De noodstempels van 1945 - Postzegelblog

De noodstempels van 1945

14

Afferden (Lb.) 1945-08-17Tijdens de bevrijding van het zuidelijke deel van Nederland werden vele vernielingen aangericht. Zowel door Duits vuur als dat van de geallieerden. Een groot aantal grote en kleinere postkantoren werden deels of geheel vernield en de inventaris ging in de meeste gevallen verloren.

Untitled-3

Noodstempels werden in het bevrijde zuidelijke deel van Nederland door de postkantoren zo snel mogelijk in gebruik genomen. Hoe kwamen deze kantoren aan die stempels? De Engelsen hadden noodpostkantoren bij zich, die ze ´postal units´ noemden. In zo´n unit bevonden zich alle materialen die nodig waren om een postkantoor te laten functioneren. Het gewicht van zo´n unit bedroeg vijf ton en de standaarduitrusting omvatte: briefpostzakken, maskers of labels, papier, formulieren, potloden, inkt en stempels en andere zaken. Voldoende voor de uitvoering van een eenvoudige postdienst onder een bevolking van ongeveer 200.000 inwoners gedurende 3 maanden. De stempels waren eenvoudig van uitvoering. Het was een houder, vergelijkbaar met een gewoon rubber datumstempel, dat met een radertje kon worden verdraaid. De houder kon worden afgesloten met een uitklapbaar dekseltje en op dat dekseltje konden rubber letters worden gemonteerd om zo de kantoornaam te vormen.

Meerlo etc

Alle kantoornamen werden aangebracht in hoofdletters, behalve Siebengewald. Enkele kantoren hadden meer dan één stempel.

Velden Vierlingsbeek

De meeste kantoren die een noodstempel gebruikten, ontvingen vanaf september 1945 nieuwe, stalen stempels, vervaardigd door De Munt in Utrecht. Maar andere kantoren gebruikten het stempel tot in 1946. Welke stempels bekend zijn? Hier volgt het rijtje met achter de kantoornaam de formele gebruiksperiode, toen het nieuwe stalen stempel in gebruik werd genomen:

1. Afferden Limburg), 12 juli 1945 tot 9 november 1945
2. Ammerzoden, eind juli 1945 tot 19 november 1945
3. Bergen (Limburg), 4 juli 1945 tot 9 november 1945
4. Eelde (Zeeland), 18 juni 1945 tot 9 november 1945
5. Ellewoutsdijk, 18 juni 1945 tot 9 november 1945
6. Gennep 1, 26 juni 1945 tot 9 november 1945
7. Gennep 2, 3 juli 1945 tot 9 november 1945
8. Grubbenvorst, 23 maart 1945 tot 9 november 1945
9. Hedel, eind juli 1945 tot 9 november 1945
10. Heyen, 4 juli 1945 tot 9 november 1945
11. Kerkdriel, eind juli 1945 tot 29 april 1946
12. Klundert 1, 16 juni 1945 tot 9 november 1945
13. Klundert 2, 18 juni 1945 tot 9 november 1945
14. Meerlo (Limburg), 16 juni 1945 tot 9 november 1945
15. Ottersum, 4 juli 1945 tot 9 november 1945
16. Overloon, 29 mei 1945 tot 14 september 1945
17. Sambeek, 16 juni 1945 tot ??
18. Sevenum, 26 maart 1945 tot 9 november 1945
19. Siebengewald, 4 juli 1945 tot 9 november 1945
20. Tegelen 1, 9 juni 1945 tot 9 november 1945
21. Tegelen 3, 18 juni 1945 tot 9 november 1945
22. Tegelen 4, 18 juni 1945 tot 9 november 1945
23. Velddriel, eind juli 1945 tot 19 november 1945
24. Velden, 30 mei 1945 tot 9 november 1945
25. Vierlingsbeek, 16 juni 1945 tot 14 september 1945
26. Well, stempel bestond maar is niet gebruikt
27. Wellerlooi, stempel bestond maar is niet gebruikt
28. Woensdrecht, 16 juni 1945 tot 9 november 1945
29. Ysselstein (Limburg), 18 juni 1945 tot 9 november 1945

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 4,67 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (14) Schrijf een reactie

  • Mercator op 22 augustus 2013 om 05:43

    Bedankt Cees voor de gedetailleerde lijst.

    En nou op zoek naar die stempels!

