Europapostzegels 2013 postauto’s door de jaren heen - Postzegelblog

Europapostzegels 2013 postauto’s door de jaren heen

2

Het Europa-postzegelvel 2013 van tien postzegels, met uitgiftedatum 22 april 2013, telt twee verschillende postzegelafbeeldingen. Op iedere postzegel staan vier verschillende postauto’s, twee aan twee gespiegeld én linksboven het logo van PostEurope.

Met andere woorden er zijn acht verschillende postauto’s op de twee postzegels afgebeeld. Uit de grote hoeveelheid aan verschillende modellen en types postauto’s, die in Nederland hebben rondgereden, heeft de ontwerper Ingmar Birza een keuze moeten maken.

In tegenstelling tot het postzegelvel staat de oudste postauto in dit chronologische schema linksboven en de jongste rechtsonder.

De auto’s worden van links naar rechts steeds ouder. Bij iedere auto staat het jaartal vermeld, waarvan zeker is dat de auto toen ook in gebruikt is geweest.

  1. GMC 2,5t (1918) : donkergroene kleur [Posterijen PTT]
  2. Opel P4 (1936) : donkergroene kleur [Posterijen PTT]
  3. Opel Blitz (1956): rood gekleurd [Posterijen PTT]
  4. Bedford CA (1960): rood gekleurd [Posterijen PTT]
  5. Daf 33 Bestelauto (1974): rood gekleurd [PTT Post]
  6. Simca 1100 VF (1976): rood gekleurd [TPG Post]
  7. Fiat Fiorino (2010): met oranje kleur [TNT Post]
  8. Renault Kangoo (2013): met oranje kleur [PostNL]

Ons nationaal postbedrijf heeft in de loop der jaren verschillende namen gevoerd, waarbij ook veranderende huisstijlkleuren horen. In aanvang begon het met donkergroen, vervolgens rood en tenslotte kwam er ook geel aan te pas.
De veranderende kleurtoepassingen zijn niet alleen op de auto’s te vinden, maar ook in het kleurverloop van de teksten boven aan het postzegelvel. Het abstracte begrip ‘tijd’ en ‘tijdsduur’ (tijdlijn, tijdbalk) wordt hierbij op een bijzonder treffende en inzichtelijke manier geconcretiseerd en/of gevisualiseerd.

Op het samenhangende postzegel-tweetal  mét priority-logo’s komt de bovenste strook overeen met de volgorde van het chronologische schema. De onderste met die van het postzegelvel.
’t Zou me niet verbazen, dat in voordrukalbums beide horizontale postzegelstroken t.z.t. vanwege de spiegeling worden opgenomen.

Van iedere auto is de zijkant (contour) afgebeeld, waardoor de verschillen in modellen, typen, kleuren en belettering duidelijk en herkenbaar overkomen. Alleen de bedrijfsnaam en het postlogo is er aangebracht. Vroeger was dat niet zo. Toen werd er nog reclame aan toegevoegd, bijvoorbeeld voor sigaretten. Zoiets is nu niet meer mogelijk. Alles is gestandaardiseerd.

Op alle postzegels loopt een horizontale zwarte balk (met daarin landsnaam en jaartal) door het midden van iedere postzegel . Deze zwarte lijn loopt zelfs onder de priority-logo door tot aan de velrand. De wielen van de postauto’s raken de balk, waardoor deze de functie van een weg krijgt, waarover de auto’s rijden. De postauto’s rijden (of van links, of van rechts) het vel uit op een postzegelbeeld-doorlopende weg de wijde, grenzeloze wereld in met hun post aan boord.

Op een gevarieerde, evenwichtige en gecomprimeerde manier zijn er per postzegel vier verschillende postautotypen opgevoerd. Door de spiegeling gaat de kijker meteen vergelijken. Hij komt verrast tot ontdekking dat de auto’s stuk voor stuk verschillend zijn. Er is dus geen symmetrie toegepast. Door kijken én vergelijken, krijgt ieder type auto daardoor ruimschoots visuele aandacht. Op een meerwaardige manier worden deze postzegelafbeeldingen (in tegenstelling tot veel voorgangers) met aandacht bekeken/bestudeerd.
De spiegeling van de postauto’s heeft ontwerper Birza nog aan ander voordeel gegeven. Door de ongebruikelijke opstelling van de auto’s is voldaan aan de eis dat het priority-logo altijd links van de postzegel moet zitten. Hierdoor is toch een logisch geheel tot stand gekomen.

Alle auto’s zijn met behulp van de computer getekend en niet gefotografeerd. Reden? De archiefbeelden zijn te wisselend van kwaliteit en stijl. De meeste auto’s werden destijds ook nog schuin van voren gefotografeerd.

Naast de twee verschillende postzegelafbeeldingen heeft Igmar Birza van Birza Design uit Deventer ook oog voor het geheel, het totale vel: “Maar het gaat ook om het postzegelvel als geheel, dat is ingedeeld met de vier rode auto’s in het midden en de groene en oranje aan de zijkanten. Dat klopt ook wel, want de rode periode is ook de langste geweest.”

Naast deze afbeeldingen van postauto’s zijn er in het verleden ook al eens eerder vrachtauto’s op Nederlandse postzegels opgevoerd (nvph 609, 1204, 2337, 2550, 2557):

Ook andere typen auto’s zijn er op postzegels afgebeeld:
nvph 719, 1545, 1920, 2013, 2194, 2205, 2258/59, 2555, 2704

Op een overzichtelijke manier zijn dus acht verschillende postautotypen op twee postzegels opgevoerd.


In 1989 zijn op één postzegels op een bijzonder gecomprimeerde wijze zelfs zeven voorkanten van voertuigen, namelijk locomotieven, terecht gekomen!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Thematisch Nederland Europa CEPT



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (2) Schrijf een reactie

  • JHA op 17 april 2013 om 07:49

    “’t Zou me niet verbazen, dat in voordrukalbums beide horizontale postzegelstroken t.z.t. vanwege de spiegeling worden opgenomen.”

    Waarom niet elke postzegel en -velletje kopstaand opnemen in de voordrukalbums? Verdubbelt de omzet!

  • paul op 17 april 2013 om 22:34

    Vernuftige ontwerpen verdubbelen ook het aantal reacties op die ontwerpen

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)