Dresden in de ban van de overstroming - Postzegelblog

Dresden in de ban van de overstroming

4


De postzegel hieronder toont die beroemde brug. Het is één van de 7 bruggen over de Elbe in de stad Dresden.
Na een bouwtijd van 2 jaar werd de brug in 1893 geopend voor het verkeer. Het was een gecombineerde spoorbaan en rijweg, waar aanvankelijk tol moest worden betaald om de investering van 2,25 miljoen Goudmark terug te verdienen.
De brug werd blauw geverfd en sindsdien noemt men deze brug het “Blaues Wunder”. Om dat nog eens extra te benadrukken wordt de brug op hoogtijdagen met blauwe lampen verlicht.

In de maand mei en de eerste week van juni in 2013 is er door overvloedige regenval in het midden van Europa een rampzalige situatie ontstaan. Overstromingen en aardverschuivingen waren aan de orde van de dag, vooral in Oostenrijk, Tsjechië en het zuiden-oosten van Duitsland.
De stad Dresden, ook wel het Florence aan de Elbe genoemd, bleef ook niet gespaard.

(foto nieuwsdienst AFP)

Deze foto geeft een beeld van de situatie bij het Blauwe Wonder bij een verhoging van omstreeks 6 meter water van de Elbe.

Ter vergelijking een afbeelding via Google-StreetView op dezelfde plek onder normale omstandigheden.

Dresden werd in 2002 ook getroffen door een overstroming. De waterstand van de Elbe was toen 9,4 meter boven normaal.
Het historische centrum van de stad was daardoor ook zwaar getroffen.
Dit jaar werden diverse noodweringen aangelegd om de kostbare gebouwen te sparen. De versterkingen konden een verhoging van 9 meter aan.
Het historische centrum werd deze keer gelukkig gespaard; het water van de rivier bereikte op 6 juni 2013 even de 8,75 meter en begon daarna alweer te zakken.
De belangrijkste trekpleisters van Dresden hebben nu geen of maar weinig waterschade opgelopen.

Het operagebouw (“Semperoper”) van Dresden staat praktisch aan de Elbe.
De eerste Saksische Staatsopera werd in 1841 geopend. De architect was Gottfried Semper (1803-1879). Het gebouw ging door brand verloren in 1869.
Een nieuw gebouw verrees daarna, maar dat werd in de tweede wereldoorlog totaal vernield.
Het zou nog tot 1985 duren voordat de derde Semperoper weer toegankelijk was voor het publiek.
Bij de overstroming van 2002 werd het keldergedeelte met restaurant en opslag van kostuums volledig verwoest.

Naast de Semperoper ligt de Zwinger, een paleiscomplex in barokke stijl gebouwd tussen 1710 en 1728.
Opdrachtgever was de Saksische keurvorst August de Sterke (1670-1733), de ontwerper was de architect Matthäus Daniel Pöppelmann (1662-1736).
Ook dit complex werd in de tweede oorlog zwaar beschadigd en later gerestaureerd. Tegenwoordig zijn in de Zwinger een aantal musea gevestigd.
In 2002 stonden ook hier diverse kelders onder water. Met behulp van enkele honderden vrijwilligers werden nog net op tijd de kostbare schilderijen uit het depot verwijderd en naar hogere etages gebracht.

De opvallende Kroonpoort (“Kronentor”) van de Zwinger is op meerdere Duitse postzegels afgebeeld.

De eeuwenoude Frauenkirche werd op 15 februari 1945 zwaar beschadigd door bombardementen. Tijdens de acties van 13-15 februari 1945 werden 35 duizend mensen gedood in Dresden.
Het historische gebouw werd in de periode 1993-2005 geheel herbouwd in zijn oude glorie.

(foto nieuwsdienst EPA)

De afgelopen weken zijn diverse (lagergelegen) wijken van Dresden wel onder water gelopen met aanzienlijk verlies van huisraad en tuinen. De oude gebouwen in het centrum zijn gelukkig gespaard gebleven.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Duitsland Bruggen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • Mark op 16 juni 2013 om 22:42

    Is de postzegel met Gottfried Semper en de Semperoper echt uitgegeven? Volgens een Duitse kennis is het een niet-uitgegeven ontwerp.

  • toon op 17 juni 2013 om 08:25

    Mark, je Duitse kennis heeft volkomen gelijk. Er waren meerdere ontwerpen ingediend in 2003 voor een zegel over de Semperoper, waarvan 2 met het portret van de architect. Daarvan heb ik er 1 gekozen om hier te laten zien. Persoonlijk vind ik de uiteindelijke uitgifte niet zo mooi en illustratief.
    Ik ben helaas vergeten een verwijzing naar het ontwerpproces te maken. Bedankt voor je opmerkzaamheid.
    Meer details over deze uitgifte op:
    http://www.motyp.de/referenzen/briefmarken-postwertzeichen/008-gottfried-semper/

  • Stacey Robles op 19 juni 2013 om 04:45

    Een 18 kilometer lang gedeelte van het dal van de Elbe , waaronder ook een gedeelte van Dresden, werd door UNESCO in juli 2004 tot werelderfgoed verklaard. Als gevolg van plannen voor de bouw van een brug, kwam het twee jaar later op de rode lijst. Op 25 juni 2009 werd het Elbedal weer verwijderd van de werelderfgoedlijst , omdat de stad de bouw van de brug belangrijker vindt dan de plaats op deze lijst. Het verkeer tussen de “Altstadt” en de “Neustadt” liep altijd via de monumentale brug ” das blaue Wunder “. Deze brug raakte door het steeds grotere verkeersaanbod overbelast. De discussie om op de werelderfgoedlijst vermeld te moeten blijven en of dat het voor de infrastructuur van de stad beter is om een nieuwe brug te bouwen, kan zelfs vaak op straat “live” bijgewoond worden. De inwoners van de stad vinden vaak dat Dresden zoveel aantrekkingskracht heeft, waardoor een vermelding op de UNESCO-lijst niet nodig zou zijn.

  • toon op 21 juni 2013 om 12:56

    Bedankt, Stacey, voor deze aanvullende wetenswaardigheden over het blauwe wonder!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)