  • aadb op 23 augustus 2013 om 18:37

    Advertentie KWF kankerbestrijding Roken is zooooo postzegels verzamelen.Dat zullen de duizenden verzamelaar leuk vinden incl Postnl die deze geweldige slogan met een extra gift aan het KWF zullen onder steunen.
    Deze advetentie met afbeeldingen vind je op twitter bij spaarpostzegel of wat lastiger op de KWF site .Juist het verzamelen van postzegels geven de generatie waar kanker het meest voorkomt een afleiding waar weinig hobby,s aan kunnen tippen .Een naar mijn mening schandelijke tekst die een reactie van postzegel verzamelaars verdiend en waar KWF er niet met een jantje van Leiden vanaf hoort te komen en deze tekst zo snel mogelijk uit de advertentie teksten haalt

  • aadb op 24 augustus 2013 om 02:13

    @Weinig reactie op de advertentie van het KWF dus we zijn inderdaad uit de tijd en kunnen door de marketeers neergezet worden als uit de tijd .Kom mensen laat je stem horen en stuur een mail naar http://www.kwf.nl zodat ze weten waar ze aan begonnen zijn .Kijk op twitter en zoek op spaarpostzegel de advertentie wordt dan zicht baar .

  • spaarpostzegel op 24 augustus 2013 om 09:24

    Een mooi voorbeeldje van een zegel met als thema borstkanker van de Amerikaanse post: Total Stamps Sold: 944.9M Total Raised, Net: $76.3M: By law, 70 percent of the net amount raised is given to the National Institutes of Health and 30 percent is given to the Medical Research Program at the Department of Defense. Tegen verzamelaars aanschoppen -via het KWF- maar wel lekker profiteren van de inkomsten van o.a. diezelfde verzamelaars.

  • Rob Tielman op 24 augustus 2013 om 16:11

    Ik heb onderstaand bericht aan KWF gestuurd:
    “U weet net zo goed als ik hoe mensen met kanker te maken krijgen met negatieve beeldvorming. Ik vind dan ook onbegrijpelijk dat u denkt de kankerbestrijding te dienen door andere groepen negatief neer te zetten in uw publiciteit. Als postzegelverzamelaar weet ik uit eigen ervaring en uit die van anderen hoeveel levensvreugde het verzamelen van postzegels mensen kan bieden, zeker ook degenen die aan een ernstige ziekte lijden. U hoeft helaas daarom niet meer op mijn steun voor uw uiterst belangrijke werk te rekenen als u dat denkt te kunnen dienen over de ruggen van anderen.”
    Is er al een reactie van de NVPH?

  • Cees op 28 augustus 2013 om 06:57

    Dit antwoord kreeg ik op mijn klacht, geschreven door Elly van Coesant van KWF:
    Geachte meneer,
    Dank dat u de tijd heeft genomen om te reageren op onze campagne ‘Roken kan echt niet meer’.
    Wij betreuren het ten zeerste dat deze campagne en specifiek het spotje over postzegels verzamelen bij u niet in goede aarde is gevallen. Wij nemen uw opmerking serieus en zullen dit leerpunt mee nemen voor de volgende campagneperiode en nog kritischer naar de spotkeuzes kijken.
    In deze campagne wordt voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis van (niet)roken campagnes de niet-roker aangesproken. Met deze campagne willen we het roken onthippen en is gericht op jongeren zodat zij niet beginnen met roken of stoppen met roken. Namelijk 80% van verslaafden begint in zijn/haar pubertijd.
    Ons streven is niet om de (hardnekkige) rokers van het roken af kunnen krijgen. Roken is een verslaving en daarmee stoppen is een bijna onmogelijke taak om via reclame campagnes te proberen.
    Daarom heeft KWF Kankerbestrijding goed nagedacht welke boodschap we wel goed in een campagne zouden kunnen gieten. Aangezien 75% van de Nederlandse bevolking niet rookt, kunnen we stellen dat roken niet meer van deze tijd is – Roken kan echt niet meer. We accepteren al een paar jaar niet meer dat er gerookt wordt in het vliegtuig, de trein, bus en de werkplek. In de horeca is nog winst te behalen, want daar wordt helaas nog wel teveel gerookt, ondanks dat het op de meeste plekken niet meer kan. Veel mensen hebben ook hun huis al rookvrij gemaakt, en verzoeken rokers buiten te roken. De trend dat roken niet meer kan, en niet meer overal wordt geaccepteerd zetten we door en maken we zichtbaar in onze campagne.
    Als niemand meer zou roken, dan zou er 20 tot 30% minder kanker zijn. Dat is voor ons de belangrijkste reden om ons hard te maken voor het voorkomen dat jongeren beginnen met roken. Reclames van de tabaksindustrie hebben tot het begin van deze eeuw roken neergezet als een spannende en stoere aangelegenheid. Daar wilde je bij horen. Wij willen nu in een langer lopende campagne het niet-roken neerzetten als stoer waar je bij wilt horen. Dat is natuurlijk niet na 2 weken campagne te realiseren. Daarvoor lobbyen we ook bij de politiek om tabak minder aantrekkelijk te maken.
    Mocht u nog een andere of betere suggestie hebben om duidelijk te maken dat roken echt niet meer kan, dan nodigen we u graag uit deze kenbaar te maken. Dit kan o.a. door op facebook een slogan te maken die we kunnen gebruiken in onze campagne (www.rokenkanechtnietmeer.nl).
    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en uw vraag cq klacht voldoende te hebben beantwoord.
    Met vriendelijke groet,

