Grenzeloos Nederland & België - Postzegelblog

Grenzeloos Nederland & België

3

Het postzegelvel Grenzeloos Nederland – België is ontworpen door een Nederlands duo, dat in Antwerpen woont, werkt en ontwerpt, namelijk het bureau Barends & Pijnappel (bureau P&P). De drie velletjes zijn gewijd aan de culturele uitwisseling en wederzijdse beïnvloeding tussen Nederland en België op het gebied van (1) architectuur, (2) beeldende kunst en (3) literatuur.


Het onderste deel van het velletje (mét nagebootste gele perforatie) geeft een toelichting op het thema met achtergrondinformatie, aanvullend beeldmateriaal en andere voorbeelden van wederzijdse beïnvloeding.

Door de typografie van de versmalde letters van de woorden ‘WERELD I’ en ‘NEDERLAND’ (kenmerkend voor bureau P&P) aan de zijkant van iedere postzegel (afwisselend positief en diapositief, in rood met wit of wit met rood) zijn de postzegels door de typografische eenheidsbehandeling herkenbaar als serie.
De rode en blauwe kleuren (in combinatie met het wit van het papier) accentueren in de totale typografie het Nederlandse karakter van de emissie, maar ook de Belgische nationaliteit is door de vlaggenkleuren zwart (in streepjescode), geel (in namaak perforatie) en rood aanwezig.

1. Postzegelvelletje architectuur

Dit velletje geeft aandacht aan sporen, die Nederlandse en Belgische architecten in het buurland hebben achtergelaten. Twee postzegels geven daar aandacht aan:

  1. Een foto van het Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen (van het Nederlandse bureau Neutelings Rietdijk Architecten)
  2. Een schets van Museum Hoenderloo (1923), het niet uitgevoerd ontwerp voor een museum op de Veluwe (van de Belgische architect Henry van de Velde [1863 – 1957], jubileum: 150 jaar geleden geboren). Met de    betiteling “Museum Hoenderloo” wordt het Kröller-Müller Museum bedoeld, dat nu 75 jaar bestaat.

De beelddoorlopende achtergrond van beide postzegels (de kleur van de lucht of hemel) verbeeldt de sterke relatie van beide gebouwen met elkaar.

Verduidelijking van de aandachtspunten:

  • “Architectonisch zijn er grote verschillen tussen Nederland en België. Niettemin bouwen Nederlandse architecten bij de zuiderburen en laten hun Belgische vakbroeders vele sporen achter in Nederland.
  • Zo ontwierpen Belgische architecten Bob van Reeth, Robbrecht & Daem, Crepain Binst, Bruno Albert en Charles Vandenhove woningen, openbare gebouwen en winkels in tal van Nederlandse steden.
  • In de jaren 1920 ontwierp hun voorganger Henri van de Velde (1863 – 1957) in opdracht van Helene Kröller-Müller een monumentaal museum aan de Franse Berg bij Hoenderloo. Wegens financiële problemen werd de bouw stopgezet. Het ontwerp voor het uiteindelijke Kröller-Müller Museum, dat in 1938 in Otterlo werd geopend, was ook van zijn hand.

  • Bouwwerken van Nederlandse architectenbureaus als Claus en Kaan en Atelier Kempe Thill zijn o.a. uitgevoerd in Sint-Niklaas, Antwerpen, Gent en Luik. Neutelings Riedijk Architecten realiseerden projecten in Gent, Leuven en Antwerpen, waaronder het MAS (Museum aan de Stroom).”

2 Postzegelvelletje beeldende kunst

Nederlandse en Belgische kunstenaars hebben hun land verlaten en trokken respectievelijk naar het zuiden of het noorden. Twee schilderijen geven hiervan een illustratie.

  1. De Belg Rik Wouters (1882 – 1916) maakte in Amsterdam (hij werkte er maar korte periode) ‘Après-midi á       Amsterdam’ (1915).
  2. De Nederlander Jakob Smits (1855 – 1928) schilderde in de Belgische Kempen het schilderij ‘De vlakte’.

De twee schilderijen

Après-midi à Amsterdam van Rik Wouters en De vlakte van Jakob Smits

Tussen beide schilderijen vallen tegenstellingen op als:

  1. Interieur – exterieur.
  2. Expressionisme (nevenstroming ervan is het fauvisme) – impressionisme. Het komt overeen met objectieve/onpersoonlijke – subjectieve/persoonlijke schilderijafbeelding.


