Uitstralende zeggingskracht Beatrix op expositie ‘Branding Beatrix’ - Postzegelblog

Uitstralende zeggingskracht Beatrix op expositie ‘Branding Beatrix’

1

Naar aanleiding van de troonswisseling organiseert het Museum voor Communicatie in Den Haag de tentoonstelling ‘Branding Beatrix’ (25 april t/m 30 juni). Veel facetten, waarover ik in zes voorgaande afleveringen heb geschreven, kunt u op deze expositie in werkelijkheid bewonderen of u kunt er tekstueel nader geïnformeerd worden. Met andere woorden een bezoek aan deze tentoonstelling betekent een geweldig interessante afsluiting van deze artikelenreeks.

Uitgangspunt van de tentoonstelling

Meteen aan de start van Beatrix’ regeerperiode maakt zij voor de permanente postzegel al een opvallende keuze door aan een ongebruikelijk vormgegeven persoonlijk portret de voorkeur te geven (opgebouwd uit een onregelmatig puntenpatroon). Het ontwerp van Peter Struycken is modern, tijdloos en afstandelijk. Dit herkenbare en unieke ontwerp (zwart stippenpatroon op een kleurig fond) wordt tijdens haar koningschap (afgezien van een tweetal wijzigingen: inversie [1991] en tweekleurig [2002] ) voortdurend voor frankering gebruikt. Door consequent en gedisciplineerd aan dit beeld vast te houden, is ‘Beatrix’ tot een ijzersterk beeldmerk uitgegroeid.

De typografie van bovenstaande drie postzegels is van Unger en de fotografie is van Mentzel.

De museumdirectie heeft de jarenlange boegbeeldfunctie van Beatrix gekoppeld aan Peter Struyckens koninklijk puntjesportret.

Diederick Kraaijeveld heeft speciaal voor de expositie ‘Branding Beatrix’ twee werken gemaakt, die geïnspireerd zijn op het postzegelontwerp van Peter Struycken. Overeenkomend met zijn afwijkend ‘materiaal-gebruik-om-een-afbeelding-te-creëren’ is het postzegelontwerp van Struycken op twee geheel verschillende, ongebruikelijke, maar op buitengewoon aantrekkelijke en ingenieuze wijze met afvalmateriaal tot stand gekomen.

Kunstwerk Beatrix-in-spijkers

Kraaijeveld gebruikt bij dit kunstwerk een grote hoeveelheid nieuwe en roestige spijkers met grote en kleine kop, soms zelfs koploze.

Kunstwerk Beatrix-houten-balkjes

De kopse kant van talrijk omhoog staande balkjes zijn van kleurtjes voorzien, namelijk een variatie in blauwe kleuren voor het haar en zwart voor de rest van het gezicht.

Affiche

De Branding Beatrix-affiche (met postzegel-kartel-randen) van Studio Beige is ook een variatie op Struckens postzegelontwerp. Het fijn uitgevoerde puntenpatroon van de Beatrix-afbeelding is omgezet in een meer grove uitvoering. De afbeelding is veranderd van meer in minder werkelijkheidsgetrouw. In verkleinde uitvoering komt de afbeelding van Beatrix echt herkenbaar tot leven. Ook als de afbeelding met bijna dichtgeknepen ogen door de oogharen wordt bekeken.

Creatieve, vindingrijke en commercieel denkende personen hebben zich ook laten inspireren door het ontwerp van Peter Struycken voor het ontwerp van de permanente emissie van koning Willem-Alexander. Of het innovatief denkende en handelende PostNL hierop zal ingaan, is twijfelachtig.

Andere tentoonstellingsitems

De originele benaderingen van, invalshoeken op en varianten van Peter Struyckens ‘Beatrix-postzegel-patroon’ door Kraaijeveld en Studio Beige loopt in de praktijk parallel met de weinig traditionele en sterk persoonlijk getinte aanpak, uitvoering en afronding van het koningschap van (door) Beatrix.

De koningin heeft in haar regeerperiode steeds een eigen, opvallend persoonsgebonden koers gevaren. Foto’s, filmbeelden en objecten in vitrines geven op de tentoonstelling aandacht aan hoogtepunten en bekende momenten uit het leven van koningin Beatrix. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan:

  • ontwerpen en postzegels van Wilhelmina, Juliana en Beatrix.
  • geselecteerde én afgewezen ontwerpen van de Inhuldigingszegel van de nieuwe koning.

  • Inhuldiging van Beatrix, waarbij zij eigenlijk niet de hermelijnen mantel wilde dragen, omdat ze zich als een moderne vorstin in een mantelpak wilde presenteren. Toch wist Van Agt haar te overtuigen.
  • Het optreden van de koningin o.a. bij rampen, staatsbezoeken, troonrede en haar toesprak in het Europees Parlement.
  • Het charme-offensief met de zoen in de Jordaan op Koninginnedag 1988 en het moskeebezoek in Abu Dhabi, waarbij de koningin een abaya (lang,; alles verhullend gewaad) en een blauwe hoofddoek draagt.
  • Een selectie wensbrieven van kinderen aan de koningin naar aanleiding van een NRC-oproep.

Voorontwerpen

Aan de echte Troonwisselingspostzegels zijn voorontwerpen aan vooraf gegaan, die ik u niet wil onthouden. Beide paren voorontwerpen hebben door de kijkrichtingen van Beatrix en Willem-Alexander met elkaar te maken. In de silhouetten van het eerste ontwerppaar bevindt Willem-Alexander zich in het silhouet van Beatrix en  Beatrix in dat van Willem-Alexander.


Deze voorontwerpen komen redelijk overeen met de goedgekeurde ontwerpen.

Voorontwerpen inhuldigingspostzegels

In een volgend artikel vraag ik uw aandacht in woord en beeld voor de voorontwerpen van de Inhuldigingspostzegels van Piet Gerards, Rutger Fuchs en Buro Stout/Kramer. Dus nog even geduld.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (1)

  • b.hylkema op 29 april 2013 om 16:12

    Halverwege het artikel, net onder de affiche Branding Beatrix, berichtte ik u: “Enkele creatieve, vindingrijke en commerciële personen hebben het puntjesontwerp van Peter Struycken ook als uitgangspunt genomen.
    Zij hebben een computertechnische puntjesportret van koning Willem-Alexander ontwikkeld, dat geheel overeenkomt met dat van Beatrix.
    In het artikel ‘W.A.-inhuldigingspostzegels’ van 20/4 is bijgaande inzichtgevende reactie op 22/4, 13.36 uur geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=ZO6ww3upiU8

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)