    Dit antwoord is toch geen antwoord op de klacht!

  • aadb op 28 augustus 2013 om 22:34

    Cees nee om de brei heen draaien en vragen om zelf wat aan te dragen .Reclame code commissie laat namens de voorzitter weten de klacht niet te behandelen de uiting van Roken is zóóó postzegelsverzamelen is humoristisch bedoeld .Hier nog een slogan die door mij humoristisch bedoeld is roken is zóóóó’Marokanen de schuld geven, om de humor nog wat op te voeren mogen Joden-Belgen -Turken -Polen ook opgevoerd worden .Of hier bij plaatsing in de Telegraaf reactie,s op komen is de vraag de normen en waarden zijn zo roken in ons land .

  • Rob Tielman op 30 augustus 2013 om 22:11

    Onderstaande reactie ontving ik vandaag van het KWF. Ben ik de enige die deze reactie ontvangen heb?

    Wij betreuren het ten zeerste dat deze campagne en specifiek het spotje over ‘postzegels verzamelen’, bij u niet in goede aarde is gevallen.
    Na intern overleg hebben we besloten om deze campagne-uiting voor de komende campagneflights niet meer te gebruiken.
    Op 23 september 2013 gaat de campagne weer massa-mediaal van start.
    We zullen deze uiting vanaf 23 september niet meer massa-mediaal of via on-line inzetten.
    We zullen dan een aangepaste uiting gaan gebruiken. Die wordt op het moment ontwikkeld.
    Het kan zijn dat de uiting op social media nog wel terug te vinden is. ( via Facebook en Twitter)
    Omdat het beeld in campagneflight I en II ( jan en mei 2013) gedeeld is via eigen sociale netwerken..
    Helaas hebben we daar geen invloed op.
    Als u nog vragen heeft dan hoor ik dat graag.
    Met vriendelijke groet,
    Elly van Coesant

  • Ed op 30 augustus 2013 om 22:41

    Ik heb deze reactie ook ontvangen.

  • aadb op 30 augustus 2013 om 22:49

    @Rob een brief van het KWF met de zelfde strekking maar hier en daar aangepast is naar een aantal mensen gestuurd, in de een betreurd men het in de ander gaat men over in de bal terug spelen en de klager mee te laten denken om nieuwe ideën aan te dragen en om het KWF en roken onder de aandacht te krijgen .Dat men in verschillende bewoordingen toegeeft dat men fout zit met deze reclame uiting is te waarderen .Dat de boel niet is terug te draaien is een van de nadelen van social media en gaat een eigen leven lijden Ook leden van de NVPH hebben alert gereageerd op deze reclame uiting en ook zij hebben een antwoord gekregen .Dat de KNFB geen enkele reactie geeft of heeft gegeven geeft te denken juist zij behoren alert te zijn want zij vertegenwoordigen de postzegel verzamelaars .Ik zelf kan mij vinden in het antwoord van KWF .De advertentie doet mij denken aan een liedje van André van Duin met de titel belt u maar .en is op internet te vinden een hilarisch liedje waar de draak wordt gestoken met de tekst in een liedje dat niet door een ieder wordt gewaardeerd .

