakten hier kun dakpannen, de zogenaamde tegulea, waarnaar Tegelen genoemd is. Van de rode Tegelse klei werd behalve dakpannen, gresbuizen en stenen ook veel gebruiksgoed gemaakt.”
    Nog steeds is Tegelen een belangrijk keramisch centrum in Nederland met dakpanfabrieken en keramische ateliers.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland Aardewerk



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)