Verduidelijking van de aandachtspunten:

  • “Menig Nederlands kunstenaar is in de loop der tijd naar België afgezakt. Belgische kunstenaars trokken noordwaarts.
  • Na de val van Antwerpen 1585 bleven de Zuidelijke Nederlanden onder (Spaans) katholiek bewind. Tienduizenden protestanten, onder wie veel geleerden, kunstenaars, kooplui en ambachtslieden, vluchtten naar het noorden, naar steden als Amsterdam, Leiden, Haarlem, Gouda en Middelburg. Zij droegen in hoge mate bij tot de Gouden Eeuw in de Noordelijke Nederlanden.
  • In de Tweede helft van de 19e eeuw was Brussel dé kunstmetropool. David en Pieter Oyens, Mesdag enJan Toorop verbleven er. Vincent van Gogh studeerde aan de kunstacademies van Brussel en Antwerpen.De Rotterdamse kunstschilder Jakob Smits vestigde zich in 1888 in de Belgische Kempen,waar hij het sobere boerenleven vastlegde.
  • De Belgische schilder/beeldhouwer woonde van juli 1915 tot zijn overlijden 1916 met vrouw en muze Nel in Amsterdam, nadat zijn legereenheid na het bombardement van Antwerpen in 1914 in Amersfoort werd geïnterneerd. Gustave de Smet en Frits van den Berghe vertoefden in 1914 tot 1922 in Nederland.”

3. Postzegelvelletje literatuur

Nederlandse schrijvers zochten in België en Belgische schrijvers zochten in Nederland hun toevlucht. Op de twee beelddoorlopende postzegels is een rij van 25 boeken (op de rug gezien) afgebeeld van Belgische en Nederlandse schrijvers. De boeken geven door inhoud en/of titel benadrukken de relatie tussen beide landen.

Verduidelijking van de aandachtspunten:

  • “Nederlandse schrijvers hielden langere of kortere tijd verblijf in België. Belgische auteurs bivakkeerden in Nederland.

Op een onverwarmd zolderkamertje schreef Multatuli in minder dan drie weken de Max Havelaar. Zie ook het postzegel-blogartikel ‘Romanfiguur Max Havelaar van 7 maart 2010.

  • Multatuli schreef Max Havelaar in 1859 op een armmoedig zolderkamertje in Brussel.
  • Willem Elsschot zette in Rotterdam in 1910 , daartoe aangespoord door een bevriende collega bij de Schiedamse werf Gusto, zijn belevenissen in een Parijs´ familiepension op papier: Villa des Roses. In Kaas stond deze werf model voor de General Marine and Shipbuilding Company.

Het gedicht ‘Boem paukeslag’ van Paul van Ostaijen is in een eigentijdse grafische poëzie-vorm (visuele poëzie) uitgevoerd. Lettertype, lettergrootte en de schikking van de woorden worden hierbij dragers van de boodschap.

  • Paul van Ostaijen, van wie in 1921 Boem Paukeslag verscheen in de bundel Bezette stad, had een Nederlandse vader en een Vlaamse moeder.
  • Willem Frederik Hermans en Gerard Reve brachten hun laatste levensjaren door in België.
  • Jeroen Brouwers, Benno Bernard en Willem van Zadelhoff kozen er domicilie.
  • Gust Gils, Hugo Claus en Freddy de Vree vertoefden geregeld in Amsterdam.
  • Remco Camper verhaalde over Antwerpen, eerst als bewoner en later als veelvuldig bezoeker van deze stad.
  • Tom Lanoye schreef het Boekenweekgeschenk 2012: Heldere hemel.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland België Nederland Architectuur Auteurs Boeken



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • arjo op 11 augustus 2013 om 07:22

    Leuk stuk.
    Het literatuur vel is 2 afgebeeld.

  • Pieter op 11 augustus 2013 om 18:23

    Beetje domme vraag, maar als het over Belgie gaat, waarom dan het Wereld-tarief gebruikt in plaats van het Europa-tarief? Als je de zegels naar Belgie gebruikt is dat dus weer winst voor tante Pos….

  • Galeoptix op 12 augustus 2013 om 14:29

    Pieter,

    geheel geen domme vraag!

    De drie verschillende blokken met steeds kleinere oplagen is natuurlijk een hele slimme melkkoe. Al jaren!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)