  • Cees op 1 september 2013 om 10:14

    Aad, ik kan met NIET vinden in het antwoord van het KWF en heb het volgende gevraagd:
    Geachte mevrouw Van Coesant,
    Graag zal ik van u vernemen wat de motivering is geweest om de negatieve uiting ´Roken is zooóó postzegels verzamelen´ te kiezen voor uw campagne. Uw reclamebureau zal dit toch wel hebben onderbouwd? Beseft u niet dat de postzegelverzamelaar in het verleden een aantal malen series postzegels aangeschaft heeft ten behoeve van de eigen collectie waarbij het thema ´KWF´ was en waarbij een toeslag moest worden betaald ´ten behoeve van het goede doel´? En dat ook anderen, niet-verzamelaars (door u ´plakkers´ genoemd, een nieuwe uiting?) deze postzegels eveneens hebben gekocht ´ten behoeve van het goede doel´ en deze hebben geplakt op hun correspondentie? U heeft de postzegelverzamelaar en koper van de series wel gebruikt om fondsen te genereren en thans worden diezelfde verzamelaars gedoodverfd. De beweegredenen om voor de gewraakte slogan te kiezen kunnen voor ons, postzegelverzamelaars, van belang zijn om ook ons beleid aan te passen bij de promotie van de hobby ´filatelie´.
    Overigens wijs ik u op de website: http://www.postzegelblog.nl/2013/08/20/de-noodstempels-van-1945/, niet betreffende de ´noodstempels´ maar de reacties onderaan dit artikel naar aanleiding van de reclame uiting van het KWF.
    Graag verneem ik uw reactie en antwoord op mijn vraag.
    Hopelijk krijg ik hierop antwoord.

  • aadb op 1 september 2013 om 10:52

    @Cees een van de antwoorden is ook dat men een vraag heeft gesteld aan een aantal mensen wat ze van roken vinden .Een van de antwoorden was het is zoiets als postzegel verzamelen .Men laat het een ander zeggen maar het hoeft niet de mening van het KWF te zijn .Als ik nu de markt op ga met de vraag wat vind u van het KWF dan zit daar zeker de opmerking bij zakkenvullers als ik dat dan opschrijf hoef ik het er niet mee eens te zijn maar verschuil mij achter de anonieme persoon die dit heeft gezegd .Het zou het KWF sieren als men een verklaring af geeft aan de media dat men afziet van deze reclame uiting en niet zoals nu gebeurd in verschillende standaard brieven de tekst hier en daar wat aanpast . .Dat postzegels verzamelen een stoffig imago hebben weten we nu wel, dat het KWF er totaal aan voorbij is gegaan dat de bijdrage van de postzegelkoper zeer groot is geweest getuigd van een moderne onnozelheid die verzaakt de geschiedenis te kennen .

  • Cees op 5 september 2013 om 07:14

    Onderstaand de reactie van het KWF op mijn vragen van 1 september 2013:

    Geachte heer,
    Zoals mijn collega u reeds heeft laten weten hebben we besloten om de slogan over het postzegel verzamelen vanaf nu niet meer te gebruiken in onze campagne.
    We vinden het vervelend als u van mening bent dat deze slogan u schade heeft berokkend.
    Zoals u wellicht weet is onze roken kan echt niet campagne een jongerencampagne. De slogans die voor de campagne gebruikt worden zijn deels door het reclamebureau en deels door jongeren aangeleverd en gericht op (niet-rokende) jongeren. Er is dus gezocht naar zaken die onder de doelgroep niet zo vaak meer voorkomen/niet meer in de mode zijn, en/of om dingen die niet meer gemaakt worden. Onder die doelgroep, maar ook onder ouderen en rokers zijn de campagneslogans getest. De slogans geven geen waarde-oordeel over het uitoefenen van de hobby postzegel verzamelen, maar geven alleen aan dat jongeren van tegenwoordig dat (waarschijnlijk) niet zo vaak meer doen. We begrijpen dat u zich hierdoor persoonlijk aangesproken kunt voelen en dat u uw netwerk heeft opgeroepen om ons te benaderen mbt deze uiting.
    We hadden tot op heden nog geen kritiek op deze uiting gehad, anders hadden we deze waarschijnlijk eerder al uit de campagne gehaald. Immers, slogans waar we veel negatieve reacties op krijgen worden nauwkeurig bekeken en her beoordeeld.
    Nogmaals, het spijt ons dat deze slogan bij u niet in de goede aarde is gevallen.
    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben beantwoord.

    Met vriendelijke groet,
    Fleur van Bladeren

    Geen excuses voor deze miskleun! Alleen een dooddoener: ´het spijt ons´ dat wij de slogan niet accepteren.

  • aadb op 5 september 2013 om 10:38

    Cees ,Ik draag tegenwoordig gewoon een string witte sokken sandalen en een coltrui met ketting, heb een cassette recorder kijk nog video en stop mijn floppy in mijn comp laat zeker mijn okselhaar groeien en reken mijn postzegelverzameling nog steeds om in guldens .Ze zetten mij maar neer waar ze willen zo lang een mens gelukkig is laat men hem in zijn waarde dat behoort het uitgangs punt te zijn zo simpel is het !

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)